Ubiqity UDM Base of de nieuwe Google Wifi Pro of toch ...?
Ik zoek een simpele, betrouwbare Wifi netwerk oplossing thuisIk heb nu een Linksys Velop MR8300 trilband router/AP in de meterkast staan. Hieraan zitten 3 Linksys Velop dualband AP. Op elke verdieping 1 en aangesloten via een netwerkkabel. Eigenlijk heb ik dus niet aan Mesh.
De laatste tijd wordt het steeds instabieler... dan doet ie het goed, dan (op de slechtste bedienbare momenten) totaal niet. Heb nu dat ik gemiddeld 1x per 2 maanden alles reset en na een tijd doet alles het weer.
Kortom: ik wil de hele flilkkerse boel vervangen voor iets simpel, betrouwbaar en beheersbaar.
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Een oplossing voor mijn Wifi. Ik krijg steeds meer smarthome-apparaten in huis (videodeurbel, camera's, temp, lampen etc). Goed om te weten dat ik op elke verdieping 1 vaste netwerk outlet heb die ik id bouw al had aan laten leggen.
Ik ben zelf bewust een beetje noob als het gaat om netwerken maar kan/wil me wel in verdiepen. Ben ingenieur maar wens gewoon eenvud en it-just-works (fanboy van ...)
Wat is je budget?
ongeveer €500 maar is oprekbaar.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil gewoon goed en stabiel bereik hebben. Wie niet? Daarom kwam ik uit Ubiquity en vooral de Unify Dream Machine base welke eenvoud beloofd en profi performance. Maar ook volledige controle over wat er gebeurd in je netwerk. Een firewall, vlans aanleggen. En dat op een eenvoudige manier.
Maar ik kan weinig vinden over deze opzet behalve veel bugs die nu zouden zijn opgelost.
Ik lees soms posts dat er mensen zijn die 1 UDM hebben en 1 AP en daarmee hun hele huis afdekken.
Gaat dat werken: de UDM in de meterkast achter de Ziggo box (zit er nog tussen ivm tv) en dan 1 AP op de verdieping (misschien 2)
ik stel me voor dat ik 1 UDM (AP beneden), 1 AP 1e verdieping en 1 AP op de zolder aanschaf. Kom ik uit op 600 euro. Of 500 euro als ik afkan met 1 AP.
Mijn huis is nieuwbouw, 3 verdiepingen en 200M2 woonoppervlakte.
De nieuw aangekondigde Google Wifi Pro lonkt ook. Wat ik nu lees/zie is dit redelijk toekomstproof met 6e, ik heb alleen geen apparatuur die daar gebruik van gaat maken de komende jaren. Ik krijg binnenkort een iPhone 14 pro maar ik mis geen Wifi snelheid ook mijn telefoon (eerder mijn iPad).
Zou ik met de Google Wifi normaal ook nog jaren vooruit kunnen maar wel een stabieler Wifi hebben?
Verder heb ik de Netgear Orbi's bestudeerd. Ook interessant alleen net zo duur en ik vind ze wat minder fraai (de accesspoints dan de hierboven beschreven oplossingen.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het dus thuis gebruiken. Aangezien ik alles opnieuw moet instellen (apparaten) wil ik een simpel, eenvoudig en toekomstvast oplossing.
Torenhoog op mijn lijstje is nu de Unify lijn of de Google Wifi lijn.
Wat raden jullie me aan?