Werklaptop overnemen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vld1989
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18:20
Ik weet niet of ik in het juiste subforum zit voor deze vraag, maar ik denk het haast wel! Voor nu heb ik de standaard vragen even onderaan gezet, omdat die denk ik iets minder van belang zijn.

Van mijn werkgever heb ik een Dell Latitude 7490. In de basis is dat het volgende:

16GB RAM (standaard 8, maar de IT'er van dienst is mijn kantoormaat, dus die heeft er 8 bijgeprikt voor me :P)
Intel Core i5-8350U @ 1,70GHz
Intel UHD Graphics 620 (dus eigenlijk geen videokaart)
14 inch touchscreen, 1080p
256GB SSD

Nou is deze laptop inmiddels 4 jaar oud en de garantie is inmiddels een jaar verstreken. Daarom heeft mijn werkgever een nieuwe laptop voor me besteld. Nou is er eventueel een mogelijkheid om deze laptop over te nemen.
Ik twijfel echter heel erg of ik dat zal gaan doen. Ik heb zelf een MSI CX70 van 10 jaar oud (8GB RAM, Inter Core i5-3210M, GeForce GT640M 2GB, 500GB HDD) dus de werklaptop zou wel een behoorlijke upgrade zijn, al doet de MSI het nog prima (alleen start ie takketraag op, waardoor ik hem eigenlijk nooit meer uit zet) en ben ik eigenlijk niet per se op zoek naar iets nieuws, maar dit is misschien qua kosten wel een buitenkans. Echter heeft de Dell 4 jaar lang minstens 9 uur per dag staan stampen op mijn werk, als het niet meer is. Is dat niet iets wat de levensvatbaarheid van dat ding voor de toekomst flink heeft aangetast?

Voor de volledigheid ook het vragenlijstje :9

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk surfen, hier en daar wat filmpjes kijken en casual games zoals Football Manager, OpenRCT2, OpenTTD en dergelijke spelen.

Wat is je budget?
Voor deze vraag niet van belang

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Weinig voorkeuren, heb al van alles gehad

Alle reacties

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• rikislief
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:39
is de belangrijkste vraag niet wat je voor deze laptop gaat moeten betalen? als in, voor 100 euro altijd doen, maar voor 500 misschien niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik mis de vraag even.
Of het de levensbaarheid aantast ?
Enige wat tegenwoordig nog slijt zijn fans en de accu.
Geen idee hoe relevant dat is, en hoe makkelijk die in een dell te vervangen zijn :)

De enige vraag is of het financieel sens maakt, maar dat kunenn wij niet bepalen.
AL helemaal niet als je de prijs niet noemt :)

Als je oude nog volstaat is het al snel te duur om te upgraden
Maar Bij mijn vorige werkgeven heb ik nog een laptop gekocht voor 1E. Daar kun je moelijk een upgrade voor laten staan :P

[ Voor 18% gewijzigd door heuveltje op 12-10-2022 17:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
rikislief schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:21:
is de belangrijkste vraag niet wat je voor deze laptop gaat moeten betalen? als in, voor 100 euro altijd doen, maar voor 500 misschien niet?
Dat zal tussen de 150 en 200 euro gaan zijn. Ding is accountingtechnisch gezien nog 230 euro waard, maar als ik hem niet koop wordt ie vernietigd, dus elke opbrengst is mooi meegenomen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dat is toch een redelijke nobrainer? Je gaat van een 10 jaar oud model naar een 4 jaar oud model. Met moderne cpu, dubbel geheugen, ssd ipv hdd. Dus prima voor een Windows 10 laptop.
Op mijn werk betalen we voor dergelijke laptops na 4 jaar zo'n 75 euro. Als jij ook zoiets moet betalen: meteen doen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
heuveltje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:24:
Ik mis de vraag even.
Of het de levensbaarheid aantast ?
Enige wat tegenwoordig nog slijt zijn fans.

De enige vraag is of het financieel sens maakt, maar dat kunenn wij niet bepalen.
AL helemaal niet als je de prijs niet noemt :)

Bij mijn vorige werkgeven heb ik nog een laptop gekocht voor 1E. Daar kun je moelijk een upgrade voor laten staan :P
Dat is al een antwoord op mijn vraag op zich :P

Ik zit niet zo diep in de laptops dat ik goed kan inschatten wat er allemaal stuk kan gaan aan zo'n ding, zeker niet als ie 4 jaar lang 10 uur per dag staat te stampen. Wat dat betreft vergelijk ik het in mijn hoofd een beetje met een auto, waarvan je er ook beter eentje met 50.000 kilometer dan met 200.000 kilometer kan kopen zeg maar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Vld1989 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

Dat is al een antwoord op mijn vraag op zich :P

Ik zit niet zo diep in de laptops dat ik goed kan inschatten wat er allemaal stuk kan gaan aan zo'n ding, zeker niet als ie 4 jaar lang 10 uur per dag staat te stampen. Wat dat betreft vergelijk ik het in mijn hoofd een beetje met een auto, waarvan je er ook beter eentje met 50.000 kilometer dan met 200.000 kilometer kan kopen zeg maar :+
Maar die van 50.000 km kan je niet voor dezelfde prijs kopen.

Het enige wat hier echt van belang is, is de prijs. Voor €200 lijkt het me een prima deal.

