Dimbare verlichting met veranderende kleurtemp gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:12
Ik heb al meerdere websites van fabrikanten doorzocht en nog niet gevonden wat ik zoek. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Bestaat er een combinatie van de warmglow lampen (waarbij de kleurtemperatuur verandert naarmate je de lamp dimt) en de Ikea TRÅDFRI, zonder een hele smarthome opstelling met een hub enzo. Ik gebruik namelijk verder geen smarthome producten.

Ik zoek 2 led lampen die tezamen (in 1 lampenkap) remote dimbaar zijn (liefst met een schakelaar tegen de muur) en waarbij de kleurtemperatuur automatisch mee verandert met de helderheid van de lamp. Eigenlijk wat ouderwetse lampen altijd doen.

Persoonlijk vind ik het ook raar dat dimbare led lampen dit niet standaard ondersteunen, aangezien het een veel natuurlijker beeld geeft dan wat dimbare led lampen nu doen.

De muurschakelaars in mijn huurwoning bieden niet echt een mogelijkheid om een dimmer in te bouwen. Ik heb 4 dunne schakelaars naast elkaar, waarvan op 1tje de lamp zit die gedimd moet kunnen worden.
Het mooiste zou zijn als de lamp zelf de dimfunctie heeft, en niet aangestuurd moet worden door een losse dimmer.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je geen dimmer kunt/wilt installeren (kan het ook niet bij het lichtpunt/centraaldoos i.p.v. bij de schakelaar zelf?), waarom dan niet het Tradfri-setje van een lamp met bijbehorende afstandsbediening gebruiken? Ja, je hebt daar aparte knopjes voor helderheid en kleurtemperatuur, maar dat is toch geen groot probleem? :) Voor een huurwoning een prima oplossing die ook makkelijk mee te nemen is naar een andere woning.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Gizz schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:02:
Als je geen dimmer kunt/wilt installeren (kan het ook niet bij het lichtpunt/centraaldoos i.p.v. bij de schakelaar zelf?), waarom dan niet het Tradfri-setje van een lamp met bijbehorende afstandsbediening gebruiken? Ja, je hebt daar aparte knopjes voor helderheid en kleurtemperatuur, maar dat is toch geen groot probleem? :) Voor een huurwoning een prima oplossing die ook makkelijk mee te nemen is naar een andere woning.
Bedankt.... die set komt wel in de buurt, maar dan moet je nog steeds handmatig de kleurtemperatuur aanpassen. Ik heb liever dat dit automatisch gaat, na gelang hoe fel de lamp brandt. Zoals de lamp van Philips doet. Eigenlijk zoek ik die Philips lamp met ingebouwde draadloze dimmer :)

En verder is mij niet helemaal duidelijk of die Tradfri daadwerkelijk de kleurtemperatuur kan wijzigen en ook kan worden gegroupeerd. De informatie op de Ikea website spreekt dit soms tegen. Daarnaast, ik was onlangs bij de Ikea en mij werd verteld dat dit systeem standalone werkt zonder een hub en je meerdere lampen in 1 group kan plaatsen en bedienen met 1 afstandsbediening. Alleen dat de kleurtemperatuur niet te veranderen is. Daarvoor moet je aan de slag met een smarthome oplossing en bijhorende hub/app/whatever.

Ik zal nog eens kijken naar een dimmer die je in de plafond kunt plaatsen, met een draadloze schakelaar. Degene die zag waren best prijzig, en ik begreep dat dimmers en led lampen een hit/miss kunnen zijn.

[ Voor 30% gewijzigd door segil op 12-10-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
De standaard remotes doen in ieder geval kleurtemperatuur. En volgens mij hangen ze in de Ikea ook gewoon aan meerdere lampen tegelijk. Ja, dan is het helaas nog wel los van elkaar.

