Dat heb je toch ook niet nodig. Als alle werknemers een GSM hebben zetten jullie de dialback funktie aan. Iedereen is overal bereikbaar en heeft een vast telefoon nummer , wat de security ook weer te goede komt. Alleen als jullie Internet uit willen sluiten in jullie opties zullen de financiele kosten (helaas) de pan uit rijzen.
Kosten zijn altijd financiel
Maar zonder gein, het valt nog wel mee. Internet uitsluiten kost (dus) 200 gulden per maand, daarvoor krijg je een internationaal toegankelijk gratis nummer. GSM's wordt niet als optie gezien gezien de performance (belabberd) + de extra kosten (bij een bepaald volume is GSM echt duur). Voordeel van deze constructie is dat je KPN tarieven betaald voor bellen naar het buitenland en die liggen fors lager dan bv. hotel-telefoon.
JUIST voor dit soort doeleinden is VPN de uitkomst en met het geld wat je bespaart met deze oplossing te gebruiken in plaats van de bovenstaande kan je wat extra maatregelen nemen je verbinding nog meer te beveiligen (Wat dacht je van XS Card readers , Irisscanners , vingerafdruk beveiliging op de notebooks etc etc.. SKy is the limit.
Feit blijft dat al je packets gewoon 'over het net' gaan en dus af te vangen zijn. Ok, diegene die ze afvangt kan er niets mee maar goed. Ik kan nu wel een gevecht met windmolens beginnen maar waarom zou ik, de eis is dat de verbinding niet via het internet loopt en het budget om dit te realiseren is aanwezig.
Ga ik nu VPN lopen pushen dan zal ik ook altijd als de verantwoordelijke aangewezen worden zodra er ook maar _iets_ misgaat. Mochten later de kosten idd. erg tegenvallen dan kan er altijd alsnog (kostenloos) naar VPN overgestapt worden.
Door deze verbinding rechtstreeks te doen en zo eenvoudig mogelijk te houden vergroot je ook nog eens de performance en verklein je de kans op fouten. 1 engineer die 2 uur niets kan doen omdat de gebruikte ISP 'plat' ligt of omdat er anders iets misgaat kost al die Fl. 200,- dus het is makkelijk terugverdiend.