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vld1989 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:26:
[...]
Wat dat betreft vergelijk ik het in mijn hoofd een beetje met een auto, waarvan je er ook beter eentje met 50.000 kilometer dan met 200.000 kilometer kan kopen zeg maar :+
Die vergelijking gaat niet op, want een auto is een mechanisch ding, een laptop niet. Een laptop verouderd alleen maar doordat de componenten minder courant worden. Slijten zullen ze amper (tenzij je als een idioot je SSD dagelijks vol pompt....)

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 12-10-2022 17:28 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
Microkid schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Die vergelijking gaat niet op, want een auto is een mechanisch ding, een laptop niet.
Het is maar goed dat ik de finance ben in gegaan en niet de IT zie ik al :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:35
Vld1989 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Dat zal tussen de 150 en 200 euro gaan zijn. Ding is accountingtechnisch gezien nog 230 euro waard, maar als ik hem niet koop wordt ie vernietigd, dus elke opbrengst is mooi meegenomen.
"accounttechnisch" oftewel afgeschreven doet niet ter zake, de belastingdienst geeft om de marktwaarde van een dergelijke laptop. Als de laptop voor een te lage prijs wordt verkocht aan het personeel dan wordt dit als deels in natura betaald loon gezien. Even een snelle zoektocht dan zie je dat deze apparaten voor tussen de 400 en 500 euro gebruikt worden aangeboden.

We hebben hier begin dit jaar met hetzelfde bijltje gehakt toen het gros van de apparatuur vervangen werd. Uiteraard kan je ervoor kiezen om de boel dan alsnog voor een lage prijs weg te doen, maar dan heb je de kans dat je achteraf een duwtje van de fiscus krijgt.

Het is een hele aparte kwestie dit soort dingen... als we de boel naar een opkoper hadden gedaan hadden we hooguit 50~75 per device gekregen en dat is dan prima te verantwoorden. Wil je de devices voor hetzelfde bedrag aan het personeel verkopen dan is het blijkbaar een probleem voor de belastingdienst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Microkid schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:27:
[...]

Die vergelijking gaat niet op, want een auto is een mechanisch ding, een laptop niet. Een laptop verouderd alleen maar doordat de componenten minder courant worden. Slijten zullen ze amper (tenzij je als een idioot je SSD dagelijks vol pompt....)
Of je koeling vol met stof laat zuigen. Of het scherm altijd in 1 hoekje open/dicht doet voor je scharnieren. Of als een halve barbaar die vlindertoetsjes de hele dag zit in te duwen.

@Vld1989 volgens mij is het simpel: je hebt zelf (hopelijk) 4 jaar met dat ding gewerkt. Je weet hoe ermee omgegaan is. Stel jezelf dan de vraag: zou ik iemand anders met mijn laptop voor 150 Euro blij maken? Ja? Dan heb je ook je eigen antwoord.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
MicGlou schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:32:
[...]

"accounttechnisch" oftewel afgeschreven doet niet ter zake, de belastingdienst geeft om de marktwaarde van een dergelijke laptop. Als de laptop voor een te lage prijs wordt verkocht aan het personeel dan wordt dit als deels in natura betaald loon gezien. Even een snelle zoektocht dan zie je dat deze apparaten voor tussen de 400 en 500 euro gebruikt worden aangeboden.

We hebben hier begin dit jaar met hetzelfde bijltje gehakt toen het gros van de apparatuur vervangen werd. Uiteraard kan je ervoor kiezen om de boel dan alsnog voor een lage prijs weg te doen, maar dan heb je de kans dat je achteraf een duwtje van de fiscus krijgt.

Het is een hele aparte kwestie dit soort dingen... als we de boel naar een opkoper hadden gedaan hadden we hooguit 50~75 per device gekregen en dat is dan prima te verantwoorden. Wil je de devices voor hetzelfde bedrag aan het personeel verkopen dan is het blijkbaar een probleem voor de belastingdienst.
Heb je een goed punt ja! Daar had ik nog niet eens over nagedacht.. Voor 400 euro zou ik dit ding niet willen hebben overigens, voor dat bedrag zou ik de videokaart wel missen, ook al ben ik niet zo'n gamer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 12:57
[...]
Niet als je de offerte van die opkoper hebt bewaard.
Dat er op marktplaats €500 voor wordt gevraagd is niet relevant. De laptops die je daar ziet zijn degene die niet verkocht zijn. Als ik mijn auto voor 2 ton op marktplaats te koop aanbied is die ook niet ineens 2 ton waard.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
MAX3400 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Of je koeling vol met stof laat zuigen. Of het scherm altijd in 1 hoekje open/dicht doet voor je scharnieren. Of als een halve barbaar die vlindertoetsjes de hele dag zit in te duwen.

@Vld1989 volgens mij is het simpel: je hebt zelf (hopelijk) 4 jaar met dat ding gewerkt. Je weet hoe ermee omgegaan is. Stel jezelf dan de vraag: zou ik iemand anders met mijn laptop voor 150 Euro blij maken? Ja? Dan heb je ook je eigen antwoord.
Yep, ik ben de enige gebruiker geweest van deze laptop!

Ik heb van mijn werkgever ook een los toetsenbord (de laptop heeft geen numpad, da's vrij onhandig als je de financiën doet :+ ), muis en beeldschermen gekregen, dus de laptop heeft altijd gesloten op bureau gelegen en er is nauwelijks op getypt. Wat dat betreft is ie nog als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Stond een jaar of anderhalf geleden voor dezelfde keuze. 150 euro voor een professionele laptop waarvan ik weet dat ie niks geleden had. Dagelijks aan staan of niet. Jij weet zelf hoe je met je laptop omgesprongen bent ;)
Enige wat evt van belang kan zijn is hoe goed of slecht de accu nog is, en wat evt een nieuwe kost (of ff bij je maatje een betere ritselen :P)
Dat ding kan nog jaren mee :)
Wil je weten of de prijs goed is, kijk even bij de refurb jongens als remarkt.nl wat een dergelijke laptop daar kost. 200 lijkt al een koopje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
RocketKoen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:37:
[...]

