Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja, bij mij staat het op mn loonstrookje (zit in loondienst) er op als "Verrekening RSU" aan de betalingen kant, en als "Bijtelling RSU" bij inhoudingen in de tabel bijzondere beloning. Heb het niet helemaal uitgepluisd, maar volgens mij wordt er het nog zo geregeld dat je zo nog een gedeelte terugkrijgt van de "ingeleverde" RSUs, omdat ze niet precies 49,50% van de aandelen hebben kunnen inhouden.Amras schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Dat kwijtraken van aandelen, zie je dat in jouw geval dan nog ergens terug in je belastingaangifte? Of wordt dit door het bedrijf zelf (of de payroller) afgehandeld?
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2022 16:42 ]
1. Yep.Betaal je inderdaad inkomstenbelasting op het moment dat de aandelen vrijkomen? Dus niet pas als je ze daadwerkelijk verkoopt?
Wordt dit doorgaans correct afgehandeld door een payroller of moet ik dit zelf regelen in mijn aangifte?
Mijn eerste antwoord was: Geen flauw idee. Maar toen bedacht ik, dit is vergelijkbaar met aandelen met korting kopen, alleen dan is dat 15% bij mijHoe betaal je belasting in deze situatie? In dit geval leg ik zelf geld in, dus het lijkt mij niet dat ik hierover inkomstenbelasting betaal. Geef ik deze dan op voor de aankoopwaarde in box 3?
Wat gebeurt er als dit over 3 jaar wordt uitbetaald? Gaat er dan nog iets vanaf?
Ik woon in NL en werk, in loondienst, voor een Amerikaanse bedrijf. We zijn een aantal jaar geleden overgenomen.freakaleek schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:41:
Voor een goed antwoord hebben we nodig:
- waar woon je?
- waar werk je?
- ben je in loondienst of ZZP?
ThanksSissors schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:46:
[...]
1. Yep.
2. Bij mijn werkgever wel, maar geen idee of dat bij jou ook zo zal zijn.
[...]
Mijn eerste antwoord was: Geen flauw idee. Maar toen bedacht ik, dit is vergelijkbaar met aandelen met korting kopen, alleen dan is dat 15% bij mij.
Daar wordt loonbelasting over die 15% korting betaald zodra het vrij komt. Lijkt mij dat het voor jou hetzelfde zou zijn. Hoe het met box 3 zit tot het vrij komt durf ik niet te zeggen. Zoals jij beschrijft zou ik zeggen aankoopwaarde. Maar of het allemaal identiek is durf ik niet te zeggen, als in, is in, die 15% korting op aandelen wordt gewoon als extra salaris gezien, maar of dat bij jou ook extra salaris is, weet ik niet zeker.
Ja, dat hoop ik een beetje te voorkomen. Prima om de vereiste belasting te betalen, maar liever niets extra's.Patox schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:03:
Moet wel zeggen dat ik twijfel of het bij de belastingdienst helemaal goed gaat.. moest flink bijbetalen dit jaar.
Dat kwijtraken van aandelen, zie je dat in jouw geval dan nog ergens terug in je belastingaangifte? Of wordt dit door het bedrijf zelf (of de payroller) afgehandeld?CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 13:11:
Hier dezelfde ervaring met RSUs (mijn werkgever heeft per land netjes gedocumenteerd wat de locale fiscale impact is). Op het moment van vesten raak je de helft van de aandelen kwijt (aangenomen dat je in de hoogste belastingschijf zit) en krijg je de rest netto tot je beschikking. Dit kun je dan verkopen en overmaken naar je eigen bankrekening op een moment naar keuze. Evt waardestijging tussen vesten en verkoop wordt niet belast. Evt dividend op de aandelen zijn ingewikkelde regelingen voor, de IRS (belastingdienst in de VS) heft daar belasting op die je deels kan terugclaimen. Heb zelf nog niet in de positie gezeten dat het om bedragen ging die voor mij de moeite waard was om dat verder uit te zoeken.
Met opties werkt het anders, dan word je belast op het moment van de uitoefening.
Mocht ik inderdaad nog serieuze twijfels hebben na dit topic dan is dit een goede tip.PolarBear schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:37:
Dit is een van de meer complexe zaken in de inkomstenbelasting én afhankelijk van de precieze feiten en omstandigheden. Wil je echt zekerheid zou ik een belastingadviseur adviseren en dan er rekening mee houden dat die het ook lang niet allemaal weten.
Ja, bij mij staat het op mn loonstrookje (zit in loondienst) er op als "Verrekening RSU" aan de betalingen kant, en als "Bijtelling RSU" bij inhoudingen in de tabel bijzondere beloning. Heb het niet helemaal uitgepluisd, maar volgens mij wordt er het nog zo geregeld dat je zo nog een gedeelte terugkrijgt van de "ingeleverde" RSUs, omdat ze niet precies 49,50% van de aandelen hebben kunnen inhouden.Amras schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:00:
[...]
Dat kwijtraken van aandelen, zie je dat in jouw geval dan nog ergens terug in je belastingaangifte? Of wordt dit door het bedrijf zelf (of de payroller) afgehandeld?
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-10-2022 16:42 ]
Dat komt bij de uiteindelijke aanslag weer goed. Er wordt initieel 55.36% ingehouden om te voorkomen dat je nog moet bijbetalen maar bij de definitieve aanslag wordt de juiste inhouding over je totale inkomen bepaald. Idem voor bonussen, uitbetaling vakantiedagen etc.CyBeRSPiN schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 16:09:
[...]
Edit: inmiddels zie ik dat ik nog wat extra aftik via de loonstrook. Er wordt precies 50% van de geveste aandelen ingehouden, afgerond naar boven. Vervolgens word ik voor 55,36% belast (TBB) dus mag nog eens 5,36% extra van de totale som inleveren.
Via de inkomstenbelasting vervolgens nooit in de problemen gekomen in de vorm van een naheffing oid.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq