Tafelblad verjongen met bovenfrees, welke freesjes nodig???

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-10 15:28
Mijn vraag
Welke freesjes benodigd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bovenfrees :-)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Deze voorbeeld video:
YouTube: Round table build

Hoi mensen,

Wij willen graag een nieuw en degelijk rond tafelblad. Een nieuw, kant en klaar, tafelblad kost een rib uit je lijf tegenwoordig dus ik ga het zelf proberen. Onlangs op marktplaats een oerdegelijke oude eikenhouten tafel gescoord met een diameter van 120 cm en 4,5-5 cm dik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uv2TWP9Nc2AbyrGP048tgdH_Ma8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Hfb5YP6kRVhLJ20iiaMGpgCT.jpg?f=user_large

Op het YouTube filmpje heeft de houtbewerker twee mallen gemaakt, dit lukt mij ook nog wel. Restjes mdf genoeg. Maar welke freesjes gebruik je voor de bewerkingen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Welke bewerkingen? Welke bovenfrees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
Je zult een frees moeten vinden die ondersnijdt. En dan zonder centerpunt, want die trekt sporen als je gaat verjongen. Wat heb je zelf al gezocht?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik weet niet hoeveel mm. je van het blad áf wilt gaan halen maar volgens mij ben je sneller klaar als je met een excentrische schuurmachine aan de slag gaat waarbij je tijdens meerdere sessies een steeds kleinere korrel gaat gebruiken?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
bbbrumbrum schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:05:
Welke bewerkingen? Welke bovenfrees?
De bewerkingen zoals in de video, dus een randje van de buitenrand affrezen en de tafel verjongen.

Ik heb een bovenfrees, ooit gekregen en weet het merk en type even niet. Het is denk ik een goedkoop hobbyding, ik ben geen houtbewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
loeberce schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:09:
Je zult een frees moeten vinden die ondersnijdt. En dan zonder centerpunt, want die trekt sporen als je gaat verjongen. Wat heb je zelf al gezocht?
Ik heb vooral op internet gezocht naar een relatief makkelijke manier om een tafelblad te verjongen. Met een schaaf ga ik het niet netjes krijgen, dit lijkt me redelijk eenvoudig te doen.

Maar een ondersnijdende frees dus. En zonder centerpunt om sporen te voorkomen. Daar kom ik alweer een stap verder mee! Ik heb even gegoogled en kom ze tegen van 15->50mm diameter. Is er nog een maximale diameter aan te bevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-addict
Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:14:
Ik weet niet hoeveel mm. je van het blad áf wilt gaan halen maar volgens mij ben je sneller klaar als je met een excentrische schuurmachine aan de slag gaat waarbij je tijdens meerdere sessies een steeds kleinere korrel gaat gebruiken?
Dat lijkt mij een enorm bewerkelijke manier waarbij het resultaat waarschijnlijk niet egaal wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:37

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je gebruikt een frees die past voor je toepassing en voor je machine. een zwaardere machine kan een grotere frees goed rond krijgen zonder dat je het dan per 0,5 mm eraf hoeft te halen Bij een wat minder sterke machine kan je eerste een kleinere freesmaat gebruiken en als laatste een grotere dan heb je de snelheid en de afwerking dan ben je sneller klaar en heb je meestal een mooier resultaat. Ik denk niet dat ik dit zou aanraden voor een eerst freesklusje. de bovenfrees is best een heftig apparaat en moet je gewoon leren begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
G-addict schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:52:
Is er nog een maximale diameter aan te bevelen?
Groter is beter. Let ook op de lengte, te kort en je frees haalt het blad niet (als je een slede bouwt heeft die al snel wat dikte.).

Als je frees er moeite mee heeft is het makkelijk om wat langzamer te gaan. Pak je echter een te kleine frees dan ben je heel veel langer bezig. Zeker bij 10mm of minder krijg je dan randen die je mist.
Ik heb mijn blad met iets van 25mm gedaan. Met 5-10mm overlap doe je dan ~2cm per baan. Tafelblad van 2m is dan 100 banen.

Zoiets:
https://www.ecotools.nl/h...-mm-met-ondersnijder-3599

Het viel mij alles mee. Werkbankblad van balken gemaakt en daarna gevlakt.
Zorgvuldig een slede maken en alles stabiel/vast leggen en dan gaan.
Was een van de makkelijkste klussen met de bovenfrees.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:25
Hier soortgelijke tafel. Gewoon met een accuschuurmachine. Binnen een uurtje is de tafel weer als nieuw en klaar om te behandelen.

Edit: Loze reactie. Ik had naar verjonging moeten googlen.. ; 8)

[ Voor 21% gewijzigd door Lumics op 13-10-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09-10 06:44
Misschien kun je beter bij het lokale hobbycentrum met houtafdeling langsgaan... Als je geluk hebt hebben ze daar een zaagtafel en vandiktebank. Met wat positief enthousiasme en een taart moet je dan een heel eind komen ;)

In het andere geval zou ik de schuurmachine aanraden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:30

paQ

Een lakfrees doet precies wat je wil. Je zal ook daarna toch nog moeten schuren. Met een bovenfrees ook.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:38

M14

Heeft je frees een hoogte geleiding over de hele lengte en breedte van de tafel? Anders wordt het niks. En daarna moet je even goed schuren.

