Vraag

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04:39

Ubiqity UDM Base of de nieuwe Google Wifi Pro of toch ...?

Ik zoek een simpele, betrouwbare Wifi netwerk oplossing thuis

Ik heb nu een Linksys Velop MR8300 trilband router/AP in de meterkast staan. Hieraan zitten 3 Linksys Velop dualband AP. Op elke verdieping 1 en aangesloten via een netwerkkabel. Eigenlijk heb ik dus niet aan Mesh.
De laatste tijd wordt het steeds instabieler... dan doet ie het goed, dan (op de slechtste bedienbare momenten) totaal niet. Heb nu dat ik gemiddeld 1x per 2 maanden alles reset en na een tijd doet alles het weer.

Kortom: ik wil de hele flilkkerse boel vervangen voor iets simpel, betrouwbaar en beheersbaar.

Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Een oplossing voor mijn Wifi. Ik krijg steeds meer smarthome-apparaten in huis (videodeurbel, camera's, temp, lampen etc). Goed om te weten dat ik op elke verdieping 1 vaste netwerk outlet heb die ik id bouw al had aan laten leggen.

Ik ben zelf bewust een beetje noob als het gaat om netwerken maar kan/wil me wel in verdiepen. Ben ingenieur maar wens gewoon eenvud en it-just-works (fanboy van ...)

Wat is je budget?
ongeveer €500 maar is oprekbaar.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil gewoon goed en stabiel bereik hebben. Wie niet? Daarom kwam ik uit Ubiquity en vooral de Unify Dream Machine base welke eenvoud beloofd en profi performance. Maar ook volledige controle over wat er gebeurd in je netwerk. Een firewall, vlans aanleggen. En dat op een eenvoudige manier.
Maar ik kan weinig vinden over deze opzet behalve veel bugs die nu zouden zijn opgelost.

Ik lees soms posts dat er mensen zijn die 1 UDM hebben en 1 AP en daarmee hun hele huis afdekken.
Gaat dat werken: de UDM in de meterkast achter de Ziggo box (zit er nog tussen ivm tv) en dan 1 AP op de verdieping (misschien 2)

ik stel me voor dat ik 1 UDM (AP beneden), 1 AP 1e verdieping en 1 AP op de zolder aanschaf. Kom ik uit op 600 euro. Of 500 euro als ik afkan met 1 AP.
Mijn huis is nieuwbouw, 3 verdiepingen en 200M2 woonoppervlakte.

De nieuw aangekondigde Google Wifi Pro lonkt ook. Wat ik nu lees/zie is dit redelijk toekomstproof met 6e, ik heb alleen geen apparatuur die daar gebruik van gaat maken de komende jaren. Ik krijg binnenkort een iPhone 14 pro maar ik mis geen Wifi snelheid ook mijn telefoon (eerder mijn iPad).
Zou ik met de Google Wifi normaal ook nog jaren vooruit kunnen maar wel een stabieler Wifi hebben?

Verder heb ik de Netgear Orbi's bestudeerd. Ook interessant alleen net zo duur en ik vind ze wat minder fraai (de accesspoints dan de hierboven beschreven oplossingen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het dus thuis gebruiken. Aangezien ik alles opnieuw moet instellen (apparaten) wil ik een simpel, eenvoudig en toekomstvast oplossing.

Torenhoog op mijn lijstje is nu de Unify lijn of de Google Wifi lijn.
Wat raden jullie me aan?

Alle reacties

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik heb gekozen voor Aruba instant on. Type access points AP 22. Wel wifi6, geen 6e.

Reden: eenvoudig op te zetten, beheer vanuit een cloud omgeving, automatische updates en mailtje wanneer er iets uit ligt. Lijkt ook langere tijd security updates te gaan leveren (dat is toekomstvaster dan dat je per se de allernieuwste wifi standaard moet hebben). En toch ook genoeg mogelijkheden: vlan, guest network met portal, etc

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 15:50
OmeRobbie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:28:
[Ik lees soms posts dat er mensen zijn die 1 UDM hebben en 1 AP en daarmee hun hele huis afdekken.
Gaat dat werken: de UDM in de meterkast achter de Ziggo box (zit er nog tussen ivm tv) en dan 1 AP op de verdieping (misschien 2)

ik stel me voor dat ik 1 UDM (AP beneden), 1 AP 1e verdieping en 1 AP op de zolder aanschaf. Kom ik uit op 600 euro. Of 500 euro als ik afkan met 1 AP.
Mijn huis is nieuwbouw, 3 verdiepingen en 200M2 woonoppervlakte.

De
Heb hier bij mijn ouders vorig jaar een udm geïnstalleerd icm 2 in wall ap's.
Werkt prima, na een aanloop ip foutje.
Wel de ziggo zo ingesteld dat hij niks met WiFi doet, en in bridge modus gezet.

Voor ubiquiti gekozen omdat ik al een account en installatie gedaan had, en er erg tevreden over ben.
Plus dat ik het voor mijn ouder erg makkelijk op afstand kan beheren

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 21:40

JT

VETAK y0

SVMartin schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:02:
Ik heb gekozen voor Aruba instant on. Type access points AP 22. Wel wifi6, geen 6e.

Reden: eenvoudig op te zetten, beheer vanuit een cloud omgeving, automatische updates en mailtje wanneer er iets uit ligt. Lijkt ook langere tijd security updates te gaan leveren (dat is toekomstvaster dan dat je per se de allernieuwste wifi standaard moet hebben). En toch ook genoeg mogelijkheden: vlan, guest network met portal, etc
Zijn daar licentiekosten aan verbonden?

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Nee, het is alleen de initiële aanschaf van de hardware, cloud omgeving krijg je er gratis bij voor onbepaalde tijd.

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 22:22
Ik ben overgestapt naar Unifi en ik ben blij met de stabiliteit.

Bij Google heb ik geen gevoel. Ik heb geen idee waarom ze ineens wifi-apparatuur gaan aanbieden, of ze daar een serieuze lijn van gaan maken, en of ze het jarenlang blijven ondersteunen. En ik heb geen idee wat ze automatisch voor je gaan regelen en waar je controle verliest.

Unifi:
Wat je kunt doen is gefaseerd overstappen. Je begint met één access point en je breidt het uit als je er wat gevoel bij hebt gekregen.

Je kunt dit ook uitstekend met 2e hands apparatuur doen. Als het maar AC is en niet de aller-allereerste generatie.

Als router kun je de USG nemen - jaren oud maar werkt prima, en 2e hands goed te koop.
Ik heb wel gemerkt dat ik het best een netwerk kan opbouwen door éérst de router op te nemen en dan de andere hardware (access points) toe te voegen. Dat doe ik dan met een bekabelde laptop en een bekabelde controller (kan op die laptop draaien).

[Voor 17% gewijzigd door Tarquin op 26-10-2022 17:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee