Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1456812

Topicstarter
Hoi allen,

Mijn werkgever wil mij helpen om een deel van mijn schuld af te lossen. Ze willen dit doen door een X bedrag over te maken aan mij, waarna ik als bewijs een screenshot moet aanleveren dat ik dat bedrag heb gebruikt om mijn studieschuld af te lossen.

Nou vroeg ik mij echter af of dit belasting technisch de meest handige manier is, of dat ik dan uitendelijk de klos ben en over dat bedrag belasting moet betalen? Een ander idee wat ik had, was om een declaratie in te dienen met het bedrag wat ik dan heb voorgeschoten.

Ik hoor graag jullie adviezen hierin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:28

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als ze het via de loonadministratie afhandelt zodat jij netto krijgt wat je dan kunt aflossen is er geen probleem. Er moet uiteraard wel inkomstenbelasting betaald worden over hetgeen je bruto ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:45:
Als ze het via de loonadministratie afhandelt zodat jij netto krijgt wat je dan kunt aflossen is er geen probleem. Er moet uiteraard wel inkomstenbelasting betaald worden over hetgeen je bruto ontvangt.
Is het dan zo als zij dit bedrag overmaken aan mij, dat de loonadministratie daarin al verwerkt is automatisch? En zo niet, dat zij daarvoor aansprakelijk zijn om het alsnog te doen, mocht het zo ver komen? Of wordt het dan met terugwerkende kracht bij belastingaangifte dadelijk aan mij gevraagd om dat percentage terug te betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 1456812 op 13-10-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-04 22:58
Duo schent studieschuld in de vorm van volledig afgelost alleen kwijt in februari, althans dit was een paar jaar geleden zo.

Wel kan DUO je een formulier verschaffen, waarbij ze aangeven dat je studieschuld afbetaald is, bijv. voor een hypotheek.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Anoniem: 1456812 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:44:
Hoi allen,

Mijn werkgever wil mij helpen om een deel van mijn schuld af te lossen. Ze willen dit doen door een X bedrag over te maken aan mij, waarna ik als bewijs een screenshot moet aanleveren dat ik dat bedrag heb gebruikt om mijn studieschuld af te lossen.

Nou vroeg ik mij echter af of dit belasting technisch de meest handige manier is, of dat ik dan uitendelijk de klos ben en over dat bedrag belasting moet betalen? Een ander idee wat ik had, was om een declaratie in te dienen met het bedrag wat ik dan heb voorgeschoten.

Ik hoor graag jullie adviezen hierin :)
Aardige baas heb jij :). Het maakt niet uit hoe je het precies uitvoert. Over het bedrag moet hoe dan ook belasting betaald worden. Als je baas graag zeker wil weten dat het bij DUO terechtkomt kan hij het ook rechtstreeks die kant op sturen. Je kunt geld overmaken naar NL45INGB0705001903 tnv DUO hoofdrekening onder vermelding van {BSN}-ILS. Het bedrag wordt dan afgehaald van de schuld die gekoppeld is aan het burgerservicenummer dat is ingevuld bij {BSN}.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Anoniem: 1456812 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:52:
Is het dan zo als zij dit bedrag overmaken aan mij, dat de loonadministratie daarin al verwerkt is automatisch? En zo niet, dat zij daarvoor aansprakelijk zijn om het alsnog te doen, mocht het zo ver komen?
Lijkt me dat dit het beste na te vragen is bij de werkgever. Als ze dit vaker doen, weten ze ook hoe de regels in elkaar steken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CH4OS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:57:
[...]
Lijkt me dat dit het beste na te vragen is bij de werkgever. Als ze dit vaker doen, weten ze ook hoe de regels in elkaar steken. :)
Dat is het probleem, volgens mij is dit voor hen ook de eerste keer en ik kan me niet voorstellen dat dit nou de meest handige manier is :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 07:39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:59
Vraag je of het belasting technisch de handigste methode is, of procedureel met de screenshot?

Belasting technische ben ik bang dat de belastingdienst dit gewoon ziet als loon. Hou dus rekening dat dit ook kan betekenen dat je minder recht hebt op toeslagen.

Als je, je zelf niet vertrouwd met de screenshot. Dan kan zoals andere al gemeld hebben de werkgever het ook rechtstreeks overmaken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

Dido

heforshe

Uiteindelijk is het vrij simpel. Jij krijgt geld van je baas, en daar moet belasting over betaald worden.
Of jij dat geld gebruikt om een schuld af te lossen, een boot te kopen of een feestje van te bouwen is voor de belastingdienst niet relevant.

Er zijn twee mogelijkheden:
* Je baas keert je het bedrag uit zonder dat er belasting wordt ingehouden. In dat geval mag jij volgend jaar bij je belastingaangifte alsnog belasting aftikken over dat bedrag (percentage van de top van je salaris plus een paar % extra vanwege afbouw heffingskortingen.) Hou inderdaad ook rekening met toeslagen die lager kunnen uitvallen indien van toepassing.
* Je baas keert het uit als een "bonus", netjes via de loonadministratie. Het brutobedrag zal dan aanzienlijk hoger zijn, aangezien er over dat brutobedrag loonbelasting wordt ingehouden ("bijzonder tarief".) Jij betaalt geen belasting meer achteraf, je baas heeft al extra betaald.

Als je baas het geld direct naar DUO overmaakt valt dat onder optie 1, en zul je dus alsnog belasting moeten afdragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Dido op 13-10-2022 16:07 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadKennedy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 09:55
Waarom wil je werknemer dit controleren? Er zit geen fiscaal voordeel aan als het gebruikt wordt voor je DUO schuld, dus waarom zit er deze (m.i. vreemde) controlestap aan vast?

WEBN & chill (@IBKR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knurft
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Omdat de werkgever wil dat het gebruikt wordt om schulden af te lossen en niet om een luxer leven te leiden.. Kan het wel voorstellen.

Het was niet het idee van de werkgever dit als extra loon te zien (lijkt me ook iets eenmaligs), maar wegwerken van schuld (en daarmee vaak minder stress en daarmee betere output werknemer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mwa
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:49

mwa

Belastingontduiking is niet de bedoeling.

[ Voor 87% gewijzigd door Ardana op 14-10-2022 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:46

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet niet of DUO dat doorgeeft aan de BD.

Verder hebben we dan sowieso over niet legale belasting-ontwijking en daar doen we hier niet aan.

WG zal de TS een eenmalige bruto bonus moeten verstrekken van schuld / percentage BT

Bijvoorbeeld 10.000 / 0,55 = 18.181 (bruto).

Via de loonadministratie moet dat prima kunnen. Pas wel op dat ze niet per ongeluk een lager bijzonder tarief voorheffen. Als jij door die bonus in een hogere schaal / BT staffel komt kun je in mei 2023 nog bij gaan lappen (progressief, dat wel gelukkig). Daar staat tegenover dat als ze een te hoog tarief pakken je wellicht nog een extra cadeau krijgt in mei 2023 van de BD :)

Misschien is het handiger om het op te delen. Als jij 10k onder de hoogste schaal zit (bijvoorbeeld) en je schuld is 10k kunnen ze het gewoon in 2en delen (2x5k). Nu 5k en in januari. En dan meteen met de juiste voorheffing.

Maar dat hangt ook van de hoogte vd schuld af.. Als dat 5K is is het allemaal klein bier en zou ik als WG gewoon 9k bruto als eenmalige bonus geven en dat voorheffen tegen 55% BT. Dan zit je altijd goed. Dan krijg jij in mei 2023 misschien zelfs nog wat terug van de BD maar dat is allemaal klein bier. Gaat het om een schuld van 100K dan wordt het anders.

Als ze het netto storten mag je er loonbelasting over betalen volgend jaar maar dat is hierboven al uitgelegd.

Het hangt dus echt van de bedragen en salaris af hoe ingewikkeld dit wordt :)

/edit
Ik lees nu dat ik de BT niet helemaal goed begrijp. Het gaat met staffels. Dus mijn verhaal hierboven klopt niet 100%. Mijn advies blijft: speel het via de loonadministratie en zorg dat je in dezelfde BT staffel blijft :)

https://help.humanwave.nl...e-bepaal-ik-dit-voor-2022

Stel, je verdient 35k, dan is je BT 40.47%. Als je dan door die eenmalige schenking 45K verdient maar de loonadministratie heft tegen 40.47 heb je over een groot gedeelte te weinig belasting betaald. Dus ze moeten het wel even goed in de smoezen hebben. Of reken het zelf uit…

Makkelijkst is als je al boven die 69k zit (maar ruim onder de 118k) en het een klein schuldje is. Dan kunnen ze het gewoon tegen 55.36 voorheffen.

