Foto's
:strip_exif()/f/image/wTWAEXd3fmWvwCImJOxcBwox.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xcSQdMAmKWm5KxGrBJfKbqV0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/50VBKDa5Bp5WmlyRGP4MmvuP.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VRUPJCRvQDyoR0FJUYfSYhlS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TlzuheoRu8npq9xLn0TtXyz8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1B5sO2FBapzmmsuFHpx6TEFh.jpg?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Als ik via Google Maps zowel dak voor als het dak achter meepak kom ik op ca 20m2 uit. Maar dat is inclusief dakkapel voor en achter. Pak ik alleen het dak voor gelegen op het westen is het ca 10-12m2 bruikbaar.Voor is gericht op west, achterdak op het oosten. Zoals te zien op de luchtfoto pakt ie minder opbrengst mee dan het deel voor. Achter is er bovendien een dubbele dakkapel op elkaar geplaatst. Ik vraag me af hoeveel bruikbaar dakoppervlak ik overhoud. Plus de draaglast/capaciteit van de uitbouw op het dakkapel is mij niet bekend.
Heeft het nog nut om voor het kiepraampje eruit te halen? Er is genoeg lichtinval door de dakkapel voor en achter. En het slokt wel de ruimte op voor een extra paneel. Het is in elk geval niet de meest ideale lay out die de buren wel hebben. Die hebben geen schoorsteenpijpjes en dakraam in de weg zitten.
Schaduw
Genoeg harde schaduw zoals te zien door de dakkapellen op de woning zelf en van de buren. Ik zie tussen de dakkapel voor en de rand maar plek waar mogelijk 1 los paneel kan. Maar op elke andere plek pak je minder opbrengst.Jaarverbruik
Nog onbekend. Is niet opgegeven door de huidige bewoner. Ik woon alleen, verbruik nu 300m2 gas en met 9*350 panelen met Sunny Boy sma omvormer lever ik van 2350 kWh opwek zo'n 1150 kWh terug. Dus eigen verbruik is dan 1150/1200 kWh. Maar dat is in een jaren 90 eengezinswoning, tevens een rijtjeshuis. Kook via inductie. Dus 300m2 gas is puur voor sww.Huidige elektriciteitsaansluiting
Oude stoppenkast: verwacht 1 fase x 25 aansluiting. Het is een jaren 30 woning. Nu wil ik dat sowieso aanpakken voor iets moderners + alle opbouwkasten controleren op katoendraden. In eerste instantie uitrusten met 1x 35. 3 fase zou enkel mijn voorkeur hebben bij het opladen van een eigen EV. Bij gebrek aan een eigen oprit en gemeenteverbod qua kabels over de gemeentestoep zie ik niet in hoe extra investeren in 3 fase systeem mij meer oplevert nu ik nog geen EV heb.Budget en doel
7500-8000 voor panelen + omvormer + montage. Nog aanvullend 5k voor meterkast + electra vernieuwen.Wie gaat het project uitvoeren
Pv installatie/montagebedrijf.Bijhouden van data
Heeft voor mij geen voorkeur. Inlog via het SMA portal in mijn huidige huurwoning met Pv installatie geeft mij voldoende info icm een eigen meter/telwerk in de meterkast qua totale opwek.Reeds verkregen offertes
De enige met een concrete offerte die terug kwam was:| Aantal | Omschrijving | Totaalprijs |
| 10 | AEG mono black 370Wp zonnepanelen - aansluitkabels en MC stekkers - 20 jaar productgarantie - 10 jaar garantie op 93.25% van het nominale vermogen - 25 jaar garantie op 85.85% van het nominale vermogen - omvormer(s) SolarEdge 3000H - 10 optimizers (25 jaar garantie) - op alle omvormers 12 jaar garantie _________ Totaal vermogen 3700 Wp | € 4.522,14 Onderbouwsysteem (25 jaar garantie) € 700,30 Montage van het systeem € 1.462,70 Korting BTW teruggave service* € -50,00 Totaal offerteprijs excl. BTW € 6.635,15 BTW 21% € 1.393,38 Totaal offerteprijs incl. BTW € 8.028,53 Totale investering na BTW teruggave € 6.715,15 |
Regio
Zuid west OverijsselZou ik de dakkapel voor en achter kunnen verzwaren zodat er een hellend onderbouw op kan voor meer panelen als uitbreiding? Het geeft meer ruimte in huis, maar blokkeert een simpele lay out behoorlijk. Zonder legplan is het mij niet duidelijk hoe de ene pv montagebedrijf er tien denkt kwijt te kunnen. Plus geeft werken met optimizers op een west/oost opstelling de beste efficiency / opbrengst? Ik heb nu 1 dak vol liggen met 9 panelen op zuidwest. Hoe meer optimizers hoe duurder het systeem en hoe meer stuk kan / vervangen moet worden op termijn lijkt mij.