Houtkachel: Moet de afvoerpijp zo geïsoleerd?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-05 08:06
We hebben ene huis op het oog waar een houtkachel in staat. Volgens de huidige bewoners is die erg goed in de woonkamer en keuken opwarmen. Als ik dan die dikke, fors geïsoleerde pijp door de zolder naar het dak zie lopen vraag ik mij meteen af of dat niet zonde is? Is die warmte die nu met al die isolatie in die pijp gehouden wordt niet te gebruiken om de 1e etage en de zolder te verwarmen? Zou het niet alleen al helpen om die geïsoleerde pijp te vervangen door een pijp met dunnere wand en 'koel'ribben?

Ik heb wat lopen googlen, maar ik heb er geen praktische oplossingen voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
En excuses voor de spelfout in de titel. Ik kon niet kiezen tussen de en die ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:31
Ik vermoed dat de pijp anders gevaarlijk heet zou worden.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Zodra de pijp door een muur/vloer gaat moet hij dubbelwandig. Veiliger ivm brandgevaar.

#titlefix

[ Voor 6% gewijzigd door teacher op 13-10-2022 17:27 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:37
Klopt inderdaad, eerste stuk tot aan verdiepingsvloer mag enkelwandig zijn, en daarna wordt normaal dubbelwandige rvs pijp gebruikt. Afhankelijk van het merk/type dubbelwandige pijp moet hij ook nog omkokerd worden met een onbrandbaar materiaal.

Isoduct is voor zover ik weet de enige pijp die zonder omkokering gebruikt mag worden omdat de temperatuur van de buitenwand zelfs bij schoorsteenbrand binnen veilige marge blujft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersoco80
Bedankt voor alle antwoorden. We zonde van die warmte, maar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:29
Nee, geen zonde van de warmte.
Je rookgas moet een bepaalde temperatuur halen (paar honderd graden) tot het einde van de pijp om voldoende trek te creëren. Ga je kouder, dan heb je onvoldoende trek dus worden rookgassen onvoldoende afgevoerd (CO gevaar waar de kachel staat) én gaat er allerhande viezigheid neerslaan binnenin de schouw en krijg je eerder vroeg dan laat schouwbrand.

Wil je rendement verhogen, dan kijk je naar minder vervuilende brandstoffen (gas bijvoorbeeld, in een condenserende CV ketel met ventilatie); of naar efficiëntere verbranding (massakachels, rocket stoves, ...) maar houd veiligheid prioritair op efficiëntie.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1