Mijn honda civic staat momenteel bij onze monteur. hij schokte nogal bibj optrekken. Het lijkt een probleem in de ontsteking te zin. bougies, verdeelkap+rotor zijn vervangen,, injectors ultrasoon gereinigd, brandstoffilters vervangen maar het lkt nog niet helemala goed. Nu mijn vraag: er is een ontstekingsmodule bij deze auto's die kost alelen boven de 300 euro. ik heb akr performacne egemaidl en die zegt dat er ook ene losse bobine voor dit model is voor 21 euro, waarbij je de ontstekingsmodulee dan niet hoeft te vervangen. Mijn monteur geeft echter aan dat dit model geen losse bobines heeft en dat enkle de ontstekingsmodule in zijn gehele vervangen kan worden. het is een 1.5 vtec-e uit 1997. Hoe zit het nu, kan er wel een losse bobine gewisseld worden bij dit model of niet? akr performance heeft me namelijk niet heel duideljik geantworod maar gewoon ene hele lijist links gesturud, waronder inderdaad die bewuste ontstekingsmodule maar ook een lnk met een losse bobine, ze hebben verder niet expliciet gezed dat die op dit model kan. Graag reactie van ieamdn die deze auto's kent.
Een Civic 1.5 VTEC-E uit 1997 heeft waarschijnlijk een D15Z6 als het een EK3 is (hatchback / sedan uit Japan).
Zo'n motor heeft een ontstekingsunit/verdeler waar de volgende onderdelen van vervangen kunnen worden:
Kan ook zijn dat je een model hebt uit Engeland (MB3 / D16Z8), die heeft een vergelijkbaar systeem.
Ik weet alleen niet zeker dat de stekkers identiek zijn.
Persoonlijk zou ik gewoon zo'n complete verdeler opzoeken, vroeger kostte die dingen nooit meer dan 50 euro. Als alternatief kun je ook een nieuwe bobine en ontstekingsmodule kopen, maar dat zal iets duurder zijn.
Zo'n motor heeft een ontstekingsunit/verdeler waar de volgende onderdelen van vervangen kunnen worden:
- Bobine
- Ontstekingsmodule
- Krukas/nokkenassensor
- Verdeler
- Rotor
Kan ook zijn dat je een model hebt uit Engeland (MB3 / D16Z8), die heeft een vergelijkbaar systeem.
Ik weet alleen niet zeker dat de stekkers identiek zijn.
Persoonlijk zou ik gewoon zo'n complete verdeler opzoeken, vroeger kostte die dingen nooit meer dan 50 euro. Als alternatief kun je ook een nieuwe bobine en ontstekingsmodule kopen, maar dat zal iets duurder zijn.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
bedankt voor de reactie. de auto doet het weer, de bobine was ok dus hoefde niet vervangen te worden, de rest wel(bougies, injectoren gereinigd nieuwe verdeelkap/rotor/brandstoffilter) en hij rijdt weer perfect. wel gaf de monteur an dat het einde in zicht is, de roest neemt toe. de komende apk van februari 2023 gaat nog wel lukken, daarna gaat het problematishc worden zonder hgoe kosten waarschijnlijk. dus nog ruim een jaar te gaan voor deze civic. ;-)is dit type tegen die tijd gewild bij opknappers/hobbyisten die oldtimers willen?