Toon posts:

[iPhone 13] Dual-sim voor zakelijk en privé?

Pagina: 1
Acties:

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03 22:08
Hi!

Voor mijn werk krijg ik binnenkort een nieuwe simkaart en mag daar een losse telefoon bij zoeken. Ik vind het gebruik van twee telefoons echter niet zo handig en er zal geen heftige device management zijn, dus van afstand mijn telefoon wipen door het bedrijf zal niet kunnen.

Ik vroeg mij af hoe goed het werkt om zakelijk en privé te combineren op een iPhone 13. Ik ken eigenlijk niemand die dat zo doet, collega's nemen het zakelijk nummer vaak als hun privé nummer, maar dat wil ik liever niet.

Het is voor mij belangrijk dat ik het werkgedeelte 'uit' kan zetten na werktijd, om ervoor te zorgen dat ik geen berichten meer ontvang. Apps zoals Whatsapp business kan ik gebruiken voor de zakelijke contacten en outlook en dergelijke kan als het goed is ook losgekoppeld worden, maar ik ben er geen ster in.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:23
Ik gebruik een iPhone 12 dual-sim, maar zet het zakelijke stuk nooit uit.

Gratis data ftw!

Je kunt eventueel denk ik wel die hele SIM "uitzetten" maar hoe dat werkt met Whatsapp for business weet ik niet. Ik verwacht dat die gewoon werkt obv internet connectie.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
Dual sim kan, maar dan moet wel 1 van de sims een e-sim zijn,
want de iphone heeft maar 1 slot voor een fysieke simkaart.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Belecthor schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:30:
Hi!

Voor mijn werk krijg ik binnenkort een nieuwe simkaart en mag daar een losse telefoon bij zoeken. Ik vind het gebruik van twee telefoons echter niet zo handig en er zal geen heftige device management zijn, dus van afstand mijn telefoon wipen door het bedrijf zal niet kunnen.

Ik vroeg mij af hoe goed het werkt om zakelijk en privé te combineren op een iPhone 13. Ik ken eigenlijk niemand die dat zo doet, collega's nemen het zakelijk nummer vaak als hun privé nummer, maar dat wil ik liever niet.

Het is voor mij belangrijk dat ik het werkgedeelte 'uit' kan zetten na werktijd, om ervoor te zorgen dat ik geen berichten meer ontvang. Apps zoals Whatsapp business kan ik gebruiken voor de zakelijke contacten en outlook en dergelijke kan als het goed is ook losgekoppeld worden, maar ik ben er geen ster in.

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?
Voor de iPhone 13 heb je 2 smaken, dual sim met 1x e-sim en 1x fysieke sim of 2x e-sim (Voor China is er nog een derde smaak met 2 fysieke sim kaarten maar ik ga aan de hand van je vraagstelling er even van uit dat je die niet hebt)

Eigenlijk kan je met die 2 simkaarten alles doen wat je wilt, bellen, gebeld worden, data gebruiken (je kunt kiezen welke lijn je default data lijn is), standaard lijn configureren, etc.

Wat je echter niet kunt doen is simkaarten automatisch uit en aan laten gaan, je zult dus zelf na werktijd de sim uit moeten schakelen. Ook is het voor Whatsapp Business of outlook/teams niet automatisch mogelijk dat deze geen data meer gebruiken na een bepaalde periode, als je dat niet goed instelt binnen de App of binnen een Focus komen de berichten daarop dus ook na het uitschakelen van de sim gewoon binnen.

Los van dat alles heb ik het nu een tijdje en vind het ideaal, twee toestellen heb ik altijd helemaal vreselijk gevonden en mijn privé nummer zakelijk (of andersom) gebruiken ga ik al helemaal niet doen.

Ik schakel dus om 17:30 mijn zakelijke sim uit en heb binnen Focus mode privé de berichtgeving van Teams uitgeschakeld (whatsapp business gebruik ik niet).