Maar je hoeft op zich niet perse naar een draadloze te kijken. Je zou bijvoorbeeld ook een Shelly Dimmer kunnen plaatsen. Naar wens wel of niet Wifi instellen en zeker met een pulsdrukker op de muur (of zoals ik in mijn appartement toen, een veer achter de schakelaar) ook mooi te dimmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-04 11:28
segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Bedankt.... die set komt wel in de buurt, maar dan moet je nog steeds handmatig de kleurtemperatuur aanpassen. Ik heb liever dat dit automatisch gaat, na gelang hoe fel de lamp brandt. Zoals de lamp van Philips doet. Eigenlijk zoek ik die Philips lamp met ingebouwde draadloze dimmer :)
Je kan ook tot 10 lampen van Philips Hue koppelen via Bluetooth (dus alleen met App op een Smartphone, doormiddel van Bluetooth en zonder tussenkomst van een bridge) dan zou je dus het dimmen wel continu moeten doen via de app en heb je dus voor de rest geen smarthome apparatuur nodig. Ik weet zelf niet of deze mogelijkheid ook aanwezig is bij Ikea/Tradfri

[ Voor 4% gewijzigd door Prinzie op 12-10-2022 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:34

Glewellyn

is er ook weer.

Never mind, ik moet leren lezen.

[ Voor 90% gewijzigd door Glewellyn op 12-10-2022 15:42 ]

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Dat stond ook in mijn OP, alleen zit daar geen dimmer bij.
Prinzie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 15:37:
[...]

Je kan ook tot 10 lampen van Philips Hue koppelen via Bluetooth (dus alleen met App op een Smartphone, doormiddel van Bluetooth en zonder tussenkomst van een bridge) dan zou je dus het dimmen wel continu moeten doen via de app en heb je dus voor de rest geen smarthome apparatuur nodig. Ik weet zelf niet of deze mogelijkheid ook aanwezig is bij Ikea/Tradfri
Ik heb liever een normale schakelaar, dan dat ik een smartphone moet pakken om mijn lampen aan/uit/harder/zachter te doen.
Septillion schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:57:
De standaard remotes doen in ieder geval kleurtemperatuur. En volgens mij hangen ze in de Ikea ook gewoon aan meerdere lampen tegelijk. Ja, dan is het helaas nog wel los van elkaar.

Maar je hoeft op zich niet perse naar een draadloze te kijken. Je zou bijvoorbeeld ook een Shelly Dimmer kunnen plaatsen. Naar wens wel of niet Wifi instellen en zeker met een pulsdrukker op de muur (of zoals ik in mijn appartement toen, een veer achter de schakelaar) ook mooi te dimmen.
Ik moet ff kijken of dat gaat werken bij mij. Bedankt voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:00:
[...]

Ik heb liever een normale schakelaar, dan dat ik een smartphone moet pakken om mijn lampen aan/uit/harder/zachter te doen.

[...]
Dat kan toch ook? Philips heeft ook dimmers etc. voorbeeld: https://www.philips-hue.c...l-/8719514274617#overview maar zo zijn er ook tal van andere mogelijkheden/designs (kijk eventueel ook naar Friends of Hue schakelaars met dimfunctionaliteit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Prinzie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Dat kan toch ook? Philips heeft ook dimmers etc. voorbeeld: https://www.philips-hue.c...l-/8719514274617#overview maar zo zijn er ook tal van andere mogelijkheden/designs (kijk eventueel ook naar Friends of Hue schakelaars met dimfunctionaliteit)
Ik zal ff kijken, zolang het niet duur is.

Ik probeer nu een goedkope lamp (2 euro) met een goedkope dimmer te vervangen door een led variant en dat wordt toch een partij duur 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:07:
[...]

Ik zal ff kijken, zolang het niet duur is.

Ik probeer nu een goedkope lamp (2 euro) met een goedkope dimmer te vervangen door een led variant en dat wordt toch een partij duur 8)7
Dat wordt wat duurder omdat jij slimme functionaliteit wilt hebben, daar betaal je natuurlijk voor omdat de lamp niet gewoon meer een 'domme' lamp is, maar de slimme functionaliteit zit in de lamp gebouwd waardoor de lamp wat duurder wordt. Ook wordt het nog eens duurder omdat jij de kleurtemperatuur wilt aanpassen. Philips heeft ook lampen waar je de kleurtemperatuur niet aan kan passen (dus alleen 2700K kleurtemperatuur) met dimfunctionaliteit en deze zijn dan alweer de helft goedkoper t.o.v. lampen welke hun kleurtemperatuur kunnen aanpassen. Schakelaars worden duurder omdat ze simpelweg niet alleen maar spanning schakelen op het schakeldraad naar je desbetreffende lamp, maar hier zitten allemaal protocollen in verwerkt alsmede ZigBee en Bluetooth.

[ Voor 10% gewijzigd door Prinzie op 12-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
Ik weet niet wat je duur vind, maar dit komt zojuist voorbij op de V&A afdeling: v&a aangeboden: Philips Hue White Ambiance Bluetooth Dimmerset E27

Let wel op: Dit is een Philips Hue White Ambiance, dus geen kleurenlamp maar wel de mogelijkheid om je wit-kleurtemperaturen aan te passen (Ambiance) en ik weet niet zeker welke fitting jij zoekt, dit is een E27 fitting. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Prinzie op 12-10-2022 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:57
Ik gebruik Philips Master LED spots die dimbaar zijn en waarvan de lichtkleur van 2200 tot 2700 loopt, afhankelijk van de stand van de dimmer. Deze werken prachtig met een LED geschikte dimmer.

De EAN van de spots die ik gebruik: 8718696708118

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Prinzie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:10:
[...]

Dat wordt wat duurder omdat jij slimme functionaliteit wilt hebben, daar betaal je natuurlijk voor omdat de lamp niet gewoon meer een 'domme' lamp is, maar de slimme functionaliteit zit in de lamp gebouwd waardoor de lamp wat duurder wordt. Ook wordt het nog eens duurder omdat jij de kleurtemperatuur wilt aanpassen. Philips heeft ook lampen waar je de kleurtemperatuur niet aan kan passen (dus alleen 2700K kleurtemperatuur) met dimfunctionaliteit en deze zijn dan alweer de helft goedkoper t.o.v. lampen welke hun kleurtemperatuur kunnen aanpassen. Schakelaars worden duurder omdat ze simpelweg niet alleen maar spanning schakelen op het schakeldraad naar je desbetreffende lamp, maar hier zitten allemaal protocollen in verwerkt alsmede ZigBee en Bluetooth.
Ja ik begrijp de verklaring, maar als je het vergelijkt met hoe de traditionele gloeilamp werkt, wordt het wel duurder. De dimmer wordt duurder vanwege complexere techniek, de lamp wordt duurder om een gloeilamp te kunnen nabootsen (dimbaar, kleurtemperatuur variabel). Wat dat betreft is een ouderwetse gloeilamp een stuk goedkoper.
Gloeilamp: < 1euro
Dimbare, aanpasbare kleurtemperatuur: 15 euro

Wat je dan nog hoopt is dat het verschil in stroomverbruik uiteindelijk de extra aanschafkosten zal vergoeden.

Het is bij mij ook gepuzzel met de wandschakelaars... ik heb ff een foto gemaakt hoe het eruit ziet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1-AeaRcCIrblfzQ7j4X0Lag3P0A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pNmZfXGKsluwTZP0i9laATb.jpg?f=fotoalbum_small

De rood omcirkelde schakelaar is het. De rechter schakelaar is een andere lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:30:
[...]

Ja ik begrijp de verklaring, maar als je het vergelijkt met hoe de traditionele gloeilamp werkt, wordt het wel duurder. De dimmer wordt duurder vanwege complexere techniek, de lamp wordt duurder om een gloeilamp te kunnen nabootsen (dimbaar, kleurtemperatuur variabel). Wat dat betreft is een ouderwetse gloeilamp een stuk goedkoper.
Gloeilamp: < 1euro
Dimbare, aanpasbare kleurtemperatuur: 15 euro

Wat je dan nog hoopt is dat het verschil in stroomverbruik uiteindelijk de extra aanschafkosten zal vergoeden.

Het is bij mij ook gepuzzel met de wandschakelaars... ik heb ff een foto gemaakt hoe het eruit ziet.

[Afbeelding]

De rood omcirkelde schakelaar is het. De rechter schakelaar is een andere lamp.
Ja, dat komt omdat nieuwe technieken altijd duurder zijn, want ontwikkelingskosten moeten ook terugverdient worden. En niemand houdt je tegen om een normale gloeilamp van < €1,- terug te plaatsen.

Daarnaast zal je het uiteindelijk ook wel terugverdienen. LED lampen gaan over het algemeen vele malen langer mee dan een gloeilamp. En een gloeilamp is gemiddeld zo'n 60W t.o.v. een LED lamp van 5W.

Wat is dan precies het probleem met de schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Prinzie schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:35:
[...]

Ja, dat komt omdat nieuwe technieken altijd duurder zijn, want ontwikkelingskosten moeten ook terugverdient worden. En niemand houdt je tegen om een normale gloeilamp van < €1,- terug te plaatsen.

Daarnaast zal je het uiteindelijk ook wel terugverdienen. LED lampen gaan over het algemeen vele malen langer mee dan een gloeilamp. En een gloeilamp is gemiddeld zo'n 60W t.o.v. een LED lamp van 5W.

Wat is dan precies het probleem met de schakelaar?
Ik heb nog geen dimmer gevonden die daarin past. Dus een inbouwframe met 1 dimmer en 1 reguliere schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prinzie
segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:15:
[...]

Ik heb nog geen dimmer gevonden die daarin past. Dus een inbouwframe met 1 dimmer en 1 reguliere schakelaar.
Dat heb ik zelf ook nog nooit voorbij zien komen, dan ga je eigenlijk naar 2 verschillende inbouwdozen toe (1 voor een dimmer en 1 voor een losse schakelaar) maar dat komt er dan wel op neer dat je moet gaan hakken en breken en dat is waarschijnlijk niet gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dimmer en schakelaar in één heb ik nog nooit gezien nee. Waarom de tweede lamp niet ook dimmen?

Anders zoals gezegd, veertje achter de schakelaar en een Shelly Dimmer ofzo bij de lamp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:45
Staar niet teveel op die Philips lampen met WarmGlow-dimfunctie. Ik heb drie van die lampen van hetzelfde model en type en ze hebben allemaal een afwijkende kleurtemperatuur. Als je ze naast elkaar zet valt dat erg op, als je ze los van elkaar zet dan valt dat natuurlijk minder op :). Heb zelfs een nieuwe gekregen van de leverancier, maar dat lost het probleem niet op.

Sommige LED-lampen van Ikea hebben "dim to warm" of wat ze ook wel warm dimmen/dimming noemen, deze bevallen mij beter dan de WarmGlow lampen van Philips. Dus kijk vooral even rond naar geschikte lampen voor jouw situatie :*).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
Puch-Maxi schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:18:
Staar niet teveel op die Philips lampen met WarmGlow-dimfunctie. Ik heb drie van die lampen van hetzelfde model en type en ze hebben allemaal een afwijkende kleurtemperatuur. Als je ze naast elkaar zet valt dat erg op, als je ze los van elkaar zet dan valt dat natuurlijk minder op :). Heb zelfs een nieuwe gekregen van de leverancier, maar dat lost het probleem niet op.

Sommige LED-lampen van Ikea hebben "dim to warm" of wat ze ook wel warm dimmen/dimming noemen, deze bevallen mij beter dan de WarmGlow lampen van Philips. Dus kijk vooral even rond naar geschikte lampen voor jouw situatie :*).
Interessant, bedankt voor de tip. Technology Connections is wel aardig enthousiast over de Philips lampen, alhoewel ook hij de variatie erkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:44
Ik heb ook de warmglow Philips lampen icm met https://www.leddirect.nl/yphix-draadloze-led-dimmer-230v en https://www.leddirect.nl/...draadloze-230v-led-dimmer.

