Hulp gevraagd, wifi backhaul niet stabiel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Ik heb 2 jaar lang gebruik gemaakt van de Asus XT8. Helaas niet naar tevredenheid. Ik heb er meerdere sets doorheen gejaagd omdat ik telkens dacht dat de set defect was.

Het probleem:

De 2e node crasht na een paar dagen en dit is te herkennen aan continue knipperende blauw licht op de 2e node en verminderde wifi dekking/snelheid op devices. De main router blijft atlijd werken.

Nu heb ik verleden week de XT12 gekocht. Na 3 dagen het identieke probleem!

De 2e node kan ik niet anders dan via wifi backhaul aansluiten en daar zouden ze ook voor gemaakt zijn. Vandaar dat de main router ook blijft werken.

Erg vervelend, maar nu? Ik weet bijna zeker dat dit door Asus hun FW komt, omdat er welgeteld 1 beta FW is (bij de XT8) die wel maanden lang goed blijft werken.

Moet ik naar Netgear kijken? Iemand tips?

Beste antwoord (via turkeyhakan op 12-10-2022 15:08)

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:49
@turkeyhakan ik heb dit verhaal wel eens vaker gelezen bij de zenwifi helaas en nooit oplossing gezien

CISSP! Drop your encryption keys!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:53
Het meest waarschijnlijk is wat je in je eigen titel zegt.
Dat die node z'n backhaul kwijt raakt en effectief dus niet meer te gebruiken is.
Zal wel een kwestie van teveel demping naar de dichtstbijzijnde andere node zijn.

Ook kan het zijn dat je teveel overlap tussen de nodes hebt waardoor hij tijdens bijvoorbeeld een kortstondige storing van zijn backhaul connect naar een node die eigenlijk slechter is er daar blijft hangen.

Je kunt vast wel kijken naar welke node hij zijn backhaul heeft.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:43:
Het meest waarschijnlijk is wat je in je eigen titel zegt.
Dat die node z'n backhaul kwijt raakt en effectief dus niet meer te gebruiken is.
Zal wel een kwestie van teveel demping naar de dichtstbijzijnde andere node zijn.

Ook kan het zijn dat je teveel overlap tussen de nodes hebt waardoor hij tijdens bijvoorbeeld een kortstondige storing van zijn backhaul connect naar een node die eigenlijk slechter is er daar blijft hangen.

Je kunt vast wel kijken naar welke node hij zijn backhaul heeft.
Ik heb maar één extra node (dus 1 main en 1 node). Wat ik ook heb geprobeerd, wireless backhaul blijft niet werken bij Asus (in mijn geval). Ook niet als ik één 5GHz band dedicated toewijs aan wireless backhaul.

Heel vervelend. Maar de XT12 gaat ook retour. Dan maar de XT8 blijven gebruiken met de betreffende beta FW die wel stabiel is.

Maar ik vroeg mij af of Netgear dit probleem ook heeft?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je moet je afvragen of je ondertussen niet meer kosten en tijd aan het investeren bent dan het leggen van een kabel had gekost.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Frogmen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:01:
Je moet je afvragen of je ondertussen niet meer kosten en tijd aan het investeren bent dan het leggen van een kabel had gekost.
Ik heb onwijs veel tijd besteed aan diverse FW installaties/herinstallaties. Ik wil het liefst een kabel inderdaad. Alleen heb ik geen loze leiding in mijn werkkamer. Wel in de slaapkamer verderop en op zolder. Maar dan moet ik door beton gaan boren.

Dus inderdaad worst-case scenario moet ik aan de slag met het leggen van een kabel. Maar ik wil het liever niet, omdat je het op de één of andere manier blijft zien in een kabelgoot.

