Bouwjaar woning en isolatie met oog op WP/PV/etc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Kort gezegd: wij zijn op zoek naar een nieuwe woning en daarbij loop ik tegen een punt aan waar ik niet helemaal uitkom, namelijk wat nu de verschillen zijn tussen een ietsjes oudere woning en een splinternieuwe bijvoorbeeld.

Ik weet dankzij wat zoektochten dat er natuurlijk verschillen zitten dankzij de steeds gewijzigde bouwbesluiten, tegelijkertijd zijn nieuwe(re) woning vaak al voorzien van zaken als warmtepomp, zonnepanelen, WTW installatie en vloerverwarming op alle verdiepingen.

Dus tuurlijk zou nieuwbouw of een hele jonge woning het beste zijn, maar ik zie ook wel in de regio waar wij zoeken dat de nieuwbouw (von) gewoon net zo duur of soms duurder is dan een bestaande woning kopen. En dan moet je nog je keuken, badkamer, vloer, muren, tuin, etc. ook erbij optellen. Dus ja, nieuwbouw zou zeker met het oog op duurzaamheid onze voorkeur hebben, maar de combinatie van hogere prijzen en lang moeten wachten zien we ook niet zitten.

Daarom heb ik voor mijzelf even grofweg 3 type huizen gedefinieerd, eentje nieuw (zeg voor het gemak 2022), eentje 2012 en eentje 2000. Bewust die jaartallen gekozen omdat we ook toevallig een paar woningen van om en nabij die bouwjaren tegen zijn gekomen. Echt ouder gaan we sowieso niet doen.

Wat mij is opgevallen wat er wel/niet op zit is:
±2000 = HR glas (soms HR++), soms vloerverwarming, vrijwel altijd gas gestookt, MV (geen WTW), soms zonnepanelen
±2012 = HR++ glas, vrijwel altijd vloerverwarming (alleen BG), meestal gas gestookt (een enkele WP of elektrisch) soms aangevuld met pellet kachel, MV (een enkele WTW), vaak zonnepanelen
±2022 = HR++ of Triple glas, altijd vloerverwarming (vaak BG+1e), altijd WP, meestal WTW, altijd zonnepanelen, vaak de term BENG

Nu realiseer ik me dat veel zaken ook prima achteraf aan te pakken zijn, met name zonnepanelen en warmtepomp zijn prima te doen. Maar als je geen vloerverwarming op de 1e/2e verdieping hebt wordt een warmtepomp ook al uitdagender en zo kan dat dus ook flink in de kosten en arbeid gaan lopen.

Los daarvan, en dat is eigenlijk ook mijn belangrijkste vraag: ik zie ook verschillen in isolatie vanwege de bouwbesluiten en wat ik eruit heb kunnen halen is het volgende:
1992-2011: minimaal 2,5 m2.K/W
2012-2014: minimaal 3,5 m2.K/W
2015-nu: minimaal 3,5 vloer, 4,5 gevel en 6,0 dak (m2.K/W)

Ik snap natuurlijk dat het steeds beter wordt, maar kan iemand me uitleggen wat je eigenlijk in de praktijk kan verwachten als je dus telkens een gelijke woning pakt qua m2 en alleen dus qua isolatiewaardes zouden verschillen. In ons geval gaat het om vrijstaand ±150m2 vaak met BG+1e+zolder. De door mij genoemde bouwjaren vallen feitelijk in de 3 hierboven genoemde categorieën en verschillen dus. Ik kan echter nergens vinden wat dit nu in de praktijk betekent. Betekent een woning vanaf 2015 bijv. 10% minder stookkosten of 50% of welke richting kan je grofweg aan denken? Of zijn er wellicht berekeningen op los te laten voor een bepaald oppervlak/volume van een woning en dergelijke? Ik begrijp dat uiteindelijk ook de temperatuur en je eigen stookschema net zo belangrijk zijn, maar er moet toch ergens een globale berekening te maken zijn?