Mogelijk kan je die wel wegwerken in de wanddoos.

@Puch-Maxi ik heb op zolder 41 warmglow lampen waarvan 30 dimbaar maar zie geen kleurverschil hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
Bazvv schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:43:
Ik heb ook de warmglow Philips lampen icm met https://www.leddirect.nl/yphix-draadloze-led-dimmer-230v en https://www.leddirect.nl/...draadloze-230v-led-dimmer.

Mogelijk kan je die wel wegwerken in de wanddoos.

@Puch-Maxi ik heb op zolder 41 warmglow lampen waarvan 30 dimbaar maar zie geen kleurverschil hoor.
Wait, wut? Toch niet allemaal in gebruik? Of run je soms een wietplantage? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:39
segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:04:
Ik heb al meerdere websites van fabrikanten doorzocht en nog niet gevonden wat ik zoek. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Bestaat er een combinatie van de warmglow lampen (waarbij de kleurtemperatuur verandert naarmate je de lamp dimt) en de Ikea TRÅDFRI, zonder een hele smarthome opstelling met een hub enzo. Ik gebruik namelijk verder geen smarthome producten.

Ik zoek 2 led lampen die tezamen (in 1 lampenkap) remote dimbaar zijn (liefst met een schakelaar tegen de muur) en waarbij de kleurtemperatuur automatisch mee verandert met de helderheid van de lamp. Eigenlijk wat ouderwetse lampen altijd doen.

Persoonlijk vind ik het ook raar dat dimbare led lampen dit niet standaard ondersteunen, aangezien het een veel natuurlijker beeld geeft dan wat dimbare led lampen nu doen.

De muurschakelaars in mijn huurwoning bieden niet echt een mogelijkheid om een dimmer in te bouwen. Ik heb 4 dunne schakelaars naast elkaar, waarvan op 1tje de lamp zit die gedimd moet kunnen worden.
Het mooiste zou zijn als de lamp zelf de dimfunctie heeft, en niet aangestuurd moet worden door een losse dimmer.
SceneSwitch. Je kan de lamp dimmen met de normale schakelaar. Bij elke stand (het zijn er 3) wordt ook de kleurtemperatuur lager als de lichtopbrengst lager wordt. Echt ideaal als je niet wil werken met dimmers.

Ook verkrijgbaar onder andere termen bij andere fabrikanten, bijvoorbeeld 3 staps.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jrz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:53

Jrz

––––––––––––

segil schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 19:15:
[...]

Waarom niet gewoon een duo dimmer inbouwen?

Kwa lampen zijn er tegenwoordig gigantisch veel te koop die dimbaar zijn met "warmglow" / dim-to-warm, etc.

Ennnnnnnnnn laat losssssssss.... https://github.com/jrz/container-shell (instant container met chroot op current directory)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:12
Het is me niet helemaal duidelijk wat je precies zoekt de lamp of de dimmer. Ik heb zelf gu10 spotjes die warmer licht geven als je ze dimt. Als ik even Google kom ik hier op uit:
https://letsleds.nl/blog/...-alles-wat-je-moet-weten/

Maar dan moet er uiteraard wel een dimmer voor zitten. Die nog geschikt is voor deze ledlamp ook natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:44
segil schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 21:30:
[...]

Wait, wut? Toch niet allemaal in gebruik? Of run je soms een wietplantage? :p
15 met draadloze dimmer in de straat en tuinkant kamer, 4 op de overloop, 3 in de badkamer en 4 in de berging.

https://scontent-frx5-1.x...-eLXQc3O2TQ8A&oe=634DE880

https://scontent-ams2-1.x...WNisAMRI0L78w&oe=634D8847

[ Voor 10% gewijzigd door Bazvv op 13-10-2022 22:32 ]

Pagina: 1