De fabrikanten beweren dat je een 2nd node gewoon draadloos kunt gebruiken (is ook hun marketing). Dan wil ik daar ook graag gebruik van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@turkeyhakan Je spreekt al over betonboren dat is niet bevorderlijk voor je Wifi. Misschien ook NL rijtjeshuis, met evenzoveel andere Wifi netwerken. Tip laat een installateur komen, vraag vooraf naar iemand die creatief kabels kan trekken en netjes wegwerken er zijn soms meerdere wegen die naar Rome leiden en het hoeft niet de kortste te zijn.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

turkeyhakan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:07:
De fabrikanten beweren dat je een 2nd node gewoon draadloos kunt gebruiken (is ook hun marketing). Dan wil ik daar ook graag gebruik van maken.
Denk dat je een stap terug moet en een goede analyse moet maken van de oorzaak. Althans, aangezien je niets anders beschreven hebt dan met verschillende firmwares testen dan is dat deel nog niet klaar.

Maak je gebruik van vaste kanalen? Heb je de handleiding gevolgd? Hoe is de verbinding (kanaal, kanaalbreedte, zendvermogen, signaalsterkte, etc.) tussen de twee nodes? Wil je je instellingen delen (afgezien van SSID en passphrase)? Heb je de 2de node al een keer op een andere plek neergezet (eventueel dichter bij de 1ste node?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Frogmen schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:12:
@turkeyhakan Je spreekt al over betonboren dat is niet bevorderlijk voor je Wifi. Misschien ook NL rijtjeshuis, met evenzoveel andere Wifi netwerken. Tip laat een installateur komen, vraag vooraf naar iemand die creatief kabels kan trekken en netjes wegwerken er zijn soms meerdere wegen die naar Rome leiden en het hoeft niet de kortste te zijn.
Tussen mijn main router en 2e node zit 1 gipsmuur en een trappenhuis. Geen beton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
lier schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Denk dat je een stap terug moet en een goede analyse moet maken van de oorzaak. Althans, aangezien je niets anders beschreven hebt dan met verschillende firmwares testen dan is dat deel nog niet klaar.

Maak je gebruik van vaste kanalen? Heb je de handleiding gevolgd? Hoe is de verbinding (kanaal, kanaalbreedte, zendvermogen, signaalsterkte, etc.) tussen de twee nodes? Wil je je instellingen delen (afgezien van SSID en passphrase)? Heb je de 2de node al een keer op een andere plek neergezet (eventueel dichter bij de 1ste node?
Ik heb mijn 2e node inderdaad al een keer op een andere plek gezet. Hemelsbreed zit er denk ik 7 meter tussen en alleen een muur van gips.

Ik gebruik de standaardinstellingen in de Asus GUI. 160MHz heb ik aan, maar met uit merk ik geen verschil in stabiliteit. Ik weet niet welke handleiding ik zou moeten volgen aangezien ik zelf al vrij gevorderd ben in netwerken.

Kabel = stabiel. Maar die optie heb ik nu (nog) niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Of je een wireless backhaul kunt gebruiken is afhankelijk van de demping die ertussen zit.
Het inzetten van andere devices en/of andere FW zal daar geen verandering in brengen.
En hopen dat je vanaf de begane grond naar een verdieping erboven voldoende signaal overhoud is echt "wishful thinking".
Probeer die node eens in het trappenhuis te plaatsen, waarschijnlijk gaat dat een stuk beter.

160Mhz is niet verstandig, dat levert veel meer connectie problemen op.

En voor een kabel naar een slaapkamer op dezelfde verdieping heb je hoogst waarschijnlijk geen betonboor nodig.
En afwerken via een holle plint vereist geen lelijke kabelgoot.

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 12-10-2022 10:22 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:21:
Of je een wireless backhaul kunt gebruiken is afhankelijk van de demping die ertussen zit.
Het inzetten van andere devices en/of andere FW zal daar geen verandering in brengen.
En hopen dat je vanaf de begane grond naar een verdieping erboven voldoende signaal overhoud is echt "wishful thinking".
Probeer die node eens in het trappenhuis te plaatsen, waarschijnlijk gaat dat een stuk beter.

160Mhz is niet verstandig, dat levert veel meer connectie problemen op.