Niet als je de offerte van die opkoper hebt bewaard.
Dat er op marktplaats €500 voor wordt gevraagd is niet relevant. De laptops die je daar ziet zijn degene die niet verkocht zijn. Als ik mijn auto voor 2 ton op marktplaats te koop aanbied is die ook niet ineens 2 ton waard.
Jawel, dat is zeker wel relevant... moest jij eens weten hoe ze de waarde van een dergelijk apparaat bepalen... daar wordt óók Marktplaats voor gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:06
Je huidige laptop is ongetwijfeld zo traag in opstarten door de afwezigheid van een ssd. Een 8 jaar oude 5400 rpm-schijf is daar een zware bottleneck.

(uitvoering: MSI Classic CX70 0ND-014NL neem ik aan)

Als je die laptop verder nog prima vindt, kun je ook besluiten om daar een ssd in te zetten.
500 GB heb je voor zo’n 40-50 euro.

Je kunt (dus) ook de laptop van je werkgever overnemen voor een leuke prijs en hem daarna weer verkopen. Voor het verschil een ssd kopen en verder gaan met je oude laptop. Die zal dan een heel stuk sneller opstarten. (Nog steeds geen snelheidsmonster natuurlijk :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:15

bonzz.netninja

Niente baffi

en ben ik eigenlijk niet per se op zoek naar iets nieuws, maar dit is misschien qua kosten wel een buitenkans
Je schrijft het zelf al. Als je iets niet nodig hebt, moet je het niet kopen en de verleiding weerstaan, Aanbiedingen komen en gaan en een 'buitenkans' blijkt meestal in de praktijk gewoon een goede deal te zijn die echt wel vaker langs komt.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-05 16:23
The Eagle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:39:
Stond een jaar of anderhalf geleden voor dezelfde keuze. 150 euro voor een professionele laptop waarvan ik weet dat ie niks geleden had. Dagelijks aan staan of niet. Jij weet zelf hoe je met je laptop omgesprongen bent ;)
Enige wat evt van belang kan zijn is hoe goed of slecht de accu nog is, en wat evt een nieuwe kost (of ff bij je maatje een betere ritselen :P)
Mijn vorige laptop heb ik vrijwel niets aangedaan. Alleen loopt regelmatig een anti-virus scanner, waardoor die toch vrij zwaar belast is geweest en de accu is gaan zwellen. (een eerste keer voor mij)
Dus daarom zou ik toch wel enigzins terughoudend zijn.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-05 21:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Je kunt altijd een veel nieuwere laptop van je huidige werk gebruiken, dus wat heb je aan een oude?

Collega's van mij hebben wel eens een werklaptop overgenomen en de meeste die ik spreek waren vooraf heel enthousiast maar hadden later spijt. Want wat je krijgt is dat je in de loop van de jaren een stapel oude laptops van werkgevers en ex-werkgevers thuis hebt liggen, waar je eigenlijk nooit meer wat mee doet en als je eerlijk bent soms zelfs eigenlijk helemaal nooit wat mee gedaan hebt nadat je ze „gekocht” hebt.

Je moet voor zoiets echt niet meer dan 25 euro betalen en dat moet dan compleet gewiped en geherinstalleerd met een legale Windows licentie zijn.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• White Feather
aawe mwan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:42:
Je kunt altijd een veel nieuwere laptop van je huidige werk gebruiken, dus wat heb je aan een oude?

Collega's van mij hebben wel eens een werklaptop overgenomen en de meeste die ik spreek waren vooraf heel enthousiast maar hadden later spijt. Want wat je krijgt is dat je in de loop van de jaren een stapel oude laptops van werkgevers en ex-werkgevers thuis hebt liggen, waar je eigenlijk nooit meer wat mee doet en als je eerlijk bent soms zelfs eigenlijk helemaal nooit wat mee gedaan hebt nadat je ze „gekocht” hebt.

Je moet voor zoiets echt niet meer dan 25 euro betalen en dat moet dan compleet gewiped en geherinstalleerd met een legale Windows licentie zijn.
Overdrijven is ook een vak zeg.

“ een stapel oude laptops”.

Het gaat hier om 1 laptop. Bovendien doet TS al 8 jaar met zijn huidige laptop.

Dus de komende 8 jaar zou hij al geen laptop meer hoeven overnemen.

En uiteraard moet je er wel een doel voor hebben. Of gebruiken of verkopen.

En die € 25 slaat echt helemaal nergens op als je ziet dat die dingen op V&A staan vanaf € 350.

Zelfs stel dat ze niet voor die prijs niet weggaan en wel voor € 200, dan zit je er dus een factor 8 onder. En voor die prijs moet er ook nog iemand de laptop wipen en een nieuwe installatie op zetten. In welke fantasiewereld leef jij?

De ssd alleen doet op V&A al € 25 en die So-Dimmen ook € 25 per stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-05 16:19
Ooit van m’n werk een printer overgenomen.
Die zou 150€ kosten, maar we hebben toen afgesproken dat ik die in bruikleen zou nemen met volledige verantwoordelijkheid voor mij. Afschrijving van 50€ per jaar afgesproken.