Ik zou het alleen schuren. Een goede schuurmachine, beginnen met een grove korrel en dan steeds fijner.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Die tafel ziet er toch al prima uit? Gewoon schuren en lakken en klaar.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
Zou wel fijn zijn als men leest wat de TS vraagt. Het gaat om het verjongen van de rand, afschuinen met een flauwe hoek dus. Schuren van het blad (behoudens de rand als alternatieve manier om af te schuinen) of vlakfrezen wordt niet om gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• susscorfa
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-10 13:37
Je zult idd een freesje met een platte onderkant nodig hebben, waarschijnlijk een diameter van iig 20 mm hoe groter hoe minder vaak je heen en weer moet, en hoe minder over gangen je hebt. Houd er rekening mee dat je het in kleine diepte stapjes moet doen, jouw frees is wss een stuk minder krachtig/nauwkeurig is dan het filmpje, dat is een apparaat van +1000 euro. Grote frezen hebben een krachtiger apparaat nodig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10:11
Will_M schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:14:
Ik vermoed dat dit de bedoeling is.
Succes met schuren :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB9DviCfiCCLBeTOtf41rYAMbiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdZzXYf6z8saX0TvsAnNBEPv.jpg?f=fotoalbum_large

@G-addict

Je kan van multiplex een soortconstructie maken waardoor je een vlakke basis hebt om je bovenfrees op te zetten.
Deze schuif je dan steeds een stukje op tot je helemaal rond de tafel bent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp0VSaLdQhmb_dlzPJ2NpkzG4b8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9UaCpBC1WMU3Ssn9R8RXVE3S.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet dan 2 plaatjes maken die mooi om de tafel heen vallen, en een plaatje met een gat in het midden waar je bovenfrees dan in past.
Het is aan te raden de kopieerring te gebruiken zodat je niet dit gat verder uitfreest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:57
Wat ik er niet uit kan halen is hoe groot de verjonging moet zijn, die in het filmpje is wel behoorlijk.
En wat voor gereedschap is er allemaal mogelijk?

Bij een grote verjonging zou ik even uittekenen hoever je wil gaan, met de elektrische schaaf het grove werk doen en met een bandschuurmachine het laatste stukje. Dit vereist wel enige ervaring met houtbewerking.

Als het maar een kleine verjonging is, gewoon een 45 graden frees in de bovenfrees en gaan met die banaan. :+

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/nl/nl/ocsmedia/198903-82/product-image/720x410/expert-for-wood-45-graden-fasefrees-2867788.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pak gewoon een lakfrees. Daarmee haal je ~ 0.15mm er af.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-08 09:55
Zo'n grote hap uit massief eiken freezen gaat niet elke hobby-bob bovenfrees leuk vinden.
Zeker ook niet besparen op het freesje zelf, aangezien goedkope zo bot zijn of de kopieerring eraf schiet en je opnieuw kunt beginnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:27

CyBeRSPiN

sinds 2001

loeberce schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:55:
Zou wel fijn zijn als men leest wat de TS vraagt. Het gaat om het verjongen van de rand, afschuinen met een flauwe hoek dus. Schuren van het blad (behoudens de rand als alternatieve manier om af te schuinen) of vlakfrezen wordt niet om gevraagd.
Inderdaad, maar als je niet into houtbewerking bent dan kun je “verjongen” interpreteren als het weer “als nieuw” maken van het blad ;) en dan zijn de gemaakte suggesties wel logisch.
Misschien was dat handig geweest voor in de TS aangezien dit niet een houtbewerkingsforum is. Hoewel het filmpje het wel duidelijk maakt natuurlijk, maar dat gaat niet iedereen kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeRSPiN op 13-10-2022 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:09
FabianGTI schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:26:
Wat ik er niet uit kan halen is hoe groot de verjonging moet zijn, die in het filmpje is wel behoorlijk.
En wat voor gereedschap is er allemaal mogelijk?

Bij een grote verjonging zou ik even uittekenen hoever je wil gaan, met de elektrische schaaf het grove werk doen en met een bandschuurmachine het laatste stukje. Dit vereist wel enige ervaring met houtbewerking.

Als het maar een kleine verjonging is, gewoon een 45 graden frees in de bovenfrees en gaan met die banaan. :+

[Afbeelding]
Ik hoef qua methode al geen commentaar meer te geven, maar wat ik zeker zou willen meegeven als advies is rustig aan. Geen milimeters tegelijk, maar lekker laagje voor laagje. Een bovenfrees kan flink wat schade doen als je 'ff' denkt.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
CyBeRSPiN schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 08:35:
[...]

Inderdaad, maar als je niet into houtbewerking bent dan kun je “verjongen” interpreteren als het weer “als nieuw” maken van het blad ;) en dan zijn de gemaakte suggesties wel logisch.
Misschien was dat handig geweest voor in de TS aangezien dit niet een houtbewerkingsforum is.
Het is een beetje een van alles en nogwat forum :D
Zie vaak in het klus topic mooie dingen langs komen.
Hoewel het filmpje het wel duidelijk maakt natuurlijk, maar dat gaat niet iedereen kijken.
Om eerlijk te zijn had ik het filmpje ook niet bekeken :X

Eigenlijk is de jig die ik daar even geschetst heb praktisch hetzelfde als in het filmpje. (die ik na jouw reactie wel bekeken heb)

Eigenlijk post de TS dus het antwoord op zijn eigen vraag.

Kwestie van een mal/jig maken en een goede frees lenen/kopen/huren.

@G-addict
Een Bosch blauw GOF 130, gaat dat wel kunnen.
Niet in 1x de hele diepte doen, maar in 2 of 3 keer doen is beter omdat je dan meer controle hebt over het resultaat. Kans op happen is dan minder en je machine is een stuk beter in de hand te houden.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2022 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GOskMet
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 07:55
Ik weet niet wat je bovenfrees aan kan maar ik zou naar een vlakfreesje kijken uiteraard in verschillende D te krijgen hier een aantal voorbeelden, https://www.freesjes.nl/n...es/8mm-schacht/g-20000007 en verder weet je al hoe het moet wat betreft mal :)

Of een makkelijkere oplossing vragen of je ergens gebruik kunt maken van een profielfrees met zwenkbare as of nog makkelijker een 5-assige CNC portaalfrees maar dat zal het allemaal niet veel goedkoper maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

De laklaag verwijderen is denk ik het moeilijkste zonder speciale machines.
Diktebank of meubelschuurmachine maak er licht werk van, met de hand.... not so much,

die 45 graden kant: dat is prima te doen met een bovenfrees en een 45 graden fasefrees (zonder wiel)

Je zal het wel in trappen moeten doen en heel goed letten op de diepte instelling...