[ Voor 91% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 20:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als ouders dat doen voor meerderjarige kinderen heet dat net zo goed belasting ontduiken. Alleen als je kinderen minderjarig zijn gelden er andere regels, maar daarna mag je kind lekker schenkbelasting betalen als het boven het jaarlijkse limiet komt.

Dat mensen het doen en het niet makkelijk te controleren is wil niet zeggen dat het ineens legaal is 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 17-10-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Als het doorgaat, zou ik het verdelen over dit jaar en januari volgend jaar

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Zonder de details te kennen kun je daar niks van zeggen. Als de TS de schuld EN zijn belastbaar inkomen wil delen kunnen we meer zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
mwa schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:09:
Stel je werkgever maakt het gewoon over op bovenstaande IBAN van DUO met jouw BSN. Welke haan gaat daar dan naar kraaien? Er zullen genoeg ouders zijn die op deze manier een (deel van de) studieschuld aflossen. En of het geld afkomstig is van persoon A of bedrijf B.
Denk dat een accountant hierop toch aanslaat. Dat de bd er misschien niet snel achterkomt wil niet zeggen dat een werkgever dat gaat doen. Zijn in het verleden al genoeg uitspraken over geweest (ook overnemen studieschuld andere werkgever bv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:04
Stel je werkgever maakt het gewoon over op bovenstaande IBAN van DUO met jouw BSN. Welke haan gaat daar dan naar kraaien? Er zullen genoeg ouders zijn die op deze manier een (deel van de) studieschuld aflossen. En of het geld afkomstig is van persoon A of bedrijf B.
Er is dan gewoon sprake van loon omdat de werknemer een voordeel geniet van werkgever. En over dat loon moet dan ook belasting worden betaald.

En er gaat geen haan naar kraaien... ik denk toch dat een betaling aan DUO opvalt in de administratie van de werkgever. En het zal ook opvallen in de administratie van DUO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nouja ik weet niet om hoeveel geld 't gaat maar als er opeens een paar duizend euro kwijt is bij een bedrijf dan is dat wel een ding waarnaar gekeken wordt ja.

Een bedrijf moet gewoon een administratie voeren en daarin moet bijgehouden worden waar dat geld heen is gegaan. Dat is loon voor die werknemer en dat komt dus gewoon bij de belastingdienst terecht (net als de rest van de loongegevens) waarna TS er netjes belasting over betaalt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 22:29
Studieschuld aflossen, dan is WKR (werk kosten regeling) van belang. Als het werk gerelateerd is het vrijgesteld volgens de WKR mbt de eindheffing, dus een netto vergoeding is mogelijk. Andere manier voor de werkgever om het netto vergoeden is de vrije ruimte (forfaitaire deel voor de WKR). En de minst leuke optie is dat het inderdaad vergoed wordt en dan belast. Bijzonder tarief is dat van toepassing zoals eerder vermeld. Dan wordt er belasting op inghouden en ontvang je netto minder.

Verder is een betaalbewijs normaal. Anders is de eindheffing sowieso belast en kan er niet netto vergoed worden tenzij je de bruto/netto methode toepast. Declaratie of via de loonadministratie is uiteindelijk hetzelfde voor de WKR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
Dat is alleen bij cursussen/opleidingen die nu plaatsvinden (in samenspraak met werkgever)... niet voor (oude) duo schuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
Waarom niet voor een oude DUO schuld? En als je van werkgever wisselt is een (oude) studie schuld met aflossing over te nemen door de nieuwe werkgever. Kwestie van onderhandelen. En deze overgenomen studieschuld is vrijgesteld. Maar het moet wel enig sinds te maken hebben met het werk wat je nu doet. Tenzij je een andere functie gaat doen binnen het bedrijf, dan kan een opleiding (studie MBO/HBO/master) ook gewoon vrijgesteld vergoed worden. Zolang je alles maar goed vastlegt mocht er ooit een inspecteur komen ;-) En dit is niet de verantwoording van de werknemer, maar van de werkgever.

