Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-07-2023
Ik heb eindelijk eens een nieuwe pc gemaakt maar ik heb wat problemen met het geheugen.

Als moederbord heb ik gekozen een Asus TUF GAMING B550M-E WIFI met een Ryzen 5800X3D, die werd voor flightsim nog wel eens aanbevolen en leek me nu goed bij prijs. Het geheugen is een set van twee latjes Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3200.

Met dat geheugen heb ik nu een probleem. In de bios wordt het herkent en kan ik DOCP aanzetten, dan zouden alle timings en snelheden goed moeten staan, net als de spanning van het geheugen. Helaas wilt de pc dan niet meer starten, na drie pogingen komt die terug op in fail safe mode.

Door de snelheid stapje per stapje te verhogen kan ik her op 3200 krijgen met de standaard timings, die heb ik nog niet proberen lager te krijgen.

Heedft iemand ervering met dit probleem? is het moederbord of het geheugen de oorzaak? bios van het moederbord is up to date. Ik overweeg het geheugen te wisselen voor Kingston DDR4 FURY Renegade 2x16GB 3600, is dat beter?

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:27

sapphire

Die-hard pruts0r

Staat geheugen op de QVL lijst van het moederbord?

Daarnaast verhoogd een DOCP profiel naar mijn weten niet het geheugenvoltage dus daar zou ik eerst naar kijken of dit wel op 1,35v staat

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:30
Dat specifieke Corsair geheugen staat niet op de QVL en is al in vele AMD systemen de culprit geweest.
Omruilen als het nog kan voor iets wat wel werkt.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
Corsair komt over het algemeen erg vaak voor hier als er problemen zijn met Amd systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 15:40
meljor schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:11:
Corsair komt over het algemeen erg vaak voor hier als er problemen zijn met Amd systemen.
Is ook niet heel gek... Corsair is echt dramatisch. Ze gebruiken versienummers (voor welk merk ram er op de stick zit)wat alleen op de ramstick zelf af te lezen is... Dus je hebt een grote lottery voor welk merk ram je eigenlijk krijgt aangezien webshops etc niet vermelden welke versie je krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ram ook in de grijze bankjes gedrukt ?
Verder is Corsair al lange tijd gevoelig bij AMD, er moet Optimized for AMD op de verpakking staan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
Ik ga G.skill bestellen (F4-3600C18D-32GVK), de 16G versie staat tenminste op de supported memory list dus heb ik toch meer kans dat dit goed werkt.

Stapje voor stapje de snelheid verhogen had matig success, ik kom tot DDR-3000 voordat de pc in fail safe gaan en dan heb ik de timings nog default gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
Ik vermoed dat ik pexh heb gehad met de silicon lotery, ook met het G.Skill geheugen heb ik hetzelfde probleem, ik blijf net onder de 3200 hangen terwijl het geheugen zelf 3600 Mhz aan zou moeten kunnen.

Omdat de memory controller geïntegreerd is in de CPU vermoed ik dat daar het probleem zal zitten, mijn 5800X3D zelf zal het probleem zijn.Of ik die ga vervangen weet ik nog niet :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 15:43

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Tip bij mij was het bios het probleem.

Flash je bios vanaf een stick.
Daarna weer je bios settings nalopen en DOCP weer aanzetten.
Check dan of je mem op 3600MHz loopt in Windows.

*sidenote*
Windows flash tool werkte niet naar behoren had ik gemerkt toen ik en fTPM en DOCP instelde de 1e keer.
MoBO die ik heb is wel de ROG STRIX X570-E gaming

[ Voor 31% gewijzigd door crzyhiphopazn op 21-10-2022 11:58 ]

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe hoog staat je Voltage nu ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
De voltage staat op 1.35, ook bij het vorige DDR geheugen van corsair. Dan gelijdekijk aan de snelheid aangepast todat de failsafe wordt getriggerd.

Enkel de timing heb ik default gelaten, daar kan ik misschien nog wat winst mee maken. Momenteel heb ik een cinebench score van iets boven de 12000 terwijl ik in reviews meestal cijfers zie in de 14000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:41
Hoeveel last heb je, naast een lagere cinebench score, in de praktijk van de lagere geheugensnelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
Ik heb er niet echt last van, buiten het gevoel dat ik wat performance laat liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je wilt overclocken kun je je voltage ook iets opschroeven.

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ dit tooltje is misschien makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17:35
Thierry76be schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:25:
De voltage staat op 1.35, ook bij het vorige DDR geheugen van corsair. Dan gelijdekijk aan de snelheid aangepast todat de failsafe wordt getriggerd.