Reden waarom ik dit vraag is omdat ik zoals gezegd het echt niet erg vind om een iets oudere woning te gaan voorzien van een warmtepomp en zonnepanelen, maar zaken als Triple glas of WTW installatie zijn zeer kostbaar en/of ingrijpend en niet zomaar te realiseren. In die zin dat ik al meerdere malen heb begrepen dat triple glas tov HR++ niet de vervanging waard is qua kosten.

En dus zoek ik eigenlijk naar wat de beste tussenweg is. Enerzijds zou ik zeggen op papier 2015 en nieuwer gezien het bouwbesluit, maar er staat bijna niks van die bouwjaren te koop, als ik de Funda filters gebruik met bouwjaar vanaf 2000 dan is 80% tussen 2000 en 2013 zo'n beetje, de overige 20% is met name nieuwbouw en een enkele woning van 2018/2019/2020 soms.

Kortom: wie kan mij wat wijzer maken waar ik nu het beste op kan letten en hoeveel verschil elk bouwbesluit nu werkelijk maakt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Volgens mij houdt zelfs het CBS niet energieverbruik per bouwjaar/ bouwbesluit de verbruiken bij, dus ik gok dat je de gegevens niet direct gaat vinden.

enig houvast:
https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/
Maar die plitsen oud of nieuwbouw bij 1992 (=jaar van eerste bouwbesluit!)
https://www.isolatierevol...g-en-isolatiemaatregelen/

In mijn 2021 huis heb ik gekozen voor vloerverwarming alleen op de bgg, in in mijn gasvrije wijk heb ik gekozen voor een L/W warmtepomp.

TIP: kijk naar het energielabel van de woningen, en vraag de historische energieverbruiken op bij de verkopende makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MSXBas schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:35:
Volgens mij houdt zelfs het CBS niet energieverbruik per bouwjaar/ bouwbesluit de verbruiken bij, dus ik gok dat je de gegevens niet direct gaat vinden.

enig houvast:
https://www.milieucentraa...emiddeld-energieverbruik/
Maar die plitsen oud of nieuwbouw bij 1992 (=jaar van eerste bouwbesluit!)
https://www.isolatierevol...g-en-isolatiemaatregelen/

In mijn 2021 huis heb ik gekozen voor vloerverwarming alleen op de bgg, in in mijn gasvrije wijk heb ik gekozen voor een L/W warmtepomp.

TIP: kijk naar het energielabel van de woningen, en vraag de historische energieverbruiken op bij de verkopende makelaar.
Dat laatste is een slimme! Had ik nog niet aan gedacht inderdaad. De energielabels moet ik me ook maar eens in verdiepen, maar het komt ietwat vaag op mij over. Ik kan van huizen wel het label opzoeken (en het staat natuurlijk ook op Funda) maar wat zegt A of A+ nu eigenlijk? Betekent het letterlijk dat als ik nu A heb en naar een A+ woning ga dat ik 'gegarandeerd' minder stookkosten ga hebben? Of zit het puur in het aantal maatregelen wat erin verwerkt zit?

Vraagje over jouw 2021 huis dan: hoe heb je dat dan opgelost voor de verdieping(en)? Heb je daar lagetemperatuur radiatoren laten plaatsen?

Overigens merk ik ook dat er wel steeds meer huizen zijn die elektrisch koken, ook al hebben ze gas voor de cv-ketel. Maar ook dat is iets wat niet moeilijk is om aan te passen, hoogstens een extra groep in de meterkast nodig als die er nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

Het energielabel is een relatief label. Een kleine woning met label B kan in absolute zin nog steeds minder energie verbruiken in vergelijking met de veel grotere woning met label A.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
Verdiepingen: slaapkamers hebben een fancoil (met vloerverwarming is warm overdag/ koel 's nachts vaak niet mogelijk omdat vloerverwarming daar te traag voor is), badkamer vloerverwarming

nog een linkje dan:
https://gemiddelden.nl/me...deld-energielabel-woning/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:57:
Het energielabel is een relatief label. Een kleine woning met label B kan in absolute zin nog steeds minder energie verbruiken in vergelijking met de veel grotere woning met label A.
Dat snap ik, grotere ruimte = meer stoken. Maar we kijken natuurlijk naar grofweg dezelfde categorie huizen, zoals ik aangaf in mijn eerste post ±150m2, vrijstaand en vaak BG+1e+zolder/vliering. Tuurlijk zien we ook soms eentje van 130m2 en zelfs 200m2 te koop staan, maar juist daarom ben ik ook zo benieuwd wat nu die relatieve verschillen kunnen inhouden.