En anders zijn de andere opties van de WKR van toepassing. Dat moet de payroller je zeker kunnen uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:01
Wat ook nog interessant kan zijn, maar daar moet je werkgever voldoende middelen voor hebben en de structuur van het bedrijf naar zijn: toen ik bij een werkgever werkte met een DGA (directeur groot aandeelhouder) heeft die al het personeel bij het honderd jarig bestaan €1000 netto geschonken. Dit kwam niet uit het bedrijf, maar uit de privé middelen van de DGA (kwam ook 'fysiek' van prive rekening van de DGA). Hij haalde dat geld middels een dividend uitkering uit het bedrijf (lang leve dividend belasting). Vervolgens kon dat netto aan ons geschonken worden. De belastingdienst ging hiermee zeker akkoord, want het ging om een bedrag van €700k.

(overigens heb ik mezelf wel achteraf eens de vraag gesteld waarom bonussen en dat soort gekkigheid niet altijd via deze constructie gaan, want dan betaald 'de toko' iets van 25% dividend belasting en ben je daarmee klaar, maar dat is natuurlijk off-topic).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

FreakNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:16:
WG zal de TS een eenmalige bruto bonus moeten verstrekken van schuld / percentage BT

Bijvoorbeeld 10.000 / 0,55 = 18.181 (bruto).
En dan moet de TS alsnog extra dokken bij zijn aangifte.

Als je 10k netto wilt overhouden moet de WG bruto 10k * (1 + ( 1-BT)) uikeren., oftwel dik 22k bij een BT van 55%.
Snelle test: 55% BT betekent dat je meer dan de helft van het bruto bedrag afdraagt. Bruto moet dus meer dan 2 keer netto zijn. Als je 18K uitkeert blijft er maar een dikke 8k over.
Stel je werkgever maakt het gewoon over op bovenstaande IBAN van DUO met jouw BSN. Welke haan gaat daar dan naar kraaien?
Het is inkomen waarover belasting verschuldigt is. "Er kraait geen haan naar" betekent "het is illegaal maar de pakkans is laag". Maar illegale tips zijn niet handig ;)
Er zullen genoeg ouders zijn die op deze manier een (deel van de) studieschuld aflossen. En of het geld afkomstig is van persoon A of bedrijf B.
Ja, en? Omdat er belasting ontdoken wordt tussen ouders en kinderen, is het ook wel ok om belasting te ontduiken tussen werkgever en werknemer? Dat laatste heet gewoon zwartwerken.

Voor de duidelijkheid, als die 10k niet ergens bij de BD wordt aangegeven, is het zwart geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
Dido schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Als je 10k netto wilt overhouden moet de WG bruto 10k * (1 + ( 1-BT)) uikeren., oftwel dik 22k bij een BT van 55%.
Snelle test: 55% BT betekent dat je meer dan de helft van het bruto bedrag afdraagt. Bruto moet dus meer dan 2 keer netto zijn. Als je 18K uitkeert blijft er maar een dikke 8k over.
Als dit via de bruto/netto regeling gaat dan denk ik niet dat 55% BT van toepassing is. Dan moet er meteen wel goed verdient worden voor dit jaar :-)

Er moet alleen maar extra betaald worden bij je inkomsten aangifte als de salarisadministrateur inderdaad te weinig loonheffingen voor je heb afgedragen aan de belastingdienst. Maar met de meeste salaris software gebeurt dit eigenlijk nooit meer. Die past gewoon de juiste tabel toe.

Verder wel intressante casus, want ik denk dat dit nog niet zo vaak gebeurt is. Maar gezien de huidige markt wel vaker gaat gebeuren. En de WKR is wel soepeler geworden met betrekking tot studies/opleidingen.

@Anoniem: 1456812 Misschien kan de je aangeven hoe de salaris administrateur dit verwerkt in de eindheffing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:38
Oon schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Als ouders dat doen voor meerderjarige kinderen heet dat net zo goed belasting ontduiken. Alleen als je kinderen minderjarig zijn gelden er andere regels, maar daarna mag je kind lekker schenkbelasting betalen als het boven het jaarlijkse limiet komt.