En voor een kabel naar een slaapkamer op dezelfde verdieping heb je hoogst waarschijnlijk geen betonboor nodig.
En afwerken via een holle plint vereist geen lelijke kabelgoot.
Ik heb mijn node al eens tegen de gipsmuur aan gezet. Dat is bijna in het trappenhuis zeg maar. Dezelfde problemen. Ik heb op zolder trouwens wel een ethernet aansluiting. Maar dan zit ik weer met mijn PC die ik via wifi moet verbinden en dat wil ik niet aangezien het gamen niet ten goede komt.

Ik kan via het plafond zo door de gipsplaat heen boren. Maar heb nog geen chique kabelgoot gezien.. Plinten zitten er al (vast geboord aan de muur, dus dat gaan niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Laatst online: 02:37

lier

MikroTik nerd

turkeyhakan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:19:
Ik gebruik de standaardinstellingen in de Asus GUI. 160MHz heb ik aan, maar met uit merk ik geen verschil in stabiliteit. Ik weet niet welke handleiding ik zou moeten volgen aangezien ik zelf al vrij gevorderd ben in netwerken.

Kabel = stabiel. Maar die optie heb ik nu (nog) niet.
Ik ken de Asus en de standaard instellingen niet. Maar 160MHz kanaalbreedte is niet heel vaak goed bruikbaar. Zeker als stabiliteit een ding is zou ik naar 40MHz gaan (en als dat wel stabiel draait naar 80MHz).

Wat betekent "vrij gevorderd"? Heb je veel kennis van Wifi? Lijkt ook wat haaks te staan op het gebruik van standaard instellingen (wil je die wel delen?).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Er zijn holle overzet plinten die je op de bestaande plint monteert, maar een witte utp cat 6 kabel op de kop van de bestaande plint zetten zie je ook nauwelijks.

Tegen de gipsmuur is natuurlijk precies hetzelfde als elders in die kamer, vrije lucht geeft nauwelijks demping alleen massive structuren doen dat.
Het idee van het trappenhuis is, dat je de demping verdeelt tussen de main node, de secundaire node en je device op de werkkamer.
Nu zit alle demping tussen de main node en de secundaire node en bijna niets tussen de secundaire node en je device.

Je krijgt momenteel eigenlijk hetzelfde resultaat als je die secundaire node uitzet en je device rechtstreeks naar je main node laat connecten.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 12-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
turkeyhakan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:27:
[...]

Ik heb mijn node al eens tegen de gipsmuur aan gezet. Dat is bijna in het trappenhuis zeg maar. Dezelfde problemen. Ik heb op zolder trouwens wel een ethernet aansluiting. Maar dan zit ik weer met mijn PC die ik via wifi moet verbinden en dat wil ik niet aangezien het gamen niet ten goede komt.

Ik kan via het plafond zo door de gipsplaat heen boren. Maar heb nog geen chique kabelgoot gezien.. Plinten zitten er al (vast geboord aan de muur, dus dat gaan niet).
Die Zenwifi heeft toch meerdere poorten? Dus dan stop je de kabel van zolder in de zenwifi, en je pc in de zenwifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Het ontgaat jullie één ding: ik heb één firmware die ik probleemloos maanden kan draaien. Dus we vallen eigenlijk terug op iets wat ik al weet en dat is het aanleggen van een kabel. Daar heb ik op dit moment geen zin/tijd voor om het te doen op de manier waarop het bij mij past (netjes).

Ik val dus eigenlijk terug op: hebben meerdere mensen soortgelijke ervaringen of raden jullie een ander mesh systeem aan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@turkeyhakan ik heb dit verhaal wel eens vaker gelezen bij de zenwifi helaas en nooit oplossing gezien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
turkeyhakan schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:37:
Het ontgaat jullie één ding: ik heb één firmware die ik probleemloos maanden kan draaien. Dus we vallen eigenlijk terug op iets wat ik al weet en dat is het aanleggen van een kabel. Daar heb ik op dit moment geen zin/tijd voor om het te doen op de manier waarop het bij mij past (netjes).

