Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moveus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-10-2022
Ik heb een probleem waar ik, als netwerkamateur, niet uit kom

In mijn thuisnetwerk hangt een NAS van Synology. Deze NAS is via het bedraad netwerk goed te bereiken door mijn Windows 11 laptops.

Via WIFI gaat het op de ene laptop prima, maar sinds kort op de andere niet. Deze laptop kan geen verbinding maken via de verkenner, maar ook niet direct via de browser met een intern ip-adres. Bedraad werkt dit dan wel weer.

Met de andere laptop de instellingen van de Wi-Fi netwerkverbinding doorgelopen, maar daar zie ik geen verschil. Ook heb ik de instellingen voor delen gecheckt.

Hebben jullie enig idee in welke richting ik de oplossing kan vinden?

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:50
Klinkt als een Windows grapje, waarbij je Wifi netwerk staat aangemerkt als "openbaar" ipv "prive"?
Hierdoor legt je laptop geen verbinding met andere apparaten op hetzelfde subnet?

Bedraad is voor Windows een ander netwerk, dus andere instellingen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moveus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-10-2022
GarBaGe schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:24:
Klinkt als een Windows grapje, waarbij je Wifi netwerk staat aangemerkt als "openbaar" ipv "prive"?
Hierdoor legt je laptop geen verbinding met andere apparaten op hetzelfde subnet?

Bedraad is voor Windows een ander netwerk, dus andere instellingen.
Bedankt voor je snelle reactie.

Beide laptops hebben, zover ik dat kan zien, dezelfde instellingen. Daarnaast kan ik via de browser en verkenner van de "kapotte" laptop wel bij andere apparaten in het netwerk komen, zoals de router, een WD Book Live en de netwerkprinter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:35
Heb je in die Nas de firewall aanstaan en zo ja heb je die laptop in die firewall toegang gegeven voor smb?
Heb je gecontroleerd of de firewall in je laptop de boel misschien tegenhoud?

Overigens is dit meer een vraag voor "Netwerken" en niet voor "Internet en Hosting".

[ Voor 45% gewijzigd door Ben(V) op 13-10-2022 13:37 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mobi506
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-05 09:07
Ik weet niet of je dit probleem nog hebt, maar misschien helpt onderstaande.

Een vriend van mij heeft een vergelijkbaar probleem gehad. Hierbij heb ik het probleem kunnen verhelpen door het WiFi netwerk even te vergeten en opnieuw toe te voegen. Daarna het netwerk in de Firewall pop-up als "Thuis" netwerk te laten beschouwen. Hierna werkte het weer voor hun 2e laptop.
Hopelijk helpt dit.