Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:19
Mijn vraag
...

Ivm de energiecrisis hebben wij een airco geplaatst. Nu draait de vloerverwarming stuk minder. Kan de stekker eruit of moet er water door de buizen blijven stromen?

Beste antwoord (via alternativ22 op 11-10-2022 22:04)

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:12
Het zou me niks verbazen als dit al een energiezuinige pomp is (niet zoals die van 20-30 jaar geleden die continue 65W verbruiken).
Kijk eens of er vermogens op het typeplaatje op de pomp staan? Is nu niet zichtbaar op de foto.

Dan spaar je inderdaad wel iets met een pompschakelaar, maar niet bizar veel.

Stekker er zomaar lange tijd uit laten zou ik niet doen. (ook vanwege risico op vastlopen van de pomp).
Hou er rekening mee dat het niet de vloerverwarmingsunit is die bepaalt of ie moet gaan verwarmen hè…. dat doet de CV ketel met thermostaat…

Als, op welk moment dan ook, de CV ketel / thermostaat besluit dat de ruimte verwarmd moet gaan worden, maar de vloerverwarmingspomp staat dan uit, dan blijft de ketel proberen de boel op te stoken, maar word de vloer nooit warm… dus ben je allemaal gas aan het verspillen…
Daarom dus niet zomaar stekker uittrekken, maar minimaal zo’n pompschakelaar gebruiken die reageert op inkomende warmte…
Die zijn alleen echter niet goedkoop… Vooral als je pomp nu al een zuinige moderne variant is, dan haal je de investering er misschien niet heel makkelijk uit.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:32
Stekker kan eruit, maar.... een pompschakelaar is beter om vastlopen van de pomp te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10-05 19:32
Ik denk dat de vloerverwarm aangesloten is op de cv, omdat de je het hebt over water. In dat geval zeker niet de stekker uit de pomp halen. Dan staat straks je pomp vast. Je kan dan beter een speciale pomp schakelaar halen, deze zet de pomp uit bij geen warmte vraag en draait 1 keer per dag een paar minuten om te voorkomen dat de pomp vast blijft staan.

https://f1nerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Je hebt het dus over de pomp van de vloerverwarmingsunit?

Wat is precies je doel met het willen loshalen van de stekker?
Wat verwacht je (precies!) ermee te kunnen bereiken?
(gewoon, om het even duidelijk te hebben, en het in eigen bewoordingen te horen).

(sneak preview: Gas ga je er namelijk totaal niet mee besparen… sterker nog, als je het verkeerd aanpakt, kan het zelfs extra gasverbruik kosten!!)

Hoe oud is de betreffende vloerverwarmingsunit? Foto?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alternativ22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:19
Thx voor de reacties
BrainCrash schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:39:
Je hebt het dus over de pomp van de vloerverwarmingsunit?

Wat is precies je doel met het willen loshalen van de stekker?
Wat verwacht je (precies!) ermee te kunnen bereiken?
(gewoon, om het even duidelijk te hebben, en het in eigen bewoordingen te horen).

(sneak preview: Gas ga je er namelijk totaal niet mee besparen… sterker nog, als je het verkeerd aanpakt, kan het zelfs extra gasverbruik kosten!!)

Hoe oud is de betreffende vloerverwarmingsunit? Foto?
Doel is vooral kwh verminderen... En dus niet onnodig laten draaien. Wat ik al aangaf, denk ik de vloerverwarming stuk minder te gebruiken nu we ook de airco beneden gebruiken voor verwarmen.

Is uit 2016..
Foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BQrSs3cQ10BkO2rt7oNkWVdLiOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R8s9ooH6sKX7G003BNCiOFB0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkerjack
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-04-2024
Dit is zo ongeveer precies waar een pompschakelaar voor bedoeld is: de pomp alleen aan laten slaan als er daadwerkelijk warmte is. Er zijn heel veel huishoudens waar zomer en winter de pomp draait, vrieskou of mussen-door-van-het-dak-hitte. Dat er bij jou nog (veel) minder warmtevraag zal zijn vanwege het gebruik van de airco als verwarming is natuurlijk alleen maar een extra besparing. Voordeel van de stekker er helemaal uit is dat je je vloerverwarming wel kunt gebruiken als dat nodig is en je pomp dus niet vast zal komen te zitten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
Het zou me niks verbazen als dit al een energiezuinige pomp is (niet zoals die van 20-30 jaar geleden die continue 65W verbruiken).
Kijk eens of er vermogens op het typeplaatje op de pomp staan? Is nu niet zichtbaar op de foto.

Dan spaar je inderdaad wel iets met een pompschakelaar, maar niet bizar veel.

Stekker er zomaar lange tijd uit laten zou ik niet doen. (ook vanwege risico op vastlopen van de pomp).
Hou er rekening mee dat het niet de vloerverwarmingsunit is die bepaalt of ie moet gaan verwarmen hè…. dat doet de CV ketel met thermostaat…

Als, op welk moment dan ook, de CV ketel / thermostaat besluit dat de ruimte verwarmd moet gaan worden, maar de vloerverwarmingspomp staat dan uit, dan blijft de ketel proberen de boel op te stoken, maar word de vloer nooit warm… dus ben je allemaal gas aan het verspillen…
Daarom dus niet zomaar stekker uittrekken, maar minimaal zo’n pompschakelaar gebruiken die reageert op inkomende warmte…
Die zijn alleen echter niet goedkoop… Vooral als je pomp nu al een zuinige moderne variant is, dan haal je de investering er misschien niet heel makkelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:37

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Die Wilo op standje 1 zal niet meer dan 10 Watt gebruiken. Uiteraard helpen alle beetjes maar een pompschakelaar is ook niet gratis en gebruikt ook 24x7 een beetje energie. Als hij niet meer hoeft te draaien zou ik er eerder een simpele tijdschakelaar tussen zetten die hem iedere dag even laat draaien.
Controleer wel regelmatig of deze het dan nog goed doet want een vastgelopen pomp is duurder dan dat ding een paar jaar 24x7 laten draaien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Pompschakelaar heb je er na 1 seizoen uit, dat is een no brainer.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb wel eens gelezen dat mensen hun vloerverwarming eens per x uur/dagen een keer aan laten springen voor een paar minuten om alles in beweging te houden. Lijkt me niet goed voor zo'n systeem om langdurig helemaal stil te staan.

Dus als je stekker eruit trekt zou ik puur al voor het gevoel toch een tijdschakelaar erop zetten, hele ouderwetse mechanische verbruiken zo'n 3 watt, maar een moderne (digitale) verbruikt nagenoeg niks. Is altijd goedkoper dan als je tzt weer je vloerverwarming in gebruik gaat nemen en de hele vloer eruit moet omdat alles dicht zit ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

teacher schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:12:
Pompschakelaar heb je er na 1 seizoen uit, dat is een no brainer.
Reken maar eens uit, zo'n no brainer is dat niet, 10Watt 24x7 per jaar verdien je niet zo snel terug met een pompschakelaar die al snel €40 kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:11
DukeBox schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:18:
Reken maar eens uit, zo'n no brainer is dat niet, 10Watt 24x7 per jaar verdien je niet zo snel terug met een pompschakelaar die al snel €40 kost.
Heb je de berekening gedaan dan?

10W continu ~ 80 kWh/jaar. Dat kostte vroeger (0,25/kWh) €20/jaar. Nu met prijs rond het plafond heb je hem in pakweg een jaar terugverdiend.

Als je het wel over continu 60W hebt, enfin, zei iemand al no-brainer?

Verbruik van de schakelaar zelf is orde 0.5 - 1W

Echter, als het een pomp is met gelijkstroommotor en electronische regeling moet je daar niet continu de stroom van in/uitschakelen. Ben er niet goed genoeg in thuis om dat zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkVissers
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:24
Mocht je cv installatie in de buurt zitten kun je ook kijken of je de pomp via je cv ketel kunt laten schakelen (is bij de meeste cv ketels wel mogelijk). Dan draait hij alleen als het nodig is, en eens per 24 uur samen met de cv pomp tegen vastlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Wilke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:52:
Ja, met vergelijkbare waarden maar jij rekent met een jaar, ik met 3 maanden (seizoen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
Wilke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:52:
[...]

10W continu ~ 80 kWh/jaar. Dat kostte vroeger (0,25/kWh) €20/jaar. Nu met prijs rond het plafond heb je hem in pakweg een jaar terugverdiend.
Ja, maar dan moet je zelf ook wel goed rekenen hè..
Je rekent nu qua besparing met een pomp die het *totale jaar UIT staat*. :+
(en bovendien is de goedkoopste pomp die ik kan vinden, én leverbaar is, zo rond de € 50)

Daarnaast, en dat is veel belangrijker: als dit inderdaad een energiezuinige, zelf regulerende pomp is, dan kan die er misschien helemaal niet goed tegen als die dagelijks (meermaals) wordt in/uit-geschakeld... Dat moet je wel ff goed uitzoeken!
In de handleiding van een moderne zuinige Grundfos Alpha2 bijvoorbeeld, staat expliciet dat je die niet mag aansluiten met een pompschakelaar tussen het stopcontact. Niet goed voor de pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 12:57
Oon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:12:
Ik heb wel eens gelezen dat mensen hun vloerverwarming eens per x uur/dagen een keer aan laten springen voor een paar minuten om alles in beweging te houden. Lijkt me niet goed voor zo'n systeem om langdurig helemaal stil te staan.
Hiero. Een zigbee smartplug (Lidl: €9,95) op de oude vvw pomp gezet. Ik zet hem 5 minuten per dag aan en bespaar zo 45W uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Ceaus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:38:
[...]

Hiero. Een zigbee smartplug (Lidl: €9,95) op de oude vvw pomp gezet. Ik zet hem 5 minuten per dag aan en bespaar zo 45W uit.
Hadden wij oorspronkelijk ook, toch maar een pompschakelaar aangeschaft. Gebeurde te vaak dat de CV wel aanging, maar de pomp dus niet omdat die nog op een timer stond (die van ons gebruikt 50W als hij aanstaat en zonder schakelaar staat hij 24/7 aan)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:32
Ik heb op een dergelijke WILO pomp (12 groepen) sinds 1 1/2 jaar nu onderstaande pompschakelaar. Pomp werkt nog steeds prima

https://www.bol.com/nl/nl...hakelaar/9300000007643795

Omdat je de pomp als hij aanstaat toch ook wel een beetje hoort, vind ik het ook een voordeel dat het lekker stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ceaus
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 31-03 12:57
Wailing_Banshee schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:52:
[...]

Hadden wij oorspronkelijk ook, toch maar een pompschakelaar aangeschaft. Gebeurde te vaak dat de CV wel aanging, maar de pomp dus niet omdat die nog op een timer stond (die van ons gebruikt 50W als hij aanstaat en zonder schakelaar staat hij 24/7 aan)
Oh? Ik heb de smartplug niet alleen op timer ( 5 minuten snachts) maar ook aan de Anna slimme thermostaat. Dus HomeAssistant weet precies wanneer de pomp moet draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Ceaus schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Oh? Ik heb de smartplug niet alleen op timer ( 5 minuten snachts) maar ook aan de Anna slimme thermostaat. Dus HomeAssistant weet precies wanneer de pomp moet draaien.
Wij hebben een slimme thermostaat die niet verbonden is met internet. En die hoef ik ook niet.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1