Ik val dus eigenlijk terug op: hebben meerdere mensen soortgelijke ervaringen of raden jullie een ander mesh systeem aan?
Ik begrijp deze reactie niet zo goed. Je vraagt in je openings post om tips en die krijg je.
Kleine tip: herlees je TS en volgende keer formuleer concreter.

Mijn advies: een ander mesh set gaat je alleen helpen als je de randvoorwaarden weet waarom de firmware van de asus misgaat.
Als dit komt omdat de signaal sterkte te zwak is of teveel last heeft van interferentie gaan andere sets hier ook last van hebben.
Misschien dat andere sets beter er mee omgaan maar het probleem kan terug komen.

Als je andere sets bekijkt dan zijn er 2 lijnen die op tweakers populair zijn: netgear orbi en tplink deco.
De deco is wat prijs vriendelijker en heeft als voordeel dat je nodes niet hoeft te daisy chainen achter de hoofd node (orbis wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
frankyfn126 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:55:
[...]

Ik begrijp deze reactie niet zo goed. Je vraagt in je openings post om tips en die krijg je.
Kleine tip: herlees je TS en volgende keer formuleer concreter.

Mijn advies: een ander mesh set gaat je alleen helpen als je de randvoorwaarden weet waarom de firmware van de asus misgaat.
Als dit komt omdat de signaal sterkte te zwak is of teveel last heeft van interferentie gaan andere sets hier ook last van hebben.
Misschien dat andere sets beter er mee omgaan maar het probleem kan terug komen.

Als je andere sets bekijkt dan zijn er 2 lijnen die op tweakers populair zijn: netgear orbi en tplink deco.
De deco is wat prijs vriendelijker en heeft als voordeel dat je nodes niet hoeft te daisy chainen achter de hoofd node (orbis wel)
Er wordt hier gesuggereerd dat mijn main router waarschijnlijk te dichtbij staat of in ieder geval er voor zorgt dat devices niet weten met welk punt ze moeten verbinden. Dat is absoluut niet het geval. Als ik in het trappenhuis sta wellicht ja, maar daarbuiten niet.

Maar nogmaals val ik terug op mijn vraag waarom er één beta FW is die gewoon goed werkt en mijn node niet laat crashen, terwijl alle andere FW dit wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Als er 1 fw is die wel naar behoren en tevredenheid werkt: wat is dan je hulp vraag?
Mijn antwoord is gebruik die dan.

Het lijkt erop dat je 1) bevesting wilt dat de fw van Asus bij meerdere mensen problemen geeft. Laurens geeft aan dat vaker gelezen te hebben dus ja?

2)iemand een oplossing heeft voor de brakke firmware. Nee dat hebben we niet maar gebruik dan je oude set op de firmware die wel goed werkt

3) je niet open staat voor mensen die je willen helpen door out of the box te denken enkel omdat deze mensen je thuis situatie niet goed kennen. Het advies van andere is goed bedoeld.

4) je wilt weten of alternatieve sets dit ook hebben? Naar mijn weten niet, andere mensen mogen dit aanvullen. Elke set zal zo z'n bugs hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
frankyfn126 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:52:
Als er 1 fw is die wel naar behoren en tevredenheid werkt: wat is dan je hulp vraag?
Mijn antwoord is gebruik die dan.

Het lijkt erop dat je 1) bevesting wilt dat de fw van Asus bij meerdere mensen problemen geeft. Laurens geeft aan dat vaker gelezen te hebben dus ja?

2)iemand een oplossing heeft voor de brakke firmware. Nee dat hebben we niet maar gebruik dan je oude set op de firmware die wel goed werkt

3) je niet open staat voor mensen die je willen helpen door out of the box te denken enkel omdat deze mensen je thuis situatie niet goed kennen. Het advies van andere is goed bedoeld.

