Zonnepanelen: Welk systeem past in onze situatie het best?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 04-08 21:23
Hallo allemaal,
De afgelopen periode al veel wijzer geworden door de ervaringen en adviezen hier op het forum, waarvoor dank! Op basis daarvan de indruk gekregen dat optimizers/micro-omvormers in ons geval waarschijnlijk niet direct de extra kosten waard zijn, maar geen idee of dat een juiste conclusie is. We hebben nl. ook offertes/advies ontvangen met micro-omvormers/optimizers en zouden daarom graag jullie mening horen over onze situatie. Alvast dank!

1. Foto's
Het gaat om een schuin dak pal op het zuiden. Dakhelling is 38 graden. Betreft straatzijde van de woning. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w37r3q_Uh34W9joYu53W3UUvl5w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9JPT4OAM22CX6iKY9WGew6B.jpg?f=fotoalbum_large

2. Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is 13,45 breed en ongeveer 7 meter hoog. Er zijn geen obstakels op het dak. Er staat een schoorsteen linksboven, die voorlopig in elk geval nog blijft.

3. Schaduw
In de zomer is er geen schaduw. Als de zon laag staat, zoals op foto hieronder van vorige week te zien is, wel. Dan geven 3 flinke bomen in de straat schaduw vooral op de onderste helft van het dak.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ahthtHttf7TY47TcxxIzioHOlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y5wenugtL51scbhbPa4OHMyZ.jpg?f=fotoalbum_large

4. Jaarverbruik
Huidig verbruik is 3000 kWh. We hebben een elektrische auto (verbruik ongeveer 2000 kWh per jaar), maar bij dit huis nog geen laadpaal. Gaat er wel op korte termijn komen. Daarnaast willen we een hybride warmtepomp laten plaatsen en gaan daarbij nu uit van een verbruik van 3500 kWh. Doel is totale stroomverbruik te dekken met de panelen. Bij 8500 kWh komen we uit op 22/24 panelen. Die kunnen we precies in twee rijen onder elkaar kwijt (portret).

5. Huidige elektriciteitsaansluiting
We hebben 3x25 A aansluiting. De meterkast is nog een oude en zal op korte termijn vervangen en uitgebreid worden, o.a. om laadpaal en zonnepanelen mogelijk te maken. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhUS02zbnO9gg3RL2t6SK65POME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4OebdC7Yu6380R5WgpVoOoHZ.jpg?f=fotoalbum_large

6. Budget en doel
Doel is totale stroomverbruik te dekken met de panelen. Budget niet specifiek vastgesteld: dat wat nodig is om doel te bereiken, waarbij vooral rekening houdend met gunstige verhouding prijs-kwaliteit en prijs-opbrengst. Willen vooral waar voor ons geld.

7. Wie gaat het project uitvoeren
We laten het uitvoeren. Hebben zelf de kennis niet in huis.

8. Bijhouden van data
Geen voorkeur. Extra info is leuk, maar verwacht daar in de praktijk weinig mee te doen.

9. Reeds verkregen offertes
Nog niet helemaal compleet, maar is voor deze vraag misschien niet erg.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cyws2E9KvrnLtvmwGAWvgJ8M_H0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/09bq0KJiObZAC7zs6i3wZ5GM.jpg?f=fotoalbum_large
10. Regio
Zeeland, maar niet direct aan de kust

11. Tools
Zelf niets uitgeprobeerd. In een van de offertes wel een opbrengstverlies door schaduw van 7% tegen gekomen, maar geen idee hoe dat berekend is.

[ Voor 3% gewijzigd door estherhier op 20-10-2022 16:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Wom

Kan je geen gericht advies geven, dat kunnen anderen hier beter. Maar ik schrik een beetje van de wachttijd die je laat zien bij de uitvoer. Zijn het lokale aanbieders of landelijke spelers die de offertes hebben aangeboden?