Ik ben al een beetje aan het rondkijken op energielabel.nl maar krijg helaas nog niet echt duidelijkheid wat een A+ bijv. nu beter maakt dan een A behalve dat het beter is. Je zou kunnen zeggen dat het wel of niet hebben van bijv. een warmtepomp of zonnepanelen daartoe bijdragen, maar dat kan ik dus nog niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
nog een linkje: energielabel als energieverbruik per jaar (tabel voor 100m2):
https://www.huisenergieneutraalmaken.nl/energielabel/

mijn huis lijkt iets zuiniger dan A++ te zijn volgens de tabel en mijn jaarrekening van mijn energiemaatschappij.

[ Voor 13% gewijzigd door MSXBas op 13-10-2022 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
MSXBas schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:58:
Verdiepingen: slaapkamers hebben een fancoil (met vloerverwarming is warm overdag/ koel 's nachts vaak niet mogelijk omdat vloerverwarming daar te traag voor is), badkamer vloerverwarming

nog een linkje dan:
https://gemiddelden.nl/me...deld-energielabel-woning/
Thanks! Ga ik me ook eens in fancoils verdiepen.

Kijk, die info is nuttig! Zo zie ik dus:
A++ woning: 0,45 gigajoule
A+ woning: 0,6 gigajoule
A: minder: 1,05 gigajoule
B woning: 1,3 gigajoule

Verschil tussen A en A+ is dus groter dan tussen A en B. Apart.

En dit gaat volgens de tekst dus om gemiddelden per m2. Dus in onze zoektocht naar ±150 m2 zou dat dus neerkomen op:
A++ = 67,5 GJ
A+ = 90 GJ
A = 157,5 GJ
B = 195 GJ

Volgens deze cijfers zou ik zelf zeggen: ik wil niet lager dan A+ gaan zitten. Dit is dus wel hele bruikbare informatie.

Edit: ook gezien jouw laatste link heb ik een beetje mijn twijfels bij deze GJ aantallen. Wij hebben nu stadswarmte en dat wordt gemeten in GJ en dat was de afgelopen keer 38 GJ over een heel jaar. En die voorgaande link ging over per m2 per maand.

Die laatste link komt wat betrouwbaarder over. Dan kan je dus grofweg zeggen dat van A naar A+ er 25% meer bespaard wordt. En A++ tov A 50% maar liefst. Want de kWh/m2 kan natuurlijk prima opgeschaald worden naar 150m2. En zo kan ik ook grofweg wel een berekening doen wat een woning van 180m2 doet tov 150m2.

Zo heb ik dus een 180m2 A label woning gevonden maar ook een 150m2 A+ label woning (uiteraard wat nieuwer) en volgens deze website zouden die ongeveer uit moeten komen op:
180 m2 A = 18.900 kWh
150 m2 A+ = 11.250 kWh

Dat scheelt dus echt serieus veel. En eigenlijk zou ik het dus idealiter andersom willen zien, dat de grotere woning een A+ (of beter) label heeft. ;)

Overigens snap ik nog steeds niet goed hoe die GJ berekeningen werken, want kijkend naar onze 38 GJ stadswarmte en dan 2,92 GJ in de tabel zien staan mis ik iets van context volgens mij.

[ Voor 37% gewijzigd door MooDyBLueS op 13-10-2022 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
Ik denk dat je qua WP mogelijkheden nogal wat beren ziet die er niet zijn. Het forum staat vol voorbeelden van mensen die woningen uit 1930, 1960 of 1980 met relatief weinig moeite met een warmtepomp verwarmen. Dus alledrie de bouwjaren die je noemt zijn qua isolatie echt meer dan goed genoeg. Dat betekent niet dat het niet beter kan heh, maar het zal echt geen belemmering vormen.

