Advies monitor die 'rustig' is voor de ogen bij het donker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
Mijn vraag
...

Ik wil een nieuwe 4k monitor aanschaffen. En lees veel over 'maximale helderheid'. Maar wat ik mis in de beschrijving/reviews is welke ervaring die geeft voor de gebruiker. En in mijn specifieke geval wat een prettige ervaring geeft je veel werkt in een niet zo'n helder verlichte kamer. (denk bv aan schrijven emails 's avonds, dus veel wit als achtergrond). Ik merk nu dat ik bij mijn huidige monitor 's avonds steeds de helderheid van de monitor moet aanpassen, omdat ik gewoon pijn in mijn ogen krijg.

Is er een bepaalde beeld techniek die hierin beter toegerust is dan andere?

En nee, een extra lamp in de kamer aanzetten is niet mogelijk ;)

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je zult toch echt het contrast voor je ogen moeten minimaliseren. Als er geen lamp in de kamer aan kan (waarom??), misschien dan een doek over je hoofd en je scherm doen en dan een lampje onder de doek plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:48
crz06 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:29:
Mijn vraag
...

Ik wil een nieuwe 4k monitor aanschaffen. En lees veel over 'maximale helderheid'. Maar wat ik mis in de beschrijving/reviews is welke ervaring die geeft voor de gebruiker. En in mijn specifieke geval wat een prettige ervaring geeft je veel werkt in een niet zo'n helder verlichte kamer. (denk bv aan schrijven emails 's avonds, dus veel wit als achtergrond). Ik merk nu dat ik bij mijn huidige monitor 's avonds steeds de helderheid van de monitor moet aanpassen, omdat ik gewoon pijn in mijn ogen krijg.

Is er een bepaalde beeld techniek die hierin beter toegerust is dan andere?

En nee, een extra lamp in de kamer aanzetten is niet mogelijk ;)

...
Je loopt tegen hetzelfde probleem aan als wat ik telkens weer heb met een nieuwe monitor: niemand geeft iets om de minimale helderheid blijkbaar. Zelfs overdag heb ik bij vrijwel al mijn monitoren de helderheid niet boven de 50% staan. Gelukkig hebben steeds meer applicaties ondersteuning voor een donkere modus. Ik vond het zelf erg wennen, maar als je je er overheen kan zetten dat het wat vreemd kijkt in het begin is het voor je ogen erg prettig om het standaard zwart/wit in te ruilen voor grijstinten. Ik weet natuurlijk niet welke programma's je veel gebruikt, maar Microsoft Office heeft hier bijvoorbeeld standaard ondersteuning voor. Ik zou dat zeker eens een paar dagen uitproberen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:59

D4NG3R

kiwi

:)

Windows nightlight al dan niet f.lux?

Maaruhm, is er een reden dat de helderheid van de monitor (overdag) zo hoog staat?

Het klinkt toch echt alsof je beter iets kan doen aan de hoeveelheid licht in de ruimte, overdag wat minder en/of 's avonds wat meer. :)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
Je kan dus niet zeggen in zijn algemeenheid dat bijvoorbeeld een qled , of oled beeldscherm fijner werkt in zo'n situatie dan een mini led monitor?

Zelf met alle lampen aan is mijn woonkamer vrij donker. Werkplek ziet toevallig net in een donker gedeelte (nis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:59

D4NG3R

kiwi

:)

Het probleem is dat de helderheid met elk paneeltype constant zal blijven. Als jij een ander scherm koopt welke je overdag alsnog op standje 100 moet zetten om de boel leesbaar te houden, zal die ook 's avonds op standje 100 staan, maar dan met veel minder omgevingslicht.

Het schrille contrast tussen de (hoge) helderheid van het scherm en de donkere omgeving is wat zwaar is op de ogen.

Vandaar; Kan je echt niks doen om de hoeveelheid licht rondom het scherm wat constanter te houden door de dag heen? Zelfs een bureaulampje gericht op de muur achter het scherm kan al gigantische wonderen doen.

Al heeft mijn persoonlijke voorkeur om 's avonds de helderheid (en vooral hoeveelheid blauw licht van het scherm) te minimaliseren, vandaar dat ik overdag de ruimte liever wat verduister zodat ik niet constant met de helderheid moet klooien.

[ Voor 59% gewijzigd door D4NG3R op 12-10-2022 10:09 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:19

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
crz06 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:51:
Je kan dus niet zeggen in zijn algemeenheid dat bijvoorbeeld een qled , of oled beeldscherm fijner werkt in zo'n situatie dan een mini led monitor?

Zelf met alle lampen aan is mijn woonkamer vrij donker. Werkplek ziet toevallig net in een donker gedeelte (nis)
Dat is dus een probleem van je woonkamer en niet je beeldscherm.
Voor de arbo hoort een beeldscherm werkplek bijvoorbeeld 500 lux aan licht te krijgen.
Er zijn gratis lichtmeter apps voor je smartphone (die heeft lichtmeters tbv de camera's). Als je minder dan 300 lux hebt en je zit achter een beeldscherm dan veroorzaakt dat al problemen.

Oftewel: Koop een lamp

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je zoekt een verkeerde plossing (andere monitor) voor het daadwerkelijke probleem (te weinig omgevingslicht). Je sloopt je ogen door in het donker naar een lichtbak te turen. Persoonlijk zou ik 6500k bias lighting overwegen: een lichtbron op 6500k achter de monitor. Je ogen zullen je dankbaar zijn, dus zoek dit eens op.

Als je toch dolgraag een nieuwe monitor wil, koop dan een OLED en gebruik overal dark mode. Je hebt dan geen felle LCD backlight meer in je ogen stralen. Maar dat is symptoom reductie ipv het echte probleem van te weinig omgevingslicht aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:46
Mijn BenQ monitor, heeft een functionaliteit die gebruik maakt van een lichtsensor waarmee die kijkt hoe veel licht er in de kamer is, en de brightness van de monitor daar op aanpast, om je ogen te beschermen. Mijn monitor is dan wel wat ouder en geen 4k, maar er zijn vast meer monitoren met die functie. BenQ noemt het eye-care in ieder geval.
https://www.benq.eu/nl-nl/monitor/business/bl2420pt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
dankvoor de tips. Ik ga er mee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dsibma
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:19
Dit was voor mij ook altijd een issue en inmiddels gebruik ik al weer enkele jaren een BenQ monitor naar volle tevredenheid. Deze monitor heeft een ingebouwde functie die het blauw licht dempt en de helderheid laat zakken. Er zit een sensor op, maar je kunt deze functie ook makkelijk inschakelen met de meegeleverde afstandsbediening. Ik heb zelf de BenQ PD3200Q, maar BenQ heeft ook 4k monitoren met dezelfde functionaliteit.

Verder is het inderdaad ook belangrijk om de verlichting in de ruimte en de felheid van de monitor goed op elkaar af te stemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:12
Meeste monitoren hebben tegenwoordig toch ook verschillende profielen? Mijn scherm kan blauwtinten filteren en lagere helderheid als een apart profiel, dan is het een kwestie van schakelen naar dat profiel en je kunt door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:29
Wat veel resultaat geeft is niet een andere monitor maar zorgen dat wat je beeldscherm weergeeft, donker is. Bijvoorbeeld op deze site heb ik een donker thema. ''s avonds goed te doen.

Andere software stel ik vaak ook in op een donker thema.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
Heb zojuist de chrome extensie https://darkreader.org/help/en/ geinstalleerd, dat geeft al veel meer rust. Het
maakt on the fly donkere thema's voor websites
Pagina: 1