Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:47
Hey,

Na advies te hebben gevraagd ivm een nieuw zuinig servertje heb ik deze onderdelen gekocht.
hidde212 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:48:
[...]

Als je voor zo goedkoop mogelijk gaat kun je beter naar tweedehands processors kijken (als dat een optie voor je is): processors uit Coffee Lake (8xxx-9xxx series) zijn over het algemeen ook nog eens zuiniger. Het grootste nadeel hieraan is dat de moederborden wat lastiger vindbaar/duurder zijn. Ik zou zelf voor zoiets kiezen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-8100 Tray€ 50,00 € 50,00
1MoederbordenASRock H310CM-DVS€ 49,32€ 49,32
1ProcessorkoelingGelid Solutions BlackFrore€ 16,30€ 16,30
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 25,32€ 25,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,77
De CPU heb ik via V&A gekocht.
Een PicoPSU had ik nog liggen van vroeger.

Alles ingebouwd in de kast van mijn huidige server, resultaat: geen boot.

Ik heb ondertussen alles uit de kast gehaald, enkel mobo, cpu, koeler en ram aangesloten op zowel de PicoPSU als op mijn oude voeding, maar het maakt geen verschil.

Ik krijg geen beeld, ik heb op Amazon een speakertje besteld (vorig mobo had die onboard), ik krijg geen POST beep codes.

Aangezien ik geen reserve-onderdelen heb om te testen ben ik een beetje radeloos over wat er zou kunnen fout gaan.

Iemand tips?

[edit]
Bijna vergeten te vermelden.

Er komt power op het bord, de cpu-fan draait.
Na 10sec lijkt alles te herstarten, de fan stopt dan een paar secoden. Hierna start de fan terug en blijft draaien. Maar nog steeds geen beeld of POST codes.

[ Voor 4% gewijzigd door Fire69 op 11-10-2022 23:33 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23-09 19:13

rdejongjr

Gnome

Even buiten de kast opnieuw opbouwen en checken:
24pin én 4+4 pin aangesloten?
Socket - geen pinnetjes gesloopt?
Koeler - geen scherpe randen aan de mount die in het bord prikken?
Overige schades

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:39

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

heb je 2 reepjes ram op het mobo gestoken, probeer ze beide eens per slot, mss dat je dan wat verder geraakt?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:19

MsG

Forumzwerver

Weet je zeker dat je de + en - goed hebt van de speaker? De polariteit maakt bij de piezo speaker uit.

Uiteindelijk is het toch een kwestie van uitsluiten en uitruilen met andere onderdelen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n9iels
  • Registratie: November 2017
  • Niet online
Je zou nog een CMOS reset van je moederbord kunnen proberen, dat kan nooit kwaad. Wat gebeurd er als het geheugen volledig uit het moederbord haalt en dan boot? Sommige moederborden tonen dan een "No memory detected error", dat zou een indicatie kunnen geven dat het geheugen niet lekker werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
rdejongjr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:00:
Even buiten de kast opnieuw opbouwen en checken:
24pin én 4+4 pin aangesloten?
Socket - geen pinnetjes gesloopt?
Koeler - geen scherpe randen aan de mount die in het bord prikken?
Overige schades
Het moederbord zit niet meer ingebouwd momenteel.

De power zal ik eens opnieuw met de normale voeding testen, maar de bedoeling was om het bord met een PicoPSU te gebruiken, en die is enkel een 20-PIN.
Dit bord werd me in het 'zuinige server' topic aanbevolen en zou met de PicoPSU moeten werken.
Beide voedingen geven hetzelfde effect, geen beeld, geen POST

Socket en koeler zijn gecheckt, die zijn OK.
SAiN ONeZ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:00:
heb je 2 reepjes ram op het mobo gestoken, probeer ze beide eens per slot, mss dat je dan wat verder geraakt?
Ik heb maar 1 reepje van 8GB. Getest in beide slots.
MsG schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:06:
Weet je zeker dat je de + en - goed hebt van de speaker? De polariteit maakt bij de piezo speaker uit.