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Ja, wij hadden ook gehoopt ze eerder op het dak te hebben liggen. Er zitten zowel lokale als landelijk werkende bedrijven bij. Die met de langste wachttijd werkt landelijk, maar verder lijkt er geen verband tussen werkgebied en wachttijd in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Is er nog iemand die hierin zou kunnen meedenken? We blijven het een heel lastige afweging vinden en weten niet goed wat in de praktijk het meest relevant is, wat we over het hoofd zien of welke denkfouten we maken. Tegenstrijdige adviezen van de verschillende adviseurs helpen ook niet mee. Ik hoop dat hier iemand is die zijn kennis en ervaring met ons wil delen. Onze eigen afwegingen zijn:

Waarom serie?
- snelste terugverdientijd
- op jaarbasis voldoende opbrengst, ondanks schaduw bepaalde periodes (vooral relevant bij salderen)
- overgrote deel wordt opgewekt in zomer, dus schaduwverlies daarbuiten gaat maar om klein deel van geheel
- panelen/omvormers kunnen zelf steeds beter met schaduw omgaan
- ook met extra opbrengst in voor/najaar en winter wsl. nog steeds te weinig voor warmtepomp of laadpaal
- schaduwperiodes zijn ook periodes met veel diffuus licht, dus optimaliseren levert minder extra op

Waarom optimaliseren:
- schaduwverlies (in serie 7%) verminderen
- gunstig om ook hogere opbrengst in voor/najaar en winter te hebben en een zo groot mogelijk deel van verbruik zelf op te wekken (vooral relevant na afbouw salderen)
- “Je hebt last van schaduw dus…”
- inzicht per paneel
- langere levensduur/garantie micro-omvormers en optimizers
- makkelijker uit te breiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Een idee: Passen drie rijen niet? Dus 36 panelen? Met tactisch wisselen t.b.v. de hoogste terugleververgoeding is je terugverdientijd maar een paar jaar en daarna heb je waarschijnlijk genoeg voor je verbruik én nog wat terugleveren.

(ook dek je daar verliezen door schaduw wat meer mee af)

[ Voor 16% gewijzigd door pagani op 19-10-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijkend naar jouw offertes, door het proces van eliminatie zou ik het volgende doen:
24x DMEGC 375 + Enphase => te duur
22 Trina / SE => duurt te lang
24 Jinko / SE => duurt ook redelijk lang, maar afhankelijk van opstelling misschien interessant
22 Jinko / SE => prijs ok, levertijd acceptabel, dus een optie.
24 Exiom / Solax => duurt te lang en is van de string omvormers de duurste.
22 Jinko / Goodwe => prijs ok, levertijd ok, dus een optie
24 Jinko / Solis 10K => duurt ook redelijk lang, maar is wel heel goedkoop dus niet direct afschrijven.
(met 5 maanden wachten zit je in maart/april, net op tijd dat het opwekseizoen weer begint).

Dan hou je dus twee SolarEdge systemen over en twee reguliere string omvormer systemen.

Beide zouden in jouw situatie kunnen passen. Het voordeel van de string omvormers is inderdaad lagere prijs, maar wat gaat er gebeuren als de zon lager staat (voorjaar/najaar en ochtend/avond), hoeveel 'verlies' krijg je dan t.o.v. een geoptimaliseerd systeem (SolarEdge). Dat durf ik niet te zeggen, misschien kan @Ronald hier advies over geven.

Vragen:
- Heb je van deze SolarEdge systemen een SE Designer rapport? Hebben ze daarbij rekening gehouden met de schaduwval van de bomen (maw zijn ze ingetekend)?
- De opbrengst van het 22x Jinko 415WP SolarEdge en Goodwe 8K systeem zijn exact gelijk, klopt dat wel?
(ja, te verwachten opbrengst met elkaar vergelijken is appels met peren, maar dit kan ook een foutje in het overzicht zijn)

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
pagani schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:39:
Een idee: Passen drie rijen niet? Dus 36 panelen? Met tactisch wisselen t.b.v. de hoogste terugleververgoeding is je terugverdientijd maar een paar jaar en daarna heb je waarschijnlijk genoeg voor je verbruik én nog wat terugleveren.

