aftimmeren rondom kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Bet
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07-06-2024
Mijn jaren 60 hoekwoning heeft 2 slaapkamers aan de noordzijde en 2 aan de zuidzijde. De kamers aan de noordzijde zijn al geheel afgetimmerd rondom de kozijnen, die aan de zuidzijde niet.

Bij het aftimmeren van het deel rondom de kozijnen van de noordzijde heeft niemand zich destijds gerealiseerd dat er metalen lateien boven de kozijnen zitten. Doordat ik het boven niet warm genoeg kan stoken, condenseert er nu vocht op de lateien aan de zuidzijde, met zwarte schimmel als gevolg. Aan de noordzijde is hier geen sprake van. Niet zichtbaar althans.

Binnenkort wil ik de zuidzijde ook laten afwerken. Nu is mijn vraag of ik het op dezelfde manier kan laten afwerken als de noordzijde (met gipsplaten en stucwerk) of zou het verstandig zijn hier isolatiemateriaal aan te brengen? Ik wil eigenlijk wel van die koudebrug af. En waarmee isoleer ik het dan? Aangezien er ook al spouwisolatie aanwezig is. Of maakt dit niet uit? En moet ik de schimmel dan eerst professioneel laten behandelen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:30

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ja, isolatie zal het condensatieprobleem verhelpen. 2cm pir met weerszijdig aluminium heb ik zelf ook toegepast in dezelfde situatie (en de dagkanten) Afwerken naar eigen wens met gips of zo. Wat in de volksmond een koudebrug heet is in feite een warmtelek, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou ook pir platen gebruiken. Heeft beste isolatiewaarde. En dan afwerken met gipsplaten.

Ps: als je alineas gebruikt, is je vraag beter leesbaar.

Pana 5j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
pir is daar wel redelijk goed in , probleem van vocht op die latei gaat daar overegens niet geheel mee weg, de condens zit dan gewoon achter de pir (al zal het wel minder zijn ) je moet voor een gezond binnen klimaat in een huis ook gewoon verwarmen en ventileren. dus zorg dat je boven wel warm kan stoken al is het maar een paar keer per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Bet
Bedankt voor jullie antwoorden, hiermee ben ik al flink geholpen.

Sinds vorige winter hebben we beneden vloerverwarming, waardoor wij het nu boven nog niet goed warm kunnen krijgen. Uiteraard moeten we boven ook kunnen stoken. Er ligt wel een offerte voor waterzijdig inregelen zodat de bovenverdieping warmer water gaat krijgen.

Ik twijfel nog wel of dit de handigste oplossing is, gezien de toekomst (evt warmtepomp). Er staat nog een afspraak met de installateur en ik wil de kwestie aan hem voorleggen. Ik denk aan verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp airco omdat je dan gericht een kamer kan verwarmen en ook het voordeel hebt dat je 's zomers kan koelen. De gehele bovenverdieping gaat nog weer leeg tbv verbouwing dus elektrische vloerverwarming zou ook nog een optie kunnen zijn. Al hoor ik daar wisselende verhalen over. Ik heb me daarin nog niet goed genoeg verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tante Bet
Jan Workum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:18:
Ja, isolatie zal het condensatieprobleem verhelpen. 2cm pir met weerszijdig aluminium heb ik zelf ook toegepast in dezelfde situatie (en de dagkanten) Afwerken naar eigen wens met gips of zo. Wat in de volksmond een koudebrug heet is in feite een warmtelek, maar dat terzijde.
Ik quote jouw antwoord even omdat ik nog specifieke vragen hierover heb.

-heb jji de dagkanten rondom gedaan of alleen ter plaatse van de latei?
-welke dikte pir heb jij gebruikt?
-waarmee kan je de stukken pir aan elkaar vast maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:30

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Ik heb 2cm pir gebruikt met weerszijdig aluminium, zowel de latei als dagkanten. Vastgelijmd met daarvoor bestemde lijm/schuim uit een spuitbus. Voor de naden kun je vulschuim gebruiken of afplakken met aluband.
Pagina: 1