Uiteindelijk is het toch een kwestie van uitsluiten en uitruilen met andere onderdelen.
Om zeker te zijn heb ik sowieso de aansluiting van de speaker eens gewisseld. Geen beeps.

Het probleem is dus dat ik geen andere onderdelen heb om mee te testen.
Mijn oude server was een Core2Duo, dus andere socket en nog DDR2 RAM :/
n9iels schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:27:
Je zou nog een CMOS reset van je moederbord kunnen proberen, dat kan nooit kwaad. Wat gebeurd er als het geheugen volledig uit het moederbord haalt en dan boot? Sommige moederborden tonen dan een "No memory detected error", dat zou een indicatie kunnen geven dat het geheugen niet lekker werkt.
CMOS had ik al gereset. Althans, hoop ik toch, er is geen jumper voorzien, gewoon een pad die je moet kortsluiten. Dat heb ik gedaan, met de CMOS batterij eruit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoeveel watt is die PicoPSU? Zo'n i3 is een volle 65+ watt processor.

Zelf draai ik een i3-10100T als server voor o.a. plex en wat andere meuk. Wel met een "gewone" FlexATX in een 1,5U behuizing.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
nelizmastr schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:51:
Hoeveel watt is die PicoPSU? Zo'n i3 is een volle 65+ watt processor.

Zelf draai ik een i3-10100T als server voor o.a. plex en wat andere meuk. Wel met een "gewone" FlexATX in een 1,5U behuizing.
Het is het 120W model, wel met een 100W laptop-adapter maar dat zou dus zeker wel ok moeten zijn.
Maar zoals gezegd, met een gewone 300W voeding gebeurt er ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:26

nelizmastr

Goed wies kapot

Fire69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:02:
[...]

Het is het 120W model, wel met een 100W laptop-adapter maar dat zou dus zeker wel ok moeten zijn.
Maar zoals gezegd, met een gewone 300W voeding gebeurt er ook niks.
Dan is het CPU, RAM of bord. Helaas zul je voor de diagnose, evt. lenen van een medetweaker, moeten bepalen welke het is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01

hidde212

Free your mind...

Fire69 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

Het moederbord zit niet meer ingebouwd momenteel.

De power zal ik eens opnieuw met de normale voeding testen, maar de bedoeling was om het bord met een PicoPSU te gebruiken, en die is enkel een 20-PIN.
Dit bord werd me in het 'zuinige server' topic aanbevolen en zou met de PicoPSU moeten werken.
Beide voedingen geven hetzelfde effect, geen beeld, geen POST
Ik had dit inderdaad aangeraden, maar had het zelf in combinatie met een PicoPSU met 4p stekker. Heb je de CPU stekker aangesloten toen je met de normale ATX voeding testte?
Socket en koeler zijn gecheckt, die zijn OK.

[...]

Ik heb maar 1 reepje van 8GB. Getest in beide slots.

[...]

Om zeker te zijn heb ik sowieso de aansluiting van de speaker eens gewisseld. Geen beeps.

Het probleem is dus dat ik geen andere onderdelen heb om mee te testen.
Mijn oude server was een Core2Duo, dus andere socket en nog DDR2 RAM :/

[...]

CMOS had ik al gereset. Althans, hoop ik toch, er is geen jumper voorzien, gewoon een pad die je moet kortsluiten. Dat heb ik gedaan, met de CMOS batterij eruit.
Hmm, als hij niet eens lijkt te POSTen zou het toch wel eens op een defect mobo kunnen duiden... En de processor had je tweedehands gekocht?

Ik heb eventueel wel onderdelen liggen om mee te testen, die moet ik dan alleen even uit mijn servertje trekken :)

...and your ass will follow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
hidde212 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 12:47:
[...]

Ik had dit inderdaad aangeraden, maar had het zelf in combinatie met een PicoPSU met 4p stekker. Heb je de CPU stekker aangesloten toen je met de normale ATX voeding testte?
Ik wist niet dat er 24-pins PicoPSU's waren, of met 4p stekkers. Ik had op hun site mijn type opgezocht (die dus al bijna 10 jaar in een doos lag) en die heeft nu nog steeds 20 dus dacht dat het OK was.
Ik had ook gegoogled of dit een probleem was en die extra 4 pinnen leveren stroom voor PCI-E kaarten dus zou ik in principe niet nodig hebben.
Met de ATX-voeding heb ik wel de extra stekkers aangesloten (2x 4pin)
[...]

Hmm, als hij niet eens lijkt te POSTen zou het toch wel eens op een defect mobo kunnen duiden... En de processor had je tweedehands gekocht?

Ik heb eventueel wel onderdelen liggen om mee te testen, die moet ik dan alleen even uit mijn servertje trekken :)
Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar Reichelt om te zien wat eventueel een oplossing is.
DOA, gewoon MB/RAM retourneren, ...
De CPU is inderdaad vanop V&A hier, dus da's een beetje een lastige zaak (daarom zei ik in het server-topic dat ik normaal geen tweedehands doe :D )

Heel tof van je om aan te bieden, maar als Belg is het waarschijnlijk wat ver uit de buurt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hidde212
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:01

hidde212

Free your mind...

Fire69 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Ik wist niet dat er 24-pins PicoPSU's waren, of met 4p stekkers. Ik had op hun site mijn type opgezocht (die dus al bijna 10 jaar in een doos lag) en die heeft nu nog steeds 20 dus dacht dat het OK was.
Ik had ook gegoogled of dit een probleem was en die extra 4 pinnen leveren stroom voor PCI-E kaarten dus zou ik in principe niet nodig hebben.
Met de ATX-voeding heb ik wel de extra stekkers aangesloten (2x 4pin)
Volgens mij zou het ook zonder 4p moeten werken, maar dat weet ik niet zeker. Mijn picopsu is overigens 20p ATX plus 4p CPU, dus 20p ipv 24p zou iig geen probleem moeten zijn.
[...]

Ik heb ondertussen een mailtje gestuurd naar Reichelt om te zien wat eventueel een oplossing is.
DOA, gewoon MB/RAM retourneren, ...
Goeie.
De CPU is inderdaad vanop V&A hier, dus da's een beetje een lastige zaak (daarom zei ik in het server-topic dat ik normaal geen tweedehands doe :D )
Tja, CPUs zijn wel lastig om kapot te maken, dus daar lijkt me het risico erg klein. Tweedehands moederborden zou ik idd afraden. Het zou natuurlijk altijd kunnen dat je net pech hebt gehad. Ben je nog in contact met de verkoper?
Heel tof van je om aan te bieden, maar als Belg is het waarschijnlijk wat ver uit de buurt :)
Ja dat wordt wel wat lastiger, zeker daar ik ook niet beneden de rivieren woon :)

...and your ass will follow

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fire69
Update:

Na nog een hoop proberen was er dus helemaal geen leven in te krijgen.
Deze week gemailed naar Reichelt dat ik MB en RAM wou terugsturen indien mogelijk, dat bleek geen probleem, ik kreeg direct een labeltje gemailed.
Ondertussen (wat ik direct had moeten doen) op Amazon gekeken en daar hetzelfde MB en RAM besteld.
Het RAM kwam vandaag aan en omdat ik toch wel benieuwd was of nu het RAM of MB van Reichelt defect was heb ik het Amazon-reepje even op hun MB geprikt.
En ja hoor, ik had beeld! :D

En dan nu het vreemde aan het verhaal...
Uit nieuwsgierigheid heb ik daarna terug het RAM van Reichelt geplaatst en het systeem startte ook op! :?

2 bedenkingen:
- Bij de eerste boot kreeg ik een melding dat de CMOS gereset was omdat er een aanpassing aan de configuratie gedetecteerd was. Veroorzaakt door het andere geheugen te plaatsen misschien?
- In het BIOS stond de speaker tijdens POST uitgeschakeld! Da's niet echt slim van Asrock! :(

In ieder geval, alles werkt terug, iedereen bedankt voor het meedenken :)
Pagina: 1