Kalkzandsteen muur isoleren d.m.v voorzetwand

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 21:16
Wij hebben een bedrijfspand opgeleverd gekregen en tussen ons pand en het pand van de buren zit een kalkzandsteen blokken muur van 15cm dik. Het is mogelijk dat de buren het voornamelijk als opslag gebruiken en nooit de verwarming aanzetten. Wij willen dat wel gaan doen op de eerste verdieping. Zoals ik goed heb begrepen is een kalkzandsteen muur niet echt goed qua isolatie (bron: https://www.joostdevree.nl/shtmls/kalkzandsteen.shtml).

Mijn idee was om er een voorzetwand tegen aan te zetten als warmte en geluid isolatie of is dit overdreven? Is een voorzetwand van metal stud van 27mm goed genoeg of moet je echt voor 55mm gaan?

De hele wand isoleren is veel werk. Ik heb op het internet al gezocht, maar alles gaat over een buitenmuur en niet over een scheidingsmuur met de buren (verzamelpand).

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou het met deze platen afwerken.

https://www.isolatiemater...00x120-125mm-rd545-156-m2

Deze kan je gewoon tegen de muur plakken zolang je er verder niks aan wilt gaan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:10
Een buitenmuur heeft meer aandacht nodig vanwege mogelijke vochtproblemen.
Een binnenmuur is wat dat betreft niet zo spannend. Als akoestische isolatie belangrijk is dan zou je met glas of steenwol moeten isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Ernemmer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:38:
Ik zou het met deze platen afwerken.

https://www.isolatiemater...00x120-125mm-rd545-156-m2

Deze kan je gewoon tegen de muur plakken zolang je er verder niks aan wilt gaan hangen.
Gaat om 17x3 meter (57m2). Dat gaat wel een beetje in de kosten lopen. In voorzetwand kan ik makkelijker elektra verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
isomis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Gaat om 17x3 meter (57m2). Dat gaat wel een beetje in de kosten lopen. In voorzetwand kan ik makkelijker elektra verwerken.
De isolatiewaarde is hoofdzakelijk afhankelijk van de dikte, je zou dan 75mm of 100mm metal-stud met 12,5mm gipsplaat kunnen kiezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 13-10-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
Ernemmer schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:48:
[...]

De isolatiewaarde is hoofdzakelijk afhankelijk van de dikte, je zou dan 75mm of 100mm metal-stud met 12,5mm gipsplaat kunnen kiezen.
Ik vind het in eerste instantie moeilijk te bepalen wat de isolatiewaarde is van de kalkzandsteen blokken van 15cm. Het pand van de buren is namelijk ook helemaal energielabel a. Alleen wij zijn bang dat we ook de buren aan het opwarmen zijn in de winter als dat pand niet wordt gebruikt als kantoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snaba
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 09:10
Als je 5x7 balken bevestigd en daar glaswol tussen drukt dan kom je prijstechnisch wel goed uit. Afwerking is afhankelijk van je wensen. Als er grote temperatuurverschillen zijn tussen jullie pand en dat van de buren dan kan je eventueel nog gebruik maken van een dampremmende folie i.v.m. condens op het dauwpunt. Als dit niet het geval is dan zou ik enkel wol tussen de balken drukken, elektra plaatsen en de wand afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
isomis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Alleen wij zijn bang dat we ook de buren aan het opwarmen zijn in de winter als dat pand niet wordt gebruikt als kantoor.
Dat zal je dan inderdaad gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:00
@isomis
Is het geen idee om het eerst een winter aan te kijken? Wellicht valt het allemaal best mee en doe je de ingreep helemaal voor niks.

Verder zou ik ook kunnen kijken naar andere opties, zoals het lokaal verwarmen van een werkplek. De hele ruimte verwarmen tot een minimum en dan met een klein IR-paneel enkel de persoon opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Ik hoor wel een hoop aannames die eerst onderzocht moeten worden voordat je besluit te investeren in een kostbare voorzetwand.

Gaan de buren daar echt niet stoken of denk je dat? Misschien eerst onderzoeken. Als jullie en de buren beiden een warme bovenverdieping wensen, heeft de voorzetwand weinig zin voor thermische isolatie. Kijk bijvoorbeeld eens aan wat het verbruik is over een etmaal (bij een gemiddelde winterdag) om zo een idee te krijgen wat je verbruik is.

Voor geluid hetzelfde. Je weet nog niet wat de overlast zou kunnen zijn en misschien is deze er ook wel niet, wederom zonde om te investeren als het niet nodig blijkt te zijn.

Of is het voornamelijk dat je nu nog in de opbouwende fase zit en je straks geen ingrijpende verbouwing wil doen als je in het pand bent getrokken?

Feit is natuurlijk wel dat een enkele muur van 15 cm niet denderend isolerend is wat betreft warmte en geluid en je met 57 m2 een behoorlijke oppervlakte deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
isomis schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Ik vind het in eerste instantie moeilijk te bepalen wat de isolatiewaarde is van de kalkzandsteen blokken van 15cm.
Afhankelijk van het type zal de R waarde ongeveer 0,15 M2 K/W voor 15 cm dik zijn.

