Vraag
Beste antwoord (via Veenbrandt op 12-10-2022 16:19)
https://www.wovar.nl/blog-keilbouten/
YouTube: Hoe kun je een keilbout plaatsen?
anyway: zoekwoord is "keilbout"
Alle reacties
https://www.wovar.nl/blog-keilbouten/
Hahahaha top, dat is snel. Dank je wel!
Korte check: welk materiaal is jouw wand? Steen, gipsplaten, hout, beton etc? Niet alles is geschikt.
De muren bestaan uit kalkzandsteenblokken.nachtnet schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:22:
Korte check: welk materiaal is jouw wand? Steen, gipsplaten, hout, beton etc? Niet alles is geschikt.
Ik zou even kijken wat ze bij Fischer adviseren qua pluggen/schroeven voor kalkzandsteen. Die keilbouten kon wel eens voor barsten in de blokken kunnen gaan zorgen.
Dan zou ik persoonlijk niet met keilbouten werken. Dat trekt kapot en met beetje pech ligt alles eruit na aanbrengen van een belasting.
Fisher heeft vaak mooie oplossingen.
Edit: ik type langzamer dan @ThinkPad ...
Fisher heeft vaak mooie oplossingen.
Edit: ik type langzamer dan @ThinkPad ...
[ Voor 11% gewijzigd door significant op 12-10-2022 16:30 ]
Iedereen bedankt voor hun feedback! Ik ga eens kijken wat Fischer heeft.
Ik weet voldoende
.
Ik weet voldoende
kalkzandsteen gaat prima met keilbouten, gips/ytong blokken zijn veel zachter en gaan wel barsten
Keilbouten wil je eigenlijk zo weinig mogelijk gebruiken..
Er komt een enorme spanning op je materiaal te staan waarin je het bevestigd.
Beter gebruik je chemische verankering met behulp van een draadstang.
Er komt een enorme spanning op je materiaal te staan waarin je het bevestigd.
Beter gebruik je chemische verankering met behulp van een draadstang.
Of gewoon goede pluggen (lees: geen rommel uit de eurobakken van de bouwmarkt).
Altijd een goed idee, maar laten we wel wezen; dit blijft met alles hangen. Zo'n koffer is groot maar weegt net niets.slagroomsoes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:06:
Of gewoon goede pluggen (lees: geen rommel uit de eurobakken van de bouwmarkt).
De vraag is wel of iemand die nog nooit een keilbout gezien heeft wel een goede inschatting kan maken van het materiaal van de muur.peter-rm schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 23:39:
kalkzandsteen gaat prima met keilbouten, gips/ytong blokken zijn veel zachter en gaan wel barsten
No offence natuurlijk
Keilbouten zijn helemaal niet zo veel voorkomend, helemaal niet bij normale huis/tuin en keuken klusjes. Waarom zou iemand geen goede inschatting kunnen maken van het materiaal van de muur zonder echt een keilbout te hebben gezien. Ik denk dat heel veel thuisklussers nog nooit een keilbout hebben gebruikt.MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:10:
[...]
De vraag is wel of iemand die nog nooit een keilbout gezien heeft wel een goede inschatting kan maken van het materiaal van de muur.
No offence natuurlijk
Je zegt zelf al no offence, waarbij je wel degelijk weet dat dit zo over kan komen, beetje onnodig lijkt me.
Zo'n exotisch ding is het nou ook weer niet...Andyk125 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:52:
[...]
Keilbouten zijn helemaal niet zo veel voorkomend, helemaal niet bij normale huis/tuin en keuken klusjes. Waarom zou iemand geen goede inschatting kunnen maken van het materiaal van de muur zonder echt een keilbout te hebben gezien. Ik denk dat heel veel thuisklussers nog nooit een keilbout hebben gebruikt.
Je zegt zelf al no offence, waarbij je wel degelijk weet dat dit zo over kan komen, beetje onnodig lijkt me.
Daarnaast, het verschil tussen cellenbeton en kalkzandsteen moet je ook maar net weten.
Dat zeg ik ook niet, maar ik nog nooit een keilbout thuis hoeven te gebruiken. Bij mijn schoonvader wel voor het bevestigen van balken tegen de muur voor een veranda, maar dat zijn geen standaard huis/tuin en keuken klusjes meer.MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:19:
[...]
Zo'n exotisch ding is het nou ook weer niet...
Daarnaast, het verschil tussen cellenbeton en kalkzandsteen moet je ook maar net weten.
Cellenbeton en kalkzandsteen bij een afgwerkte muur is inderdaad zeer lastig te onderscheiden. Maar ik ga er vanuit dat de dragers voor de koffer in de garage/schuur wordt gemonteerd, misschien dat de muur niet afgewerkt is. Daarnaast neem ik aan dat je van je eigen woning wel weet wat voor muren je hebt en van welk materiaal.
Keilboutenzijn prima te gebruiken voor kalkzandsteen.
Een chemisch anker is in vele gevallen beter, maar voor 2 ophangpunten redelijk overpriced/overdreven.
Een chemisch anker is in vele gevallen beter, maar voor 2 ophangpunten redelijk overpriced/overdreven.
Dit geeft het wel mooi weer: https://nl-n.decorexpro.com/gazobeton/ankery/
U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt
Wat betreft het materiaal van de muur. Met het doornemen van de werkzaamheden voor de opbouw van de binnenmuren is mij vertelt het soort materiaal dat men ging gebruiken.MikeyMan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:10:
[...]
De vraag is wel of iemand die nog nooit een keilbout gezien heeft wel een goede inschatting kan maken van het materiaal van de muur.
No offence natuurlijk
Verder was ik regelmatig bij de werkzaamheden van de aannemer aanwezig en heb ze daarbij nog nooit een keilbout zien gebruiken, dus zo raar is dat niet.
Maar zoals eerder gezegd, een beetje overbodig.
[ Voor 3% gewijzigd door Veenbrandt op 14-10-2022 00:53 ]
als je echt bang bent togler aligator pluggen gebruiken.
nadeel erg duur. plug komt er nooit meer normaal uit je muur,
houtdraadboutje kan er wel uit. doe maar schroef m6 in plug m8.
https://www.toggler.nl/pr...ator-muurplug-a8-20-stuks
[ Voor 17% gewijzigd door miciel op 14-10-2022 15:01 ]
Met dat merk ben ik zeker bekend. Reeds eerder gebruikt. Goed spul. Bedankt voor het onder de aandacht brengen!miciel schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 14:59:
als je echt bang bent togler aligator pluggen gebruiken.
Pagina: 1