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnduronDon
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:59
Laklaag verwijderen met glas of met verfafbijt. Vervelend werkje. Verder kun je hier toch gewoon een normale bovenfrees voor gebruiken? Klein gaatje in het midden van het blad (onderkant), afstandshouder er tussen, netjes rondfrezen en klaar. Gaatje eventueel opvullen met lijm/zaagsel, maar zit toch onderop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Als een redelijk ervaren hobbiest: Ik denk dat je je grof vergist in de hoeveelheid werk dat het kost middels een frees. Er zit veel werk in het voorbereiden en in het daadwerkelijk uitvoeren.
Ik weet wat voor constructies je bedoeld om recht te blijven, maar ook dat is best een werkje. Ik zie dat je een redelijk grote tafel heb, de kans dat je in het midden iets inzakt is zeker niet nul.

Net als de rest raad ik je schuren aan. Ik zou beginnen met een bandschuurmachine (via de lidl 30eu, prima ding voor een amateur, heb er een heel tuinhuisje me geschuurd) met grid 80. Een bandschuurmachine gaat redelijk snel en is enkel om te lak er af te halen.

Daarna met een willekeurige gewone schuurmachine met 120 de hele tafel eens doen. En als je daarna het oppervlakte rechter/egaler wilt maken kun je en schuurblok maken: Een stukje balk ofzo van 40cm lang en 10cm breed (hoeft niet exact, gaat om dat t een beetje van formaat is) met grid120 grote bewegingen over je tafel.

En daarna als je nog zin hebt, zou je met je schuurmachine een rondje 180 kunnen maken. Eerst met een potlood even zachtjes over je hele tafel tekenen, dan weet je waar je gebleven.

Je zou er voor kunnen kiezen om een 45graden randje aan de tafel te maken, dat geeft een wat 'lichter' aan de tafel, wat minder "groot-blok-hout=tafel"-vibe van vroeger. Let op: Deze bit kan jouw machine (de meeste trouwens) NIET aan om in 1x te doen. Eerst doe je een klein schuin kantje, daarna steeds een beetje meer, ~3-5mm tegelijk eraf halen. Luister goed naar je machine, tenzij je halverwege de magic smoke wilt ervaren.

Afbeeldingslocatie: https://www.bosch-professional.com/binary/ocsmedia/optimized/full/o198903v82_2608629379_bo_pro_u_a_1.webpAfbeeldingslocatie: https://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/4121b81de6922a7fd106c075405f2894/imp/ort/D-09547_C1C0.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Martijn.C.V op 13-10-2022 09:36 ]

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-10 10:24
Verjongen, nog nooit gehoord als term om schuin te zetten, ik zat dus ook aan het "opnieuw fris maken" te denken...
In ons atelier spreken ze van chamfreneren. :P

Met het nodige geduld en een goede scherpe frees zal dat wel lukken, maar doe het in verschillende keren. Eik is hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Martijn.C.V schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:29:
Als een redelijk ervaren hobbiest: Ik denk dat je je grof vergist in de hoeveelheid werk dat het kost middels een frees. Er zit veel werk in het voorbereiden en in het daadwerkelijk uitvoeren.
Ik weet wat voor constructies je bedoeld om recht te blijven, maar ook dat is best een werkje. Ik zie dat je een redelijk grote tafel heb, de kans dat je in het midden iets inzakt is zeker niet nul.

Net als de rest raad ik je schuren aan. Ik zou beginnen met een bandschuurmachine (via de lidl 30eu, prima ding voor een amateur, heb er een heel tuinhuisje me geschuurd) met grid 80. Een bandschuurmachine gaat redelijk snel en is enkel om te lak er af te halen.

Daarna met een willekeurige gewone schuurmachine met 120 de hele tafel eens doen. En als je daarna het oppervlakte rechter/egaler wilt maken kun je en schuurblok maken: Een stukje balk ofzo van 40cm lang en 10cm breed (hoeft niet exact, gaat om dat t een beetje van formaat is) met grid120 grote bewegingen over je tafel.

En daarna als je nog zin hebt, zou je met je schuurmachine een rondje 180 kunnen maken. Eerst met een potlood even zachtjes over je hele tafel tekenen, dan weet je waar je gebleven.

Je zou er voor kunnen kiezen om een 45graden randje aan de tafel te maken, dat geeft een wat 'lichter' aan de tafel, wat minder "groot-blok-hout=tafel"-vibe van vroeger. Let op: Deze bit kan jouw machine (de meeste trouwens) NIET aan om in 1x te doen. Eerst doe je een klein schuin kantje, daarna steeds een beetje meer, ~3-5mm tegelijk eraf halen. Luister goed naar je machine, tenzij je halverwege de magic smoke wilt ervaren.