Enkel de timing heb ik default gelaten, daar kan ik misschien nog wat winst mee maken. Momenteel heb ik een cinebench score van iets boven de 12000 terwijl ik in reviews meestal cijfers zie in de 14000.
Mogelijks heb je hetzelfde probleem als ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilR1tngVtk1LCsc5CbbLEzosp_k=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J4rsGkwskJw37m6RjoH5Ls52.jpg?f=fotoalbum_small

Ik heb ook manueel de snelheid verhoogd tot wanneer het stabiel blijft.
Ik kom dus op 1599.6 MHz in plaats van de volle 1600. Maar tja ga ik dat verschil merken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:43

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Thierry76be schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 13:25:
Momenteel heb ik een cinebench score van iets boven de 12000 terwijl ik in reviews meestal cijfers zie in de 14000.
Maar Cinebench is helemaal niet gevoelig voor geheugen timings en snelheden. Je gaat echt geen 2000 punten winnen als je geheugen op 3600 draait ipv 3200 of 3000.

Heb je al eens met basic reviews vergeleken, ipv andere mensen die mogelijk de boel tot het limiet overclocken?

Houd er ook rekening mee dat jij een B550 chipset gebruikt. Wie weet gebruikt de persoon die 14k haalt wel een X570 met meer features en betere tuning opties in het bios, plus een dikke waterkoeling terwijl jij met de stock luchtkoeler werkt.

Staar je dus niet direct blind op een kunstmatige benchmark zoals Cinebench, maar wat je in de praktijk haalt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
Nog eens wat tijd gehad om opnieuw te testen. Bios reset gedaan na de zoveelste poging om het geheugen op 3600Mhz laten werken, maar toch maar tot op 3133 Mhz gekomen.

Maar op zich geen probleem want in cinebench haal ik nu wel een score van 14556!

Snelheid en timings maken inderdaad weinig verschil in cinebench heb ik ondervonden. Wat me wel opgevallen is dat de vorige keren de CPU bleef steken op 3600Mhz en nu bijna constant kan boosten naar 4300 Mhz.

Waarom dat voordien niet het geval was durf ik niet zeggen...

Verder heb ik gelezen dat de snelheid van het geheugen in veel gevallen minder van belang is omwille van het grote cache geheugen, maar ik blijf het toch spijtig vinden dat ik mijn duurde G.Skil geheugen had kunnen uitsparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:07
Welk versienummer Corsair heb je? Staat op de sticker zoals @skipe aangeeft.

Jouw moederbord staat op de QVL van de G.Skill set. oftewel 3600CL18 zou moeten lukken op 1.35V.

Heb je wel de reepjes in DIMM_A2 en DIMM_B2 (slot 2 en 4) ?

[ Voor 61% gewijzigd door Djarune op 29-11-2022 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Thierry76be schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 22:44:
Nog eens wat tijd gehad om opnieuw te testen. Bios reset gedaan na de zoveelste poging om het geheugen op 3600Mhz laten werken, maar toch maar tot op 3133 Mhz gekomen.

Maar op zich geen probleem want in cinebench haal ik nu wel een score van 14556!

Snelheid en timings maken inderdaad weinig verschil in cinebench heb ik ondervonden. Wat me wel opgevallen is dat de vorige keren de CPU bleef steken op 3600Mhz en nu bijna constant kan boosten naar 4300 Mhz.

Waarom dat voordien niet het geval was durf ik niet zeggen...

Verder heb ik gelezen dat de snelheid van het geheugen in veel gevallen minder van belang is omwille van het grote cache geheugen, maar ik blijf het toch spijtig vinden dat ik mijn duurde G.Skil geheugen had kunnen uitsparen :)
Ik heb detzelfde G-skill geheugen set en CPU als jij maar ik krijg het wel werkend op 3600MHz, aan het setje wat je nu hebt gebruikt ligt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWFpeters
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19:18
Welkom bij AMD, heb zelf 3 systemen van AMD gemaakt en alle 3 zelfde gezeur met geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thierry76be
Nee, ik verwacht ook niet dat het aan het geheugen ligt, voordien had ik een andere set corsair Vengeance en die wou ook niet op zijn max snelheid werken.

CPU of moederbord vermoed ik, maar ik ben niet van plan een andere cpu of moederbord te kopen om te testen, ik slik mijn verlies dan wel.

Wel vervelend dat de tech youtubers het meestal zo makkelijk laten lijken, in praktijk is het toch niet altijd zo eenvoudig om alle onderdelen netjes op elkaar af te stemmen.

Nu nog beslissen welke videokaart het gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hackus schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 15:08:
Als je wilt overclocken kun je je voltage ook iets opschroeven.

https://www.techpowerup.com/download/ryzen-dram-calculator/ dit tooltje is misschien makkelijker
Thierry76be schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:31:
Nee, ik verwacht ook niet dat het aan het geheugen ligt, voordien had ik een andere set corsair Vengeance en die wou ook niet op zijn max snelheid werken.

CPU of moederbord vermoed ik, maar ik ben niet van plan een andere cpu of moederbord te kopen om te testen, ik slik mijn verlies dan wel.

Wel vervelend dat de tech youtubers het meestal zo makkelijk laten lijken, in praktijk is het toch niet altijd zo eenvoudig om alle onderdelen netjes op elkaar af te stemmen.

Nu nog beslissen welke videokaart het gaat worden :)
Bovenstaand al geprobeerd ?
laat eens wat foto's zien van je instellingen

Pagina: 1