Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

stroomverbruik pc

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik vraag me het volgende af;

wat verbruikt meer stroom?

een systeem 24 u standby laten staan?

een systeem 24 u op de schermbeveiliging laten staan?

• Garfield|IA
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Standby is zuiniger, schermbeveiliging werkt bijv een CPU en HDD nog volop

Verwijderd

stand-by definitly

• Eguan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

Stand-by is voordeliger, bij schermbeveiliging staat alles nog lekker te rammelen, bij stand-by gaan er wat onderdeeltjes slapen.

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

Verwijderd

Dit zou ik ook wel willen weten: hoe duur is het om een pc 24 uur aan te laten staan, met de monitor uit. En geluid ook uit.
(Een redelijk gewone pc)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

volgens mij kun je het maximum verbruik in ieder geval gewoon berekenen, neem:

- het vermogen van je PC voeding (bijv. 200, 250, 300 watt)
- de prijs van een kilowattuur van de energie-maatschappij
- hopla, 24 uur keer 0.200 kilowatt keer F x.xx per kilowattuur = maximale totaalbedrag.

een standby systeem neemt natuurlijk minder dan 200 watt, maar dan moet je dus weten welk percentage van het maximum dat is ...

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Ongeveer 200 piek per jaar. Dat stond een keer in C'T. Daar waren ze bezig om desktopcomputers van een bedrijf 's nachts te laten rekenen in een distributed netwerk o.i.d.

Verwijderd

Wat ik me afvraag, wat heb je aan een pc als ie op screensaver of stand-by staat?
Waarom zet je hem niet gewoon ff uit?

Of ben je altijd wat aan het downloaden ofzo? :r

Gewoon ff uitzetten als je hem niet gebruikt.

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:17 schreef Renko het volgende:
Wat ik me afvraag, wat heb je aan een pc als ie op screensaver of stand-by staat?

}:O }:O }:O

• AP3X
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
"Of ben je altijd wat aan het downloaden ofzo?"

tjah, als me pc de hele dag aan staat, waarom niet ? :9

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:17 schreef Renko het volgende:

nee, want bij elke keer aan/uit (dat zou dan een stuk of 10 keer per dag worden) krijgen alle componenten weer een nieuwe "klap" en daardoor gaat hun levensduur achteruit :+

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:40
Met de nieuwe energiebesparende rommel in w2k, kan het stroomverbruik van een PC drastisch omlaag. CPU kan uit, harddisk kan uit, monitor kan uit. Waarschijnlijk slurpt ie dan nog maar 10-40 Watt...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 24-11 22:36
nee, want bij elke keer aan/uit (dat zou dan een stuk of 10 keer per dag worden) krijgen alle componenten weer een nieuwe "klap" en daardoor gaat hun levensduur achteruit

Hmmm, daar heb ik laatst een artikel over gelezen en de meningen over een verkorte levensduur door het aan/uit zetten zijn redelijk verdeeld......

• Kev0867
  • Laatst online: 12-12-2020
stand-by is zuiniger..

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 15:58 schreef insoft het volgende:
Dit zou ik ook wel willen weten: hoe duur is het om een pc 24 uur aan te laten staan, met de monitor uit. En geluid ook uit.
(Een redelijk gewone pc)
We hebben het een keer gemeten tijdens een avondje mini LAN-party (4 computers)... Bleek dat we met z'n vieren in 8 uur tijd ongeveer anderhalve gulden hadden verbruikt :) (bij actief gebruik dus)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-11 10:44
(jarig!)
Op dinsdag 28 augustus 2001 16:03 schreef Taco het volgende:
Ongeveer 200 piek per jaar. Dat stond een keer in C'T. Daar waren ze bezig om desktopcomputers van een bedrijf 's nachts te laten rekenen in een distributed netwerk o.i.d.
lijkt mij toch wel weinig, moest het maar 200 piek zijn zie ik echt niet in waarom ik mijn pc zou uitzetten, of bedoel je 200 extra voor de nacht?

Verwijderd

Het is toch mogelijk om een Kw/h meter tussen je pc en 230v aansluiting te zetten?

200piek in een jaar?
Aan me neus, heb je de prijzen van de Nuon wel eens gezien!!!! Je schrikt je rot hoe omhoog dat is gegaan.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-11 20:51
Mensen, zeg nou zelf..
Wat heb je nu in hemelsnaam aan Stand-By...

Als je aan het downloaden of een het }:O'en bent, dan heb je niets aan Stand-By.
En doe je dat niet .. Dan heb je geen Stand-By nodig.

Dan kun je beter je PC Uitzetten, dat is nog zuiniger. En minder gevaarlijk ( Ouders kunnen zich daar erg zorgen over maken ).

Of ben je te freakie, en durf je hem niet uit te zetten :)

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Goldme
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 15:39
Het is niet dat de componenten een klap krijgen, het is gewoon de harde schijf die elke keer moet opspinnen, en dat is nu eenmaal niet bevorderlijk voor dat ding, beter is om je computer aan te laten als je weet dat je hem de komende uur gaat gebruiken.

Die van mij staat zodra ik wakker ben aan em gaat uit als ik ga slapen, hij is altijd aan het downloaden(kabel). Monitor is de enige wat ik uitdoe, die slurpt heel wat power. Dat uitdoen van de monitor is ook niet echt bevorderlijk voor dat ding maar he, het is een liyama met 5 jaar garantie dus....

Verwijderd

Op dinsdag 28 augustus 2001 16:03 schreef limoentje het volgende:
volgens mij kun je het maximum verbruik in ieder geval gewoon berekenen, neem:

- het vermogen van je PC voeding (bijv. 200, 250, 300 watt)
- de prijs van een kilowattuur van de energie-maatschappij
- hopla, 24 uur keer 0.200 kilowatt keer F x.xx per kilowattuur = maximale totaalbedrag.

een standby systeem neemt natuurlijk minder dan 200 watt, maar dan moet je dus weten welk percentage van het maximum dat is ...
FOUT, je PC slurpt niet het aantal watt dat je PSU is... dat geeft slechts aan hoeveel die PSU maximaal KAN leveren. Als je dus bijvoorbeeld een standaard 250watt PSU gaat vervangen door een 400watt gaat hij echt niet meer stroom slurpen. Die 400watt PSU heefst slechts meer capaciteit.

Je moet dus eigenlijk de individuele componenten nemen, die bij elkaar optellen, dan nog rekening houden met het feit dat een PSU niet 100% efficient is (ongeveer 60-65 in werkelijkheid) en dan heb je een redelijke benadering.

Het aantal watt van je processor is makkelijk te achterhalen door ff in wat spec sheets te duiken of als je 'm overgeklokt heb de boel te benaderen met het programma Radiate. Op je monitor, HD en fans staan wel het aantal watt wat ze verbruiken, en voor de volgende componenten kun je de volgende waardes ongeveer gebruiken:
mobo: 20 watt
geheugenreepje: 5 watt
videokaart: 10-15 watt (passief heatsink), 20-25 watt (heatsink+fan)

Als je trouwes uit wilt rekenen of je PSU nog voldoende stroom levert voor je systeem moet je er niet vanuit gaan dat hij bij 100% belasting nog steeds goede stroom zonder pieken en dalen levert die je computer nodig heeft om stabiel te kunnen werken. Verder heb je ook altijd nog een piek in stroomverbruik als je alles aanzet, dus als je PSU aan de krappe kant is redden ze dat vaak niet meer ookal is de PSU nog wel voldoende voor een draaiend systeem. Als je aan de veilige kant wilt zitten moet je ongeveer een PSU hebben die twee keer zoveel vermogen heeft als je systeem nodig heeft (zonder die 65% efficienty dus).

• Mc.Boldy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-10 16:44

Mc.Boldy

Chopperfreak without chopper

Ik weet niet of ik hiermee iedereen gelukkig maak (behalve degene van wie pappie en mammie de kosten betalen), maar ik heb de kosten van mijn pc een keer berekend m.b.v zo'n stroommeter. Vanaf dat moment is hij toch maar uit gegaan en heb ik een router gebouwd van een P133.

Mijn config: AMD Athlon Classic 650@850 incl. GeForce. Kosten bij 100% }:O en incl. 21" Eizo monitor .... fl.65,= per maand. Zonder monitor was dit fl.35,= per maand. Dus net een stukkie hoger dan die 200 per jaar.... ;(

https://jobs.sap.com/search/?createNewAlert=false&q=&locationsearch=%27s-Hertogenbosch&optionsFacetsDD_department=&optionsFacetsDD_customfield3=&optionsFacetsDD_country=

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11 12:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Standby vind ik vaak #$@%, slaapstand wat minder...

Als je systeem standby gaat dan zet hij ook vaak de netwerkkaar(ten) uit en dan mag ik me dus weer overal gaan aanmelden (MSN Messenger, ICQ, noem maar op)..

Ze kunnen veel beter gewoon de processor op 4 Mhz laten lopen, dat doet mijn C-Control, ook dan heb je nog maar iets van 10 watt nodig, en je kan hem toch nog wat laten doen, de CD-rom, DVD, HDD, FDD, enzo moet natuurlijk wel uit

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

mijn dual PIII800, onboard SCSI en Lan, tv kaart, matrox G400Max, 3x quantum V 18,3Gb, Pioneer dvd, Yamaha 4416s, HP Surestore 24i, en WD 10 Gb hd, neemt bij maximale proc en HD gebruik NIET meer dan 150 Watt. En idle is dat ongeveer 100 Watt. En ik heb een 300 Watt voeding. Mijn andere station een Asus P3bf met PIII450 en 1 hd en dvd maximaal 60 Watt haalt. Als ik ze in de standby zet dan nemen ze met maximaal powersaving ingesteld resp. 70 en 35 Watt. Wat dat btreft kun je beter je monitor uit zetten want die neemt met gemak 100 Watt
Pagina: 1