Plaatsing speakers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-08 16:06
Goedendag,

Sinds 1.5 maand hebben wij een nieuwe woning waar we lekker aan het verbouwen zijn. Nu ben ik mij een beetje aan het oriënteren hoe ik het best de speakers kan plaatsen.

De afmetingen kan je hier vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr0Hwh9ASQx8Nq4Qxhq9t0XCdUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PVVQI24OtX5DGKTZ15g8TxpF.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment heb ik een Marantz SR6008 7.2 versterker. Nu is het zo dat ik een verlaagd plafond in de woonkamer heb gemaakt en uiteraard daar speakers kabels in heb verwerkt, Links voor, Rechts voor, Rechts achter en Links achter, op een hoogte van 2.60 meter aan het plafond.

Naar wat voor systeem kan ik nu het best gaan? Ik heb twee zuilspeakers van Vifa en 5.1 set van Teufel. Mijn voorkeur heeft om geen speakers achter de bank te plaatsen, omdat daar weinig plaats voor is. Dus dan zal je uitkomen op 4 speakers in plafond, center speaker en twee front speakers.

Wat zouden jullie in mijn situatie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:48
@Plof

Als ik goed begrijp wil je voor een 5.1.4 Atmos config gaan.
5 oor niveau speakers
1 subwoofer
4 atmos hoogte speakers.

Dan heb je minimaal een 9.1 receiver voor nodig.
Denon x3700h of de Denon x4700h bijvoorbeeld

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Ahh helder ja, dan kom je inderdaad bij deze setup:

https://www.dolby.com/abo...speaker-setup-guide/#gref

Maar zonder left-right speakers achter is dus eigenlijk niet aan te raden? Wat zal het best zijn om met mijn 7.2 amp aan te sturen op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:26
Ik tel 7 speakers (4 hoogte speakers, 1 center en 2 fronts). Dus in feite een halve atmos of een niet lekker geplaaste 7.1 opstelling. Dat kan met je huidige receiver, aangezien die 7 versterkte kanalen heeft. Of de setup ideaal klinkt weet ik niet. Je krijgt dan de effecten van de surround left right (in een 7.1 opstelling staan die haaks rechts/links op de luisterpositie) en surround back left right (in een 7.1 opstelling zijn dat je rear speakers) uit het plafond. Geen idee hoe dat klinkt, maar het valt te proberen.

Je kunt er nog voor kiezen om twee rear speakers aan de muur achter je te bevestigen en te gaan voor een dedicated 5.1.4 atmos opstelling. Dan moet je, zoals @kevinmastah2005 aangeeft, upgraden naar een receiver met minimaal 9 versterkte kanalen.

[ Voor 9% gewijzigd door Hulleman op 12-10-2022 15:59 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plof
Ahhh kijk, helder! Bedankt voor de reactie, genoeg stof om over na te denken inderdaad. Een 5.1.4 heeft natuurlijk wel de voorkeur, maar dan zitten de back speakers wel 30 centimeter achter de bank, op oorhoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
In de bioscoop zitten de achter-speakers vaak ook boven je als je wat achterin de zaal zit. Dat klinkt ook prima.

Ik zou de achterste set speakers in het plafond als sides instellen en de voorste speakers in het plafond als twee stuks voor Atmos. Dan krijg je een 5.1.2 met een iets ongebruikelijke indeling. Maar speakers vlakbij je hoofd is ook niet prettig. Bovendien gaat veruit het meeste geluid toch via de center en de fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinmastah2005
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:48
@willemd

Speakers vlak bij je oren is niet ideaal.
Maar met een koptelefoon….
Je kan speakers ook individueel volume instellen.
Zo heb ik side surround vlak bij me oor, maar heb die een paar DB zachter gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Qiz1QNhXsMbJAslr2knqVqdRvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BP2sV9PumXrJLcacIl7UPhQQ.jpg?f=fotoalbum_large

Opstelling is niet ideaal maar ja je moet wat met de ruimte die je hebt. Room Limitation

Sony 65x95L, Denon x4700h, Klipsch Atmos 5.1.4, Ziggo, Windows 10

Pagina: 1