Q = ΔT x A x U is de forumle voor transmissie verlies en dan zie je ook wat het effect is van het temp verschil met de buren (ΔT). en het verlies (Q) is daar dus erg van afhankelijk. U=1/R

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-10-2022 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
frennek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:49:
Ik hoor wel een hoop aannames die eerst onderzocht moeten worden voordat je besluit te investeren in een kostbare voorzetwand.

Gaan de buren daar echt niet stoken of denk je dat? Misschien eerst onderzoeken. Als jullie en de buren beiden een warme bovenverdieping wensen, heeft de voorzetwand weinig zin voor thermische isolatie. Kijk bijvoorbeeld eens aan wat het verbruik is over een etmaal (bij een gemiddelde winterdag) om zo een idee te krijgen wat je verbruik is.

Voor geluid hetzelfde. Je weet nog niet wat de overlast zou kunnen zijn en misschien is deze er ook wel niet, wederom zonde om te investeren als het niet nodig blijkt te zijn.

Of is het voornamelijk dat je nu nog in de opbouwende fase zit en je straks geen ingrijpende verbouwing wil doen als je in het pand bent getrokken?

Feit is natuurlijk wel dat een enkele muur van 15 cm niet denderend isolerend is wat betreft warmte en geluid en je met 57 m2 een behoorlijke oppervlakte deelt.
Wij hebben onze eerste verdieping doorgetrokken. De buren hebben een magazijn van plus minus 8 meter hoog. Ze gaan alleen op de eerste verdieping zitten aan de voorkant. De eerste 8 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
De warmtegeleidingscoëfficiënt van kalkzandsteen loopt behoorlijk uiteen, zo vind ik in tabellen waardes tussen de 0,36 tot 1,7 W / (m k). Maar eerst is belangrijk om te achterhalen of het echt om kalkzandsteen gaat of cellenbetonblokken. Deze laatste zijn nog een stuk beter isolerend.

Ik vermoed dat als het om kalkzandsteenblokken gaat deze wel onderaan in het spectrum zullen vallen. Zo hebben ze ook intern een luchtkamer, het zijn vaak geen volledig massieve blokken. Bovendien is het een volledige binnen situatie, dus de muur zal goed droog zijn en blijven. Als we even uitgaan van een waarde van 0,5 W / (m k), dan krijgen we een U-waarde van ongeveer 2,1 W/(m^2 K). Als we er er even vanuit gaan dat de helft van de muur aan de andere zijde wel verwarmd is (want hier zit het kantoor zeg je zelf), dan hebben we nog ongeveer 30 m2 grenzend aan onverwarmde ruimte. Dit resulteert in ongeveer 60 Watt warmteverlies per graden verschil tussen de ruimten. Nu is dit niet een volledige buiten situatie, maar het zou er mogelijk 10 graden kunnen worden? In dat geval is er een verschil van 10 graden ten opzichte van jullie binnen situatie, wat ongeveer 600 Watt aan warmteverlies geeft in dit rekenvoorbeeld.

Een laag van 10 cm steenwol toevoegen geeft een nieuwe gecombineerde U-waarde van ongeveer 0,3 W/(m^2 K), wat dus een vermindering van zo'n 85% is.

Hierin zitten natuurlijk nog steeds een hoop aannames, maar het geeft een idee in welke richting het warmteverlies kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Als geluidsisolatie belangrijk is dan moet je voor glas- of steenwol gaan.

Ik weet niet hoe mooi je de afwerking wilt maar deze platen hoeven niet behandeld te worden, schuif je gewoon in elkaar en kunt er makkelijk schakelmateriaal op monteren. Je kunt ze bijvoorbeeld makkelijk met spijkerpluggen aan de muur bevestigen.
https://isolatiehandel.nl...200-x-2400mm-per-m%c2%b2/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-04 22:54
Een geluidswerende scheiding aanbrengen gaat verder dan een steenwol wandje plaatsen. De detaillering van de aansluitingen van wand op vloer, wand op plafond en wand op wand komt nauwkeurig en is afhankelijk van het type systeem dat je kiest.

Gelukkig heeft een wand met een dikte van 150mm kalkzandsteen veel massa, en massa isoleert goed. Je kunt je afvragen of het nodig is om een wand tussen een opslag en woning te isoleren qua geluid. Ik kan me niet voorstellen dat ze nog na 10 uur werken.

Mocht je toch zekerheid willen kies dan voor een vrijstaande wand van bijvoorbeeld een Gyproc (Metalstud, steenwol gips), of een ander; Akoestikon van Merford. Beide systemen hebben goed gedocumenteerde aansluitdetails. Zo voorkom je onvoorziene geluidslekkages.

Als je de ruimte hebt qua dikte, kies dan voor een hoge thermische en geluidswerende isolatiewaarde. Je kan het maar 1 keer goed doen.
Pagina: 1