Ik ben al een paar maanden aan het onderzoeken hoe ik mijn beperkte dak ruimte het beste kan vullen met zonnepanelen. Vanwege de beschikbaarheid bij de aanbieders, loop ik een beetje vast. Maar ik wil eigenlijk wel een stap gaan zetten, anders zit ik over een jaar nog zonder panelen 
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met een soortgelijke dakindeling of die ook hebben moeten passen en meten voor een zo hoog mogelijk rendement. Als de panelen er eenmaal liggen, dan is er namelijk geen ruimte meer om uit te breiden.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook de DMEGC 370Wp tegengekomen, welke maar 1038mm breed is. Totaal kom je dan op 5.19 meter, wat als het goed is zou moeten passen. Je gaat dan echter niet naar 8x400Wp (zie offerte hieronder), maar naar 10x370Wp. De scheelt 500Wp, maar daarvoor betaal je wel 2 panelen plus montage en omvormer./f/image/lx8onTVGEvIzdq42CUuw3ZTC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L5OCOd8wutG9XYsJKGecfB1j.png?f=fotoalbum_large)
In theorie zou ik 2 rijen van 5 panelen naast elkaar kunnen passen, mits deze maximaal rond de 1m meter breed zijn. In de offertes die ik tot nu toe ontvangen heb, zitten panelen die 110 zijn en dus maar 4 breed geplaatst kunnen worden.
Mijn andere hoop was dat er bij panelen van 175 bij 113 nog een 9e paneel tussen de dakramen geplaatst kon worden. Maar volgens de installateur is dat geen optie. Qua hoogte zou het moeten kunnen, maar mogelijk kom je niet uit met de montage?
8x DMEGC 400M10-54HBB 400Wp 1708x1134 mm half cells full black
8x Enphase IQ7+ Micro Omvormer 295VA
8x Enphase 1-fase Q aansluitkabel 2,5MM² Portrait vpe 240
1x Enphase 1-fase eindkap - circuitafsluiting tbv Q aansluitkabel vpe 10
1x Enphase Ferrietring per aderdraad 100
1x Enphase 1-fase Q-Relais
1x Enphase Envoy-S Gateway
1x Installatiekast HT220S44 met 1 DIN-rail leeg 220x220
1x Leveren en monteren PV verdeler incl. B16 aardlekautomaat 30mA in bestaande kast. geschikt voor
maximaal 3680 watt. 1 2p40A hoofdschakelaar, 1 aardlekautomaat 2PB16A, 1 PV B16A automaat en 1x
WCD
Verder nog wat montagekosten, montagemateriaal en BTW service terugvordering.
Totale kosten 4.900 ex btw (€1,53/Wp).
Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met een soortgelijke dakindeling of die ook hebben moeten passen en meten voor een zo hoog mogelijk rendement. Als de panelen er eenmaal liggen, dan is er namelijk geen ruimte meer om uit te breiden.
Zo ben ik bijvoorbeeld ook de DMEGC 370Wp tegengekomen, welke maar 1038mm breed is. Totaal kom je dan op 5.19 meter, wat als het goed is zou moeten passen. Je gaat dan echter niet naar 8x400Wp (zie offerte hieronder), maar naar 10x370Wp. De scheelt 500Wp, maar daarvoor betaal je wel 2 panelen plus montage en omvormer.
Foto's
/f/image/lx8onTVGEvIzdq42CUuw3ZTC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/L5OCOd8wutG9XYsJKGecfB1j.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
De zuidkant van het dak is beschikbaar, minus 2 Velux dakramen. Het dak meet 19 bij 15 dakpannen. Je komt op ongeveer 5.3 meter breed bij 5.70 meter hoog. De binnenmaat van mijn woning is 510 cm, dus ik weet niet hoe men hier mee om gaat in de meting. Het is nieuwbouw, dus de tussenmuren met de buren zijn dik en er zit nog een spouw tussen.In theorie zou ik 2 rijen van 5 panelen naast elkaar kunnen passen, mits deze maximaal rond de 1m meter breed zijn. In de offertes die ik tot nu toe ontvangen heb, zitten panelen die 110 zijn en dus maar 4 breed geplaatst kunnen worden.
Mijn andere hoop was dat er bij panelen van 175 bij 113 nog een 9e paneel tussen de dakramen geplaatst kon worden. Maar volgens de installateur is dat geen optie. Qua hoogte zou het moeten kunnen, maar mogelijk kom je niet uit met de montage?
Schaduw
Er is geen schaduw en de kans dat die er komt is ook minimaal (eigenlijk 0), aangezien er geen groeiende bomen rondom de woning staan en alles al volledig bebouwd is.Jaarverbruik
4.800 kWh, waarvan ongeveer 5 kWh per dag basisverbruik (wat dus ook verbruikt wordt als we op vakantie zijn). De overige 7 kWh is 'variabel' verbruik door wat we doen. De verwachting is dat dit zo blijft. We maken al gebruik van 'standsverwarming', dus warmtepomp zal er niet snel komen. En een elektrische auto laden is niet haalbaar omdat er geen auto in de nabijheid geparkeerd kan worden.Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase aansluiting met 11 groepen met een kookplaat-groep.Budget en doel
Budget is niet echt een probleem, ook gezien de beperkte ruimte. Ik ben vooral op zoek naar het afdekken van mijn eigen verbruik, zodat ik de installatie hopelijk zo snel mogelijk heb terugverdient.Wie gaat het project uitvoeren
Aanschaf en installatie door installateur.Bijhouden van data
Geen hele specifieke wensen. Ik meet mijn stroomverbruik nu zelf via de P1 poort, maar meer details over de panelen is natuurlijk altijd leuk.Reeds verkregen offertes
Tot nu toe een concrete offerte:8x DMEGC 400M10-54HBB 400Wp 1708x1134 mm half cells full black
8x Enphase IQ7+ Micro Omvormer 295VA
8x Enphase 1-fase Q aansluitkabel 2,5MM² Portrait vpe 240
1x Enphase 1-fase eindkap - circuitafsluiting tbv Q aansluitkabel vpe 10
1x Enphase Ferrietring per aderdraad 100
1x Enphase 1-fase Q-Relais
1x Enphase Envoy-S Gateway
1x Installatiekast HT220S44 met 1 DIN-rail leeg 220x220
1x Leveren en monteren PV verdeler incl. B16 aardlekautomaat 30mA in bestaande kast. geschikt voor
maximaal 3680 watt. 1 2p40A hoofdschakelaar, 1 aardlekautomaat 2PB16A, 1 PV B16A automaat en 1x
WCD
Verder nog wat montagekosten, montagemateriaal en BTW service terugvordering.
Totale kosten 4.900 ex btw (€1,53/Wp).
- Installatie heeft 2 jaar garantie (geen voorrij- arbeids, en materiaalkosten).
- 5 jaar garantie op de omvormers
- 20 jaar garantie op het montage materiaal
- 12 jaar productgarantie op de panelen
- 25 jaar vermogensgarantie op 84,8%
Regio
Leiden/Gouda[ Voor 2% gewijzigd door eborn op 12-10-2022 08:41 . Reden: kleine maatwijzigingen ]