(ook dek je daar verliezen door schaduw wat meer mee af)
Dat hadden we nog niet overwogen. Ga ik eens over nadenken.
Drie rijen passen in elk geval wel. Twee rijen komen ongeveer zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjrt1rWnqrGO-XBWt8lEUXd7hGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GiR5FbdNLvZbrZpaBjJkvsgE.jpg?f=fotoalbum_large
We verwachten in de winter (als warmtepomp erin zit) een verbruik van ongeveer 1100 kWh per maand. Drie rijen zouden wsl. maximaal 13000 kWh per jaar opleveren (even negerend dat het onderste deel van het dak de meeste schaduw vangt). Zou dat dan toch gunstig zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door estherhier op 19-10-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
estherhier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

Dat hadden we nog niet overwogen. Ga ik eens over nadenken.
Drie rijen passen in elk geval wel. Twee rijen komen ongeveer zo:
[Afbeelding]
We verwachten in de winter (als warmtepomp erin zit) een verbruik van ongeveer 1100 kWh per maand. Drie rijen zouden wsl. maximaal 13000 kWh per jaar opleveren (even negerend dat het onderste deel van het dak de meeste schaduw vangt). Zou dat dan toch gunstig zijn?
Dat is met ondermeer het prijsplafond in aantocht een beetje koffiedik kijken (en wie weet wat de toekomst brengt), maar terugleveren is momenteel best gunstig (zie Zero Tolerance: Wat is nu de beste terugleververgoeding? ), dus ben je niet per se afhankelijk van het salderen.

Ter indicatie, wij leggen komende maand 56 panelen op zuid met een huidig verbruik van 3500kWh per jaar (de warmtepomp/WTW moeten er nog komen, ook nog geen EV)

[ Voor 6% gewijzigd door pagani op 19-10-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:57
Ik heb gelezen dat SMA met shadefix best een goede oplossing is, ook omdat je niet veel shaduw hebt. Optimizers a 60 euro of meer per paneel, dat tikt flink aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
blackd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:00:

Vragen:
- Heb je van deze SolarEdge systemen een SE Designer rapport? Hebben ze daarbij rekening gehouden met de schaduwval van de bomen (maw zijn ze ingetekend)?
- De opbrengst van het 22x Jinko 415WP SolarEdge en Goodwe 8K systeem zijn exact gelijk, klopt dat wel?
(ja, te verwachten opbrengst met elkaar vergelijken is appels met peren, maar dit kan ook een foutje in het overzicht zijn)
Bedankt voor het meekijken met de offertes. Fijn!
- We hebben geen SE Designer rapport ontvangen. Tijdens het (online) adviesgesprek wel een plaatje met ingetekende bomen voorbij zien komen. Op basis daarvan hebben ze een schaduwverlies van 7% berekend. Dat was zo weinig dat zij een serie systeem adviseerden. Zelf geen idee of 7% veel of weinig is…
- Die (gelijke) opbrengsten staan inderdaad als zodanig in de offertes. Ik heb daarover ook een vraag aan de betreffende aanbieder gesteld, maar nog geen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Heb wel nog dit screenshot gemaakt, maar (her)ken zelf de software niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPfUtWWmWhKxvurHhszIGWdcuis=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3wu1QJWCKv1dvlerjSzNECn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 144% gewijzigd door estherhier op 19-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
(Even de naam van de maker zwart gemaakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
blackd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:00:
Beide zouden in jouw situatie kunnen passen. Het voordeel van de string omvormers is inderdaad lagere prijs, maar wat gaat er gebeuren als de zon lager staat (voorjaar/najaar en ochtend/avond), hoeveel 'verlies' krijg je dan t.o.v. een geoptimaliseerd systeem (SolarEdge). Dat durf ik niet te zeggen, misschien kan @Ronald hier advies over geven.
Ergens tussen de 0 en 10%, waarbij dit denk ik niet ernstig genoeg is om in de buurt van dat laatste te komen.