Ook bij woningen uit 2002 is er al behoorlijk wat isolatie gedaan. Dat is deels leuk en deels niet: je gaat namelijk bestaande redelijke spouwmuurisolatie niet meer eruit slopen om daar meer in te stoppen. Dus het opkrikken van bestaande isolatie, zeker als die al behoorlijk goed is, kan eigenlijk nooit uit. De uitzondering is:

Glas

Je wilt het liefst alles wat u nog gewoon dubbelglas is wel vervangen door HR++, maar triple is echt niet verplicht. verder is het vooral handig om te kijken of er al vloerverwarming aanwezig is (in elk geval beneden wel handig) OF dat er een beetje grote radiatoren hangen.

https://www.warmingup.inf...e-woningen-nu-al-mogelijk

Als je het helemaal gaaf wilt hebben zoek je een huis met ventilatiesysteem met warmteterugwinning, dat scheelt je 10-20% energieverlies op de echt koude dagen.

Tot slot: de belangrijkste indicatoren voor energieverbruik zijn "wie woont er" en "hoeveel m2s is het huis"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:07
Een vrijstaande woning uit bijvoorbeeld het jaar 2000 waar maar genoeg pv panelen op zijn gelegd kan redelijk makkelijk naar label A. Maar als je dan alsnog verder wilt verduurzamen zul je toch het e.e.a moeten openbreken. Zoals om bijvoorbeeld een wtw en vloerverwarming te plaatsen (met eventueel een warmtepomp).

Daarom niet teveel focussen op de letters alleen. Misschien is het beter om een label C woning te kopen met een wtw en volledige vloerverwarming dan eentje met A omdat de kosten van vloerverwarming en wtw achteraf misschien wel hoger liggen dan een paar pv panelen plaatsen.
MooDyBLueS schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:42:
[...]
maar toch heb ik mijn twijfels bij de isolatie tov nieuwere woningen. En dat maakt het wel lastig. Tov een woning uit 2011 van 150m2 met A+ label, wel zonnepanelen, elektrisch koken, gas cv-ketel, vloerverwarming bg en radiatoren boven maar verder ook niks extra's.
Op ep-online.nl kun je de isolatie van beide woningen beter vergelijken. Daar staat energiebehoefte aangegeven. Zonder eventueel pv panelen en warmtepompen.
Deze link kwam ik laatst tegen hier op Tweakers. Vond het zelf wel interessant. http://www.hollands-ontwe...van-hoge-isolatiewaardes/

[ Voor 37% gewijzigd door saveljos op 13-10-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Fr33z schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:23:
Ik denk dat je qua WP mogelijkheden nogal wat beren ziet die er niet zijn. Het forum staat vol voorbeelden van mensen die woningen uit 1930, 1960 of 1980 met relatief weinig moeite met een warmtepomp verwarmen. Dus alledrie de bouwjaren die je noemt zijn qua isolatie echt meer dan goed genoeg. Dat betekent niet dat het niet beter kan heh, maar het zal echt geen belemmering vormen.

Ook bij woningen uit 2002 is er al behoorlijk wat isolatie gedaan. Dat is deels leuk en deels niet: je gaat namelijk bestaande redelijke spouwmuurisolatie niet meer eruit slopen om daar meer in te stoppen. Dus het opkrikken van bestaande isolatie, zeker als die al behoorlijk goed is, kan eigenlijk nooit uit. De uitzondering is:

Glas

Je wilt het liefst alles wat u nog gewoon dubbelglas is wel vervangen door HR++, maar triple is echt niet verplicht. verder is het vooral handig om te kijken of er al vloerverwarming aanwezig is (in elk geval beneden wel handig) OF dat er een beetje grote radiatoren hangen.

https://www.warmingup.inf...e-woningen-nu-al-mogelijk

Als je het helemaal gaaf wilt hebben zoek je een huis met ventilatiesysteem met warmteterugwinning, dat scheelt je 10-20% energieverlies op de echt koude dagen.

Tot slot: de belangrijkste indicatoren voor energieverbruik zijn "wie woont er" en "hoeveel m2s is het huis"
Goede punten! Voor warmtepomp is het misschien met name dat ik het idee had dat met radiatoren het niet lekker werkt. Maar ik vind dat ook nog geen ramp als ik 5-10 radiatoren voor lagetemp varianten moet vervangen.