Het blijft altijd wel een beetje door dat soort hoepeltjes springen maar dat is het naar mijn mening meer dan waard.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-03 22:57
Ik heb ook net een nieuw nummer aangevraagd voor zakelijk gebruik en had al begrepen dat het met een iPhone wat lastiger was, maar ik denk dat ik net als @Donstil maar verschillende focus versies ga maken die ik automatisch laat switchen op basis van tijd.
Maar waar het mij meer om gaat is het nummer uit kunnen zetten tijdens vakanties en dergelijke als ik echt niet gebeld wil worden.

Nikon D600 | 24-70/f2.8 | 70-200/f2.8 | 50/f1.8 | Panasonic DMC-GM1 | 12-32/f3.5-5.6 | iMac 27" | MacBook Pro 15"

• Belecthor
Donstil schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:38:
[...]

Voor de iPhone 13 heb je 2 smaken, dual sim met 1x e-sim en 1x fysieke sim of 2x e-sim (Voor China is er nog een derde smaak met 2 fysieke sim kaarten maar ik ga aan de hand van je vraagstelling er even van uit dat je die niet hebt)

Eigenlijk kan je met die 2 simkaarten alles doen wat je wilt, bellen, gebeld worden, data gebruiken (je kunt kiezen welke lijn je default data lijn is), standaard lijn configureren, etc.

Wat je echter niet kunt doen is simkaarten automatisch uit en aan laten gaan, je zult dus zelf na werktijd de sim uit moeten schakelen. Ook is het voor Whatsapp Business of outlook/teams niet automatisch mogelijk dat deze geen data meer gebruiken na een bepaalde periode, als je dat niet goed instelt binnen de App of binnen een Focus komen de berichten daarop dus ook na het uitschakelen van de sim gewoon binnen.

Los van dat alles heb ik het nu een tijdje en vind het ideaal, twee toestellen heb ik altijd helemaal vreselijk gevonden en mijn privé nummer zakelijk (of andersom) gebruiken ga ik al helemaal niet doen.

Ik schakel dus om 17:30 mijn zakelijke sim uit en heb binnen Focus mode privé de berichtgeving van Teams uitgeschakeld (whatsapp business gebruik ik niet).

Het blijft altijd wel een beetje door dat soort hoepeltjes springen maar dat is het naar mijn mening meer dan waard.
Thanks! Zakelijk zal ik veel Outlook en Teams gebruiken inderdaad en ik gebruik deze apps niet privé. Wanneer ik deze apps + Whatsapp for business dan uitzet in mijn reguliere profiel en aanzet in mijn werkprofiel, dan zou ik alleen berichten van deze apps binnen moeten krijgen wanneer ik gebruik maak van het werk profiel, alleen de data loopt op de achtergrond altijd wel door (geen ramp, maar wel jammer). Begrijp ik het dan zo goed?

Stel ik zou de Outlook app wel privé willen gebruiken, kan ik er dan een onderscheid in maken qua accounts? Of is het gewoon: app aan of uit obv focus mode.

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Belecthor schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Thanks! Zakelijk zal ik veel Outlook en Teams gebruiken inderdaad en ik gebruik deze apps niet privé. Wanneer ik deze apps + Whatsapp for business dan uitzet in mijn reguliere profiel en aanzet in mijn werkprofiel, dan zou ik alleen berichten van deze apps binnen moeten krijgen wanneer ik gebruik maak van het werk profiel, alleen de data loopt op de achtergrond altijd wel door (geen ramp, maar wel jammer). Begrijp ik het dan zo goed?

Stel ik zou de Outlook app wel privé willen gebruiken, kan ik er dan een onderscheid in maken qua accounts? Of is het gewoon: app aan of uit obv focus mode.
Absoluut. Je kunt de apps ook nog steeds starten als je wil. Je ziet alleen de notificaties niet meer.

Onderscheid binnen apps met focus weet ik niet of dat kan, daar zijn wel API’s voor maar weet niet of Microsoft dat ingebouwd heeft.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Belecthor
Donstil schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:10:
[...]

