EMC en casemodden: de discussie :D

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik ben zelf geen casemodder (door Phreak bevestigd) maar tijdens een IRC gesprekje begon ik me af te vragen of al die gecasemodde kasten nog wel aan de EMC normen voldoen.

Een apparaat mag geen storingen uitzenden of er zelf gevoelig voor zijn, de apparatuur(ook kasten) die gekocht wordt in winkels is daar op getest en gekeurd. Maar casemodders brengen veranderingen aan in het systeem en dan gaat het vooral om de behuizing. De behuizing dient als kooi van faraday om de computer tegen radiogolven te beschermen en vice versa. Op het moment dat daar een groot gat in gemaakt wordt (raam bv) is de kast dus niet meer "dicht" en kan de computer daarbinnen andere apparatuur storen (radio/TV). Volgens de europese normen mag dit niet (in de elektuur staat een kleine samenvatting van de EMC normen). En kan iemand die er last van heeft (buurman,telekombedrijf bv) er dus voor zorgen dat je apparaat in beslag wordt genomen.

Zo een vaart zal het meestal niet lopen, maar het is toch even iets om bij stil te staan en ook ontzettende boeiende/moeilijke materie :) Zeker met de huidige apparatuur die steeds gevoeliger wordt voor storingen van buitenaf en steeds meer storingen maakt door de hoge snelheden.

Een voorbeeld van een kast die een raam bezit is deze van phreak (Erug mooi trouwens, slijmmodus :9~ ):
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/phreak/case-black-1.jpg

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:10
Heb er zelf nog geen hinder van ondervonden.. :)

• Wollige
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 11:29
Ja, dat is zeker iets om over na te denken......
(tel 1, tel2)
Nou ik heb lang genoeg gedacht het is te leuk om te modden ! Norm of niet. >:)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Ok.. we gaan er dus serieus over praten.. Toevallig heb ik samen met 4 anderen afgelopen semester een uitgebreid onderzoek gedaan naar EMC normen en eisen.. Ikzelf heb niet zozeer de kooi van Faraday onderzocht, maar we hebben er wel een hoofdstuk aan gewijd. En dat ging o.a. ook over zulke 'gaten' die ontstaan bij het maken van een casemod. Ik ga ff lezen..

Verwijderd

aangezien ier op er 1000'den case modders en tweakers zijn, zal er wel geen gevaar zijn voor onze dierbare PC's ... lijkt me toch

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 19:55

silitek

Tubes Only

NOP..nergens geen problemen mee

http://httpd.chello.nl/l.vanbeek1/

Tubes....It's what make music music!

• Vaagharses
Het gaat me er niet om of iemand er geen last van heeft, maar om technische onderbouwingen. Meestal veroorzaakt dit geen storingen maar het kan wel. En dus in hoeverre het dus verantwoord is om een case totaal te verbouwen waardoor er "gaten" gemaakt worden.

Ik heb zelf wel eens met een microcontroller schakeling gehad die op 16Mhz werkte dat die in een gesloten behuizing niks stoorde, maar als ik de achterkant verwijderde mijn radio niks meer ontving ;)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Kroetsjov
  • Niet online
(overleden)
ik heb nog nergens last van gehad (heb nu 2, maar binnenkort 3 ramen in mijn 'aquarium') ... ook nog geen klachten gehad van buren oid ... het valt allemaal wel mee denk ik :)

Zouden 'ze' je bak ook kunnen afpakken als je weer 's aan het klussen bent en je zijkant van je kast er niet in hebt zitten? >:) ik heb nl nergens gelezen (in de documentatie die je bij kasten krijgt) dat je perse je zijkant moet monteren ... :P

Antec 635SX | Tagan ? | Asus A8N-SLi deluxe | AMD3500+ + Zalman 7000 | Asus 6600GT pci-e + Zalman VF700 | Maxtor 200Gb s-ata | LG DVD-RW

• Vaagharses
Open zijkant is in principe hetzelfde als een raam :) Maar ik wil best wel eens weten hoever je buiten de normen zit als je dus zo'n raam hebt. Meestal valt de hoeveelheid storingen mee: maar ik denk dat je een gecasemodde PC niet mag zetten in een ruimte met productie/proces computers en dat soort dingen of bij zendinstallaties: Lopik ;)

Ik wil gewoon weten hoe het zit met de normen op dit gebied en ik denk dat het ook heel interessant is voor Casemodders, het is toch iets om even bij stil te staan. Dat je er schijt aan hebt is een andere zaak :D ;) er zijn ook genoeg mensen met illegale software...

• Mary Wana
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

damn niemand zeurt hierover

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• _Cyber_
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-08 22:22
Anders kunnen we er altijd nog draadglas in zetten :)

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-07 13:52
Je streept t zelf al aan : kooi van faraday

Enkele kleine feitjes : Kooi van faradady hoeft absoluut NIET gesloten te zijn!!

een auto, zelfs met open ramen , is een uitstekend voorbeeld van een kooi van faraday ...zolang je de buitenkant van de auto niet aanraakt of uitstapt, zal je door bliksemgetroffen vehikel geen enkel gevaar vormen voor je gezondheid.

T is ook niet voor niets KOOI van faraday..een papagaaien kooi is bestendig tegen flinke stroomstoten (minibliksem etc;) , ook al zitten er 70% gaten in ..

dus ook je pc zal MET gaten niet noemenswaardig veel slechter worden in t tegen houden van straling

kijk, als je een complete zeikant er uit haalt is het een ander verhaal maar de meeste casemods gaan over een paar gaten, of een logo.

De ramen is even rekenen ...nog slimme natuurkundigen hier?:)

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:59
dus ook je pc zal MET gaten niet noemenswaardig veel slechter worden in t tegen houden van straling
Dat gaat niet helemaal op, hoe hoger de frequentie van het signaal hoe makkelijker het door een klein gaatje kan. En met al die MHz en GHz dingetjes in de computer komt er vast een flinke hoeveelheid EMI door een raam...

• Vaagharses
Bij hogere frequenties moet het raster van de kooi veel kleiner zijn dan bij lage frequenties (heeft te maken met de golflengte).

Wij hebben op school bijvoorbeeld een kooi van faraday staan met gaas met een raster van 1cm² => deze houdt de meeste AM frequenties wel tegen maar GSM niet (900MHz/1800MHz). Aangezien computers bussnelheden hebben van 100+ MHz kan ik me heel goed voorstellen dat na het casemodden van een kast, deze niet meer aan de normen voldoet ;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 14:26

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:55 schreef _Cyber_ het volgende:
Anders kunnen we er altijd nog draadglas in zetten :)
Ja, en zijpanelen van 1 cm dik pantserstaal >:)

Maareh... die kasten voldoen niet meer aan de normen als ze gemod worden, maar is dat wel zo belangrijk? De GF2 van DaBit voldoet ook niet meer aan de stralingsnormen, maar hij heeft wel beter beeld...

Deze normen worden over het algemeen opgesteld voor situaties die je thuis nooit tegen zal komen, zodat de fabrikanten nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden voor evt. crashes oid omdat hun kast niet goed afgeschermd is...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Pagina: 1