€1,10/Wp is natuurlijk helemaal keurig voor een SolarEdge systeem.

Voor het prijsverschil kun je waarschijnlijk meer dan 30 panelen leggen met de Solis en dat wint redelijk makkelijk ;-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
estherhier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 16:37:
Bedankt voor het meekijken met de offertes. Fijn!
- We hebben geen SE Designer rapport ontvangen. Tijdens het (online) adviesgesprek wel een plaatje met ingetekende bomen voorbij zien komen. Op basis daarvan hebben ze een schaduwverlies van 7% berekend.
Dat was zo weinig dat zij een serie systeem adviseerden. Zelf geen idee of 7% veel of weinig is…
Ok, stel dat inderdaad 7% verlies optreedt door schaduw.
Je zit op ~8500kWh opbrengst per jaar. 7% daarvan is 595kWh wat je dan zou mislopen. Dat heb je met ~ 650Wp wel gecompenseerd, zou dus betekenen 2 panelen extra.
- Die (gelijke) opbrengsten staan inderdaad als zodanig in de offertes. Ik heb daarover ook een vraag aan de betreffende aanbieder gesteld, maar nog geen reactie.
Is dat toevallig dezelfde aanbieder? Want er staan exact dezelfde panelen in de offerte, alleen het omvormersysteem is anders. Het lijkt daarom eerder 'bierviltjes berekening' dan simulatie, dus YMMV.

Ik lees in het topic goede adviezen over je dak volgooien, dus ik zou in jouw geval bij de twee goedkoopste aanbieders van string omvormers (de Solis en Goodwe) een offerte voor het hele dak vragen, 33 Jinko 415 en 36 Jinko 380's. Het aantal Wp / m2 is dan ongeveer gelijk, dus je krijgt met verschillend aantal panelen ongeveer hetzelfde aantal Wp op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
blackd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:10:
[...]

Is dat toevallig dezelfde aanbieder? Want er staan exact dezelfde panelen in de offerte, alleen het omvormersysteem is anders. Het lijkt daarom eerder 'bierviltjes berekening' dan simulatie, dus YMMV.
Veel installateurs gebruiken CRM gefocusde pakketten, vaak met amper de regels van een solaredge systeem, laat staan daadwerkelijk verschillende algoritmen voor de omvormer systemen.

Ik vermoed dat solaredge de kennis heeft het verschil te simuleren, maar doen dat als adviseur van Wc-eend omvormers natuurlijk niet - in teveel gevallen zou het verschil minimaal zijn. In dit geval zal er een klein verschil zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Ronald op 19-10-2022 21:42 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
blackd schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 20:10:
[...]
Ja, is dezelfde aanbieder (4). Heb ze genummerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S2eyp3iQ0yYrIccmsG9bUKSXiJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSdblo3w63yuNu7eNW1fXKEz.jpg?f=fotoalbum_large
Offertes zijn allemaal gemaakt zonder situatie vooraf gezien of besproken te hebben. Aanbieder 2 en 5 werken landelijk en hebben van afstand uitgebreid situatie in kaart gebracht en in online adviesgesprek toegelicht. De overige niet, maar bij verdere interesse van onze kant kan bij 4. nog vrijblijvend adviesgesprek en schouw ingepland worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
YMMV heb ik gegoogled…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Volgens mij is de conclusie: voor meer opbrengst kunnen we beter extra panelen dan optimizers aanschaffen.
En evt. het dak maximaal vol leggen.

