Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieA
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-05 18:01
Deze vraag wordt vast al ergens op dit forum beantwoord, maar ik weet niet op welke termen ik moet zoeken dus kon ik ook niet echt iets vinden.
In ons verbouw-huis (in Duitsland) hebben we sinds een paar jaar een warmtepomp (Nibe mono unit met VVM500). Het is een (naar Nederlandse begrippen) relatief groot huis, 1e en 2e verdieping samen zo'n 240 m2. Dat zijn de te verwarmen ruimtes.
We willen in de woonkamer een houtkachel plaatsen die ook water kan verwarmen. Ik meen dat dat hier een CV-houtkachel heet, wasserführender Kamin in het Duits.
De installateur die de warmtepomp geplaatst heeft zegt niets te weten over houtkachels, maar wij verdenken hem er van het druk genoeg te hebben en gewoon geen zin te hebben. Hoe dan ook, ik heb geen idee hoe zo'n installatie er uit ziet en op wat voor kosten ik moet rekenen (bovenop de kachel zelf). De VVM500 heeft een aansluiting voor een externe warmtebron, maar voor zo ver ik weet geen buffer dus dan zou de verwarming alleen profijt hebben van de houtkachel zo lang deze brandt. En dat is natuurlijk ook het moment dat we de verwarming van de warmtepomp het minst nodig hebben. Dus er zal een buffervat in de installatie opgenomen moeten worden. Ik neem aan dat daarvoor geldt 'hoe groter hoe beter'. Alle warmte van de houtkachel die je op kunt slaan hoeft de warmtepomp immers niet te stoken.
Kan iemand me wijzen op een topic/website waarin uitgelegd wordt wat hier zoal bij komt kijken? Ik kan wel naar een installatiebedrijf in de buurt stappen, maar die hebben het ten eerste extreem druk en ten tweede zien die iedere buitenlander met tweede huis als een wandelende geldzak dus kom ik liever met wat kennis op zak binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeGGie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 10:21
https://www.ecologieforum.eu/ heeft mij met dit soort vragen heel goed geholpen, topic "Verwarming, isolatie, huiselijk energieverbruik"