Thijsmans schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:43:
@
nirgilis Ik zeg niet dat behangen geen optie is. Integendeel: dat zou ik in een huurwoning ook doen. Ik zeg wel dat ik het niet eens ben met de kreet "het is net stucwerk" en dat ik vind dat daarmee valse verwachtingen worden gewekt. Kies behang als je behang wil, stucwerk als je stucwerk wil.
@
twain4me Natuurlijk zijn er tevreden mensen; dat betekent dat ze goed zijn voorgelicht. Als bewoner van een nieuwbouwproject heb ik ook buren die de verwachting van stucwerk kregen voorgespiegeld en het resultaat niet zo ervaren. In andere woorden: mensen die de stucwerk-ervaring wilden, en daarom voor behang kozen. En dan kom je weer uit bij de kaasburger

Nouja ik heb meerdere keren stucwerk laten doen, glasvlies behang (glad en met motief) en laatst zelf gedaan.
Goed stucwerk is altijd gladder om het simpele feit dat het glad gestreken word.
Glasvlies kan vrijwel net zo glad en strak worden maar je moet vooral de puntjes uit je muur schuren (putjes zie je amper/niet. Goed aangebrachte glasvlies is amper te onderscheiden van (goed) stucwerk, let wel op de crux.....goed aangebracht.
Is je voorbereiding minder kun je door je glasvlies puntjes zien, is de afwerking minder kun je de naden zien.
Daarnaast kun je met stuccen wanden recht trekken terwijl glasvlies simpel de contouren van de wand volgt als die niet 100% recht is.
Glasvezel behang kan wat scheurvorming opvangen, stucwerk amper dus met de verwachting van krimpscheuren/werking minder handig.
Beide kunnen qua resultaat vrijwel gelijk zijn alleen soms is de usecase anders.
Heb je jonge kinderen, kies glasvezel behang