Toon posts:

Bluetooth afzuig kap met raspberry pi aansturen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:07
Ik heb een Airodesign afzuigkap welke wordt bestuurt met een (9 van de 10 keer) niet goed werkende afstandbediening.
Nu was mijn idee om dus te kijken of ik zelf via BT kon connecten. Via BLE op mijn raspi Zero kunnen achterhalen dat het dus een Cookerhood_FJAR is, wat een afzuigkap blijkt te zijn met een binnenwerk van http://www.fjaraskupan.se . Een Zweedse afzuigkap producent. Deze hebben blijkbaar een app waarmee ik dus wel connecten kan via BT met de afzuigkap en hem dus kan bedienen. Maar om telkens BT en de app aan en uit te zetten is best een gedoe als je de afzuigkap en of de verlichting aan wilt doen. Hij is ingebouwd in een verlaagd plafond, mij vrouw kan er amper bij om hem met de hand aan te doen en de afstandbediening is een ramp. Dus ik wilde dit gaan integreren in Home Assistant en later koppelen met Google HOME zodat ik met mijn Google HUB gewoon met stembediening de afzuigkap kan aan doen.

Volgens de volgende https://github.com/leifmariposa/fjaraskupan geprobeerd, de boel aan de praat te krijgen, maar zonder succes. Aangezien de basics hetzelfde is, wilde ik dit script als basis gebruiken en de benodigde hex values zelf achterhalen.

Wat heb ik gedaan:
  • Via mijn telefoon een Bug-report van mijn BT gecreëerd door de app te starten en de 4 standen van de afzuigmotor bediend en de off stand en daarna de verlichting aan/uit.
  • Deze waarden via Wireshark achterhaald.
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7

Name    Handle: Value       
    A1234-Luft-1-   0x0019  313233342d4c7566742d312d        
    A1234-Luft-2-   0x0019  313233342d4c7566742d322d        
    A1234-Luft-3-   0x0019  313233342d4c7566742d332d        
    A1234-Luft-4-   0x0019  313233342d4c7566742d342d        
    A1234Luft-Aus         0x0019    313233344c7566742d417573        
    Kochfeld              0x0019    313233344b6f636866656c64

Blijkbaar verandert het 3 na laatste cijfer wanneer de afzuigkap sterkte veranderd. Verlichting kan ik zo niet zien.
  • Mijn Raspi0 gepaird en getrust met de afzuigkap.
  • Via gatttool geconnect.
Sofar zo goed,, dus eigenlijk zou je met de juiste handle (0x0019) en value een nieuwe value naar de afzuigkap kunnen sturen zoals ik heb gevonden in de bug-report.
Volgens https://github.com/leifma...master/set_kitchen_fan.sh op GIT-Hub zou je dan met de volgende regel een value kunnen aapassen
code:
1
https://github.com/leifmariposa/fjaraskupan/blob/master/set_kitchen_fan.sh

De mijne:
code:
1
2
 $gatttool -b CC:F9:57:8F:61:3F --char-write-req -a 0x0019 -n 313233342d4c7566742d322d
 $Characteristic value was written successfully

De afzuigkap zou nu aan moeten gaan aangezien, alleen doet ie dat niet.

Via de bash bestanden begrijp ik hoe de uiteindelijke command wordt gestuurd, in gatttool zou dit gewoon rechtstreeks moeten werken, maar niet dus...Ik snap alleen niet wat ik fout doe.

Heb ik met "char-read-hnd" 0x0019 uitgelezen. Door de afzuigkap op 5 standen te zetten en het licht aan en uit.

A1234-Luft-1-0x001931 32 33 34 31 5f 5f 5f 5f 5f 30 00 30 30 30
A1234-Luft-2-0x001931 32 33 34 32 5f 5f 5f 5f 5f 30 00 30 30 30
A1234-Luft-3-0x001931 32 33 34 33 5f 5f 5f 5f 5f 30 00 30 30 30
A1234-Luft-4-0x001931 32 33 34 34 5f 5f 5f 5f 5f 30 00 30 30 30
Kap Uit 0x001931 32 33 34 30 5f 5f 5f 5f 5f 30 00 30 30 30
Licht aan 0x001931 32 33 34 30 4c 5f 5f 5f 5f 31 30 30 30 30

Hier is het ook duidelijk welke waarde er verander is.

Dit zijn de verschillende settings, iemand een idee of ik hier wat mee kan?
Hoop dat iemand die hierbij kan helpen.

Alle reacties

• XenoMorpH
Ik heb een BT 5.0 . Dongeltje aangeschaft en in mijn Odroid C4 geplugged waar HA op geïnstalleerd staat en de HA addon voor de Fjaraskupan geïnstalleerd, alles werkt nu. Al zij het dat alles pas na een aantal seconden schakelt.

Ik ben nog wel nieuwsgierig waarom de raspberry pi zero BT niet wil schrijven naar afzuigkap, dat ga ik nog proberen op te lossen.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:39
Interessant, wij hebben ook een AiroDesign afzuigkap met als afstandsbediening 'het zwarte blok'. Voor ons werkt de afstandsbediening redelijk alleen moet je niet al te droge vingers hebben om dat touchscreen te gebruiken.

Ik ga eens in de onderdelenbak speuren of ik nog iets met BLE 4/5 heb liggen :)

• XenoMorpH
Wij hebben ook dat "zwarte blok" wat 9 van de 10x gewoon niet reageert. En als het reageert, pas na 2 seconden. Ik vind het maar traag.
Ook met de nu (bijna alle) werkende functies in Home Assistant duurt het soms wel tot 6 of 7 seconden eer de unit aanspringt.

Het liefste zou ik die hele BT willen vervangen voor Wifi, maar zover gaat mijn kennis niet 8)7
Maar goed, ik blij kijken waarom de Pi Zero de unit niet schakelt. Hopelijk vind jij wel een oplossing :)

• markb1994
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-03 10:32
Interessant, ik wil al een tijdje een Homey app schrijven voor deze afzuigkap. De informatie in dit topic is hierbij erg handig, dankjewel.

• XenoMorpH
Ik ben niet echt bekend met Homey, maar ben wel benieuwd wat je er van kunt maken.
Het geheel werkt wel via Home Assistant, maar het is rete traag. Licht of fan aanzetten duurt gewoon een apar seconden, in die seconden waar ikzelf gewoon de afzuigkap kan aan doen met de hand.

Het liefst zou ik gewoon met stembediening de kap willen aanzetten...Heb niet meer de tijd gehad om me er verder in te verdiepen eerlijk gezegd.

• markb1994
Als ik die Zweedse android app gebruik, reageert de kap vrijwel direct, zonder vertraging. Dan zou het via de bluetooth van Homey of Home Assistant toch ook snel moeten werken?

• XenoMorpH
Zou je zeggen inderdaad, maar niets is minder waar.

• Rosie
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-03 10:35
@XenoMorpH Ik moet bij het versturen van een bluetooth commando weten wat het ID is van de BLE service. Enig idee?

• XenoMorpH
Is alweer een paar maandjes geleden, maar ik geloof dat dit 0x0019 was. Maar dit heb ik via wireshark kunnen ontdekken.

• markb1994
@XenoMorpH Ik heb de juiste service/characteristic gevonden, en kan deze ook uitlezen, geeft dezelfde waardes terug als die jij in je post hebt geplaatst.

Alleen als ik een waarde probeer te schrijven, gebeurt er niks.

Misschien hetzelfde probleem als jouw raspberry pi, heb je al een idee wat het kan zijn?

[Voor 17% gewijzigd door markb1994 op 03-03-2023 22:27]

• XenoMorpH
Dst is mijn voornaamste probleem juist ook, ik krijg dat ook niet voor elkaar. Heb nog geen oplossing gevonden. Home Assistant krijgt dit wel voor elkaar en zover ik kon zien wordt dezelfde methode gebruikt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
XenoMorpH schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:18:
[…]
Het liefste zou ik die hele BT willen vervangen voor Wifi, maar zover gaat mijn kennis niet 8)7
[…]
Afzuigkap openmaken en kijken naar de printplaat. Er zal een Bluetooth-module/chip op de printplaat zitten. Zoek de datasheet op en kijk hoe hij werkt. Waarschijnlijk zal deze seriële data doorgeven aan een hoofd CPU. Je zou kunnen kijken of je hiertussen kunt aanhaken (man-in-the-middle) met bijv. een ESP8266 die je de juiste commando’s laat sturen. Die ESP8266 kun je dan bijv. Tasmota firmware op zetten en zodoende de boel via wifi aansturen.

Als je goede scherpe foto’s maakt van de printplaat in de afzuigkap dan kunnen we wellicht meedenken.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XenoMorpH
Heb de volgende foto van de printplaat genomen. Heb niet het hele bord eruit geschroefd, hopelijk is dit voldoende?

Rechts komt de aansturing binnen vanaf de knoppen op de unit zelf.
Links-onder de aansturing van de fan
Links-midden verlichting op de unit zelf
Links-boven de netaansluiting.

Rechtsonder, de ublox NINA-B112, is blijkbaar de BT Low energy module.

[Voor 39% gewijzigd door XenoMorpH op 05-03-2023 14:09. Reden: 2 foto's en tekst toegevoegd.]

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:35
Ik zou kijken of de knoppen inderdaad gewoon schakelaars naar + of 0 zijn; daar een ESP of PICO parallel aan zetten. Zelf doe ik dat liever buiten Home Automation producten om, maar ik neem aan dat deze ook gewoon de IO gemakkelijk kunnen sturen.

Even het stekkertje loshalen en een multimeter opzetten en knoppen drukken :-)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:27

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
De opdruk van IC3 en IC5 is wel interessant om te weten, dat is voor mij helaas niet leesbaar. Soms helpt het om je vinger licht vochtig te maken en dan over de chip te vegen, de tekst wordt dan wel eens beter leesbaar. Wel met stroom eraf natuurlijk ;) Vooral IC3 is interessant, waarschijnlijk is dat de hoofd CPU. IC5 is vermoedelijk een geheugenchip waarin de settings staan opgeslagen o.i.d.

Je zou ook kunnen inhaken op IC2, de ULN2003. Dat is een module met meerdere transistoren. Die wordt gebruikt om de relais in te schakelen. Rechts een klein stroompje van een microcontroller erin, links een grotere stroom eruit om een relais te kunnen schakelen.

[Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 07-03-2023 08:09]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• XenoMorpH
Heb de PCB maar even uit de afzuigkap geschroefd. Om in het licht de chips beter te kunnen bekijken.
De IC5 is een TCLT1003 V035 68.
De IC3 is een 16F 18856 /MV 812AED.

Mijn kennis van ciruits en onderdelen is erg beperkt, heb geen idee wat ik hier allemaal mee kan of wat te doen.Solderen op zo'n klein bordje, met mijn soldeer kunsten lijkt me overigens ook niet zo'n goed plan :+

• ArnieNFW
Zoals ik al zei: je hoeft niet op het board te solderen, als je de besturing van de knoppen kan overnemen. Dus bv door een losse plug (connector) te kopen en die op de toetsen-connector te plaatsen.
Kan je evt zelfs met relais aansturen.

• XenoMorpH
Ik snap wat je bedoelt. Dus eigenlijk aanhaken op de input kant van de knoppen van de unit (zwarte kabel rechts). Daar dus een ESP8266 module ertussen zetten?

• ArnieNFW
XenoMorpH schreef op maandag 13 maart 2023 @ 06:42:
Ik snap wat je bedoelt. Dus eigenlijk aanhaken op de input kant van de knoppen van de unit (zwarte kabel rechts). Daar dus een ESP8266 module ertussen zetten?
Ja, klopt. Maar alles kan eigenlijk. ESP8266, ESP32, RP2040 (PICO). Waar je je het meeste thuis bij voelt.
Gewoon langzaam beginnen. Eerst connector aansluiten en kijken of je met een losse schakelaar kan besturen. Als de schakelaars op de kap bv capacitair zijn (aanraak gevoelig), moet je wat anders verzinnen. Enz enz.

• XenoMorpH
ArnieNFW schreef op maandag 13 maart 2023 @ 13:44:
[...]

Ja, klopt. Maar alles kan eigenlijk. ESP8266, ESP32, RP2040 (PICO). Waar je je het meeste thuis bij voelt.
Nou, hier begint het eigenlijk al. Ben heel goed in tutorials volgens en leren door te doen, echter heb ik zelf nooit echt dit soort dingen gedaan. Zou niet weten waar ik moet beginnen :|

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArnieNFW
Ondoenlijk om hier een tutorial te zetten. Kan je alleen verder helpen Ls je in de kop van NH woont

• XenoMorpH
Sja, dan zal ik toch moeten kijken hoe ik dit kan oplossen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee