Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:18
Goedemiddag,

Begin februari gaat bij ons de nieuwe keuken geplaatst worden. We zijn alvast aan het voorbereiden met een aantal zaken, waaronder de elektra met hoog vermogen.

De volgende apparatuur komt er:
BORA kookplaat met perilex aansluiting: 7.6 kW
Combi oven met magnetron: 3.6 kW
Combi oven met stoom: 3.3 kW
Quooker: 2.2 kW
Vaatwasser: 2.4 kW

Huidige situatie groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9bV-eC18-aOQ2PtSmHRPViRFRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yTgDsDtNquCXBVCh6OdEjYjV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JwRBdlQkoR4gWc73Aku8e_HQLCw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXaD9LeQ6KoON3i8Hy9ivxbK.jpg?f=fotoalbum_tile

Aanpassingen:
BORA kookplaat met perilex aansluiting: 7.6 kW op een 3-fase aardlekautomaat - B kar
Combi oven met magnetron: 3.6 kW op een 16A 1 fase groep - B kar
Combi oven met stoom: 3.3 kW op een 16A 1 fase groep - B kar
Quooker: 2.2 kW op een 16A 1 fase groep - B kar
Vaatwasser: 2.4 kW op een 16A 1 fase groep - B kar

Omdat we momenteel maar twee aardlekschakelaars hebben is het merendeel dus ook maar verdeelt over twee fases.Om het netter te verdelen zou ik er nog een aardlekschakelaar bij plaatsen.

Klinkt dit allemaal zoals het zou moeten of zouden jullie het anders/beter doen?

Beste antwoord (via vinom op 13-10-2022 12:14)

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je hebt momenteel 2 aardlekgroepen (1-fase) verdeeld over 2 fases, als ik het goed zie. Logischerwijs is de 3de fase het minst belast momenteel, het is dan ook logisch om een aardlekgroep bij te plaatsen op deze fase en de keuken groepen daarop te verdelen.

Echter als ik de 4 gebruikers achter deze aardlek optel zit ik aan 11,5kW wat dus 50A is, wat weer teveel is. Dan krijg je natuurlijk nog het gelijktijdigheid verhaal (wanneer heb je alles tegelijk volle bak aan?).

Echter heb je dus kans dat je de ene fase behoorlijk gaat belasten zo (en mogelijk over gaat belasten).

Een beter plan is om het allemaal netjes te verdelen over 3 fases. Is iets meer werk maar dan kun je de zware belasters die je gelijktijdig gebruikt verdelen over 3 fases. Dan zul je bestaande groepen moeten omzwaaien. Als je dan bezig bent kun je het beste ervoor zorgen dat de verlichtingsgroepen ook verdeeld zijn over 3 fases, dan heb je bij een storing altijd verlichting in huis.

Dus wat je aanschaft is prima, maar de groepen zullen wel een beetje verdeeld moeten worden.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je hebt momenteel 2 aardlekgroepen (1-fase) verdeeld over 2 fases, als ik het goed zie. Logischerwijs is de 3de fase het minst belast momenteel, het is dan ook logisch om een aardlekgroep bij te plaatsen op deze fase en de keuken groepen daarop te verdelen.

Echter als ik de 4 gebruikers achter deze aardlek optel zit ik aan 11,5kW wat dus 50A is, wat weer teveel is. Dan krijg je natuurlijk nog het gelijktijdigheid verhaal (wanneer heb je alles tegelijk volle bak aan?).

Echter heb je dus kans dat je de ene fase behoorlijk gaat belasten zo (en mogelijk over gaat belasten).

Een beter plan is om het allemaal netjes te verdelen over 3 fases. Is iets meer werk maar dan kun je de zware belasters die je gelijktijdig gebruikt verdelen over 3 fases. Dan zul je bestaande groepen moeten omzwaaien. Als je dan bezig bent kun je het beste ervoor zorgen dat de verlichtingsgroepen ook verdeeld zijn over 3 fases, dan heb je bij een storing altijd verlichting in huis.

Dus wat je aanschaft is prima, maar de groepen zullen wel een beetje verdeeld moeten worden.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:01
Elektra = installaties = DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
vinom schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:05:

Omdat we momenteel maar twee aardlekschakelaars hebben is het merendeel dus ook maar verdeelt over drie twee? fases.Om het netter te verdelen zou ik er nog een aardlekschakelaar bij plaatsen.

Klinkt dit allemaal zoals het zou moeten of zouden jullie het anders/beter doen?
Ter volledigheid, omdat je maar 4 installatieautomaten achter een aarlekschakelaar mag plaatsen is een extra aardlekschakelaar voor jullie verplicht.

Slim verdelen zoals @BlueKeenan zegt is verstandig.

[ Voor 5% gewijzigd door herofruit op 12-10-2022 14:52 ]

4800wp zuid - pvoutput.org

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens in kaart brengen wat er op de rest zit en misschien paar zaken naar de derde aardlek / fase verhuizen :) Moet allemaal prima kunnen maar hele keuken op één fase is wel wat veel.

En top, netjes een 3-fase aardlekautomaat voor de kookplaat :)

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:45
Je hebt ruim de tijd om uit te zoeken wat op welke groep is aangesloten, het totaal vermogen per groep, en het gelijktijdig te verwachten vermogen.

Als je de beltrafo verplaatst en de groepen 5 t/m 8 één positie naar links schuift, maakt dat de weg vrij voor vier groepen op een derde aardlekschakelaar.

De linker aardlekschakelaar kun je ook opschuiven en dat maakt ruimte vrij voor de nieuwe aardlekschakelaar. Daarnaast kun je de beltrafo plaatsen. Maar die kan ook naar de linker kast. In de linkerkast plaats je op de bovenste rail de aardlekautomaat voor de kookplaat.

• vinom
Kijk, dit zijn goede reacties jongens! We hebben vorige week inzichtelijk gemaakt wat er achter elke groep zit, dus dat weten we inmiddels en dan kunnen we op basis daarvan het een en ander (laten) verschuiven.
55martin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:29:
Je hebt ruim de tijd om uit te zoeken wat op welke groep is aangesloten, het totaal vermogen per groep, en het gelijktijdig te verwachten vermogen.

Als je de beltrafo verplaatst en de groepen 5 t/m 8 één positie naar links schuift, maakt dat de weg vrij voor vier groepen op een derde aardlekschakelaar.

De linker aardlekschakelaar kun je ook opschuiven en dat maakt ruimte vrij voor de nieuwe aardlekschakelaar. Daarnaast kun je de beltrafo plaatsen. Maar die kan ook naar de linker kast. In de linkerkast plaats je op de bovenste rail de aardlekautomaat voor de kookplaat.
Klinkt als een goede logische indeling inderdaad. De beltrafo zit overigens op een eigen groep (nummertje 8). Beetje zonde dat daar nu een hele eigen groep voor wordt gebruikt. Kan zo'n trafo ook bij een ander op een groep?

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:45
De trafo neemt geen vermogen. Die kun je op elke groep bijplaatsen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Klinkt als een prima plan.

Zou de enkelfase groepen inderdaad even herindelen als je de 3 nieuwe toevoegt (of evt meteen 4, komt vast een keer van pas). Een beetje verdelen over de fasen.
Beltrafo kan gewoon op een willekeurige groep mits er meerdere aders in de automaat mogen. Anders prik je hem op die reserve groep.

Waarvoor zijn de huidige krachtaardlekautomaat en losse krachtaardlek+krachtautomaat?
Evt kun je voor de kookplaat alleen een krachtautomaat plaatsen en die bij de bestaande aardlekschakelaar inprikken.

Zou zelf denk ik zoiets doen kwa indeling (mits het een beetje wil kwa bekabeling):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HUvvaDgtstHq-wioZBSS3IzNr0A=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/liMqt2VoJ5ElL1Yup4ISad1A.png?f=fotoalbum_medium
Groen is bestaand, oranje is reserve (maar de volgorde van de 1f groepen is arbitrair)

[ Voor 32% gewijzigd door timberleek op 12-10-2022 16:17 ]

• vinom
timberleek schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:16:
Klinkt als een prima plan.

Zou de enkelfase groepen inderdaad even herindelen als je de 3 nieuwe toevoegt (of evt meteen 4, komt vast een keer van pas). Een beetje verdelen over de fasen.
Beltrafo kan gewoon op een willekeurige groep mits er meerdere aders in de automaat mogen. Anders prik je hem op die reserve groep.

Waarvoor zijn de huidige krachtaardlekautomaat en losse krachtaardlek+krachtautomaat?
Evt kun je voor de kookplaat alleen een krachtautomaat plaatsen en die bij de bestaande aardlekschakelaar inprikken.

Zou zelf denk ik zoiets doen kwa indeling (mits het een beetje wil kwa bekabeling):
[Afbeelding]
Groen is bestaand, oranje is reserve (maar de volgorde van de 1f groepen is arbitrair)
De huidige krachtaardlekautomaat is voor de 11kW laadpaal. De losse krachtautomaat en krachtaardlek zijn van de zonnepanelen.

• vinom
Inmiddels zijn er vier nieuwe groepen en een aardlek bijgeplaatst, maar ik zou graag nog jullie mening willen of de volgende foto klopt qua bedrading voor de aardlek schakelaars en aardlek automaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PdsoqVyi090hHgf78TWHNkOPBi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r4aPRM1SQrHS1j89GW9p8T34.jpg?f=fotoalbum_large

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:22
Yep.

In een 3-fase kast, plaats je een aardlek op 1 fase en daarachter de groepen. Probeer rekening houden met gelijktijdigheid om de fases gelijkmatig te belasten. Ik heb bv. de vaatwasser op een andere fase dan wasmachine.

Netjes met minimaal 6mm2?
Pagina: 1