[Afbeelding][Afbeelding]
Kijk ff dat filmpje, de vraag gaat niet over het verwijderen van de laklaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

cadsite schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:39:
Met het nodige geduld en een goede scherpe frees zal dat wel lukken, maar doe het in verschillende keren. Eik is hard.
Jep, en als je te langzaam gaat krijg je schroeiplekken

ora et labora

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

loeberce schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:55:
Zelfs als iemand die term (die verder ook ontbreekt in de topicstart) opzoekt is dat alles behalve duidelijk: https://www.joostdevree.nl/shtmls/verjongen.shtml

@G-addict een en ander zou een stuk duidelijker zijn als je in de topicstart direct zelf (met zo min mogelijk ambigu jargon) aangeeft welke bewerkingen je wilt doen, in plaats van te verwachten dat mensen een youtube video gaan bekijken om te begrijpen wat je bedoelt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga het gewoon proberen met een ondersnijdende frees van zo'n 25mm diameter in de bovenfrees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:14
Ik heb hier ook mee geworsteld. Uiteindelijk een pareltje gevonden die al verjongd was, maar ik kwam toen dez meubelmakerij tegen. In dit filmpje laten ze zien hoe ze de facetrand maken. Dat zou ik als hobbyist ook niet aandurven. YouTube: Facetrand maken aan een eiken blad | Meubelfabriek Westra Burgum | F...

Met een bovenfrees zou het wel moeten lukken, maar dan in etappes. Dat het tafelblad rond is, maakt een mal er omheen maken nog wat lastiger. Wellicht kun je er eerst een 'trapje' in frezen. Ik zou op het diepste beginnen aan de kant van de rand (blad op z'n kop leggen). En dan je frees steeds minder diep inbrengen. Daarna iedere traptrede afschuinen zodat het al iets meer in elkaar overloopt en het laatste glad schuren met alsnog een bandschuurmachine.

Wat ook nog kan is een soort schans maken in de hoek van je facetrand. Over deze schans beweeg je je frees heen. Die schans hoeft zo groot niet te zijn en kun je langzaam mee rond bewegen. Je moet alleen zorgen dat hij rondom hetzelfde gepositioneerd blijft.

[ Voor 13% gewijzigd door sj0ertum op 13-10-2022 10:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
FRANQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:40:
[...]

Kijk ff dat filmpje, de vraag gaat niet over het verwijderen van de laklaag.
Wat is het volgende?
Je volledige vraag in een filmpje gieten? 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:07
Haha, schitterend topic dit. Iedereen die komt doen alsof ze er verstand van hebben.
Verjongen is gewoon een standaard term, filmpje erbij die exact hetzelfde doet als gevraagd, maar alsnog komen zeggen dat het onduidelijk is. Tja...

Enfin, de vraag zelf:
Ik heb het zelf ook ooit eens geprobeerd voor bed met een veel kleinere hoek over een groot oppervlak.
Ook een vergelijkbare setup gebouwd, maar het blijft moeilijk om alles perfect de juiste hoek te krijgen.
Ik merkte vooral dat er te veel toleranties zaten in mijn freesmachine, wat uiteindelijk ook maar een budgetding is. Dus kijk ook zeker even of je daar mee uit de voeten komt en overweeg een betere aan te schaffen als je twijfelt.

Qua frees had ik zelf de ecotools groeffrees gebruikt met ondersnijder van diameter 16mm, achteraf zou ik een iets groter model gepakt hebben voor de snelheid, maar die zou bij mij niet gepast hebben.
Uiteindelijk is het resultaat mooi geworden, maar ik zou niet durven zeggen dat ik overal echt strak de hoek heb bereikt die ik wilde. nog veel schuurwerk om het uiteindelijk mooi egaal te krijgen en nu is het een iets organischere vorm geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ

paQ

Zinloos1 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:53:
Haha, schitterend topic dit. Iedereen die komt doen alsof ze er verstand van hebben.
Verjongen is gewoon een standaard term, filmpje erbij die exact hetzelfde doet als gevraagd, maar alsnog komen zeggen dat het onduidelijk is. Tja...
standaard term op het houtbewerkingsforum wellicht

Zoals de mod ook al aangaf, zou enige uitwijding of verduidelijking in de TS prima op zijn plaats zijn. Je kunt wat mij betreft niet verlangen dat je eerst een filmpje moet bekijken om de vraag te begrijpen. Dan was de vraag gewoon niet duidelijk (of volledig genoeg) gesteld.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 13-10-2022 11:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
Zinloos1 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:53:
Inderdaad, wat weet ik er nu van...
3 jaar avondschool houtbewerking en slechts 20 jaar tekenaar in een houtverwerkend bedrijf. :X
Waarschijnlijk zijn de 25 timmerlui die hier rondlopen ook allemaal te dom, want hier kennen ze dat niet.

[ Voor 9% gewijzigd door cadsite op 13-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• FRANQ
cadsite schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:44:
[...]

Wat is het volgende?
Je volledige vraag in een filmpje gieten? 8)7
Ben er helemaal mee eens dat de topicstart alles behalve duidelijk is.
De vraagstelling had veel duidelijker gekund en gemoeten.

Alleen al zo'n plaatje erbij kieperen zou al helpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SB9DviCfiCCLBeTOtf41rYAMbiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdZzXYf6z8saX0TvsAnNBEPv.jpg?f=fotoalbum_large
cadsite schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:08:
[...]

3 jaar avondschool houtbewerking en slechts 20 jaar tekenaar in een houtverwerkend bedrijf. :X
Waarschijnlijk zijn de 25 timmerlui die hier rondlopen ook allemaal te dom, want hier kennen ze dat niet.
:P

Denk dat het een term is die misbruikt word voor afschuiningen.
Bij ons (metaal) is chamfer of afschuinen gebruikelijk.
Maar juist mensen die geen achtergrond hebben in de branche noemen het verjongen.

Zelf ken ik vanuit mijn werk verjongen alleen als het verkleinen van een uiteinde van een buis zodat 2 delen in elkaar passen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i1gX5Paqn65IMfZIWfKflPq7HAo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RvpBKZmjTOMrcrbf2tucjpGu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRfKpC0ZYwFkEH3NV6yK6-W2-n0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jKdsTBVFPfI65zbGXzGaOWf4.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar bij een woonboulevard heb ik toen bij het uitzoeken van onze tafel bij bijna elke winkel gehoord dat de verkoper de rand verjongd noemde.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik zal eens tegen mijn vrouw zeggen dat d'r verjongingscrème helemaal niks er af haalt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:57
[...]