Dat mensen het doen en het niet makkelijk te controleren is wil niet zeggen dat het ineens legaal is 8)7
Er is qua schenkbelasting geen verschil tussen meerderjarige of minderjarige kinderen en de toe te passen vrijstelling. De leeftijd is alleen maar relevant bij de verhoogde vrijstelling eigen woning (of dure studie) kort gezegd. Wellicht doel je op een financiële verzorgingsplicht die ouders hebben, maar dat speelt hier overduidelijk niet.
Sammy_tukker schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:24:
(overigens heb ik mezelf wel achteraf eens de vraag gesteld waarom bonussen en dat soort gekkigheid niet altijd via deze constructie gaan, want dan betaald 'de toko' iets van 25% dividend belasting en ben je daarmee klaar, maar dat is natuurlijk off-topic).
En over de schenkbelasting dacht je toen niet na? ;) Mag je mooi 30 tot 40% afrekenen naast de dividendbelasting. Dit geldt bij bedragen boven de (uit mijn hoofd) circa €2300.
Edit: nu ik er nog wat langer over nadenk kan de schenking ook gewoon loon zijn geweest. Je moest namelijk werknemer zijn om het bedrag te ontvangen, maar alle ins en outs heb ik daarover nu niet paraat. Dan is het voordeel dus genoten in de hoedanigheid van werknemer, dus loon.

[ Voor 9% gewijzigd door marcelcee op 14-10-2022 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knurft
  • Niet online
Wallie Wallie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 01:32:
Waarom niet voor een oude DUO schuld? En als je van werkgever wisselt is een (oude) studie schuld met aflossing over te nemen door de nieuwe werkgever. Kwestie van onderhandelen. En deze overgenomen studieschuld is vrijgesteld.
Is dat vrijgesteld? Dit was in ieder geval altijd een probleem.. studieschuld overnemen van werknemer aan een ander bedrijf kan je niet zomaar overnemen/betalen. Dat wordt gezien als loon aan de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Knurft schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:05:
Is dat vrijgesteld? Dit was in ieder geval altijd een probleem.. studieschuld overnemen van werknemer aan een ander bedrijf kan je niet zomaar overnemen/betalen. Dat wordt gezien als loon aan de werknemer.
Er zit een groot verschil tussen overnemen (dat levert de werknemer niets op) of betalen (dat is de facto geld voor de werknemer).
Overnemen en over een bepaalde periode afschrijven zou gewoon moeten kunnen als studiekosten (zo stond het dan bij de oude werkgever ook in de boeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dido schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Je hebt helemaal gelijk. Ik maakte een domme denkfout inderdaad :)

Als het over 55% BT gaat moet de WG inderdaad 22.222 bruto bonus geven (10.000 / 0.45 ) om 10k over te houden.
Wallie Wallie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:00:
[...]

Als dit via de bruto/netto regeling gaat dan denk ik niet dat 55% BT van toepassing is. Dan moet er meteen wel goed verdient worden voor dit jaar :-)
Er zitten in het " Wat verdient de ICT-er" topic tig mensen waarbij 55% BT van toepassing is. Bij mij trouwens ook. Heel uitzonderlijk is dat echt niet meer, zeker niet met de hyper-inflatie en rap stijgende lonen...

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
Knurft schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:05:
[...]

Volgens handboek loonheffingen:
Verruiming studiekosten
De gerichte vrijstelling voor scholing geldt vanaf 1 januari 2021 ook voor vergoedingen en verstrekkingen
voor scholing die loon uit vroegere arbeid vormen. De verruiming ziet op vergoedingen en verstrekkingen
voor het volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen. Hiermee vallen
vergoedingen en verstrekkingen aan exwerknemers ook onder de reikwijdte van de gerichte vrijstelling
voor een opleiding of studie. Door de verruiming kan de werknemer die een scholingsbudget heeft en dit
ook nog mag gebruiken nadat het dienstverband is afgelopen met dat scholingsbudget vrijgestelde scholing
volgen als hij bij werkloosheid bijvoorbeeld zelfstandige is geworden of bij een andere werkgever werkt.
De verruiming ziet niet op vergoedingen en verstrekkingen voor onderhoud en verbetering van kennis en
vaardigheden van de dienstbetrekking (zie paragraaf 22.1.3)
Alleen DUO schuld is niet uit vroegere arbeid? Benieuwd hoe de belastingdienst hier naar kijkt. En anders gewoon netto vergoeden via de vrije ruimte in de WKR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
FreakNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:25:

