DDR5 geheugen draait op te lage frequentie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Nieuw systeem gekocht met Kingston DDR5 64GB setje (2x32GB, KF556C40BBK2-64)
in combinatie met ASRock X670E PG Lightning en een AMD 7700x.

In BIOS wordt geheugen aangemerkt als 4800MT/s, terwijl het 5600MT/s is.
Wanneer ik handmatig het geheugen op 5600 zet in de BIOS, start ie niet op.

Deze DDR5 reepjes worden niet exact genoemd in de lijst van ondersteund geheugen, maar wel de KF556C40BBK2-32. Luistert dit zo nauw?

Heeft iemand nog een suggestie om te proberen of zal ik moeten hopen dat er wel ondersteuning komt bij een toekomstige BIOS update?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:05
Heb je ook geprobeerd om het XMP profiel te activeren? Of alleen handmatig de timings aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:04

Umbrah

The Incredible MapMan

Waarschijnlijk zit er een XMP/EXPO profiel op dit geheugen, en kan je UEFI dat niet uitlezen (of heb je het niet ingesteld). Dat soort profielen zijn gemakkelijk, maar géén noodzaak, want je kan elke waarde met de hand instellen. Het zal helpen om uit te zoeken wat de exacte instellingen zijn, want er is méér dan enkel kloksnelheid. Latency/timings en voltage horen er ook bij. Natuurlijk is een reepje een verzameling chips op een PCB, en er zijn veel leveranciers van chips. Ik ben nog niet helemaal thuis in de nuances van DDR5 maar bij DDR4 had je nogal wat verschillen tussen Hynix, Samsung B-Die, etc... G-Skill dimms met B-die waren goud waard voor geheugen overklokken (dat is wat je eigenlijk probeert nu).

Single/dualrank is ook een dingetje, natuurlijk, zeker met 64GB kitjes.

[ Voor 9% gewijzigd door Umbrah op 13-10-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KingTenteehje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:06

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Is het niet zo dat om je geheugen op die hoge frequentie moeten draaien je XMP moet enabelen in je bios?

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-08 12:13
Ja dank voor de reacties, ik had inderdaad nog niet goed naar de timings gekeken.

Het draait nu op 5600MT/s met CL40-40-40@1.25V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptil
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 14-10-2022
@Jojakim, kan je alsjebieft kijken naar welke chips er verwerkt zijn op deze sticks?
SK Hynix of Samsung? (waarschijnlijk géén Micron)
Dat kan hiermee: https://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html

Ik ben van plan precies dezelfde CPU aan te schaffen, voor een nieuwe build.
Voor audio en video productie.
Bevalt het?

Dank!
Pagina: 1