Toon posts:

Omnik omvormer blijft staan op "waiting 0"

Pagina: 1
Acties:

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-03 18:18
Dag,

Ik heb hier 3 Omnik omvormers liggen die allemaal hetzelfde gedrag vertonen.
Ze starten op en blijven vervolgens op "Waiting 0" staan. Ze geven geen fout!

Het gaat om 2x 3k-tl3 en een 1.5k-tl3

Door het menu heen geeft hij geen PV spanning, frequentie word wel weergegeven, AC spanning word ook niet weergegeven. (ja, ik weet zeker dat er PV spanning is)

Nu weet ik dat de AC spanning pas weergegeven word als hij zich gekoppeld heeft aan het lichtnet.

Landinstelling diverse keren gewijzigd: Holland, Holland 16A, default maakt allemaal niet uit.

Vermogensdelen zijn allemaal doorgemeten en intact, echter doet hij daar niets mee omdat ik het idee heb dat daarvoor al iets "fout" gaat in een meting.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Wellicht dezelfde storing heeft en kunnen we elkaar verder op weg helpen.

• Meusel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 26-01 14:52
Ik heb sinds gister hetzelfde probleem. Heeft iemand een oplossing? De omvormer uitschakelen en de werkschakelaar uitzetten en daarna alles opnieuw opstarten heb ik al geprobeerd maar werkt helaas niet.

• vicom147
Meusel schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:08:
Ik heb sinds gister hetzelfde probleem. Heeft iemand een oplossing? De omvormer uitschakelen en de werkschakelaar uitzetten en daarna alles opnieuw opstarten heb ik al geprobeerd maar werkt helaas niet.
Ik heb helaas nog geen oplossing gevonden, ik heb het idee dat hij een "voorwaarde" mist tijdens het opstarten waardoor de microcontroller niet doorloopt. Zou alleen mooi geweest zijn als er een foutmelding kwam :(

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-03 17:18
Ik heb sinds deze week hetzelfde probleem. Wel erg toevallig alle 3 in dezelfde week. Wellicht remote firmware gepushed of logger service die een ongeldig response geeft?

• Alexvdiest
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22-03 12:52
Hallo

Jazeker dit zijn condensatoren in de omvormer die defect zijn. Zijn goed te repareren als je de juiste soldeerbout en materialen hebt.

Ik heb er al veel gered met één hand vol nieuwe elco’s

Firmware word niet over the air oid ge-update. Omnik is failliet.

Mvg alex

[Voor 13% gewijzigd door Alexvdiest op 22-11-2022 20:55]

• ThaSandman
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 30-03 17:18
Hi Alex,

Is het niet heel toevallig dat een hele rits dezelfde melding geeft in dezelfde week.
Met de huidige weersomstandigheden worden ze ook niet warm, dus ook een vreemd moment om stuk te gaan?

Mijne is 3 jaar oud en heeft 10 jaar garantie. Garantie wordt verzorgt door de verkopende partij toch in Nederland? In mijn geval Warmteservice / Libra Energy.

• Alexvdiest
Ik weet niet waar jullie de omvormers hebben hangen, ik vermoed dat ze allemaal niet warm hangen. Slechte condensatoren houden niet van kou, hierdoor word de interne weerstand lager.

Als je een slechte condensator warm stookt loopt de weerstand weer op. Tot hij weer afkoelt natuurlijk.

Als je hem net 3 jaar hebt dan zit er nog gewoon garantie op bij de verkopende partij volgensmij.

• vicom147
Alexvdiest schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:54:
Hallo

Jazeker dit zijn condensatoren in de omvormer die defect zijn. Zijn goed te repareren als je de juiste soldeerbout en materialen hebt.

Ik heb er al veel gered met één hand vol nieuwe elco’s

Firmware word niet over the air oid ge-update. Omnik is failliet.

Mvg alex
Hallo Alex,

Zou je misschien ook aan kunnen geven welke condensatoren dit zijn?
Soldeerbout en materiaal is wel aanwezig :)

• Alexvdiest
In de kleine omvormers zijn het de 2 smd condensatoren in de voeding. Maar het hangt af welke uitvoering van de pcb je hebt.

Je kan eens een foto maken van de pcb.

Ik wil ze ook wel vervangen als het niet lukt.
Ik repareer al 12 jaar elektronica.