Absoluut. Je kunt de apps ook nog steeds starten als je wil. Je ziet alleen de notificaties niet meer.

Onderscheid binnen apps met focus weet ik niet of dat kan, daar zijn wel API’s voor maar weet niet of Microsoft dat ingebouwd heeft.
Helder! En tot slot, in hoeverre kan ik de verschillende contacten los van elkaar houden? Kan ik per simkaart een google account koppelen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

Belecthor schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Hoe bedoel je deze vraag? Je wilt van een prive outlook account wel en van een zakelijk outlook account niet notificaties ontvangen? Ik heb het idee dat @Donstil de vraag "kan ik in prive mode wel de zakelijke gemute app van outlook openen?" beantwoordt namelijk (ik kan bevestigen, dat kan :)). Kan het mis hebben, maar het is me niet 100% duidelijk. En heb er ook geen antwoord op de andere vorm van je vraag.

En wat bedoel je met "een gmail account per simkaart"? Ik zie daar even het verband niet in.

Ik heb dit overigens ook. Iphone 12mini dan, maar werkt hetzelfde. Ik heb teams, outlook, whatsapp business en andere werkapps op een '2e homescherm' staan. Dat homescreen gaat uit en notificaties en balletjes gaan ook uit in 'prive mode'. Ik laat mn simkaart wel actief (want ik wordt toch niet gebeld, heb geen klanten en iedereen intern gebruikt teams). Ik vind het echt perfect werken. Whatsapp voor business is echt een gouden toevoeging.

Gmail en normale whatsapp gebruik ik voor normale communicatie en dat heb ik op mn 1e homescreen staan.

[Voor 8% gewijzigd door JvS op 15-10-2022 22:20]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Belecthor
JvS schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:18:
[...]

Hoe bedoel je deze vraag? Je wilt van een prive outlook account wel en van een zakelijk outlook account niet notificaties ontvangen? Ik heb het idee dat @Donstil de vraag "kan ik in prive mode wel de zakelijke gemute app van outlook openen?" beantwoordt namelijk (ik kan bevestigen, dat kan :)). Kan het mis hebben, maar het is me niet 100% duidelijk. En heb er ook geen antwoord op de andere vorm van je vraag.

En wat bedoel je met "een gmail account per simkaart"? Ik zie daar even het verband niet in.

Ik heb dit overigens ook. Iphone 12mini dan, maar werkt hetzelfde. Ik heb teams, outlook, whatsapp business en andere werkapps op een '2e homescherm' staan. Dat homescreen gaat uit en notificaties en balletjes gaan ook uit in 'prive mode'. Ik laat mn simkaart wel actief (want ik wordt toch niet gebeld, heb geen klanten en iedereen intern gebruikt teams). Ik vind het echt perfect werken. Whatsapp voor business is echt een gouden toevoeging.

Gmail en normale whatsapp gebruik ik voor normale communicatie en dat heb ik op mn 1e homescreen staan.
Dit klinkt goed!

Met de Gmail (of eigen Google accounts) bedoel ik: kan ik een Google-account enkel aan een bepaald nummer koppelen ivm contacten? Zodat mijn contacten niet door elkaar beginnen te lopen.

Als ik nu bijvoorbeeld een contact toevoeg, dan wordt ie standaard aan mijn privé account gekoppeld. Hoe werkt dat wanneer ik straks een nieuw nummer toevoeg? Of moet ik dan steeds in de settings mijn standaard account aanpassen?

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:33

JvS

Ik heb hem zelf ook

oh geen idee. Ik heb mijn google account niet gesynct voor contacts.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:55
Belecthor schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:32:
[...]

Helder! En tot slot, in hoeverre kan ik de verschillende contacten los van elkaar houden? Kan ik per simkaart een google account koppelen?
Je kunt binnen iOS verschillende telefoonlijsten aanmaken. Je kunt ze niet per sim koppelen, maar wel eventueel 2 google accounts, dan komen ze op de grote berg, en dié moet je dan één voor één aan een telefoonlijst koppelen. Tot voor kort moest dat online in icloud.com, maar nu kan het ook in iOS zelf. Helaas kun je weer niet een ringtone aan lijsten koppelen. Dus als je ringtones wilt onderscheiden voor werk of prive, zul je één van de 2 lijsten iedereen apart een ringtone moeten toekennen. Zo heb ik het gedaan.