Over dat laatste tot vandaag eigenlijk niet serieus nagedacht, omdat het primaire doel was geld te besparen op energie. En ik was, door berichten over (te) lage teruglevertarieven en afbouw salderen, in de veronderstelling dat nu nog extra panelen leggen niet interessant was.

Ten onrechte blijkbaar. Is het zelfs ook interessant als er ook panelen komen te liggen op het deel van het dak wat het meest last heeft van schaduw? Het voelt een beetje tegenstrijdig om schaduw op panelen te compenseren met meer panelen die nog meer in de schaduw liggen.

Ervan uitgaande dat dat toch rendabel is: Zou 4 rijen onder elkaar ook passen? Dak is 7,4 meter hoog. Of misschien komen we met landscape dan beter uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
En maakt merk (Solis/Goodwe) dan nog uit in de keuze? Kan de een beter omgaan met schaduw dan de ander bijvoorbeeld? Of in de toekomst het wel/niet kunnen gebruiken van een batterij? Of moeten we om SMA vragen voor die shadefix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
estherhier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:35:
En maakt merk (Solis/Goodwe) dan nog uit in de keuze? Kan de een beter omgaan met schaduw dan de ander bijvoorbeeld? Of in de toekomst het wel/niet kunnen gebruiken van een batterij? Of moeten we om SMA vragen voor die shadefix?
Alle merken doen aan schaduw management, Sma maakt alleen minder vaak fouten (lokaal maximum in plaats van globaal maximum) en corrigeert dat sneller.

In de praktijk werkt alles voldoende bij de meesten.

Ik snap ook dat het tegenstrijdig voelt om schaduw te compenseren met meer schaduw. Maar rond de 50% van de jaar productie is niet bij zonneschijn. En bij bewolking zijn bomen amper tot geen factor

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 19-10-2022 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:31

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Ronald Schaduwmanagement van stringomvormers zijn toch helemaal niet zo goed in het compenseren van complexe schaduw (zoals deze), omdat de bypassdiode dan niet optimaal werkt?

Ik zou denk ik zelf de afweging maken tussen die twee systemen met 10 weken levertijd (5 maanden klinkt niet als een realistische planning) en dan de afweging maken tussen het te verwachten opbrengstverschil (<10%) en het verschil in prijs tussen SE met optimizers en de stringomvormers (>10%)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:06
estherhier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Ja, is dezelfde aanbieder (4). Heb ze genummerd.
[Afbeelding]
Offertes zijn allemaal gemaakt zonder situatie vooraf gezien of besproken te hebben. Aanbieder 2 en 5 werken landelijk en hebben van afstand uitgebreid situatie in kaart gebracht en in online adviesgesprek toegelicht. De overige niet, maar bij verdere interesse van onze kant kan bij 4. nog vrijblijvend adviesgesprek en schouw ingepland worden.
twee dingen:

1. ik zou aanbieder 4 zsm vragen om een optie aan te bieden met een derde rij. Maar zelfs als je het gewoon bij deze aantallen houdt is het een prima aanbieding (die met de stringomvormer bedoel ik, niet de solaredge-versie) en zou ik daar zeker voor tekenen

2. je gaat geen 3500 kWh/jaar in een hybride warmtepomp weten te verstoken ;-) de stelregels is zo'n beetje 1 m3 vervangen door 2 kWh met warmtepompen. Vaak doet een hybride 50-60% van je gasverbruik. Stel dat dat heel hoog ligt op 2500 m3/jaar nu. Je hybride maakt daar dan misschien 1250 m3 en 2500 kWh van. En mocht dit de situatie zijn dan zou ik het eerlijk gezegd gewoon bij 24 panelen houden en zsm iets aan energiebesparing gaan doen :+ (maar ik weet je gasverbruik niet he, dit is puur een aanname)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
Wat ik hiermee bedoelde is dat, zoals Ronald ook suggereert, er een heel simpele "berekening" is gedaan om jouw opbrengst te bepalen in de offerte. Vandaar dat ik daar eerder ook op triggerde.
Dat zal iets zijn als aantal Wp * factor, waarbij de factor afhankelijk is van hellingshoek en azimuth (in jouw geval iets van 0.95).