Het grootste 'probleem' wat ik zie is inderdaad wat je aangeeft met isolatie: dat ga je niet zomaar vervangen behalve bij een extreem ingrijpende verbouwing en dat ben ik nu juist niet van plan. ;) Dus vandaar dat ik het wel gelijk goed wil doen, maar ik hoef ook niet de laatste paar % eruit te wurmen zeg maar. Zoals in het voorbeeld hierboven zie ik A+ wel als minimum nu gezien de grote verschillen op hetzelfde oppervlak.

Het punt met WTW is inderdaad een goede, daar ga ik op letten!

Als voorbeeld: de woning van 180m2 waar ik het over heb, is uit 2000, heeft A-label, vloerverwarming beneden + radiatoren op 2 tactische plekken én pellet kachel. De verdieping heeft enkel radiatoren, ook de badkamer. En verder gas cv-ketel, koken op gas, geen zonnepanelen. Denk enerzijds dat het met zonnepanelen en een warmtepomp al een hoop opschiet, maar toch heb ik mijn twijfels bij de isolatie tov nieuwere woningen. En dat maakt het wel lastig. Tov een woning uit 2011 van 150m2 met A+ label, wel zonnepanelen, elektrisch koken, gas cv-ketel, vloerverwarming bg en radiatoren boven maar verder ook niks extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
saveljos schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:25:
Een vrijstaande woning uit bijvoorbeeld het jaar 2000 waar maar genoeg pv panelen op zijn gelegd kan redelijk makkelijk naar label A. Maar als je dan alsnog verder wilt verduurzamen zul je toch het e.e.a moeten openbreken. Zoals om bijvoorbeeld een wtw en vloerverwarming te plaatsen (met eventueel een warmtepomp).

Daarom niet teveel focussen op de letters alleen. Misschien is het beter om een label C woning te kopen met een wtw en volledige vloerverwarming dan eentje met A omdat de kosten van vloerverwarming en wtw achteraf misschien wel hoger liggen dan een paar pv panelen plaatsen.
Ja dat is dus precies mijn punt ook, ik zie inmiddels dat het nieuwe energielabel opgekrikt kan worden met zonnepanelen zelfs, terwijl dat niks doet voor je stookkosten in de directe zin. Het kan wel compenseren (deels) maar ik heb veel liever dat we al beginnen met zo laag mogelijke stookkosten.

WTW plaatsen schijnt inderdaad wel zeer ingrijpend te zijn met muren en plafonds die opengebroken moeten worden, dus als het die kant op gaat, dan laat ik liever een woning aan me voorbijgaan en kijk ik naar een waar het al in zit. Ook omdat wij zelf geen klussers zijn en dus alles uit zouden moeten besteden, wat snel in de papieren loopt.

Ik begin wel steeds meer duidelijkheid te krijgen. Lastigste blijft dus die isolatie waar zo weinig over te zeggen valt behalve dat vanaf 2015 het beste bouwbesluit natuurlijk bestaat. Zoals ik er nu in sta zou ik eigenlijk ook zeggen dat ik niet ouder wil dan het bouwbesluit van 2012. Maar ja, hoe kom je erachter of een woning uit 2012 onder dat bouwbesluit valt? Waar zit de cut-off zeg maar. Want ze zijn wellicht in 2011 al gestart met bouwen. Lastig, maar we komen er wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
wel zonnepanelen kan ook een hindernis zijn omdat er vrijwel altijd te weinig op ligt ;) Maar goed, is het een kwestie van geld of zoek je de beste prestaties van een woning?

om hier op in te haken:
"Als voorbeeld: de woning van 180m2 waar ik het over heb, is uit 2000, heeft A-label, vloerverwarming beneden + radiatoren op 2 tactische plekken én pellet kachel. De verdieping heeft enkel radiatoren, ook de badkamer. En verder gas cv-ketel, koken op gas, geen zonnepanelen. Denk enerzijds dat het met zonnepanelen en een warmtepomp al een hoop opschiet, maar toch heb ik mijn twijfels bij de isolatie tov nieuwere woningen. En dat maakt het wel lastig. Tov een woning uit 2011 van 150m2 met A+ label, wel zonnepanelen, elektrisch koken, gas cv-ketel, vloerverwarming bg en radiatoren boven maar verder ook niks extra's."