Ligt denk ik ook aan de regio, hier hoor ik het wel vaker en kwam het me dus bekend voor. ;)
Ook collega's van me kennen het wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:47

prein2

Monument verduurzamen is leuk

sj0ertum schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:32:
Ik heb hier ook mee geworsteld. Uiteindelijk een pareltje gevonden die al verjongd was, maar ik kwam toen dez meubelmakerij tegen. In dit filmpje laten ze zien hoe ze de facetrand maken. Dat zou ik als hobbyist ook niet aandurven. YouTube: Facetrand maken aan een eiken blad | Meubelfabriek Westra Burgum | F...

Met een bovenfrees zou het wel moeten lukken, maar dan in etappes. Dat het tafelblad rond is, maakt een mal er omheen maken nog wat lastiger. Wellicht kun je er eerst een 'trapje' in frezen. Ik zou op het diepste beginnen aan de kant van de rand (blad op z'n kop leggen). En dan je frees steeds minder diep inbrengen. Daarna iedere traptrede afschuinen zodat het al iets meer in elkaar overloopt en het laatste glad schuren met alsnog een bandschuurmachine.

Wat ook nog kan is een soort schans maken in de hoek van je facetrand. Over deze schans beweeg je je frees heen. Die schans hoeft zo groot niet te zijn en kun je langzaam mee rond bewegen. Je moet alleen zorgen dat hij rondom hetzelfde gepositioneerd blijft.
Ik zou dit eerder aandurven dan met een bovenfrees, want bij een bovenfrees:
- als je te hard duwt is de kans levensgroot dat je scheef duwt en dus te diep gaat
- als je uitschiet en je hebt een hap dan zit je daar
- uiteindelijk moet je alsnog met de bandschuurmachine in de weer om alles netjes te krijgen
- je maakt jezelf volledig afhankelijk van de te maken mal. Die moet stijf genoeg zijn etc. Is nogal een project, en dan nog niet te dik maken anders redt je het niet qua slag. De mal maken is een kunst op zich.
- een bovenfrees heeft nogal een leercurve. waarbij voor mij les 1: 'ontspan' was..

met een schaaf:
- veel meer controle, twee streepjes zetten en je kunt er met een mm per gang komen
- laatste stuk met bandmachine, als je hem dwars erop houdt (zoals op het filmpje), dan wordt de facet gewoon recht, eigenschap van die bandschuurmachine.. en again: streepjes in de gaten houden.
- mocht je ergens toch iets uitschieten dan zie je dat niet of nauwelijks

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 13-10-2022 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zinloos1
[...]

Het is geen schande, nu heb je weer wat bijgeleerd.

Ben wel benieuwd naar het resultaat TS, wellicht kan je het posten in het show je resultaat topic.

[ Voor 23% gewijzigd door Zinloos1 op 13-10-2022 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:24
Een cirkelmal werkt meestal erg goed samen met een bovenfrees, echter denk ik dat het bij dit project lastig is om de centerpunt precies in het midden van je blad te krijgen. Als je middenpunt een halve mm uit het centrum geboord word, geeft dat aan de randen een afwijking van 1 mm. Bij het afschuinen kan deze afwijking door de hoek nog groter worden.
Ik zou voor dit project zorgen voor 2 freesjes. Nadat je de center gemaakt hebt zou ik eerst de tafel opnieuw rond frezen. (net als in de film). Dit geeft gelijk ook een beetje gevoel of je tafelblad vlak genoeg voor de schuine rand is.
Zorg er bij het boren van je center voor dat je dit precies loodrecht doet. Een scheve center maakt alles een stuk lastiger.

Lost In Music

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Laatst online: 09:47

prein2

Monument verduurzamen is leuk

Nog een laatste commentaar:
in het filmpje gebruiken ze een Festool OF2200 bovenfrees (startprijs €1000). Dat is ongeveer de zwaarste machine die je kunt kopen: 8,5kg en 2200W. Deze machine in bedwang houden moet je echt even leren..

Dat wil niet zeggen dat het met een wat lichter of hobbymatiger model niet kan, maar wees je extreem bewust dat je een stuk langzamer moet gaan, en minder mm moet verspanen per keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
cirkelzaag onder een hoek zetten?

[ Voor 3% gewijzigd door Blasterxp op 13-10-2022 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-09 12:09
Zoals al eerder gezegd een bovenfrees met ondersnijder heb je nodig (al kan het ook zonder ondersnijder, maar dan moet de sleuf van de mal onnodige groot worden), ecotools heeft prima frezen voor goed prijzen. Ik gebruik ze hier ook.

Let wel op de schacht van je machine zodat je de juiste besteld. En let op hoe groter de diamter van de frees (snijgedeelte) des te kleiner de diepte die je bij elke stap kunt gebruiken. Dit is natuurlijk afhankelijk van je machine, maar gezien je startpost zal het een hobby machine zijn. Neem de tijd en beter wat minder diep frezen met af en toe rust, dan dat de frees,het hout of je machine verbrand ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Andyk125 op 13-10-2022 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zinloos1
Dat had ik toen ook overwogen, bij mij was de hoek niet te halen.
probleem hier zal zijn dat het een ronde tafel betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Laatst online: 24-08 07:30
G-addict schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:30:
Iedereen bedankt voor het meedenken. Ik ga het gewoon proberen met een ondersnijdende frees van zo'n 25mm diameter in de bovenfrees.
Als je net zo'n afschuining wil maken als in het filmpje wordt het lastig met kant en klare bits en lijkt me de oplossing in het filmpje de goedkoopste oplossing. Ik wil je wel een aantal tips/opmerkingen geven over het filmpje:

