Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngmarJ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-01-2023
Wie kan mij helpen aan een geschikt schema voor het aansluiten van een cv houtkachel met een tapwater buffervat met 2 warmtewisselaars en een cv water buffervat?

Ik heb vorig jaar een houtkachel met cv aansluiting gekocht (Leda Lawa W).
Het werd nu wel eens tijd om deze in te bouwen op de plek waar de open haard zat.
De houtcv heeft een vermogensafgifte aan de cv van 7,5kW en 5,5kW naar de omgeving.
Ik heb een laddomat 11-30 pomp gekocht om de condensvorming tegen te gaan en daarnaast een buffervat van 500 liter voor opslag van cv water en een buffervat (zonneboiler) met 2 warmtewisselaars welke ik als tapwatervat wil gaan gebruiken.

Vanwege meerdere isolatiemaatregelen leek het mij het meest rendabel om als eerste het tapwatervat te verwarmen.
Dat wil ik gaan doen door het warme water vanaf de houtcv door de spiralen (in serie) te pompen.
Indien het water de temperatuur van bv 85°C heeft bereikt wil ik het water middels een 3 weg klep (aangestuurd met sensor in het tapwatervat welke kan meten wanneer het water in het vat 85°C is) naar het buffervat en de radiatoren laten stromen.

Ik heb al veel schema's van installaties gevonden op het internet, maar niet in de setting zoals ik hem wil gaan bouwen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
...

[ Voor 10% gewijzigd door IngmarJ op 12-10-2022 21:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
ik hoop dat je huis groot en bijna niet geïsoleerd is?
Want 5,5kw continu in je omgeving pompen en 85° watertemperatuur lijkt me serieus geschikt om van je hele huis een sauna te maken.

In mijn huis van 2021 is een uurtje mijn 3kw gashaard aanzetten een serieuze bak extra warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-05 22:32
Ik kan je niet aan een schema helpen of van enig (nuttig) technisch advies voorzien, anders dan dat ik hier in het verleden zelf ook over heb nagedacht.

Wat ik me afvraag is waarom je als eerste tapwater zou willen verwarmen en niet je CV-vat? Ik neem aan dat je alleen in de winter stookt als het koud genoeg is buiten, lijkt me dat je dan met de waterzijdige warmte van een paar uurtjes stoken, je huis nog lekker lang op temperatuur kan houden via je CV installatie, of de warmte verplaatsen naar ruimten waar de houtkachel niet staat. Als ik naar mijn eigen (gas) installatie kijk, is het tapwater maar een fractie van het verbruik/warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngmarJ
gastje01 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:54:
Ik kan je niet aan een schema helpen of van enig (nuttig) technisch advies voorzien, anders dan dat ik hier in het verleden zelf ook over heb nagedacht.

Wat ik me afvraag is waarom je als eerste tapwater zou willen verwarmen en niet je CV-vat? Ik neem aan dat je alleen in de winter stookt als het koud genoeg is buiten, lijkt me dat je dan met de waterzijdige warmte van een paar uurtjes stoken, je huis nog lekker lang op temperatuur kan houden via je CV installatie, of de warmte verplaatsen naar ruimten waar de houtkachel niet staat. Als ik naar mijn eigen (gas) installatie kijk, is het tapwater maar een fractie van het verbruik/warmtevraag.
Mijn gedachte daarachter is als volgt:
We hebben dit jaar in het huis alle kozijnen vervangen door triple glas en hebben recent spouwmuurisolatie gekregen.
De temperatuur zakt daardoor (nu nog) vrij langzaam.
We wonen met een gezin van 4 en vinden het allemaal wel lekker om wat langer onder de douche te staan dan nodig. :)
Ik denk dat we daarom meer de warmte vanuit het tapwatervat zullen aanspreken dan de warmte vanuit het buffervat.
Het buffervat heb ik ook hoofdzakelijk aangeschaft om oververhitting in het systeem te voorkomen en om enige voorverwarming te hebben bij het opstoken van de houtkachel ivm condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngmarJ
MSXBas schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:42:
ik hoop dat je huis groot en bijna niet geïsoleerd is?
Want 5,5kw continu in je omgeving pompen en 85° watertemperatuur lijkt me serieus geschikt om van je hele huis een sauna te maken.

In mijn huis van 2021 is een uurtje mijn 3kw gashaard aanzetten een serieuze bak extra warmte.
Ja, het is even afwachten hoeveel warmte er af gaat komen, in het ergste geval kunnen we de ramen tegen elkaar open zetten, haha.
Maar het ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je de kachel gaat opstoken.
Ik heb ook gelezen dat als het vermogen van de kachel te hoog is dat je dat kan aanpassen door vermiculite platen toe te voegen en de verbrandingskamer te verkleinen.

Maar de kachel zit er nog niet in, dus het is allemaal even afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 22:17
Kwam dit topic toevallig tegen en wil graag even iets posten dat ik ook weer toevallig tegenkwam in mijn eigen zoektocht:
https://houtencvkachel.nl...whaard-aansluiten-schema/
Deze partij lijkt veel ervaring te hebben met dit soort installaties, maar de website is niet heel overzichtelijk

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Pagina: 1