Grt alex

• vicom147
Heb alle drie de SMD elco's vervangen, helaas zonder succes. Hieronder nog de foto van de printplaat van de 1.5k. Boven de microcontroller zitten 2 led's vlak naast elkaar, de linker brand de rechter knippert. Stukje verder naar rechts zitten er nog twee die de voedingsspanning aangeven?

• Dennesh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-01 13:15
Goedemiddag,

Ik zit hier met het zelfde probleem sinds 2 december staat de omvormer in waiting (0).
Wel grappig ik ben op 30 november in het huis gegaan en ik dacht dat het met de registratie van de oude bewoners was
Dit omdat ik ook de omvormer kan registreren in de app omdat die dan zegt dat deze al in gebruik is.

Ik heb de 4k-TL3, bij de energie wacht zeiden ze dat ik de omvormer een uur uit moest zetten om zo de op nieuwe te kunnen registreren een soort reset zeiden ze.

Is het makkelijk om bij dit type de condensators te vervangen of moet ik er een garantie ding van maken ?

Ik hoor het graag van jullie

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Omnik is failliet dus garantie zal niet meevallen.

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Dennesh
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-01 13:15
Na wat rond bellen, krijg ik van de leverancier een upgrade plus reparatie van mijn omvormer.
Valt onder de garantie zij gaan de condensators vervangen en de omvormer upgraden en dat allemaal onder de garantie.
Zijn er toch nog goede leveranciers die nog hun best doen voor zijn klanten :-)

• klaasroelof
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 06-02 11:23
Gm
Ik heb ook een omnik met dezelfde storing kan meneer van Diest mij ff pb sturen ?

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:09
Sinds gisteren identiek hetzelfde probleem, mijn installatie is van 2019.
De installateur zegt dat het na 2 jaar fabrieksgarantie is en dat Omnik failliet is, hij kan niets voor me doen.
Betreft een Omnik 3000TL3

• TimK1990
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:16
Mijn vader had het zelfde.

Het bleek niet aan de condensatoren te liggen maar aan software die vastloopt waardoor deze niet meer uit waiting kwam.

Een software update bracht weet leven in de brouwerij! Het was door een monteur in 5 minuten verholpen na 2 maanden wachten op deze monteur!!

Er is dus hoop voor iedereen 😋

• BlackShadow
TimK1990 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:33:
Mijn vader had het zelfde.

Het bleek niet aan de condensatoren te liggen maar aan software die vastloopt waardoor deze niet meer uit waiting kwam.

Een software update bracht weet leven in de brouwerij! Het was door een monteur in 5 minuten verholpen na 2 maanden wachten op deze monteur!!

Er is dus hoop voor iedereen 😋
Via Google kan ik geen downloadbare software meer vinden en mijn installateur heeft er geen....
Enige idee wie de monteur is bij je vader? Dan neem ik even contact op, wie weet wil die man mij helpen.

De webinterface werkt nog perfect, dus als iemand de software kan bemachtigen is een update makkelijk zelf uit te voeren.

• vicom147
Wij houden ons ook aanbevolen voor de software heb er drie liggen.......

• TimK1990
De partij waar mijn vader zijn zonnepanelen heeft aangeschaft.

Dit was Sungefity.

Ze nemen zelfs geen klanten meer aan op dit moment dus ik hoop dat ze jullie op weg willen helpen. Maar zijn systeem draaid al weer 2 weken goed!

• vicom147
Net met hun gebeld maar geven aan dat ze geen firmware hebben.........

• BlackShadow
vicom147 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 13:23:
Net met hun gebeld maar geven aan dat ze geen firmware hebben.........
Ik heb ook gebeld, men aarzelde wat, maar mocht wel een mail sturen. Met een beetje geluk....

• vicom147
Als je wel de firmware krijgt houd ik mij aanbevolen. Wel vreemd...

• TimK1990
vicom147 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 15:33:
Als je wel de firmware krijgt houd ik mij aanbevolen. Wel vreemd...
Opzich niet toch... Het is een commerciële instelling die te druk is om al het werk dat het krijgt aan te kunnen.
Dan snap ik wel dat ze geen support willen geven aan mensen die niet klant zijn.

Dat gezegd hebbende is het natuurlijk een kleine moeite.

• BlackShadow
TimK1990 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:46:
[...]