Er zitten in het " Wat verdient de ICT-er" topic tig mensen waarbij 55% BT van toepassing is. Bij mij trouwens ook. Heel uitzonderlijk is dat echt niet meer, zeker niet met de hyper-inflatie en rap stijgende lonen...
Zoals ik het begrijjp heeft de TS niet het hele jaar gewerkt. Dus ligt je bruto jaarloon lager voor de BT tabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Wallie Wallie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:32:
Alleen DUO schuld is niet uit vroegere arbeid? Benieuwd hoe de belastingdienst hier naar kijkt. En anders gewoon netto vergoeden via de vrije ruimte in de WKR :)
Sterker nog, je zou in bepaalde gevallen kunnen aanvechten dat het een schuld betreft ingevolge "het volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen". Iemand die 6 jaar ingeschreven heeft gestaan bij culturele antropologie en zonder papiertje is vertrokken kan een flinke schuld bij DUO hebben, maar zal niet kunnen verantwoorden dat die "studie" gedaan is met het oog op het krijgen van werk als, zeg, programmeur bij een bank.
Wellicht wat vergezocht, maar zeker in de IT zie ik veel mensen die wel een WO-papiertje hebben, maar niet in een relevante richting (en zelf zit ik dichter in de buurt van mijn geschetste voorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:01
marcelcee schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:00:

[...]

En over de schenkbelasting dacht je toen niet na? ;) Mag je mooi 30 tot 40% afrekenen naast de dividendbelasting. Dit geldt bij bedragen boven de (uit mijn hoofd) circa €2300.
Edit: nu ik er nog wat langer over nadenk kan de schenking ook gewoon loon zijn geweest. Je moest namelijk werknemer zijn om het bedrag te ontvangen, maar alle ins en outs heb ik daarover nu niet paraat. Dan is het voordeel dus genoten in de hoedanigheid van werknemer, dus loon.
jawel, maar tot €2300 mag een werkgever uit prive dus gewoon schenken (mag jij ook aan je buurman/buurvrouw/iedere persoon waar je zin in hebt) Misschien is €2300 voor de gemiddelde ICT-er met een ton bruto klein bier, maar ik was destijds al heel blij met het genereuze gebaar van €1000.

Overigens geheel off-topic, in Arts en auto (blaadje voor medici) stonden tot voor kort regelmatig advertenties in de trend van 'schenk ik jou kind 100K dan schenk jij mijn kind 100K voor de jubeltonregeling', dus er zijn nogal wat rafelige randjes aan schenken 8)7 dit zou je natuurlijk ook prima met de €2300 kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Sammy_tukker schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:24:
Wat ook nog interessant kan zijn, maar daar moet je werkgever voldoende middelen voor hebben en de structuur van het bedrijf naar zijn: toen ik bij een werkgever werkte met een DGA (directeur groot aandeelhouder) heeft die al het personeel bij het honderd jarig bestaan €1000 netto geschonken. Dit kwam niet uit het bedrijf, maar uit de privé middelen van de DGA (kwam ook 'fysiek' van prive rekening van de DGA). Hij haalde dat geld middels een dividend uitkering uit het bedrijf (lang leve dividend belasting). Vervolgens kon dat netto aan ons geschonken worden. De belastingdienst ging hiermee zeker akkoord, want het ging om een bedrag van €700k.

Je vergeet de vennootschapsbelasting die er ook over is betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

offtopic:
heel erg off-topic, maar ik las dat in het Engels, en zat te denken aan een blaadje voor mensen die hun voertuig uitbouwen tot kunstwerk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wallie Wallie
Dido schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:41:
[...]

Sterker nog, je zou in bepaalde gevallen kunnen aanvechten dat het een schuld betreft ingevolge "het volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen".....
Klopt helemaal en komt inderdaad vaak voor. Dus dan is het niet vrijgesteld. Maar de info van TS is vrij beperkt, dus we kunnen dan van alles speculeren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trenchdog
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:50
Voor zover van toepassing, houd er rekening mee dat een hoger loon in een jaar ook invloed heeft op eventueel te ontvangen toeslagen in dat jaar (als in, je kan dan recht hebben op minder toeslag). Dus denk aan huurtoeslag / zorgtoeslag / kinderopvangtoeslag e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Laatst online: 22:38
Sammy_tukker schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:42:
[...]

jawel, maar tot €2300 mag een werkgever uit prive dus gewoon schenken (mag jij ook aan je buurman/buurvrouw/iedere persoon waar je zin in hebt) Misschien is €2300 voor de gemiddelde ICT-er met een ton bruto klein bier, maar ik was destijds al heel blij met het genereuze gebaar van €1000.