1. Hij gebruikt een Festool bovenfrees, dat is een zeer goed (en duur) stuk gereedschap. Verwacht niet dat het net zo makkelijk gaat als je een goedkopere bovenfrees hebt.
2. Gebruik stofafzuiging! Een bovenfrees geeft heel veel stof en de machine / bit kan heel heet worden en zorgen voor brandgevaar. Een van de uitstekende eigenschappen van Festool machines is... de stofafzuiging. Gebruik hiervoor een bouwstofzuiger en de bijgeleverde opzetstukken voor je bovenfrees.
3. Deze man draagt geen bescherming om zijn handen, ben niet zoals deze man. Er kan altijd iets mis gaan bij het gebruik van een bovenfrees. Draag beschermende kleding (handschoenen, broek, jas, oog en gehoorbescherming). *edit* zoals velen hieronder aangeven, geen handschoenen dus.
4. Sommige freesmachines kan je vastklemmen aan een oppervlak. Als die van jou dat kan, zou ik dat in deze situatie doen.
5. Probeer het eerst uit op een ander stuk hout.
6. Veel plezier, als het gelukt is kan je extra trots zijn op het resultaat.

Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cadsite
Dexs schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:13:
[...]
3. Deze man draagt geen bescherming om zijn handen, ben niet zoals deze man. Er kan altijd iets mis gaan bij het gebruik van een bovenfrees. Draag beschermende kleding (handschoenen, broek, jas, oog en gehoorbescherming).
Handschoenen??
Dat wordt ten stelligste afgeraden.
Veiligheidsbril en gehoorbescherming, ja dat is absoluut nodig, maar handschoenen zorgen in sommige gevallen zelfs voor een veiligheidsrisico!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fzlXhET.png
bron (onder andere): https://www.bosch-diy.com...iy/veiligheidsmaatregelen
of ook: https://i.imgur.com/3zdbvja.png

[ Voor 13% gewijzigd door cadsite op 13-10-2022 15:29 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Afrojan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-09 18:08
Dit is wel heel herkenbaar. Eerder dit jaar heb ik zelf ook een ronde eiken tafelblad gekocht via marktplaats met de bedoeling om hier ook de randen te verjongen.

Allereerst heb ik dit geprobeerd met een schuurmachine. Geloof me, dat is echt niet te doen tenzij schuren een hobby van je is en je er dagelijks wat uren in wilt gaan stoppen ;)

Uiteindelijk heb ik het, met behulp van de zaagtafel van mijn zwager en mijn zwager zelf, toch voor elkaar gekregen.

Daarbij hebben we het blad van de zaagtafel op 45 graden gezet en de geleider op de juist afstand ingesteld. Verder hebben we nog een extra balk in de breedte van de zaagtafel gemonteerd (vastgeschroefd) als extra geleider waardoor de tafel eigenlijk klem ligt tussen 2 geleiders. Vervolgens hebben we de zaag op de laagst mogelijke hoogte gezet en dan met zijn 2en (allebei tegenover een geleider) de tafel langs het zaagblad geleid zodat deze rondom een klein stukje gezaagd werd. Vervolgen de zaag een stukje hoger gezet en daarna weer hetzelfde gedaan. Dit proces hebben we ongeveer 4-5 x herhaald totdat we de gewenste verjonging hadden. De zaag werd wel goed heet dus lieten we tussendoor wel even afkoelen maar al met al waren we met het zagen zelf zo’n halfuur bezig. Je krijgt geen schone zaagsnede dus daarna ben ik nog wel even aan de gang gegaan met schuren om het glad te krijgen, daar ben ik langer mee bezig geweest dan het zagen zelf. Wat wel heel belangrijk was in het hele proces was om de geleiders goed af te stellen om aan de gewenst verjonging te komen. Neem daar echt de tijd voor en denk er goed over na.

Heel stom ik ben tijdens de werkzaamheden compleet vergeten foto’s te maken 8)7 . Ik heb wel een tekening gemaakt ter illustratie van de werkwijzen en wat foto’s van het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8sRXMQrlAT7oHIDwyp0_BGBfvAs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGWEzWGK1BUKTBIxkLlHFCdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_hfRMaS3iABnYDrrLn23KbxsWdA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LdZ5lP5jILE2ThexUN2UQLLL.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbCKKkAsd0_YzTvbTqslQ6Y9E_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgEv3LYi49z3YEZiBVAnyLVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pA0_1wwuMSkDiwDEKg4GMvCW5KU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pdH0hulp2YuOO1d7A3Ofxaas.jpg?f=user_large

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Edit: misschien wel handig om er nog bij te vermelden dat het blad dus van onderaf naar boven toe is gezaagd. Het zaagblad stond dus 45 graden naar links toe als je naar de tekening kijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Afrojan op 13-10-2022 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Afrojan schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 16:25:
Dit is wel heel herkenbaar. Eerder dit jaar heb ik zelf ook een ronde eiken tafelblad gekocht via marktplaats met de bedoeling om hier ook de randen te verjongen.

Allereerst heb ik dit geprobeerd met een schuurmachine. Geloof me, dat is echt niet te doen tenzij schuren een hobby van je is en je er dagelijks wat uren in wilt gaan stoppen ;)

Uiteindelijk heb ik het, met behulp van de zaagtafel van mijn zwager en mijn zwager zelf, toch voor elkaar gekregen.

Daarbij hebben we het blad van de zaagtafel op 45 graden gezet en de geleider op de juist afstand ingesteld. Verder hebben we nog een extra balk in de breedte van de zaagtafel gemonteerd (vastgeschroefd) als extra geleider waardoor de tafel eigenlijk klem ligt tussen 2 geleiders. Vervolgens hebben we de zaag op de laagst mogelijke hoogte gezet en dan met zijn 2en (allebei tegenover een geleider) de tafel langs het zaagblad geleid zodat deze rondom een klein stukje gezaagd werd. Vervolgen de zaag een stukje hoger gezet en daarna weer hetzelfde gedaan. Dit proces hebben we ongeveer 4-5 x herhaald totdat we de gewenste verjonging hadden. De zaag werd wel goed heet dus lieten we tussendoor wel even afkoelen maar al met al waren we met het zagen zelf zo’n halfuur bezig. Je krijgt geen schone zaagsnede dus daarna ben ik nog wel even aan de gang gegaan met schuren om het glad te krijgen, daar ben ik langer mee bezig geweest dan het zagen zelf. Wat wel heel belangrijk was in het hele proces was om de geleiders goed af te stellen om aan de gewenst verjonging te komen. Neem daar echt de tijd voor en denk er goed over na.

Heel stom ik ben tijdens de werkzaamheden compleet vergeten foto’s te maken 8)7 . Ik heb wel een tekening gemaakt ter illustratie van de werkwijzen en wat foto’s van het eindresultaat:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk heb je hier wat aan :)

Edit: misschien wel handig om er nog bij te vermelden dat het blad dus van onderaf naar boven toe is gezaagd. Het zaagblad stond dus 45 graden naar links toe als je naar de tekening kijkt.
Schitterend resultaat hoor, complimenten. Mooie poot ook, zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
G-addict schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:46:
Mijn vraag
Welke freesjes benodigd?

Hoi mensen,

Wij willen graag een nieuw en degelijk rond tafelblad. Een nieuw, kant en klaar, tafelblad kost een rib uit je lijf tegenwoordig dus ik ga het zelf proberen. Onlangs op marktplaats een oerdegelijke oude eikenhouten tafel gescoord met een diameter van 120 cm en 4,5-5 cm dik:

Op het YouTube filmpje heeft de houtbewerker twee mallen gemaakt, dit lukt mij ook nog wel. Restjes mdf genoeg. Maar welke freesjes gebruik je voor de bewerkingen?
Het grote verschil wat ik zie met het filmpje: je hebt al een mooi rond tafelblad om mee te beginnen.
Mijn vraag: hoe wil je dat het tafelblad eruit gaat zien?
Je kan het blad ook gewoon schuren en opnieuw met een blanke meubellak er als nieuw laten zien.

Voor een ander onderstel heb je niet persė een bovenfrees nodig, je kan prima met een kapzaag bijtels een accu boor houtverbindingen maken. Een multitool kan wel handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
G-addict schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 17:14:
[...]

Schitterend resultaat hoor, complimenten. Mooie poot ook, zelf gemaakt?
Dank je. Was zelf ook erg blij met het resultaat. Eigenlijk was mijn blad een kopie van die van jou voordat ik eraan begon (ook de lak die erop zat).

Tafelpoten heb ik niet zelf gemaakt maar online besteld. Zien er heel mooi uit maar achteraf niet praktisch. Doordat het 3 poten zijn steken deze tov het blad vrij ver uit waardoor je best veel beenruimte verliest. Ander nadeel van die 3 poten is dat op de plekken waar geen poot zit de tafel best onstabiel was. Als je op de tafel leunde bij het opstaan voelde je deze een klein beetje kantelen. Niet handig met kinderen…

Bij gebruik van de tafel kwamen we er (helaas) ook achter dat het blad (140cm) voor ons gewoon te klein was in dagelijks gebruik dus afgelopen zomer heb ik hetzelfde project opnieuw gedaan maar dan met een blad van 160cm. Bij deze tafel ook een ander onderstel gemonteerd (met 4 poten). Moet zeggen toen ik dat onderstel ging ophalen dat ik niet had verwacht dat de tafel heel stabiel zou zijn maar het tegenovergestelde is waar. De tafel is juist heel stabiel en de poten zitten totaal niet in de weg zoals bij het vorige onderstel. Zelfs met 8 man aan tafel was geen probleem.

Dit is overigens de nieuwe tafel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CsDZWks8PzPueZGKq1PQsZnoEBs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hdkYRncgfHYsavtFFz5hjmta.jpg?f=user_large

De oude tafel heb ik via marktplaats verkocht met een mooie winst (maar die was ook eigenlijk nog helemaal nieuw).

Ben benieuwd naar jou eindresultaat! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

waarom niet zoals in het begin vh filmpje, stop een zaag naar voorkeur in een zelfgemaakte houder (van je mdf) en loop een rondje, en daarna schuren. Dat lijkt mij het snelste en met een decoupeerzaag vrij veilig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRHKm2523NBcfFIvOq5Qop0_Uso=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ijRvRcNZwiV6XbrXFZwMqObJ.png?f=user_large

(groen en zwart = zaag, lichtbruin tafel, donker bruin = houder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrojan
fastedje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 18:45:
[...]

Het grote verschil wat ik zie met het filmpje: je hebt al een mooi rond tafelblad om mee te beginnen.
Mijn vraag: hoe wil je dat het tafelblad eruit gaat zien?
Je kan het blad ook gewoon schuren en opnieuw met een blanke meubellak er als nieuw laten zien.

Voor een ander onderstel heb je niet persė een bovenfrees nodig, je kan prima met een kapzaag bijtels een accu boor houtverbindingen maken. Een multitool kan wel handig zijn.
Volgens mij is de vraag van de TS hoe de rand van het blad het makkelijkst “verjongd” kan worden. Dat deze dus schuin naar binnen toeloopt als je deze vanaf de zijkant bekijkt.

