Legaal een e-step G30 in Nederland met Duits kenteken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike26april
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-10-2022
Vandaag werd ik op de openbare weg staande gehouden op een e-step, een Ninebot G30, door een BOA duo, waar ik helaas op af reed.

De rede was: u rijdt op een e-step en dit type mag niet op de openbare weg.

Ik beschik over een NL rijbewijs, woon in Nederland, hebt NL identiteit, en reed niet gevaarlijk.

Mijn werkgever is Duits, en heeft mij de e-step te leen gegeven voor een aantal weken.
De e-step is verzekerd, heeft daarvoor aantoonbare verzekerings papieren, en beschikt over een Duits kentekenplaatje.

De BOA's waren uitermate vriendelijk, maar gaven me aan dat je als Nederlander, met woonadres in Nederland, en NL rijbewijs, niet zomaar met een buitenlands voertuig mag rijden, tenzij je BPM en rijtuigenbelasting hebt betaald.
Daarnaast erkenden ze dat als ik een Duitser was geweest er niks aan t handje was geweest, want Duits kenteken, aantoonbare Duitse verzekering, met Duits adres en Duits rijbewijs.

Ik kreeg gelukkig enkel een waarschuwing.

Via internet uitgezocht wat ik moet doen om toch legaal de Duitse e-step te mogen rijden.
Dan kom ik uit op:
https://www.belastingdien...uur_of_lease_motorrijtuig

Een e-step is volgens de wet immers een motorrijtuig.

Ik loop hier alleen snel mee vast, want veel velden kan ik niet invullen, zoals chassinummer (bestaat niet) etc.

Kortom, is dit nu wel de juiste weg om mijn geleende verzekerde legale Duitse e-step (tijdelijk) legaal te krijgen in Nederland?

Hoop dat iemand op dit forum hier wellicht meer inzicht over kan geven, aangezien veel van deze materie nieuw is voor mij,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:58
Volgens mij is het probleem dat deze e-step in Nederland niet legaal is en niet dat deze vanuit Duitsland afkomstig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:12
Iedereen moet zich conformeren aan de Nederlandse wetgeving ongeacht regelgeving uit een ander land. Zo simpel is het. Zo is het met alles en legio aan voorbeelden te noemen .

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09:54
De Ninebot G30 is niet goedgekeurd om in Nederland te gebruiken, valt ook niet onder een uitzondering die er voor bepaalde modellen e-steps bestaat... maakt niet uit hoe het ding in Duitsland is verzekerd etc, je mag er in Nederland niet mee op de openbare weg... ook een Duitser niet overigens.

Hier vind je wat goede informatie: https://www.voltes.nl/nl/...erland-binnenkort-legaal/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike26april
RaRo74 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:46:
Iedereen moet zich conformeren aan de Nederlandse wetgeving ongeacht regelgeving uit een ander land. Zo simpel is het.
Zo is het met alles en legio aan voorbeelden te noemen .
Waarom stellen de BOA's dan dat ze een Duitser op zijn verzekerde e-step niet zouden beboeten want legala onder EU regels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:54
Mike26april schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:05:
[...]

Waarom stellen de BOA's dan dat ze een Duitser op zijn verzekerde e-step niet zouden beboeten want legala onder EU regels?
Jij verwacht dat een BOA/agent/parkeerwacht alle regels en wetten uit zijn hoofd kent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Ze bedoelden waarschijnlijk dat een Duitser met een Duits kenteken in Nederland mag rijden. Dat mag een Nederlander niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike26april
Teddy schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Jij verwacht dat een BOA/agent/parkeerwacht alle regels en wetten uit zijn hoofd kent?
In ieder geval de regels welke ze zelf aanhalen.

Wederom ik probeer t enkel te begrijpen, vandaar mijn draadje op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:35

SPT

De regel over BPM geldt alleen voor auto's, bestelwagens en motoren (dus voertuigen waarvoor BPM moet worden afgedragen) en dus niet voor alle motorrijtuigen. Verder geldt voor de meeste voertuigen dat de typegoedkeuring op Europees niveau is geregeld (dus als het voertuig in één land op de weg is toegelaten, dan mag je er in alle andere landen ook mee de weg op), maar voor de E-step geldt dat dus niet. Daarom mag je er in Nederland niet mee de weg op.

De stelling van de BOA's dat je er wel mee de weg op zou mogen als je Duitser was geweest (of in Duitsland zou wonen) klopt niet. Dat geldt wel voor de BPM-regel, maar niet voor het besturen van een voertuig zonder de benodigde typegoedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike26april
pagani schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:22:
[...]

Ze bedoelden waarschijnlijk dat een Duitser met een Duits kenteken in Nederland mag rijden. Dat mag een Nederlander niet.
Hmmmm mogelijk inderdaad.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike26april
SPT schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 17:36:
De regel over BPM geldt alleen voor auto's, bestelwagens en motoren (dus voertuigen waarvoor BPM moet worden afgedragen) en dus niet voor alle motorrijtuigen. Verder geldt voor de meeste voertuigen dat de typegoedkeuring op Europees niveau is geregeld (dus als het voertuig in één land op de weg is toegelaten, dan mag je er in alle andere landen ook mee de weg op), maar voor de E-step geldt dat dus niet. Daarom mag je er in Nederland niet mee de weg op.

De stelling van de BOA's dat je er wel mee de weg op zou mogen als je Duitser was geweest (of in Duitsland zou wonen) klopt niet. Dat geldt wel voor de BPM-regel, maar niet voor het besturen van een voertuig zonder de benodigde typegoedkeuring.
Ah dat zou veel verklaren, dank hiervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike26april
MicGlou schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:49:
De Ninebot G30 is niet goedgekeurd om in Nederland te gebruiken, valt ook niet onder een uitzondering die er voor bepaalde modellen e-steps bestaat... maakt niet uit hoe het ding in Duitsland is verzekerd etc, je mag er in Nederland niet mee op de openbare weg... ook een Duitser niet overigens.

Hier vind je wat goede informatie: https://www.voltes.nl/nl/...erland-binnenkort-legaal/
dank je, dit had ik ook gevonden, maar werd verward door datgene dat de BOA's aanhaalden, namelijk geen enkele verwijzing naar goedkeuring, enkel verwijzing naar als NL-er mag je niet rijden op/in een buitendlands voertuig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:12
[...]

BOA's weten dat soort zaken helemaal niet.
Ze zouden een landelijke vraagbaak beschikbaar moeten hebben wat ze direct moeten kunnen raadplegen in dit soort situaties.

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
RaRo74 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:33:
[...]

BOA's weten dat soort zaken helemaal niet.
Ze zouden een landelijke vraagbaak beschikbaar moeten hebben wat ze direct moeten kunnen raadplegen in dit soort situaties.
Daarom hebben ze TS vast ook niet beboet, zouden ze anders weten waarvoor? O-)
Pagina: 1