Ik heb een thuisserver die draait op een Raspberry Pi met Raspberry OS (Debian based Linux). Ik heb nooit aan port forwarding willen doen om deze server (via Ziggo) bereikbaar te maken vanaf het internet. Toch heb ik de wens om mijn server via het internet te bereiken. Ik lees online dat een VPN een veiliger alternatief is voor port forwarding. Maar vervolgens kan ik hier weinig informatie over vinden. De Google zoekresultaten staan vol met sites over het opzetten van een eigen vpn-server of over het verbinden van het thuisnetwerk met een VPN. Wat ik wil is een bepaalde server-instantie isoleren van het thuisnetwerk en via een VPN-tunnel (fysiek wel over het thuisnetwerk) met het internet verbinden.
Vragen:
* Is dit een handige en veilige manier om mijn server bereikbaar te maken en is dat te doen voor een hobbyist zonder uitgebreide netwerkkennis?
* Kun je een server-instantie op een Raspberry pi 4, bijvoorbeeld als Docker Container, isoleren van je thuisnetwerk en via een VPN bereikbaar maken?
* Is het mogelijk om tegelijk de andere server-instanties op de Raspberry pi 4 gewoon aan het thuisnetwerk te hangen?
* Moet die VPN dan aan bijzondere eisen voldoen zoals port forwarding of hebben vrijwel alle betaalde VPN's dat? En betekent dit dat ik op mijn thuisrouter geen port forwarding doe, maar de vpn-server dat voor mij doet?
* Is dit veilig, of ben ik dan via de vpn-server net zo kwetsbaar als dat ik met port forwarding zou zijn?
* Waar kan ik hier meer over lezen?
Vragen:
* Is dit een handige en veilige manier om mijn server bereikbaar te maken en is dat te doen voor een hobbyist zonder uitgebreide netwerkkennis?
* Kun je een server-instantie op een Raspberry pi 4, bijvoorbeeld als Docker Container, isoleren van je thuisnetwerk en via een VPN bereikbaar maken?
* Is het mogelijk om tegelijk de andere server-instanties op de Raspberry pi 4 gewoon aan het thuisnetwerk te hangen?
* Moet die VPN dan aan bijzondere eisen voldoen zoals port forwarding of hebben vrijwel alle betaalde VPN's dat? En betekent dit dat ik op mijn thuisrouter geen port forwarding doe, maar de vpn-server dat voor mij doet?
* Is dit veilig, of ben ik dan via de vpn-server net zo kwetsbaar als dat ik met port forwarding zou zijn?
* Waar kan ik hier meer over lezen?