Aangezien er toch op momenten schaduw is kan dat impact hebben op (delen van) het systeem, in het ergste geval heeft de hele string er last van, dat moet je zien te voorkomen.
estherhier schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:27:
Over dat laatste tot vandaag eigenlijk niet serieus nagedacht, omdat het primaire doel was geld te besparen op energie. En ik was, door berichten over (te) lage teruglevertarieven en afbouw salderen, in de veronderstelling dat nu nog extra panelen leggen niet interessant was.
Juist met de afbouw salderen tot 2031 is het interessant om meer panelen te leggen. Het percentage wat je mag salderen wordt bepaald op basis van de invoeding in het net. Hoe hoger je invoeding, hoe meer je mag salderen.
Oftewel als jij 3000 kWh op jaarbasis gebruikt en 10kWh gaat invoeden, mag je nog tot 2030 volledig salderen.

Los daarvan heb je nog direct eigen verbruik. Dat gaat niet langs de meter dus daar speelt de terugleververgoeding/saldering niet voor.

Als salderen helemaal is afgebouwd, kun je met meer panelen meer financiele opbrengst genereren waardoor het verlies van het betalen van belasting / ODE / BTW wat wordt gecompenseerd.
Ten onrechte blijkbaar. Is het zelfs ook interessant als er ook panelen komen te liggen op het deel van het dak wat het meest last heeft van schaduw? Het voelt een beetje tegenstrijdig om schaduw op panelen te compenseren met meer panelen die nog meer in de schaduw liggen.
Panelen wekken meer op dan dakpannen :-).
Ervan uitgaande dat dat toch rendabel is: Zou 4 rijen onder elkaar ook passen? Dak is 7,4 meter hoog. Of misschien komen we met landscape dan beter uit.
Aan landscape zat ik ook te denken. Zoek de datasheets van de panelen erbij, pak de maatvoering, hou rekening met wat marge aan de zijkanten van het dak en wat spacing tussen de panelen en je kan uitrekenen wat de meest ideale combi is om het dak vol te leggen.

@JvS ik vind zelf 5 maanden niet gek, mijn installatie is ook in april 2023 gepland. Is een klein bedrijf, leggen in de winter niet vanwege het weer, en zitten dit jaar al vol. Dus hangt een beetje af van het verhaal erachter imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
JvS schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:23:
@Ronald Schaduwmanagement van stringomvormers zijn toch helemaal niet zo goed in het compenseren van complexe schaduw (zoals deze), omdat de bypassdiode dan niet optimaal werkt?
Diodes werken prima ;)

Bij harde schaduw op beperkt aantal panelen is het compromis duidelijk: 1 of 2 panelen die maar 10% doen opofferen is geen groot gemis, zeker niet als de rest van het systeem op 100% door kan.

Bij schaduw die over een derde van de panelen 50% over laat is het een stuk lastiger: wat is meer: hele string op 50%, of 66% van string op 100%. Zit veel dichter bij elkaar.
Maar als de omvormer de spanning omlaag trekt, dan gaan die panelen op 50% gewoon over de diodes.

Solaredge en micro’s hoeven dat compromis niet te maken en daar zit dus het verschil.
En hoewel het allemaal erg klinkt: het telt zelden op tot echt hoge percentages. In dit geval kan er minimaal 20% extra aan een string omvormer gelegd worden. Dat gaat vrijwel zeker winnen.

Verder de keuze aan @estherhier: iets duurder systeem en zekerheid, of groter systeem wat dit alles niet inzichtelijk is (dat is natuurlijk iets wat solaredge wel biedt).

Beiden zijn goede keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Fr33z schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:46:
[...]

