Wat te doen met nieuwbouw muren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lemoise
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11-2024
Wat zal de beste oplossing zijn om behangklare muren er goed uit te laten zien? Wij verhuizen naar een huurwoning en willen het liefste niet teveel geld besteden aan de muren. Ik heb geen ervaring met behangen maar ben niet compleet onhandig 8)7 Sommige muren zijn al redelijk wit en andere zien eruit alsof ze wat meer liefde nodig hebben. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9YCwReFDnGNNKMeCl6N2DamEw4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0geNGLHkLaj9in5GMbV0aMXu.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TbwZkojGCe0fWp7AIsWdOsXPZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i1oE2J84HRO6J6QXs0Y8dyI0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgnwBTn-rPiZ2QowbcvD47vAlyE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qRydbNamB4LbnsSn2am0gPcu.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Glasweefsel behang erover (voorgeverfd) en dan 1x sausen met een goede latex (niet huismerk bouwmarkt).

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-12 16:44
lemoise schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:28:
Wat zal de beste oplossing zijn om behangklare muren er goed uit te laten zien? Wij verhuizen naar een huurwoning en willen het liefste niet teveel geld besteden aan de muren. Ik heb geen ervaring met behangen maar ben niet compleet onhandig 8)7 Sommige muren zijn al redelijk wit en andere zien eruit alsof ze wat meer liefde nodig hebben.
Het antwoord zal je wellicht verbazen. Maar ik zou behangklare muren behangen. :)

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

t14wo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Het antwoord zal je wellicht verbazen. Maar ik zou behangklare muren behangen. :)
Paar rollen behang en een paar pakjes Perfax, hoe moeilijk kan 't zijn? (y)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• lemoise
t14wo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:30:
[...]

Haha ja maar óók daar is keuze in, reno, glasvezel, vliesbehang..

• lemoise
Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Paar rollen behang en een paar pakjes Perfax, hoe moeilijk kan 't zijn? (y)
Welk behang is aan te bevelen?

• Smithkj
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-04 13:45
1. De gipsenwandjes zijn vaak al best mooi vlak. > keertje licht opschuren, grote deuken even opvullen en dan voorstrijken en schilderen.

Behangen is mooier natuurlijk, maar als t voor wat kortere termijn is prima te doen.

2. Vliesbehang: wat hier al genoemd wordt. Op YouTube veel filmpjes hoe t moet.

Mijn belangrijkste tip:
- op tijd de mesjes vervangen voor t snijden
- koop even de benodigde gereedschappen(roller, behangstrijker)
- en genoeg lijm op de muur: mag best lekker dik, zeker op de naden. (Overtollig verwijderen met vochtig doekje)

Volgens mij zijn t verschillende benamingen voor dezelfde producten. Vliesbehang bij de bouwmarkt, is prima. Wellicht is er online ook eea vindbaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Smithkj op 12-10-2022 20:39 ]

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-12 16:44
lemoise schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

Haha ja maar óók daar is keuze in, reno, glasvezel, vliesbehang..
Begrijp ik. was ook een kleine troll ;)
Glasvezelbehang geeft je een strak resultaat. Als je de dikke versie koopt (die wat duurder is) dan is deze makkelijk zelf te verwerken. Vervolgens saus je dit behang en je hebt een bijna-gestuct resultaat.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

lemoise schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:37:
[...]

Welk behang is aan te bevelen?
Het mag niet te veel kosten volgens de OP dus ik zou er gewoon goedkoop 'vliesbehang' (óf papier) op gaan zetten. Uiteraard niet het dunste van het dunste papieren behang uit gaan zoeken, maar een béétje medewerker bij een bouwmarkt zou je hier al goed mee moeten kunnen gaan helpen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:25
Gelijk behangen met kant en klaar behang, niet met renovatie/glasvlies behang aan de gang gaan want dat mag je nog een keer verfen.

Papier behang niet aan beginnen want is een ramp met eraf halen, gewoon vliesbehang.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 12-10-2022 20:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:39

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

t14wo schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:40:
Vervolgens saus je dit behang en je hebt een bijna-gestuct resultaat.
Mja dat heb ik vaker gehoord van verkopers en behangers, maar zelf nog nooit ervaren en ook niet gehoord van mensen die er zelf wèl voor hebben gekozen.

Helemaal prima als je het laat behangen, geniet ervan! Prima oplossing met evenveel bestaansrecht als stucen. Maar de vergelijking met stucen wekt valse verwachtingen. Eigenlijk net als met vleesvervangers: een kaasburger kan prima te eten zijn, maar als iemand zegt "het is net vlees!" dan valt het toch tegen. Kies de kaasburger alleen als je trek hebt in een kaasburger :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• nirgilis
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 26-11 13:01
Thijsmans schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:52:
[...]

Mja dat heb ik vaker gehoord van verkopers en behangers, maar zelf nog nooit ervaren en ook niet gehoord van mensen die er zelf wèl voor hebben gekozen.

Helemaal prima als je het laat behangen, geniet ervan! Prima oplossing met evenveel bestaansrecht als stucen. Maar de vergelijking met stucen wekt valse verwachtingen. Eigenlijk net als met vleesvervangers: een kaasburger kan prima te eten zijn, maar als iemand zegt "het is net vlees!" dan valt het toch tegen. Kies de kaasburger alleen als je trek hebt in een kaasburger :)
Echte professionals kunnen glasvlies bijna als stucwerk laten lijken. En als TS niet teveel geld uit wil geven is het simpelweg de beste optie.