Overigens geheel off-topic, in Arts en auto (blaadje voor medici) stonden tot voor kort regelmatig advertenties in de trend van 'schenk ik jou kind 100K dan schenk jij mijn kind 100K voor de jubeltonregeling', dus er zijn nogal wat rafelige randjes aan schenken 8)7 dit zou je natuurlijk ook prima met de €2300 kunnen doen.
Ik gaf al aan dat te betwijfelen omdat gesteld kan worden dat je het voordeel als werknemer ontvangt. Dan is het dus gewoon loon. Maar als het dat niet zou zijn blijf ik erbij dat jouw idee waarom bonussen etc. niet zo betaald worden, erg weinig zin heeft. Ik bedoel, €2300 dat zijn nu niet echt de wereldbedragen hè. Zelfs een 13e maand is al vaak (veel) hoger, laat staan een winstafhankelijke of prestatiebonus. Daarom gebeurt dat dus ook niet zo (lijkt me, ik ken niet de beloningsstructuur van alle bedrijven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 22:40
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door Ardana op 14-10-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joost00719
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 16:20
nvm, gaat denk ik tegen de regels in

[ Voor 88% gewijzigd door joost00719 op 17-10-2022 08:25 . Reden: nvm, gaat denk ik tegen de regels in ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 23:06
Naar mijn idee kan dit alleen maar als loon gezien worden. En dan waarschijnlijk als bonus, dus tegen bijzonder tarief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Picaroon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-05 10:35
Ik ben altijd een beetje huiverig voor een dergelijk aanbod, tenzij het een onderhandse lening betreft die netjes wordt geadministreerd en ook op een eventuele werkgeversverklaring staat.

Een dergelijke gift komt meestal met een potentieel onzichtbare verwachting c.q. verplichting (vanuit beide partijen gezien) en zou mij niet lekker zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:09
old_spice schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 13:05:
Naar mijn idee kan dit alleen maar als loon gezien worden. En dan waarschijnlijk als bonus, dus tegen bijzonder tarief.
Loon is gewoon loon en het wordt allemaal op dezelfde manier belast. Administratief houden werkgevers "bijzonder tarief" in op bonussen om zeker te weten dat ze genoeg afdragen, maar bij de uiteindelijke belastingaangifte wordt dat zo nodig weer rechtgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• old_spice
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-05 23:06
Tom-Z schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:57:
[...]

Loon is gewoon loon en het wordt allemaal op dezelfde manier belast. Administratief houden werkgevers "bijzonder tarief" in op bonussen om zeker te weten dat ze genoeg afdragen, maar bij de uiteindelijke belastingaangifte wordt dat zo nodig weer rechtgetrokken.
Je hebt gelijk. Bedankt voor de uitleg. Een kleine doch zeer belangrijke nuance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelious
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-03-2023
Je mag fiscaal jaarlijks onbelast € 2.418 schenken aan een willekeurig iemand. (Dit geldt voor 2023)
Hier hoeven beide partijen geen verantwoording over af te leggen.
Met 6 jaar kun je ruim € 14.000 geschonken krijgen.

Zie https://www.belastingdien...%20is%20%E2%82%AC%202.418.

Welkom op het forum! Een kick van een oud topic, zonder relevante nieuwe informatie, is niet de bedoeling. Graag een volgende keer niet doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Ardana op 23-03-2023 18:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:38
cornelious schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:28:
Je mag fiscaal jaarlijks onbelast € 2.418 schenken aan een willekeurig iemand. (Dit geldt voor 2023)

Iets zegt me, dat dat alleen voor natuurlijke personen geldt, en niet voor bedrijven. In dat geval zou ik altijd de eerste €2418 van mijn werkgever als schenking vragen... (Voor schenkingen vanuit de werkgever, is er de werkkostenregeling WKR).

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:38
cornelious schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:28:

1: Waarom reageer je op zo’n oud topic? En 2: dit geldt natuurlijk niet voor organisaties. Anders zou iedereen een schenking krijgen zonder premies en belasting te hoeven betalen.
Pagina: 1