de enige isolatie die in 2011 misschien anders is zal het glas zijn. Als je kunt achterhalen OF de woning uit 2000 inderdaad slechts dubbel glas heeft dan is de vraag nog of er houten of kunststof kozijnen zijn. Je kunt relatief makkelijk hr++ in houten kozijnen plaatsen vaak, kunststof kan het ook maar heeft minder speelruimte.

van die 2 woningen zou ik het zo bekijken:
150m2 is 30m2 minder dus zo 10% minder energieverlies
hr++ glas zit hopelijk al in die 2011 woning dus scheelt je ook geld/moeite (ga ff uit voor bijv. 200 euro/m2 voor vervangen van alleen glas. stel ff 20 m2 dan zit je op 4000 euro verschil)
elektrisch koken zit er al in bij die uit 2011, scheelt weer 2k aan investering
zonnepanelen kost je ook rond de 4-8k afhankelijk van hoeveel je wilt hebben

belangrijk wat er nog niet staat is het verschil in ventilatiesystemen (als dat er is, maar denk het niet). Qua kosten en aanpassingen is die 2011 een beter keuze, maar niet per se omdat de energielasten nou zoveel lager liggen maar gewoon omdat er al stappen gezet zijn die je ook zo weer 10-15k kunnen kosten,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@Fr33z Thanks! Het is met sommige dingen inderdaad ook maar net hoe je het bekijkt. Want 10% energieverlies vind ik dan weer niet schokkend als je er 30m2 voor terugkrijgt aan extra woonruimte.

Vandaar ook dat ik zeg: zolang de basis op orde is, dan vind ik het geen enkel probleem om zelf de laatste paar stappen te zetten, waarvan een WP er sowieso een is. Als basis zie ik zelf: isolatie, vloerverwarming (BG in ieder geval), HR++ glas en idealiter een WTW installatie. Al wordt dat laatste lastig met die bouwjaren (2000-2011).

Warmtepomp, zonnepanelen, inductie kookplaat + extra groep aanpassing, dat soort dingen zie ik het probleem niet van in. En ja, dat gaat misschien wel even heel breed genomen 10-20k investering kosten, maar daar houd ik natuurlijk rekening mee bij de vraagprijzen en uiteindelijk het bieden. Ik wil niet in de situatie komen dat ik zeg maar net aan de woning kan betalen en dan met het allerlaatste spaargeld of zelfs opnieuw ervoor sparen om deze investeringen te kunnen doen. Dus die marge houd ik zodat de overwaarde van de huidige woning ook deels gebruikt kan worden voor verduurzaming.

Maar eigenlijk als ik jou verder goed begrijp zit de écht grote stap pas bij de BENG woningen vanaf pakweg 2020, toch?

Over de ventilatie: beide woningen hebben voor zover ik weet een gewone MV box, geen WTW. Die 2011 twijfel ik nog over want ik zie op best veel plekken een extra kanaal zitten zoals in een slaapkamer/thuiskantoortje op de begane vloer waar je een MV normaal nooit treft, maar er zijn geen foto's of informatie beschikbaar hierover. Op de slaapkamers kan ik niks vinden (kan natuurlijk net buiten de foto's vallen) maar keuken heeft maar liefst 3 van die ronde openingen en ze zitten ook elders in de woonkamer nog eens dubbel uitgevoerd. Dat klinkt volgens mij als WTW, maar dat weet ik dus niet zeker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-06 12:32
Je moet je niet blind staren op het energielabel. Onlangs is er wel veel verbeterd voor de bepaling er van, maar mijn huis uit 1970 had bij aankoop energielabel B.
Er was geïmproviseerde vloerisolatie aanwezig (nat steenwol in de kruipruimte, isolatiewaarde 0), geen dakisolatie en spouwmuurisolatie (met gaten er in gevallen) in slechts 1 gevel met het kleinste oppervlakte. Wel hr++-glas wat je score opkrikt, ook al waaide het langs de kozijnen naar binnen. Verder geen zonnecollectoren of andere installatie wat het label kan opschroeven, enkel een huiseigenaar die het hele rijtje kon aanvinken bij het aanvragen van het label waardoor er een B uit kwam, terwijl dat nergens werd gecontroleerd.