Na 3 jaar was hij dus ‘echt’ van mij, zonder kosten te hoeven maken en m’n werkgever was van dat ding af ;)

Wellicht ook een leuke opzet hiervoor?

[ Voor 5% gewijzigd door Smobbo op 12-10-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
White Feather schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:23:
Je huidige laptop is ongetwijfeld zo traag in opstarten door de afwezigheid van een ssd. Een 8 jaar oude 5400 rpm-schijf is daar een zware bottleneck.

(uitvoering: MSI Classic CX70 0ND-014NL neem ik aan)

Als je die laptop verder nog prima vindt, kun je ook besluiten om daar een ssd in te zetten.
500 GB heb je voor zo’n 40-50 euro.

Je kunt (dus) ook de laptop van je werkgever overnemen voor een leuke prijs en hem daarna weer verkopen. Voor het verschil een ssd kopen en verder gaan met je oude laptop. Die zal dan een heel stuk sneller opstarten. (Nog steeds geen snelheidsmonster natuurlijk :) )
Hier ben ik het helemaal mee eens!

Enige wat ik nog wil toevoegen: je zal binnen 3 jaar over moeten naar Windows 11, omdat Windows 10 dan EOL is. Het is maar de vraag hoe lang Windows 11 blijft werken op deze oude laptops. Officieel ondersteunt is het nooit geweest in ieder geval.

Nu is het natuurlijk zo dat Microsoft wel vaker de datum waarop een besturingssysteem EOL is gegaan heeft verplaatst, maar je kunt natuurlijk nooit 100% zeker weten dat dit ook gebeurt.

Dus ja. Ik zou sowieso even nagaan of de oude laptop verder nog in goede staat is. Dan moet je een keuze maken of je het nog waard vindt om een SSD voor de laptop te kopen. Misschien kan die ICT-er je helpen om alles te configureren, maar als je iemand hier voor moet inschakelen, is het eigenlijk al snel te duur (overigens is het niet moeilijk om dit zelf te doen).

Overigens kun je ook je huidige laptop verkopen en die van je werk overnemen. Dan heb je voor 150-200 euro - opbrengst oude laptop een laptop waar je weer jaren mee kunt doen. Misschien is dat zelfs wel de beste optie. Dan hoef je namelijk zelf geen dure laptop aan te schaffen en heb je zelfs een zeer degelijk zakelijk model DELL voor erg weinig geld. Ik zou in ieder geval proberen te voorkomen dat je zelf een dure laptop moet aanschaffen. Maar ja. Je kunt kunt natuurlijk verder met je oude laptop en hopen dat je over 3-4 jaar als oude laptop verouderd is, je je nieuwe werklaptop mag overnemen.

[ Voor 15% gewijzigd door hoi1234 op 12-10-2022 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Die MSI CX70 heeft een lekker groot 17" scherm wat dus in veel gevallen wel comfortabeler zal werken dan die nieuwere 14" Dell.
Ik heb er hier zelf trouwens ook eentje staan. :)
Zet er dan in ieder geval wel een (budget?) SSD in, dat kan zeer eenvoudig bij dat model.
Windows 10 zonder SSD is gewoon NIET meer normaal bruikbaar in deze tijd.

Desalniettemin blijft die Dell natuurlijk wel interessant om deze ook nog voordelig over te kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

SPee schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Mijn vorige laptop heb ik vrijwel niets aangedaan. Alleen loopt regelmatig een anti-virus scanner, waardoor die toch vrij zwaar belast is geweest en de accu is gaan zwellen. (een eerste keer voor mij)
En in mijn geval gaf ik aan wat ik wilde, werd ie besteld, licenties van de zaak en de rest was aan mij.
Kortom: verschilt per individueel geval :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

hoi1234 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:32:
[...]

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Enige wat ik nog wil toevoegen: je zal binnen 3 jaar over moeten naar Windows 11, omdat Windows 10 dan EOL is. Het is maar de vraag hoe lang Windows 11 blijft werken op deze oude laptops. Officieel ondersteunt is het nooit geweest in ieder geval.
Geen idee waar je precies op reageert maar de laptop uit de topicstart is CPU-technisch wel ondersteund.

Hoe weet ik dat? Heb bijna dezelfde laptop hier voor mijn neus met Windows 11 erop.

Meer info & minder ruis: https://learn.microsoft.c...upported-intel-processors

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 13-10-2022 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

FreakNL

Well do ya punk?

Vld1989 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:24:
[...]

Dus ze willen hem aan je slijten voor minimaal 150 euro maar als jij het niet doet wordt hij vernietigd? Lekkere WG...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

De BD hoeft hier niks van te weten. Ding wordt "vernietigd" en TS vist hem uit een bak ergens.

Wil je het zuiverder spelen? Dat kan ook gewoon heel simpel:
Tweede laptop op je naam. Ik heb sinds 2017 al een 2e laptop op mijn naam... Dat was mijn eerste laptop hier en die heb ik (in overleg) nooit ingeleverd. Zo simpel kan het zijn, gewoon de laptop nooit inleveren.. Ding staat dus ook gewoon nog steeds op mijn naam in de CMDB... Enige is; Als ik uit dienst ga moet ik hem inleveren... (in theorie).

Wel vind ik dat ALS je de laptop op deze manier verkrijgt je hem niet moet gaan verkopen! Dat vind ik dan weer wel zeer on-ethisch.

[ Voor 35% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24

Da's flauwekul. Je kunt zo'n laptop prima voor 400-500 euro in de V&A zetten als je 'm niet gebruikt. Of je geeft 'm aan zo'n computers-voor-minderbedeelden project in ruil voor iemands eeuwige dankbaarheid.