Opzich niet toch... Het is een commerciële instelling die te druk is om al het werk dat het krijgt aan te kunnen.
Dan snap ik wel dat ze geen support willen geven aan mensen die niet klant zijn.

Toch een mooi visitekaartje voor een potentiële nieuwe klant?
Er is zo veel mogelijk toekomst gezien: uitbreiding, batterijen, ...

• BlackShadow
Helaas, na wat heen en weer gemaild te hebben, willen ze de firmware niet doorsturen.
Mocht iemand die toch kunnen bemachtigen, hoor ik het graag uiteraard.

Ik snap het probleem eigenlijk niet, Omnik is al jaren failliet. Men verbergt zich achter het feit dat het doorsturen niet mag behalve aan een erkend installateur.

[Voor 34% gewijzigd door BlackShadow op 15-03-2023 15:30]

• vicom147
Tja elkaar helpen is er tegenwoordig niet meer bij. Er moet altijd aan verdient worden. En als ze het druk hebben word het nog duurder........

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-03 19:41
@vicom147
Ik heb de firmware!
Ja echt, het heeft mij de hele dag gekost, maar hier is het dan:
https://drive.google.com/...KnUHx/view?usp=share_link

• vicom147
Tinus Hartelijk dank we gaan ermee aan de slag Top

• TinusH777
@vicom147 Ik heb het geprobeerd, maar niet gelukt. De bestanden moet op een sd kaart gezet worden (update folder). Daarvoor is een rs485 sd kaart lezer nodig.
Geen idee waar je die vandaan haalt.

• vicom147
Daar zijn we nu mee bezig om dat uit te zoeken. Als we het weten delen we dat wel met je

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

TimK1990 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:46:
[...]

los daarvan zijn het prutsers. Ik heb daar ook mijn panelen besteld. Die werden door een lokale partij het dak opgegooid. Verkeerd aangesloten, maar toen ik belde dat het vreemd was dat de opbrengsten stopten op 2100 Watt werd ik met een kluitje het riet in gestuurd. Pas nadat ik via het forum van Tweakers erop gewezen was dat er een splitser tussen moest om het gepruts van de installateurs te verhelpen en ik dat reclameerde bij Sungevity kwamen ze in actie: ze vergoedden de kosten, maar vertelden er wel bij dat ik voortaan niks meer zelf aan de installatie mocht doen "want anders zou de garantie vervallen". Sorry, maar als je al niet weet of snapt dat een installatie verkeerd is aangesloten ga ik er niet vanuit dat je weet wat er eventueel wel of niet onder garantie vervangen of geupdate kan worden.

Zelfde met de software: de Omniks worden uitgeleverd met een Wifi module, maar ik wilde hem per se aangesloten hebben op UTP. "Nee, hoeft geen software voor geinstalleerd te worden hoor". Maar ik merk dat het openen van de webpagina van de omvormer de ene keer wel en de andere keer niet werkt. Meestal is die wel te pingen, maar dan wel met de nodige Duplicate Acks. Vraag om nieuwe software werd niet op geantwoord. Achteraan bellen: nee, is geen nieuwe software aanwezig.

Lees ik hier in het forum, in dit topic: er is nieuwe software...

Prutsers :(

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

• BlackShadow
We zijn al een stap verder, goed om te horen!

Ik heb volgende filmpjes gevonden over de upgrade procedure die jullie misschien ook meer inzichten geven:
YouTube: Omnik_ fimware updating and troubleshooting
YouTube: Firmware Updating For Omnik TL2 Single Phase Inverter
YouTube: Preparazione Aggiornamento con scheda Inverters Omniksol serie TL2M ...

Edit, nog eentje:
YouTube: Aggiornamento TL2M/TL3 con Scheda rs 485

Maar denk ik te simpel als ik me afvraag of het niet gewoon via de webinterface kan?

[Voor 14% gewijzigd door BlackShadow op 29-03-2023 15:10]

• TimK1990
Ik zelf heb het vermoeden dat dit bij mijn vader ook via het web interface gebeurd is.
Ik zal eens vragen of hij er bij gestaan heeft en iets gezien heeft.

• TinusH777
Het is de vraag dan hoe je de update inpakt in 1 upload. Ik heb een zip bestand geprobeerd, maar dat accepteert het ding niet
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee