Google Ads account suspension - wat is juridisch mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-09 13:30
(bij voorbaat excuses als dit het verkeerde subforum is, maar we wisten niet waar dit het beste geplaatst kon worden)

Tja, de internetgigant aanklagen zal lastig worden, maar wellicht kent iemand hier een bedrijf dat zich hierop toespitst. Laten we bij het begin beginnen:

07/2022: Wij zien op ons zakelijk Google Ads account een waarschuwing staan: verifieer uw account zo snel mogelijk, anders kunt u geen gebruik meer maken van onze services. Dit blijkt een al langer aangekondigde maatregel te zijn, dus wij hebben het paspoort van een van onze medewerkers (tevens de zoon van de directeur) en een uittreksel van de KvK ingediend. So far, so good...

11/08/2022: Wij ontvangen bericht dat ons Ads account geblokkeerd is: Your account is suspended. Your account violated the Circumventing systems policy. Zonder waarschuwing is het account geblokkeerd, waardoor alle lopende Search Ads stopgezet zijn en geen nieuwe advertenties meer aangemaakt kunnen worden. Ondanks dat we al bijna 1,5 jaar gebruik maken van Google Ads, zonder problemen, worden we direct eraf geschopt.

12/08/2022: We hebben een bezwaar ingediend. Omdat we op dat moment niet wisten waar het om ging, hebben we uitgelegd dat we ons account proberen te verifiëren.

23/08/2022: Google informeert ons dat we nog steeds in overtreding zijn. Antwoord op de vraag wat er dan aan de hand zou moeten zijn krijgen we niet, behalve een zeer vage lijst met mogelijke problemen. We kaarten dit aan, maar krijgen geen antwoord meer. We proberen nogmaals een bezwaar in te dienen, maar het lijkt niet te werken.

28/09/2022: Onverwachts krijgen we toch een e-mail met de vraag om opnieuw een ID-kaart/paspoort, rijbewijs op te sturen. Aangezien we deze kans niet wilden laten schieten, hebben we zowel het paspoort van de medewerker én het paspoort van de directeur toegestuurd ter verificatie, zodat ook de gegevens van het uittreksel geverifieerd konden worden.

13/10/2022: Google informeert ons dat het verificatieteam heeft opgemerkt dat het eerste document dat ingediend is om het account te verifiëren, gemodificeerd is en er geen verdere actie meer ondernomen zal worden:
Thank you for providing the documents that were needed to look into this issue. Unfortunately we received the information from the Identity Verification Team that the attached document proves that the passport submitted previously for identification was modified. Therefore no verification attempts will be allowed anymore by the team.

I reached out to the team with the information regarding to the documents provided by you in the last email, but unfortunately it was made clear that the decision was final. The account won't be unsuspended and also no workaround will guarantee an activation.

Uiteraard is dit onzin, het ingediende paspoort is een scan waar niets op aangepast is, zelfs het BSN-nummer is niet weggehaald.

En zo legt Google ons advertentieplatform compleet stil. Een nieuw account aanmaken is uit den boze, dit wordt net zo goed weer geblokkeerd als ze het kunnen linken aan je bedrijf, dus een alternatief lijkt er niet te zijn.

De directeur is absoluut niet te spreken over de gang van zaken en wil graag juridische actie ondernemen, maar begin er maar aan. Toch zijn er bedrijven die claimen dit te kunnen oplossen, vaak vanuit Amerika. We zijn daarom benieuwd of iemand ervaring heeft met dit soort zaken of iemand kent die ons bedrijf hierin kan ondersteunen. Heeft een van jullie dit ooit meegemaakt? Is er uberhaupt kans van slagen?

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat je beetje je eigen glazen hebt ingegooid.

Waarom het paspoort van de zoon van de directeur? En niet die van de directeur zelf? Is de zoon van in dienst of mede eigenaar hoe zit dit juridisch?

Ik denk dat google ziet dat er een onjuist paspoort is opgestuurd die lijkt op de kvk registratie maat net niet en nu komt er ineens een ander document dat wel klopt. Dit zal fraude vlaggen hebben geactiveerd bij Google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vooropgesteld: ‘een bedrijf’, er zijn vele juristen en ik neem aan dat er voldoende zijn met relevante ervaring. Gaat je wel geld kosten…

Belangrijk is ook: wat ga je vorderen? Dat de account weer open gaat, of bijv ook schadevergoeding? Zeker in dat laatste geval, waar hebben jullie precies voor getekend? Check contract en algemene voorwaarden op zaken rond deze situatie, en over aansprakelijkheid voor directe en indirecte schade.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:00:
Ik denk dat je beetje je eigen glazen hebt ingegooid.

Waarom het paspoort van de zoon van de directeur? En niet die van de directeur zelf? Is de zoon van in dienst of mede eigenaar hoe zit dit juridisch?

Ik denk dat google ziet dat er een onjuist paspoort is opgestuurd die lijkt op de kvk registratie maat net niet en nu komt er ineens een ander document dat wel klopt. Dit zal fraude vlaggen hebben geactiveerd bij Google.
Dat staat er toch? :?
een van onze medewerkers (tevens de zoon van de directeur)
hebben we zowel het paspoort van de medewerker én het paspoort van de directeur toegestuurd ter verificatie

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik neem aan dat de zoon als voor dergelijke zaken tekenbevoegd in het kvk-uittreksel is benoemd. Dan zou dat prima moeten zijn.

Als die niet in het uittreksel is benoemd kan ik me wat voorstellen bij dat het fraude lijkt. Als de KVK zegt dat (alleen) zeg P. Janssen tekenbevoegd is en Q. Janssen’s paspoort wordt gestuurd, lijkt het op fraude.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
F_J_K schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:40:
Ik neem aan dat de zoon als voor dergelijke zaken tekenbevoegd in het kvk-uittreksel is benoemd. Dan zou dat prima moeten zijn.

Als die niet in het uittreksel is benoemd kan ik me wat voorstellen bij dat het fraude lijkt. Als de KVK zegt dat (alleen) zeg P. Janssen tekenbevoegd is en Q. Janssen’s paspoort wordt gestuurd, lijkt het op fraude.
Nee, in het uittreksel stond alleen de naam van de directeur. Google vereist ook alleen dat iemand zich als verantwoordelijke registreert. De zoon heeft een mooie positie binnen het bedrijf, maar dat lijkt geen invloed te hebben. Google claimt dat er gesjoemeld is met het paspoort, terwijl dit niet het geval is. Vandaar dat we benieuwd zijn naar andere 'gedupeerden' die ervaring hebben hierbij.

We zijn niet op zoek naar een schadevergoeding, echter zouden we graag weer toegang willen krijgen tot de Google Ads service.

[ Voor 6% gewijzigd door Ottie93 op 14-10-2022 14:18 ]

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-09 20:10
Om een idee te krijgen, wat is ruwweg jullie maandelijkse campagnebudget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:55

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Eerste stap is bemiddeling, daarna toch een jurist of advocaat inschakelen.
Bemiddeling vind je hier: https://support.google.co...7?hl=nl&ref_topic=4556931

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:10
Google wil controleren en je stuurt een random identificatie die niet overeenkomt met de geregistreerde eigenaar. Wat had je nu zelf verwacht? Helemaal als deze identificatie wel dezelfde achternaam maar niet 100% overeenkomt zorgt dat alleen maar voor nog red flags.

Ik ben ondernemer en moet regelmatig bij diverse instanties documenten indienen. Dan ga ik toch, bij wijze van spreken, niet het paspoort van een magazijnmedewerker opsturen met de gedachte dat hij goed werk levert...?

Als je zelf al instanties hebt gevonden die het kunnen oplossen dan zou ik dat doen of wellicht kan de zoon ook een bedrijf beginnen met soortgelijke naam en op die manier weer adverteren.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
donnie1992 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:03:
Om een idee te krijgen, wat is ruwweg jullie maandelijkse campagnebudget?
Dit begon bij 100-150 euro, we zaten nu op maandelijks 200 euro en we hadden voor komend jaar extra groeiplannen.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Er is getekend voor
Google mag de deelname van de Klant aan de Programma's op elk gewenst moment opschorten. Bijvoorbeeld bij betalingsproblemen, vermoedelijke of daadwerkelijke schendingen van de Policies of deze Voorwaarden, of om juridische redenen. In alle gevallen vindt het uitvoeren van campagnes van de Klant na beëindiging alleen plaats naar eigen goeddunken van Google.
Ik geef je weinig kans..

(Al is deze NL vertaling niet leidend, pak de EN versie).

Edit: weinig kans bij een rechtszaak, bemiddeling klinkt sowieso goed om te proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door F_J_K op 13-10-2022 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
wodkabuikje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:11:
Google wil controleren en je stuurt een random identificatie die niet overeenkomt met de geregistreerde eigenaar. Wat had je nu zelf verwacht? Helemaal als deze identificatie wel dezelfde achternaam maar niet 100% overeenkomt zorgt dat alleen maar voor nog red flags.
De directeur is zeer gesteld op zijn privacy en moet niks weten van de internetgiganten, vandaar dat hij huiverig was. Uiteindelijk was het voor hem noodzakelijk kwaad. Handig is het zeker niet, maar nogmaals, Google vraagt slechts om een verantwoordelijke. Zie het als de verificatie van je account: het maakt niet uit of je jouw nummer of dat van je oma invult, als je die code van dat sms'je maar kunt invullen 😅

Dus als alternatief hebben we het paspoort van de zoon gebruikt, aangezien hij nog lange tijd verbonden zal zijn aan het bedrijf en ook daadwerkelijk op de marketingafdeling bijspringt.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
F_J_K schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:24:
Er is getekend voor

[...]

Ik geef je weinig kans..

(Al is deze NL vertaling niet leidend, pak de EN versie).

Edit: weinig kans bij een rechtszaak, bemiddeling klinkt sowieso goed om te proberen.
Hier was ik ook bang voor, vandaar de vraag. Maar de directeur wil het er niet bij laten. Ik zal hem dit morgen ook laten zien. Dank!

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-09 18:23
Google kan natuurijk van alles in hun policy zetten, maar gezien hun monopolie positie is er misschien wel een kans dat een rechtzaak het gewenste resultaat zal hebben, meestal wordt je toch de gang op gestuurd om het op te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Google vraagt om een tekenbevoegde en dat staat in het kvk uittreksel. Je hebt nu zelf alle rode vlaggen af laten gaan.

Een budget van 200 euro per maand is overigens in de wereld van ads heel klein.

Uithuilen en opnieuw beginnen als je een nieuw account opent en dit keer het wel netjes doet dan zal je er niet zomaar weer vanaf liggen maar dit account kan je naar fluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:38:
Google vraagt om een tekenbevoegde en dat staat in het kvk uittreksel. Je hebt nu zelf alle rode vlaggen af laten gaan.

Een budget van 200 euro per maand is overigens in de wereld van ads heel klein.

Uithuilen en opnieuw beginnen als je een nieuw account opent en dit keer het wel netjes doet dan zal je er niet zomaar weer vanaf liggen maar dit account kan je naar fluiten.
Ik betwijfel of andere corporaties ook hun directeuren hun paspoort laten opsturen naar Google, maar dat terzijde. Mocht dat daadwerkelijk het probleem zijn, is het alsnog vreemd dat bij de tweede keer verificatie gezegd wordt dat het document van de eerste keer gemodificeerd is. Dat we daarna dus alsnog het paspoort van de directeur meesturen, is blijkbaar geen reden om alsnog het account vrij te geven. Wat betreft je tweede opmerking: alle accounts die nieuw worden aangemaakt en gelinkt kunnen worden aan het oude account zullen opnieuw geblokkeerd worden. Helaas kunnen we daar dus weinig mee en daar wringt het zich ook. Een nieuw account zou nog niet zo'n ramp zijn, echter mag het niet.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Jullie directeur had als tekenbevoegde gewoon direct zijn hersens moeten gebruiken en verantwoordelijkheid moeten tonen, dan was dit niet gebeurd. Gesteld op zijn privacy, nee iemand anders moet voor mijn bedrijf maar zijn privacy opgeven :) En dan 2 paspoorten insturen, dus het was ook nog eens voor niets. En dan nu met rechtzaak aankomen, ik vind het een beetje een ongeloofwaardige gang van zaken. Bij zaken doen hoort verantwoordelijkheid nemen, dat is hier niet gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Ottie93 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:25:
[...]

De directeur is zeer gesteld op zijn privacy en moet niks weten van de internetgiganten, vandaar dat hij huiverig was. Uiteindelijk was het voor hem noodzakelijk kwaad. Handig is het zeker niet, maar nogmaals, Google vraagt slechts om een verantwoordelijke. Zie het als de verificatie van je account: het maakt niet uit of je jouw nummer of dat van je oma invult, als je die code van dat sms'je maar kunt invullen 😅

Dus als alternatief hebben we het paspoort van de zoon gebruikt, aangezien hij nog lange tijd verbonden zal zijn aan het bedrijf en ook daadwerkelijk op de marketingafdeling bijspringt.
Volgens mij maakt het wel uit, ik meen dat door Google KvK wordt getrokken. Dat moet geen vreemde gang van zaken zijn voor een directeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ottie93 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:54:
[...]
Ik betwijfel of andere corporaties ook hun directeuren hun paspoort laten opsturen naar Google, maar dat terzijde.
Dat hoeft ook niet. Bijvoorbeeld kan in dezelfde KVK een lijst met tekenbevoegd worden opgenomen. Of kunnen door die mensen andere worden gemandateerd.

maak niet de fout om dus maar de nieuwste collega op te nemen of een algemeen mandaat te geven. Ik heb zo een keer een stageloper het recht zien krijgen een auto voor zichzelf te kopen :P

(Al kan los daarvan een bedrijf er gewoon op vertrouwen dat je het recht hebt te spreken namens het bedrijf. Niet elke caissière van de AH staat in de KVK genoemd, toch kunnen ze een verkoop doen :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:38

Dynazap

Go Hard Or Go Home

No offence: Maar met 200 maandbudget kan het nooit meer dan 100 zoekwoordjes zijn. Met dit budget ben je 'niets' voor Google. Mijn tip als dagelijkse Google ads gebruiker: Uithuilen en opnieuw beginnen met een schoonaccount. Mits je dus de juiste document aanlevert bij het opzetten van het nieuwe account. Als je daarnaast Google Analytics goed had gekoppeld is historische data ook niet kwijt.

Je hebt met dit budget waarschijnlijk geen fancy koppelingen met feeds of heftige scripts draaien. Ook een goed moment om de structuur eventueel om te gooien / op te schonen :-).

Vanaf maandbudgetten rond 50K per maand begin je een beetje interessant te worden voor Google en heb je een dedicated account manager om dit soort zaken mee te regelen. Of een (online) bureau inschakelen die het account eventueel onder een MCC kunnen hangen

[ Voor 22% gewijzigd door Dynazap op 13-10-2022 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:33
En is het geen idee om eventueel aan te kloppen bij een Google certified partner / marketing bureau. Deze hebben meestal ook hun account managers binnen Google en kunnen je eventueel helpen bij de verificatie en daarna opzetten van een goed advertentie account.

[ Voor 4% gewijzigd door Marcusso op 13-10-2022 22:22 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
Dynazap schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:17:
No offence: Maar met 200 maandbudget kan het nooit meer dan 100 zoekwoordjes zijn. Met dit budget ben je 'niets' voor Google. Mijn tip als dagelijkse Google ads gebruiker: Uithuilen en opnieuw beginnen met een schoonaccount. Mits je dus de juiste document aanlevert bij het opzetten van het nieuwe account. Als je daarnaast Google Analytics goed had gekoppeld is historische data ook niet kwijt.

Je hebt met dit budget waarschijnlijk geen fancy koppelingen met feeds of heftige scripts draaien. Ook een goed moment om de structuur eventueel om te gooien / op te schonen :-).

Vanaf maandbudgetten rond 50K per maand begin je een beetje interessant te worden voor Google en heb je een dedicated account manager om dit soort zaken mee te regelen. Of een (online) bureau inschakelen die het account eventueel onder een MCC kunnen hangen
Haha none taken! En inderdaad, we staan nog aan de basis van het gebruik van Ads en alles wat daarbij komt kijken, maar geld is geld toch, ook voor Google? Maar goed, ik heb morgen bespreking en zal al jullie input in de groep gooien.

@Marcusso misschien wel een goede optie, dan voorkomen we dit soort zaken ook.

Dank allen!

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dynazap
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-09 14:38

Dynazap

Go Hard Or Go Home

Ottie93 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Haha none taken! En inderdaad, we staan nog aan de basis van het gebruik van Ads en alles wat daarbij komt kijken, maar geld is geld toch, ook voor Google? Maar goed, ik heb morgen bespreking en zal al jullie input in de groep gooien.
Zeker waar. Geld is geld.

Echter kan elke gek met wat geld een Google Ads account starten en adverteren op Google Search. 'Echte' support vanuit Google krijg je daarom pas vanaf x budget. Met jullie huidige maandbudget kan je, spreek uit 12+ jaar online marketing ervaring, niets spectaculairs verwachten vanuit Google. Je zal dus bij een ZZPér of klein online bureau moeten aankloppen voor support, daar bureaus altijd goede contacten met de grote jongens Google en Meta etc. hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Ottie93 dat is het nadeel van eigenaar van een bedrijf zijn je privacy is out the door. De eenmanszaken waren daarin vroeger helemaal erg je btw nummer was gewoon je bsn nummer van je paspoort.

De directeur kan mensen tekenbevoegd maken maar als iemand een kvk uittreksel doet en een ubo opvraag weten ze bijna alles over de directeur en dat is gedaan tegen witwassen en andere criminele activiteiten.

Dus als directeur kan je bar weinig doen aan je privacy. Ze zijn wel bezig met verbeteringen maar die hebben geen haast in dit kabinet.
Pagina: 1