Daarnaast gaat stucwerk in nieuwbouw door het zetten van de muren en plafonds vaak binnen een paar jaar scheuren, dus dan zit je nog net extra gedoe.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[...]

Mits goed geplakt is het verschil echt klein en als je mij niet geloofd er zijn genoeg tweakers in de nieuwbouw topics met dezelfde ervaringen. ;) voordeel is dat je bij nieuwbouw minder last hebt van de zettingsscheurtjes, daarom wordt het best veel gekozen.. ik zou gewoon het stucwerk repareren na 2 jaar maarja veel mensen willen klaar zijn voor wat meer jaren en dan is dat behang echt een prima oplossing en zeker geen kaasburger

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:39

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@nirgilis Ik zeg niet dat behangen geen optie is. Integendeel: dat zou ik in een huurwoning ook doen. Ik zeg wel dat ik het niet eens ben met de kreet "het is net stucwerk" en dat ik vind dat daarmee valse verwachtingen worden gewekt. Kies behang als je behang wil, stucwerk als je stucwerk wil.

@twain4me Natuurlijk zijn er tevreden mensen; dat betekent dat ze goed zijn voorgelicht. Als bewoner van een nieuwbouwproject heb ik ook buren die de verwachting van stucwerk kregen voorgespiegeld en het resultaat niet zo ervaren. In andere woorden: mensen die de stucwerk-ervaring wilden, en daarom voor behang kozen. En dan kom je weer uit bij de kaasburger :P

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[b]Thijsmans in "Wat te doen met nieuwbouw muren?"Thijsmans schreef op woensdag 12 oktober 2022 @

@twain4me Natuurlijk zijn er tevreden mensen; dat betekent dat ze goed zijn voorgelicht. Als bewoner van een nieuwbouwproject heb ik ook buren die de verwachting van stucwerk kregen voorgespiegeld en het resultaat niet zo ervaren. In andere woorden: mensen die de stucwerk-ervaring wilden, en daarom voor behang kozen. En dan kom je weer uit bij de kaasburger :P
of ze hebben een beter product dan jouw buren ;) kan uiteraard ook een combi zijn. zoals ik aangaf mits goed geplakt is het verschil klein.

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-12 23:14
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:30:
Glasweefsel behang erover (voorgeverfd) en dan 1x sausen met een goede latex (niet huismerk bouwmarkt).
Dat ziet er wel goedkoop uit. Renovlies behang en 2x sauzen geeft een veel mooier resultaat.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

MarcoC schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:51:
[...]

Dat ziet er wel goedkoop uit. Renovlies behang en 2x sauzen geeft een veel mooier resultaat.
Ik ken Renovlies niet, maar ben zeer te spreken over glasweefsel en een laag goede saus, allesbehalve “goedkoop”.
Het is meer een kwestie van smaak. Wil je een gladgestucte muur nabootsen, of wil je een leuk reliëf als behang. Voor beide valt wat te zeggen.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2022 21:58 ]

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-12 23:14
CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:55:
[...]

Ik ken Renovlies niet, maar ben zeer te spreken over glasweefsel en een laag goede saus, allesbehalve “goedkoop”.
Glasweefselbehang heeft een duidelijke structuur. Renovlies is gewoon glad.

• jelmerc
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 20-05 13:17
Voor een huur woning zou ik me de moeite besparen en even schuren en dan de muren zelf latexen.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:29
[...]

Ik heb dit in mijn woonkamer en het ziet er zeker uit alsof het gestuct is. Na 15 jaar recent deels opnieuw gedaan na kleine verbouwing, maar dat was verder nog niet nodig geweest. Er is ook geen verschil tussen oud en nieuw deel. Je moet alleen wel netjes werken, zodat de naden ook echt wegvallen, zeker nadat het is geverfd.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Thijsmans schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:43:
@nirgilis Ik zeg niet dat behangen geen optie is. Integendeel: dat zou ik in een huurwoning ook doen. Ik zeg wel dat ik het niet eens ben met de kreet "het is net stucwerk" en dat ik vind dat daarmee valse verwachtingen worden gewekt. Kies behang als je behang wil, stucwerk als je stucwerk wil.

Nouja ik heb meerdere keren stucwerk laten doen, glasvlies behang (glad en met motief) en laatst zelf gedaan.

Goed stucwerk is altijd gladder om het simpele feit dat het glad gestreken word.
Glasvlies kan vrijwel net zo glad en strak worden maar je moet vooral de puntjes uit je muur schuren (putjes zie je amper/niet. Goed aangebrachte glasvlies is amper te onderscheiden van (goed) stucwerk, let wel op de crux.....goed aangebracht.
Is je voorbereiding minder kun je door je glasvlies puntjes zien, is de afwerking minder kun je de naden zien.

Daarnaast kun je met stuccen wanden recht trekken terwijl glasvlies simpel de contouren van de wand volgt als die niet 100% recht is.
Glasvezel behang kan wat scheurvorming opvangen, stucwerk amper dus met de verwachting van krimpscheuren/werking minder handig.
Beide kunnen qua resultaat vrijwel gelijk zijn alleen soms is de usecase anders.

Heb je jonge kinderen, kies glasvezel behang :X

Gabriël AM5

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-12 10:47
sapphire schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Heb je jonge kinderen, kies glasvezel behang :X
Heb je jonge katten, kies dan vooral geen (glasvezel-) behang :X
Pagina: 1