4) je wilt weten of alternatieve sets dit ook hebben? Naar mijn weten niet, andere mensen mogen dit aanvullen. Elke set zal zo z'n bugs hebben.
De XT8 set bevalt goed maar ik wil een band voor dedicated wifi backhaul. Ik gebruik die band nu ook voor mijn wifi devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar die XT8 heeft al een dedicated backhaul
The ZenWifi Pro XT12 is a 12 stream router: 4×4 (2.4GHz) + 4×4 (5GHz-1) + 4×4 (5GHz-2).
ZenWiFi XT8 is an 8-stream router: 2×2 (2.4GHz) + 2×2 (5GHz-1) + 4×4 (5GHz-2).
Sterker nog, de backhaul is net zo snel (4x4 5ghz), alleen de 5ghz naar je client device is iets trager MITS je apparaat 4x4 5ghz wifi kan (daar ga ik niet vanuit)

Dus de waarde van deze upgrade lijkt niet zo zinvol.
Mrja imho een duur mesh systeem kopen terwijl je utp hebt liggen is sowieso vrij "bijzonder"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
laurens0619 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:57:
Maar die XT8 heeft al een dedicated backhaul

[...]

Sterker nog, de backhaul is net zo snel (4x4 5ghz), alleen de 5ghz naar je client device is iets trager MITS je apparaat 4x4 5ghz wifi kan (daar ga ik niet vanuit)

Dus de waarde van deze upgrade lijkt niet zo zinvol.
Mrja imho een duur mesh systeem kopen terwijl je utp hebt liggen is sowieso vrij "bijzonder"
De backhaul van de XT8 is net zo sterk als die van de XT12. Alleen de 1e 5GHz band niet en daarom heb ik de XT12 gekocht zodat ik de 2e 5GHz band alleen voor wifi (dus dedicated) backhaul kan gebruiken en op de 1e 5GHz band ook 4x4 4800 Mbps beschikbaar heb.

[ Voor 10% gewijzigd door turkeyhakan op 12-10-2022 15:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@turkeyhakan De meeste clients zijn alleen 2x2, dus dan is je nut van 4x4 echt (zeer) beperkt.,
review: Hoe werkt wifi? - Van modulatie tot mu-mimo

JE gaat meer winst halen door die utp kabel erin te stoppen :)
lang verhaal kort: lekker die xt8 houden!

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 12-10-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt wel blijven focussen op FW en hardware, maar als dat ook maar iets verschil oplevert is dat hooguit in de marge.
De meest voor de hand liggende verklaring is nog steeds dat die node een te slechte verbinding met de main node heeft om betrouwbaar te werken.

Dit kun je simpel meten met een wifi analyzer app op je telefoon en in die kamer het signaal te meten als die node uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
Ben(V) schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:28:
Je kunt wel blijven focussen op FW en hardware, maar als dat ook maar iets verschil oplevert is dat hooguit in de marge.
De meest voor de hand liggende verklaring is nog steeds dat die node een te slechte verbinding met de main node heeft om betrouwbaar te werken.

Dit kun je simpel meten met een wifi analyzer app op je telefoon en in die kamer het signaal te meten als die node uit staat.
En dan heb ik perfect bereik. Dus het probleem ligt niet aan dat het signaal te zwak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je dan perfect bereik hebt zet je die node toch gewoon uit.
En met een wifi analyzer meet je geen bereik maar signaal sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
En nog steeds up en running met de enige beta firmware op de XT8 die goed werkt. Hoe kan dit?

Als ik de FW naar de nieuwste versie zou updaten, heb ik binnen 2 dagen weer last van het probleem waar dit topic voor is geopend. En ja ik reset de router altijd na een update (en soms ook voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@turkeyhakan
Misschien heeft die beta firmware wel iets als DFS uitgeschakeld staan? En heb je veel last van DFS events icm het backhaul channel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
laurens0619 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 12:29:
@turkeyhakan
Misschien heeft die beta firmware wel iets als DFS uitgeschakeld staan? En heb je veel last van DFS events icm het backhaul channel?
All settings zijn hetzelfde, dfs staat ook aan.