1. ik zou aanbieder 4 zsm vragen om een optie aan te bieden met een derde rij. Maar zelfs als je het gewoon bij deze aantallen houdt is het een prima aanbieding (die met de stringomvormer bedoel ik, niet de solaredge-versie) en zou ik daar zeker voor tekenen
En dan 4. op basis van levertijd? Want inmiddels is duidelijk geworden dat 4. niet met zekerheid binnen 10-12 weken kan leggen ivm langere levertijden van panelen. Aanbieder 3. (= via via bekende zzp-er) kan daarentegen mogelijk toch al in feb/mrt plaatsen. Heeft ook laagste prijs, maar misschien wat minder zekerheid dan bij groter bedrijf.

Ik ga sowieso prijs 3e rij opvragen en vergelijken met SE offerte SE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Fr33z schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:46:
[...]
2. je gaat geen 3500 kWh/jaar in een hybride warmtepomp weten te verstoken ;-) de stelregels is zo'n beetje 1 m3 vervangen door 2 kWh met warmtepompen. Vaak doet een hybride 50-60% van je gasverbruik. Stel dat dat heel hoog ligt op 2500 m3/jaar nu. Je hybride maakt daar dan misschien 1250 m3 en 2500 kWh van. En mocht dit de situatie zijn dan zou ik het eerlijk gezegd gewoon bij 24 panelen houden en zsm iets aan energiebesparing gaan doen :+ (maar ik weet je gasverbruik niet he, dit is puur een aanname)
We wonen hier sinds augustus 2020. Eerste jaar 3000 m3 gas verstookt, vorig jaar 2000 m3. November 2021 spouw laten isoleren, van koken op gas naar inductie overgestapt en thermostaat van 21 naar 20. Er wordt voorlopig echter vooral in woonkamer gestookt en weinig in andere ruimtes, waar het dus ook niet altijd even comfortabel is in de winter. Dus die 2000 m3 is niet gebaseerd op volledig warmstoken van de woning (628 m3)

Over twee weken wordt de vloer geïsoleerd en deel van het (jaren 70 dubbel) glas vervangen door HR++. We zijn zelf bezig met isoleren dak (binnenzijde) en na de winter worden overige kozijnen vervangen voor nieuwe met daarin Triple glas. Vloerverwarming volgt binnen paar jaar als we BG groter aanpakken.
Maar het blijft een jaren 70 huis dus weet niet of we uiteindelijk ook met een full electric warmtepomp uit zouden kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
blackd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 08:50:
Juist met de afbouw salderen tot 2031 is het interessant om meer panelen te leggen. Het percentage wat je mag salderen wordt bepaald op basis van de invoeding in het net. Hoe hoger je invoeding, hoe meer je mag salderen.
Oh, wist ik niet. Goed om rekening mee te houden inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Oftewel als jij 3000 kWh op jaarbasis gebruikt en 10kWh gaat invoeden, mag je nog tot 2030 volledig salderen.
Dit snap ik alleen niet. 10 kWh? Niet per jaar, neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier

Aan landscape zat ik ook te denken. Zoek de datasheets van de panelen erbij, pak de maatvoering, hou rekening met wat marge aan de zijkanten van het dak en wat spacing tussen de panelen en je kan uitrekenen wat de meest ideale combi is om het dak vol te leggen.
Gisteren beginnetje mee gemaakt. Maar wist niet hoeveel marge ik moest houden aan de randen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Ronald schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 22:37:
In de praktijk werkt alles voldoende bij de meesten.
Kunnen Solis en Goodwe omvormers ook even goed met een thuisbatterij gecombineerd worden? Dacht ergens gelezen te hebben, dat de Goodwe het wel kan en de Solis niet?