[Voor 12% gewijzigd door Dennisdn op 16-10-2022 14:08]

• Belecthor
Dennisdn schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 14:07:
[...]

Je kunt binnen iOS verschillende telefoonlijsten aanmaken. Je kunt ze niet per sim koppelen, maar wel eventueel 2 google accounts, dan komen ze op de grote berg, en dié moet je dan één voor één aan een telefoonlijst koppelen. Tot voor kort moest dat online in icloud.com, maar nu kan het ook in iOS zelf. Helaas kun je weer niet een ringtone aan lijsten koppelen. Dus als je ringtones wilt onderscheiden voor werk of prive, zul je één van de 2 lijsten iedereen apart een ringtone moeten toekennen. Zo heb ik het gedaan.
Ervaar je ook een grotere battery drain wanneer je twee sims aan hebt staan? Ik heb straks een t-mobile en vodafone simkaart in dezelfde telefoon, dus het lijkt mij in de rede liggen dat het ook meer batterij vraagt.

• Dennisdn
Belecthor schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:48:
[...]
Ervaar je ook een grotere battery drain wanneer je twee sims aan hebt staan? Ik heb straks een t-mobile en vodafone simkaart in dezelfde telefoon, dus het lijkt mij in de rede liggen dat het ook meer batterij vraagt.
Als je beide lijnen aan hebt staan verbruikt de telefoon wel iets meer inderdaad. Mijn gevoel zegt een procent of vijf tot tien extra.

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:27
Ik zelf heb 2 iPhones XR.
Persoonlijk vind ik het ideaal.

Na werktijd werk iphone in de hoek en succes er mee.

Heb je ook niet de neiging om even naar je werk dingen te kijken enzovoort.

Ik heb het trouwens wel 1 keer geprobeerd.
Helaas gingen al mijn outlook contact door elkaar lopen.

[Voor 21% gewijzigd door joke_name op 26-10-2022 23:33]

• BertP
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:26
Heb een 14 pro met dual sim (hiervoor een 12 met dual sim). 1 fysieke en 1 e-sim. Werkt vrijwel altijd vlekkeloos maar als ik zakelijk gebeld wordt (esim) dan valt mijn data weg. Wat er voor zorgt dat bijvoorbeeld Flitsmeister op offline gaat. Tripjes naar het buitenland gaan ook niet altijd even soepel qua roaming. De oplossing is meestal de esim uitzetten maar ideaal is dat niet.

• Tremio
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-03 14:16
Ik gebruik zelf 2 sims in mijn Iphone. Zakelijk en prive. Whatsapp zakelijk gebruik ik voor mijn zakelijke nummer (kan je ook meteen automatisch reageren, bijv. buiten werktijden om). En ik heb mijn meldingen voor Whatsapp business uitstaan.

• Belecthor
Ik heb de dual-sim nu een aantal weken gebruikt in mijn telefoon en ben nog niet helemaal overtuigd. Ik merk vooral dat mijn telefoon een stuk meer batterij verbruikt dan voorheen, wellicht omdat één van de twee signalen op locatie een slechte dekking heeft.

Ook vind ik het per persoon handmatig contacten instellen en welk nummer gebeld wordt suboptimaal werken en kwam ik rare bugjes tegen waarbij Whatsapp Business some random geopend werd bij het delen via regulier Whatsapp en mijn voicemail niet prettig werkte. Dat zal misschien op te lossen zijn, maar ik merkte dat ik de strikte (mentale) scheiding van een werktelefoon ook wel fijn vind.

Ik ben weer teruggegaan naar een losse zakelijke telefoon. Thanks voor de reacties!

[Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 18-11-2022 15:29]

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:27
Belecthor schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:28:
Ik heb de dual-sim nu een aantal weken gebruikt in mijn telefoon en ben nog niet helemaal overtuigd. Ik merk vooral dat mijn telefoon een stuk meer batterij verbruikt dan voorheen, wellicht omdat één van de twee signalen op locatie een slechte dekking heeft.

Ook vind ik het per persoon handmatig contacten instellen en welk nummer gebeld wordt suboptimaal werken en kwam ik rare bugjes tegen waarbij Whatsapp Business some random geopend werd bij het delen via regulier Whatsapp en mijn voicemail niet prettig werkte. Dat zal misschien op te lossen zijn, maar ik merkte dat ik de strikte (mentale) scheiding van een werktelefoon ook wel fijn vind.

Ik ben weer teruggegaan naar een losse zakelijke telefoon. Thanks voor de reacties!
Ik had 1.5 jaar geleden precies hetzelfde.
Ik dacht nog naar aanleiding van dit topic, misschien moet ik het toch weer proberen.

Maar inderdaad het stuk voor stuk telefoonnumers omzetten is echt heel onhandig.

• Dennisdn
Belecthor schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:28:

Het batterijverbruik zou ongeveer 5-10% groter moeten zijn als je ze beide aan hebt staan. Wel ontdekt dat je de werklijn ook uit kunt zetten aan het einde van de werkdag? Zo merk ik zelf eigenlijk weinig van extra verbruik.

Het instellen van contacten gaat langzaam vanzelf. Telkens als jij iemand belt moet je het éénmalig aangeven. Als iemand joú belt dan stelt ie de lijn automatisch voortaan op degene waar ie jou op belde. Dit had zeker handiger gekund door gewoon contactenlijsten aan een lijn te te mogen kennen. Inclusief ringtones aan een lijst toekennen, dat mis ik ook.

Dat hij bij het delen van iets éérst Whatsapp-business voorsteld is gewoon echt heel vet irritant :(

Maar... Voor mij wint het nog steeds boven twéé losse telefoons (wat ik bijna 20 jaar heb gedaan). Er komen momenten dat je: steeds moet terugbellen omdat je gesprekken mist op de andere phone, de batterij opladen een keer vergeet of de hele telefoon vergeet. Gelukkig kunnen de meeste auto's nu wel twee telefoons tegelijk op de carkit hebben, voor die tijd was dat ook nog eens gedoe.

• Belecthor
Dennisdn schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 07:04:
[...]

Het batterijverbruik zou ongeveer 5-10% groter moeten zijn als je ze beide aan hebt staan. Wel ontdekt dat je de werklijn ook uit kunt zetten aan het einde van de werkdag? Zo merk ik zelf eigenlijk weinig van extra verbruik.

Het instellen van contacten gaat langzaam vanzelf. Telkens als jij iemand belt moet je het éénmalig aangeven. Als iemand joú belt dan stelt ie de lijn automatisch voortaan op degene waar ie jou op belde. Dit had zeker handiger gekund door gewoon contactenlijsten aan een lijn te te mogen kennen. Inclusief ringtones aan een lijst toekennen, dat mis ik ook.

Dat hij bij het delen van iets éérst Whatsapp-business voorsteld is gewoon echt heel vet irritant :(

Maar... Voor mij wint het nog steeds boven twéé losse telefoons (wat ik bijna 20 jaar heb gedaan). Er komen momenten dat je: steeds moet terugbellen omdat je gesprekken mist op de andere phone, de batterij opladen een keer vergeet of de hele telefoon vergeet. Gelukkig kunnen de meeste auto's nu wel twee telefoons tegelijk op de carkit hebben, voor die tijd was dat ook nog eens gedoe.
Ja, daar is zeker wat voor te zeggen. Misschien ga ik wel met piepende bandjes terug naar de e-sim. Vooral het opladen van twee telefoons is erfelijk (zeker omdat de ene Android is en de ander Lightning)

[Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 20-11-2022 20:46]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee