tagged vlan300 t(-mobile glas) achter switch mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12
In mijn huidige situatie heb ik een CVT-3002 (glas naar eth) direct op de wan port van een R7800 openwrt router zitten. Op het interne netwerk heb ik nog een openwrt R7800 wifi AP elders centraal in het huis staan om goede WiFi te verzorgen.
Ik zit er aan te denken om te kijken of ik de huidige wifi AP zowel de router taken als wifi kan gaan laten doen om stroom te besparen.
Dit zou betekenen dat de eerste router eruit gaat en wordt vervangen door een simpele 5 poorts gbit switch. Op die switch komt dan zowel de CVT-3002 te zitten als mijn interne netwerk. Zou dat kunnen gaan werken? Of moet de CVT-3002 altijd direct op de WAN poort zitten?

Ter info het verbruik:

R7800 ~8Watt
5 poorts switch ~2Watt

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 12-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Dit kan als je switch ook VLANs snapt.

Ik heb zo lang glasvezel via TM gehad, direct met een SPF in mijn switch en vanaf daar via een VLAN doorgeven naar een router die elders hing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:12
gastje01 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:39:
Dit kan als je switch ook VLANs snapt.

Ik heb zo lang glasvezel via TM gehad, direct met een SPF in mijn switch en vanaf daar via een VLAN doorgeven naar een router die elders hing.
Oja dat klinkt logisch! Enige is dat ik theoretisch iets bandbreedte zou verliezen omdat zowel mijn interne als de internetverbinding ineens over 1 fysieke netwerkkabel naar de router gaat. Ik ga dit binennkort proberen!

edit: helemaal snappen doe ik het nog niet: het netwerk van de CVT3002 is al getagged, moet de switch dan echt de tags snappen? Als voorbeeld kan een TP-Link LS1005G dit @gastje01
Als ik het goed begrijp moet ik dan wel een smart switch hebben TL-SG105E bijvoorbeeld.

[ Voor 22% gewijzigd door savale op 12-10-2022 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Ja, je moet namelijk de internetverbinding 'los' trekken van je normale netwerkverkeer, dat kun je fysiek doen door meerdere kabels te leggen of virtueel via VLANs.