Heb er zelf al 2 overgenomen. Eén doorgegeven aan mijn pa die toen net ging zzp'en en hem dus ook zakelijk gebruikt. De andere zelf in gebruik als privélaptop. De volgende duurt nog wel ff maar dan is er vast weer iemand te vinden die er gelukkig van wordt.

Gewiped zal hij sowieso (hopelijk) wel moeten worden als je werkgever een beetje fatsoenlijke security standaarden heeft. En normaliter zit er bij zakelijke laptops een windows-licentie gekoppeld aan het hardware-id dus daar kom je niet eens vanaf als je zou willen.
MAX3400 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Geen idee waar je precies op reageert maar de laptop uit de topicstart is CPU-technisch wel ondersteund.

Hoe weet ik dat? Heb bijna dezelfde laptop hier voor mijn neus met Windows 11 erop.

Daarnaast is het natuurlijk onzin dat je windows (11) zou moeten gebruiken.
FreakNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

De BD hoeft hier niks van te weten. Ding wordt "vernietigd" en TS vist hem uit een bak ergens.
Zo werkt dat niet helemaal. Je mag als werkgever tot een bepaald bedrag per jaar benefits aan je personeel "uitkeren", alles daarboven wordt gewoon belast. Een laptop die je onder zijn fiscale waarde verkoopt valt daar ook onder, en dat moet je dus administreren voor de belastingdienst. Als je 'm "uit de bak vist" is dat technisch gesproken diefstal. Bij een kleine werkgever die een oogje toeknijpt kom je daar misschien mee weg, maar het is zéker niet hoe het hoort.

[ Voor 20% gewijzigd door mcDavid op 13-10-2022 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
FreakNL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Apparaat kan ook in bruikleen worden genomen, ik heb hier in 2017 al een laptop van de baas in "bruikleen"... Zo simpel kan het zijn, gewoon de laptop nooit inleveren.. Ding staat dus ook gewoon nog steeds op mijn naam in de CMDB... Enige is; Als ik uit dienst ga moet ik hem inleveren... (in theorie).

Wel vind ik dat ALS je de laptop op deze manier verkrijgt je hem niet moet gaan verkopen! Dat vind ik dan weer wel zeer on-ethisch.
En je genoemde methode is niet on-etisch? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nee niet echt. Ding wordt blijkbaar vernietigd? Dus of hij nou vernietigd wordt of aan de TS wordt geschonken maakt dan weinig uit, want blijkbaar heeft de laptop geen restwaarde. Pas als je hem daarna verkoopt vind ik het een ander verhaal.

Maargoed, laat hem lekker op je naam staan. Dan is er niks onetisch aan, ding blijft gewoon van WG.

[ Voor 40% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

mcDavid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Beetje zelfde straatje dat je niet "over moet" naar een OS dat nog wel ondersteund/gepatcht wordt?

Topicstarter geeft expliciet aan dat laptops zeer lange tijd meegaan; dan is over 3 jaar een "veilig OS" toch handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja maar dat ding gaat toch ook gewoon Windows 11 kunnen draaien?

Al die theoretische discussies over Windows 10/11... :| Ondertussen kun je gewoon Windows 10 installeren en draaien op een machine uit 2005.

Mijn vader heeft jarenlang op een E6600 met Windows 10 gewerkt.. Officieel ook niet supported...

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 13-10-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Wij mogen ook altijd onze laptops overnemen voor 100 euro. In het verleden was de vervangingstermijn 3 jaar, tegenwoordig 4 jaar. Ik doe dat wel altijd. Mijn huidige laptop uit 2017 heb ik vorig jaar overgenomen en heeft een core i7 6700HQ, 32GB en iets van 750GB aan SSD's. Voor 100 euro is dat gewoon een prima deal. Ik gebruikte eerst altijd thuis mijn 10 jaar oude desktop met core i5 3570K, 16GB ram en SSD. Die laptop is niet sneller (op papier even snel), maar omdat ie de hele dag aanstaat is ie wel veel energiezuiniger.

Op genoemde laptop (CPU) draait Windows 11 overigens officieel niet, wat dan wel weer jammer is. Heb hem nu draaien met een truukje, maar laatst was er de 22H2 update die niet geïnstalleerd werd. Heb ik uiteindelijk wel weer met truukje kunnen installeren, echter neig ik er wel weer naar om gewoon Windows 10 te gebruiken, zodat je geen gedoe hebt met updates.

[ Voor 25% gewijzigd door Palomar op 13-10-2022 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 11:09
MAX3400 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:43:
[...]

Beetje zelfde straatje dat je niet "over moet" naar een OS dat nog wel ondersteund/gepatcht wordt?

Topicstarter geeft expliciet aan dat laptops zeer lange tijd meegaan; dan is over 3 jaar een "veilig OS" toch handig?
Gezien de spellen wat ie speelt, zou Linux op die Dell ook een goede optie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989
De optie SSD in mijn oude laptop zetten (en wellicht wat RAM erbij prikken) is eentje waar ik niet echt over heb nagedacht, wel interessant! Ik heb inderdaad de laptop die @White Feather noemde in zijn post.
Het is wel zo dat de behuizing van mijn oude laptop ook stuk aan het gaan is en de accu werkt niet meer, dus ik zit continu aan de lader. Niet dat ik me daaraan erger, want ik zit meestal toch aan m'n bureau (met een aparte monitor, toetsenbord en muis, dus de grootte van het laptopscherm maakt me niet zo veel uit).

Mocht ik voor de werklaptop gaan, wordt ie uiteraard compleet gewiped en krijg ik hem met een clean install mee.
SPee schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:35:
[...]

Dat is wel iets om even naar te kijken, dank voor de waarschuwing. Hier loopt ook regelmatig een anti-virus en toen ik nog 8GB RAM erin had zitten was de laptop gewoonweg onbruikbaar tijdens de scan, dus dat zal geen lullig programma geweest zijn..
Vind ik niet helemaal een juist vergelijk, de nieuwe werklaptop die ik krijg komt uiteraard met allerlei beveiligings- en meekijksoftware, restricties op dingen die je mag installeren, internetfilters etc dus is eigenlijk niet echt te gebruiken voor privézaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 15:29

PinusRigida

I put the p in pool.

Ik neem deze kanjer over van m'n werkgever...

...alleen zal het nog zo'n 2 jaar duren want ik heb 'm nog geen jaar in gebruik... maar goed... een extra laptop voor een prikje; moeten we niet naar de leeftijd kijken...
Ben ook de enige gebruiker en ik heb genoeg 'mechanical sympathy' dus ik weet dat het ding in goeie staat zal zijn wanneer ik het overneem... zal alleen ventilatieroostertje eens moeten uitblazen wellicht.

Ik deed het anders nooit maar sinds vorig jaar m'n persoonlijke laptop de geest gaf, kijk ik wel uit naar een volgende, zeker als ik die zo goedkoop op de kop kan tikken... zodat ik niet steeds m'n vrouw d'r notebook moet gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door PinusRigida op 13-10-2022 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
ik heb mijn twee jaar oude lattitude e6520 meegekregen van mijn werkgever toen ik uit dienst ging. het ding heeft nog ruim 7 jaar naar volle tevredenheid gedraaid, nagenoeg 24/7.
die lattitudes zijn niet kapot te krijgen, voor genoemde prijs zou ik het altijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-05 15:29

PinusRigida

I put the p in pool.

heuveltje schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:24:

Enige wat tegenwoordig nog slijt zijn fans en de accu.
en als je een pech hebt koelpasta, zeker na jaren van veelvuldig gebruik (en temperatuurschommelingen)
The Eagle schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:39:
Dat kan zeker een issue zijn ja, voor een werklaptop die -naar ik vermoed, zo zit het bij mij toch- aan een dockingstation zit en meestal tot 100% geladen is.

Accu van m'n vorige laptop is hieraan kapot gegaan... die toonde vanaf dan steeds 0%.

[ Voor 56% gewijzigd door PinusRigida op 13-10-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
MAX3400 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:26:
[...]

Ik bedoel dat de msi niet supported is, hè? Die DELL is een prima laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
mcDavid schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

Uiteindelijk zal iedereen over moeten naar Windows 11. Zoals het er nu naar uitziet krijgt Windows 10 in 2025 de status EOL.

Ja, dit speelt pas over 3 jaar, maar dit moet je wel meenemen als je voor de keuze staat om te vervangen of te upgraden. Dit betekent namelijk dat je upgrade namelijk mogelijk slechts 3 jaar extra levensduur geeft.

Natuurlijk kun je ook Linux installeren. Maar het is maar de vraag of je daar gelukkig van wordt als persoon met weinig computerkennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
hoi1234 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:26:
Ja, dit speelt pas over 3 jaar, maar dit moet je wel meenemen als je voor de keuze staat om te vervangen of te upgraden. Dit betekent namelijk dat je upgrade namelijk mogelijk slechts 3 jaar extra levensduur geeft.
Er draaien nu al zoveel Windows 11 installaties op niet ondersteunde hardware?
Hoe realistisch zou het nu echt zijn dat Microsoft bepaalde systemen bewust echt zou gaan blokkeren met het risico dat ook gekwalificeerde systemen dan misschien per ongeluk ook kunnen worden geblokkeerd?
Als het echt zo ver zal komen zullen er allicht weer andere creatieve oplossingen voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsoku
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 08:55
Wij geven ook de 7400 lijn uit op onze IT Afdeling,, heel eerlijk de 7490 is een prima laptop en ik zou deze gewoon overnemen (je kan hem voor meer weer verkopen :) ).
Enige puntje van aandacht is eigenlijk dat je de batterij moet vervangen, ik weet niet of je dit zelf kan maar na 4 jaar zie ik wel dat vooral bij dit model de batterij opblaast en dat is enorm gevaarlijk, het kan je hele chassis uitelkaar drukken en ontvlammen (ook al staat hij niet aan).
Ik weet niet wat de status van de laptop nu is maar ik raad je eigenlijk wel aan dit preventief te doen als je de laptop overneemt en gaat gebruiken voor Prive doeleinden!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vld1989
Jinsoku schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 00:41:
Wij geven ook de 7400 lijn uit op onze IT Afdeling,, heel eerlijk de 7490 is een prima laptop en ik zou deze gewoon overnemen (je kan hem voor meer weer verkopen :) ).
Enige puntje van aandacht is eigenlijk dat je de batterij moet vervangen, ik weet niet of je dit zelf kan maar na 4 jaar zie ik wel dat vooral bij dit model de batterij opblaast en dat is enorm gevaarlijk, het kan je hele chassis uitelkaar drukken en ontvlammen (ook al staat hij niet aan).
Ik weet niet wat de status van de laptop nu is maar ik raad je eigenlijk wel aan dit preventief te doen als je de laptop overneemt en gaat gebruiken voor Prive doeleinden!
Heb net samen met m'n IT-maat even gekeken, ondanks dat ik aan de prestaties van de batterij niks merkte, heeft de laptop inderdaad een opgeblazen batterij... Mijn nieuwe laptop is er nog niet, dus we gaan deze nu al zo snel mogelijk vervangen, al zal dat worden gedaan met een batterij uit een bestaande laptop die momenteel niet in gebruik is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ben ik nu de enige die werkgevers die boekhoudkundig 100% afgeschreven laptops nog gaan verkopen aan werknemers enorme knieperds vind?

Ik weet wel, belastingdienst enzo... Maar daar is echt wel omheen te werken....

Als ze bij een opkoper nog geld opleveren zou je dat bedrag kunnen vragen. Maar bij ons gaan bijvoorbeeld Latitudes 5490 voor 25 euro naar een opkoper.. Dan kun je toch niet met goed fatsoen 100 euro vragen aan een werknemer?

Overigens worden ze hier helemaal niet verkocht aan werknemers omdat de load op de SD toeneemt (echt waar)... Dus alles wat prive in gebruik is (zoals mijn 2017 laptop) is allemaal op een andere manier gedaan. Hij staat gewoon in de CMDB wat dat betreft (met als comment: Test-laptop FREAKNL). Dus eigenlijk prima.

[ Voor 57% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2022 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
FreakNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:58:
Ben ik nu de enige die werkgevers die boekhoudkundig 100% afgeschreven laptops nog gaan verkopen aan werknemers enorme knieperds vind?

Als ze bij een opkoper nog geld opleveren zou je dat bedrag kunnen vragen. Maar bij ons gaan bijvoorbeeld Latitudes 5490 voor 25 euro naar een opkoper.. Dan kun je toch niet met goed fatsoen 100 euro vragen aan een werknemer?

Overigens worden ze hier helemaal niet verkocht aan werknemers omdat de load op de SD toeneemt (echt waar)... Dus alles wat prive in gebruik is (zoals mijn 2017 laptop) is allemaal op een andere manier gedaan. Hij staat gewoon in de CMDB wat dat betreft (met als comment: Test-laptop FREAKNL). Dus eigenlijk prima.
Bij ons (en bij veel andere werkgevers ws. ook) moet het ding wel officieel gewiped worden wegens gevoelige gegevens e.d. En er komt dan een nieuwe Windows op. Al met al is iemand daar toch wat tijd aan kwijt. Of dat een waarde van 100 euro vertegenwoordigt kan ik lastig inschatten.

Telefoons daarentegen mogen we na 2 of 3 jaar wel gewoon houden. Hoe dat dan zit qua belastingdienst weet ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vld1989

Mijn laptop is boekhoudkundig niet afgeschreven, daar doen we hier 5 jaar over. Dus in die zin maken ze geen winst op me, al zal de laptop vernietigd worden als ik hem niet koop.

Tevens ook wat @Palomar zegt, als de laptop vernietigd wordt hoeft deze niet gewiped te worden en een clean install te krijgen, als ik hem overneem zal de IT'er daar toch z'n tijd in moeten steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24

Er bestaat niet zoiets als "boekhoudkundig 100% afgeschreven". Je mag sowieso max 20% per jaar afschrijven, dus een 4 jaar oude laptop heeft altijd nog een minimale boekwaarde van 20% van de nieuwwaarde. Daarna heb je een restwaarde die realistisch iets van 10% zal zijn.

Wat jij ervan vindt doet niet zozeer ter zake. Aanraden om de wet te overtreden/omzeilen wordt normaliter niet erg gewaardeerd op publieke fora.

Natuurlijk mag een werkgever alsnog besluiten de laptop gratis (of voor een bedrag lager dan de boekwaarde) aan een werknemer te geven, maar dan moet daar dus (mogelijk) wel inkomstenbelasting over afgedragen worden. Dat kost een werkgever dus geld, terwijl verkopen aan een opkoper geld oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Vld1989 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Mijn laptop is boekhoudkundig niet afgeschreven, daar doen we hier 5 jaar over. Dus in die zin maken ze geen winst op me, al zal de laptop vernietigd worden als ik hem niet koop.

Tevens ook wat @Palomar zegt, als de laptop vernietigd wordt hoeft deze niet gewiped te worden en een clean install te krijgen, als ik hem overneem zal de IT'er daar toch z'n tijd in moeten steken.
Ik geloof er niets van dat de laptops daadwerkelijk vernietigd worden. Ik zou dat ook een zeer slechte zaak vinden, het ding werkt prima.

Ik snap best dat er belangrijke data op kan staan, maar dan wordt de ssd er uit getrokken en het ding aan een opkoper aangeboden.

Dat verkopen levert echt wel meer op dan de handeling: trek de ssd er uit.

De meeste zakelijke laptops zijn ook gewoon met een ssd te krijgen die zelf encrypted is en dan kun je de ssd gewoon met een commando wipen en tegen hem zeggen dat hij de sleutel moet weggooien. Dan is de enige die er ooit nog bij zou kunnen komen (als dat al lukt binnen een normale tijd), de NSA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-05 16:28

Metalfreak

Hoije woh!

White Feather schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Ik geloof er niets van dat de laptops daadwerkelijk vernietigd worden. Ik zou dat ook een zeer slechte zaak vinden, het ding werkt prima.

Ik snap best dat er belangrijke data op kan staan, maar dan wordt de ssd er uit getrokken en het ding aan een opkoper aangeboden.

Dat verkopen levert echt wel meer op dan de handeling: trek de ssd er uit.

De meeste zakelijke laptops zijn ook gewoon met een ssd te krijgen die zelf encrypted is en dan kun je de ssd gewoon met een commando wipen en tegen hem zeggen dat hij de sleutel moet weggooien. Dan is de enige die er ooit nog bij zou kunnen komen (als dat al lukt binnen een normale tijd), de NSA).
Een opkoper kan dat wipen ook voor je verzorgen en je een certificaat leveren dat de data ook weg is. Zo doen we het bij ons op het werk ook.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Vernietigen van zulke laptops is natuurlijk ook bizar , vooral in deze tijd.
En wat is nu de moeite van het (grondig) wipen van zulke apparaten, voor een beetje IT er is dat natuurlijk een handeling van niets.
Het bedrag van de opkoper lijkt me ook wel heel erg laag trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:36

Detmer

Professioneel prutser

Voor dit bedrag is het een no-brainer om de laptop over te nemen. Tenzij er echte slijtage aan zit. Een fan vervangen kost een keertje €20,- als je handig bent. Een replacement accu €40,-. Ondersteuning voor Windows 11 is er al en ook al was het er niet; de laptop er snel genoeg voor. Goedkoper ga je zo'n model niet vinden naar mijn idee.

En mocht je 'm kopen en straks toch spijt hebben mag je een DM doen. Koop ik 'm wel van je over ;) .

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

mcDavid schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Er bestaat niet zoiets als "boekhoudkundig 100% afgeschreven". Je mag sowieso max 20% per jaar afschrijven, dus een 4 jaar oude laptop heeft altijd nog een minimale boekwaarde van 20% van de nieuwwaarde. Daarna heb je een restwaarde die realistisch iets van 10% zal zijn.

Wat jij ervan vindt doet niet zozeer ter zake. Aanraden om de wet te overtreden/omzeilen wordt normaliter niet erg gewaardeerd op publieke fora.

Natuurlijk mag een werkgever alsnog besluiten de laptop gratis (of voor een bedrag lager dan de boekwaarde) aan een werknemer te geven, maar dan moet daar dus (mogelijk) wel inkomstenbelasting over afgedragen worden. Dat kost een werkgever dus geld, terwijl verkopen aan een opkoper geld oplevert.
Er wordt gezegd dat de laptop anders vernietigd wordt. Restwaarde dus 0.

Maar je knipt mijn quote ook in stukken. Ik stel verderop nog iets over opkopersprijs vs verkoopprijs...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

The_Doman schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:02:
Vernietigen van zulke laptops is natuurlijk ook bizar , vooral in deze tijd.
En wat is nu de moeite van het (grondig) wipen van zulke apparaten, voor een beetje IT er is dat natuurlijk een handeling van niets.
Het bedrag van de opkoper lijkt me ook wel heel erg laag trouwens.
Het zijn reeele bedragen hoor, van die opkoper.

Het gemak zit erin dat je de laptop zo aan die opkoper kan geven, hij hem nog voor je wiped ook (inc certificaat) en je er zelf 0 werk aan hebt.. Want dit soort werk (laptops schoonmaken, wipen, etc.) heeft niemand in een groot bedrijf zin in of tijd voor....

Ik zie bij onze opkoper onze laptops op hun webshop terugkomen voor 250,- terwijl ze voor 35,- die kant opgaan.. Daarom heb ik er ook geen enkel moreel bezwaar om er 1tje op mijn naam te laten staan... De inkomstenderving van mijn WG is nihil.. (ik doe dit wel in overleg overigens)... Daar kan @mcDavid vanalles van vinden maar de laptop blijft (in principe) gewoon in bezit van de WG... De praktijk? Tja.. Je weet hoe dat gaat.... Als ik nu die laptop van 2017 probeer in te leveren hebben ze liever dat ik hem hou. Zelfde met telefoons.. Geprobeerd in te leveren maar ze zitten bij de SD ook niet te wachten op een bak vol iPhones van 4-5 jaar oud.. Dus ook daar is vaak de boodschap: "Hou maar"....

Ik heb overigens nog nooit iets verkocht van de WG.. De laptop uit 2017 kan zo terug en die ene telefoon die ik heb mogen houden is door mijn pa in gebruik.. Willen ze die terug? Prima. Maar deze staan niet eens in de CMDB. Wij krijgen per 3 jaar ook een X bedrag te besteden voor een telefoon dus ik denk dat dit een andere regeling is (WKR?)

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 14-10-2022 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinsoku
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-04 08:55
Vld1989 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:33:
[...]

Heb net samen met m'n IT-maat even gekeken, ondanks dat ik aan de prestaties van de batterij niks merkte, heeft de laptop inderdaad een opgeblazen batterij... Mijn nieuwe laptop is er nog niet, dus we gaan deze nu al zo snel mogelijk vervangen, al zal dat worden gedaan met een batterij uit een bestaande laptop die momenteel niet in gebruik is.
Top! Hou die "Nieuwe" ook even in de gaten! sowieso een nieuwe in swappen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Laatst online: 13-05 14:38
Als je het doet: zet er wel even een verse windows op. Dikwijls wordt er van het bedrijf uit veel shit op die laptops gezet die de boel wel wat kunnen vertragen.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

Een deel van het probleem komt ook gewoon door die huidige afschrijvingstermijn van 5 jaar. Hoewel privelaptops regelmatig probleemloos het dubbele halen is dat voor zakelijke laptops toch wel erg lang. Die hebben immers een zwaarder leven en daarnaast meer overhead in de zin van remote management software.
Pagina: 1