Of zal de omvormer al aan vervanging toe zijn voordat een batterij een beetje betaalbaar is en hoeft het geen rol te spelen in de overweging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
estherhier schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:45:

Dit snap ik alleen niet. 10 kWh? Niet per jaar, neem ik aan?
Jawel, 10kWh per jaar in het genoemde voorbeeld.
Foutje, 10.000kWh per jaar in het genoemde voorbeeld.
En let op, het voorbeeld houdt ook geen rekening met direct eigen verbruik.
estherhier schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:01:
Kunnen Solis en Goodwe omvormers ook even goed met een thuisbatterij gecombineerd worden? Dacht ergens gelezen te hebben, dat de Goodwe het wel kan en de Solis niet?

Of zal de omvormer al aan vervanging toe zijn voordat een batterij een beetje betaalbaar is en hoeft het geen rol te spelen in de overweging?
Solis heeft ook hybride omvormers net als Goodwe.

Ik heb hier verder zelf geen ervaring mee, maar weet je zeker dat de geoffreerde omvormers ook de hybride variant zijn?

Daarnaast is mijn verwachting dat er ook thuisaccu's komen die direct AC gebonden zijn, als je omvormer het heeft is het mooi meegenomen maar geen showstopper wat mij betreft.

Ik verwacht dat het na afbouw saldering echt interessant wordt, dus je bent wel even verder.
Maar da's ook glazen bol kijken.
estherhier schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 12:00:
En dan 4. op basis van levertijd? Want inmiddels is duidelijk geworden dat 4. niet met zekerheid binnen 10-12 weken kan leggen ivm langere levertijden van panelen. Aanbieder 3. (= via via bekende zzp-er) kan daarentegen mogelijk toch al in feb/mrt plaatsen. Heeft ook laagste prijs, maar misschien wat minder zekerheid dan bij groter bedrijf.
Ook dat is een sommetje wat je kan maken.
Hoeveel opbrengst loop je mis als je later gaat leggen?

Kijk voor een rekenvoorbeeld naar blackd in "Zonnepanelen op het zuiden"

[ Voor 1% gewijzigd door blackd op 20-10-2022 14:24 . Reden: Paar 000 teweinig, bedankt schumacher ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 22:38
blackd schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 13:48:
[...]

Jawel, 10kWh per jaar in het genoemde voorbeeld.
En let op, het voorbeeld houdt ook geen rekening met direct eigen verbruik.
[...]
@blackd bedoel je 10.000 kWh?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Niet online
:X u gaat door voor de hoofdprijs.

... waar is de koffie? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• estherhier
Oké, met 10.000 snap ik het voorbeeld wel. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Gepuzzeld met opstelling.
Een 4e rij in portret past sowieso niet, was de schoorsteen op het dak even vergeten.
In landscape kunnen de 415 Wp panelen van 4. in 7 x 5 formatie komen en de 380 Wp van 3. in 7 x 6. Dus 42 lijkt het maximum aantal panelen te zijn. Ben benieuwd wat dit (extra) zal kosten, want is niet het enige wat er aan het huis moet gebeuren. Maar wel het enige waar we dan ook weer wat mee kunnen verdienen, dus lijkt zeker een overweging waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estherhier
Nog even een update om jullie te laten weten wat het geworden is. Wel nog prijs opgevraagd voor 3e rij, maar ervoor gekozen niet voor nog meer (over)capaciteit te gaan en het op 2 rijen te houden. Het is een systeem met stringomvormer geworden en 22 panelen van 415 Wp van aanbieder 4. Deze konden al vlot geplaatst worden en ze liggen er nu bijna 3 weken op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KK2ua638ud95SImNgubkwZhOCs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ejY2UYP9bZFn3X0ROnO1Eko.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pyh4kZUY2nOM6R18HJEjW66pFzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vrlsMz9FifCY9Yfqo1Cb1zb.jpg?f=fotoalbum_large

Blij mee! Benieuwd wat de werkelijke opbrengst per jaar zal zijn, maar tot nu toe niet ontevreden. Nogmaals dank voor het meedenken!

(En nu dus kiezen tussen energieleveranciers, laadpalen en warmtepompen)
Pagina: 1