Sinds 1 januari 2021 is er een hoop in verbeterd, maar aangezien dat label 10 jaar geldig is en sinds de wijziging een keuring een stuk duurder is geworden (200 tot 400 euro, daarvoor minder dan 10 euro) zijn er velen die vlak voor die tijd nog even zo'n wassen neus-label hebben aangevraagd wat werkelijk niets zegt over de duurzaamheid of het energieverbruik van je huis.

[ Voor 3% gewijzigd door Ray_ op 13-10-2022 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ray_ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:28:
Je moet je niet blind staren op het energielabel. Onlangs is er wel veel verbeterd voor de bepaling er van, maar mijn huis uit 1970 had bij aankoop energielabel B.
Er was geïmproviseerde vloerisolatie aanwezig (nat steenwol in de kruipruimte, isolatiewaarde 0), geen dakisolatie en spouwmuurisolatie (met gaten er in gevallen) in slechts 1 gevel met het kleinste oppervlakte. Wel hr++-glas wat je score opkrikt, ook al waaide het langs de kozijnen naar binnen. Verder geen zonnecollectoren of andere installatie wat het label kan opschroeven, enkel een huiseigenaar die het hele rijtje kon aanvinken bij het aanvragen van het label waardoor er een B uit kwam, terwijl dat nergens werd gecontroleerd.

Sinds 1 januari 2021 is er een hoop in verbeterd, maar aangezien dat label 10 jaar geldig is en sinds de wijziging een keuring een stuk duurder is geworden (200 tot 400 euro, daarvoor minder dan 10 euro) zijn er velen die vlak voor die tijd nog even zo'n wassen neus-label hebben aangevraagd wat werkelijk niets zegt over de duurzaamheid of het energieverbruik van je huis.
Dat laatste let ik dan ook op. Gemakkelijk te zien aan de datum tot wanneer het label geldig is, als er dus een datum eerder dan 1 januari 2031 uitrolt, zou ik daar inderdaad zelf op onderzoek uitgaan i.c.m. de makelaar uitvragen en natuurlijk beginnen met de informatie die deels al op Funda gegeven wordt.

Dus ik staar me er zeker niet blind op, maar juist die nieuwe is wel een aardige graadmeter. Jammer vind ik alleen wel dat het uitgebreide energielabel pas getoond wordt bij navraag en nu hebben we nog maar 2 woningen daadwerkelijk bezichtigd, maar bij 1 van de 2 werd er glashard gezegd door de makelaar: die krijg je niet te zien, pas als de woning van jou wordt. Op mijn verontwaardigde reactie wat het label dan voor nut heeft, kreeg ik zoals je kunt verwachten geen inhoudelijk antwoord. Beetje wegwuiven. Was weliswaar een A label die 2 maanden geleden aangevraagd was, maar met een woning uit 2005 in dat geval word ik wel een beetje argwanend als men niet wil meewerken. Ook gebruiken veel makelaars een lijst van zaken met daarin ook de gemeentelijke belastingen en voorschotbedragen elektra/gas/water van de huidige bewoners, maar die zaten bij deze woning er ook niet in. Geen idee of het bewust was of niet, maar dan houdt het bij mij snel op.

Ik heb voor mijzelf geconcludeerd dat los van het bouwbesluit vanaf 2012 er weinig in de basis te verwachten is en het eigenlijk gewoon een kwestie is van zelf onderzoeken en uitvragen. En ondertussen voor onszelf nagaan of we 2 jaar willen wachten op nieuwbouw die dan aan de BENG norm voldoet of dat we toch accepteren dat het nauwelijks beter zal zijn dan ons huidige A label huis en we gewoon zelf moeten opletten of er zaken als zonnepanelen, warmtepomp/pelletkachel, WTW en HR++ glas in zit of dat we zelf daar nog in gaan investeren.
Pagina: 1