Ik zal eens mijn events controleren. Waar moet ik naar op zoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@turkeyhakan met een beta firmware is het altijd de vraag wat die echter onderwater doet
maar ik gok iets met DFS/RADAR in de eventlog :P

Zie ook hier wat meer info
https://www.snbforums.com...-backhaul-behavior.66317/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
laurens0619 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:15:
@turkeyhakan met een beta firmware is het altijd de vraag wat die echter onderwater doet
maar ik gok iets met DFS/RADAR in de eventlog :P

Zie ook hier wat meer info
https://www.snbforums.com...-backhaul-behavior.66317/
Ik ga dit even doornemen!! DFS zou nog wel eens mijn probleem kunnen zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
turkeyhakan schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:44:
[...]

Ik ga dit even doornemen!! DFS zou nog wel eens mijn probleem kunnen zijn..
Wie weet
Zie ook deze post
https://www.snbforums.com...-that-160mhz-issue.65851/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
@laurens0619 lastig om te zeggen, maar ik zie geen gekke dingen terug. Niet zoals iemand die z'n logboek heeft gedeeld in ieder geval.

Het probleem wat TS beschrijft in de eerste link van 13:15 is exact het probleem wat ik ook heb! De node houdt het inderdaad precies 3 dagen vol en verbind daarna via 2,4GHz om daarna eventueel nog te crashen en de verbinding helemaal te verliezen. Helaas geen update meer van die persoon...

Maar deze beta FW werkt nog steeds perfect. Meerdere keren contact gehad met Asus over dit probleem: "meneer, de XT8 is ons meest verkochte router, probleem is niet bekend". Als ik ze dan toelichting geef over hoe en wat: "geen idee". Ach ja, totdat ik een keer een kabel heb getrokken doen we het voorlopig op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@turkeyhakan heb je nu gekeken met de probleemloze beta firmware of de prod waar je problemen mee hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
laurens0619 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:41:
@turkeyhakan heb je nu gekeken met de probleemloze beta firmware of de prod waar je problemen mee hebt?
Dat eerste. Ik heb op dit moment geen zin om weer alles te resetten en opnieuw te installeren en te testen. Het wegvallen van de node komt vaak ongelegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@turkeyhakan
Tja dat is een keuze tussen iedere dag badend in het zweet wakker worden "waarom viel de backhaul weg?" en het testen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wissewasje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-12-2023
@turkeyhakan Nou ben ik toch eigenlijk wel benieuwd welke beta firmware versie je draait. Ik heb dit probleem sinds de laatste update ook en krijg het niet meer opgelost met andere settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
wissewasje schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:00:
@turkeyhakan Nou ben ik toch eigenlijk wel benieuwd welke beta firmware versie je draait. Ik heb dit probleem sinds de laatste update ook en krijg het niet meer opgelost met andere settings.
ASUS ZenWiFi XT8 Firmware version 9.0.0.4.386.46980

https://dlcdnets.asus.com...x%20%EF%BC%88xt8%EF%BC%89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wissewasje
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-12-2023
Dank je @turkeyhakan, mijn 5Ghz backhaul verbinding is terug! Ik heb alleen de beta firmware op mijn node gezet en het groene lijntje is weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Nu online
wissewasje schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:43:
Dank je @turkeyhakan, mijn 5Ghz backhaul verbinding is terug! Ik heb alleen de beta firmware op mijn node gezet en het groene lijntje is weer terug.
Succes ermee! Het beste is (spreek uit ervaring) om ze eigenlijk bedraad aan te sluiten indien je die mogelijkheid hebt. Ik heb die mogelijkheid niet en heb al 2 jaar diverse dingen geprobeerd. Die firmware is het meest stabiele. Soms moet je even rebooten maar dat is echt heel incidenteel (lees 1x in de zoveel maanden).
Pagina: 1