Onderstel monteren is vrij gemakkelijk. Deze komen meestal al met montage platen met daarin de gaten voor de schroeven. Kwestie van aftekenen, voorboren en dan vastschroeven. Wel even goed kijken welke schroeven je het beste kunt gebruiken qua dikte/lengte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ

paQ

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:13:
waarom niet zoals in het begin vh filmpje, stop een zaag naar voorkeur in een zelfgemaakte houder (van je mdf) en loop een rondje, en daarna schuren. Dat lijkt mij het snelste en met een decoupeerzaag vrij veilig.

[Afbeelding]

knappe decoupeerzaag die recht blijft op die afstand in eikenhout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:43

Illusion

(the art of)

Verwijderd schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:13:

[Afbeelding]

Dat werkt alleen als je rechtdoor zaagt, niet als je een rond tafelblad hebt en dus rondjes zaagt. Dan gaat het zaagblad klemmen.
Met een bovenfrees heb je dat probleem niet/minder.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-10 16:38

Dido

heforshe

paQ schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:42:
knappe decoupeerzaag die recht blijft op die afstand in eikenhout
Dit. Mensen overschatten heel vaak de kracht van de decoupeerzaag, ik vind het een onding met heel weinig echt nuttige toepassingen.
Maar je, hij kost geen drol, neemt weinig ruimte in, dus iedereen en zijn moeder heeft er een en doet er alles mee.
Illusion schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:49:
Dat werkt alleen als je rechtdoor zaagt, niet als je een rond tafelblad hebt en dus rondjes zaagt. Dan gaat het zaagblad klemmen.
Met een bovenfrees heb je dat probleem niet/minder.
Als je bovenfrees gaat klemmen ben je echt rare dingen aan het doen :X
(Niet gezegd dat het niet kan, maar voor een project als dit is het een hele grote rode vlag: stop nu met wat je aan het doen bent!)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-10 16:33

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Makita heeft een kantelbare freesvoet, oa beschikbaar in de RT0700cx3j set. Wanneer je die combineert met een frees met lang mes en draai-mal, kan je rustig aan kleine beetjes materiaal weghalen.

Afbeeldingslocatie: https://staticws.gereedschapcentrum.nl/pub/media/catalog/product/cache/1/image/beff4985b56e3afdbeabfc89641a4582/9/5/95a5176d2e06406bcc129edbf1f9f09b.jpg

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drosera
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 09:48
Dexs schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:13:
[...]

3. Deze man draagt geen bescherming om zijn handen, ben niet zoals deze man. Er kan altijd iets mis gaan bij het gebruik van een bovenfrees. Draag beschermende kleding (handschoenen, broek, jas, oog en gehoorbescherming).!
Echt levensgevaarlijk dit advies. In de buurt van roterende machines draag je nooit handschoenen, lange jassen of wat dan ook terecht kan komen tussen/rond de as van het toestel. Je zou niet de eerste zijn die zo een hand of wat dan ook verliest.

En als je te dicht met je hand bij een mes moet komen dan gebruik je hulpmiddelen, zoals bv de stoter bij een tafelzaag…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Drosera schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:53:
[...]

Echt levensgevaarlijk dit advies. In de buurt van roterende machines draag je nooit handschoenen, lange jassen of wat dan ook terecht kan komen tussen/rond de as van het toestel. Je zou niet de eerste zijn die zo een hand of wat dan ook verliest.

En als je te dicht met je hand bij een mes moet komen dan gebruik je hulpmiddelen, zoals bv de stoter bij een tafelzaag…
+100.000

Heb het helaas zien gebeuren dat een stofjas werd gepakt door een frees.

Maar ook dat een handschoen bij een afkortzaag gepakt werd.

Beide gevallen hadden ernstige gevolgen.

Gehoorbescherming en een bril is het enige wat je op moet.
En bij lang haar een KNOT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meenkdrie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:49
Gewoon schaven, werkt prima :)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• G-addict
Vanmorgen begonnen met de voorbereidingen.
Het middelpunt van de tafel was aan de onderkant al zichtbaar, hier had de producent al een gat geboord.
Twee mallen gemaakt, een om de tafel echt rond te frezen en een om de tafel te verjongen.
Helaas is de bestelde frees nog niet binnen, maar ga toch al wat proberen straks als proefstuderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RqUl6LOkvT_wNLZHQNnhydQWBVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f6Teb3dtRmjAW4Ooiq9k7peB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
Valt eerlijk gezegd niet echt tegen. Een paar aandachtspunten in de gaten houden, en na het frezen even goed schuurpapier kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWmPa-OD3S-C5rbQTDrkTs2pNNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Pahqpujdx3BOyTxSodxsymF.jpg?f=fotoalbum_large

De 600W black & decker frees vliegt er vlotjes doorheen, het zal dus geen eikenhout zijn?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G-addict
De frees is inmiddels geleverd dus vanavond maar eens een poging gewaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KAeWuBdAoDjXt5_x6We39RorPnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQhb3oScpnLJ9gBK6G1Mmf9t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
Een paar foutjes gemaakt waardoor de tafel uiteindelijk 1,5cm kleiner in diameter is geworden. Al met al is het goed te doen als je wat zaken in de gaten houdt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOgrbkjBCA-WYsGtIfLY252CWoM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTpNJWJv0bZhaKViud6c9Zkq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G-addict
Het eindresultaat valt me niet tegen, al is het niet overal even strak. Binnenkort maar flink schuren om het gewenste eindresultaat te verkrijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfBT8nzZcCH09HlZbZUnvML_qr4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jCO2mRGVWxWn5iigz4ghzJhw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aHHLGwwCML79MLwUm9qJTDyguO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BJ7fZNq3u1Gx647QWRcNZshK.jpg?f=fotoalbum_large

Het is weer even geleden. Maar even een update. Het frezen en schuren zit erop, het is tijd om de tafel af te gaan lakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• G-addict
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxAcYA_PXg7Fq8RZ0QW88wgu6fs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuaEEimlDTscZI6MBsaIpLut.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1