Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:04
Wij hebben een woning gekocht waarvan de beneden verdieping een paar jaar geleden is aangepakt. De opstelling kwa warmtesystemen is als volgt:

1 radiator in de gang (klein)
1 radiator in de keuken met open verbinding tot woonkamer
1 convector bij de achterpui in een convectorput. De maat van de convector is 280 bij 10 bij 15 (b) en hier heb ik 3 ventilatoren op gezet.

Ketel is een avanta uit 2012 die eerder dit jaar is onderhouden. Honeywell round modulation thermostaat.

Omdat we hier onze eerste winter in gaan ben ik het systeem gaan testen. Tot mijn verbazing duurt het ruim een uur voordat de temperatuur beneden 1 graad is gestegen (in dit geval van 21 naar 22).

Ondertussen heb ik het idee dat er een stukje in de puzzel ontbreekt. De woonkamer met gang en keuken is zo’n 60m2. Het lijkt me dat de huidige verwerkingscapaciteit daarvoor wat karig is. Hoe kijkt men daar hier tegenaan? Het lijkt wel alsof er een radiator ontbreekt.. of kan hier een ander probleem spelen?

Beste antwoord (via FrankoNL op 11-10-2022 21:28)

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
Wacht maar eens tot het een beetje koud wordt en je ook echt moet opwarmen.
Als het nog steeds maar met 1 graad per uur gaat als je 5 graden moet opwarmen dan is het inderdaad tijd om eens naar de instellingen te kijken. Maar nu lijkt het erop dat je thermostaat en CV gewoon zuinig staan ingesteld. En dat lijkt mij dit jaar eerder een pluspunt.

TheS4ndm4n#1919

Alle reacties

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:56
Je hebt dus nergens vloerverwarming?

• FrankoNL
Nielson schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:50:
Je hebt dus nergens vloerverwarming?
Nope, dat is door de vorige bewoners niet aangelegd toen ze de gietvloer gingen leggen. Niet heel handig.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Of de ketel is ingesteld om traag op te warmen. En idd, geen vloerverwarming?

Wat voor thermostaat zit er op, de standaard iSense? Deze kun je instellen om traag te verwarmen, dus niet snel op te stoken (voor vloerverwarming een goed idee).

Terwijl je opstookt, hoe warm voelen de radiatoren? Brand je je handen er aan, lauwtjes, warm maar niet gloeiend? IR thermometer bij de hand toevallig?

[ Voor 24% gewijzigd door Wilke op 11-10-2022 19:55 ]

• FrankoNL
Wilke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:53:
Of de ketel is ingesteld om traag op te warmen. En idd, geen vloerverwarming?

Wat voor thermostaat zit er op, de standaard iSense? Deze kun je instellen om traag te verwarmen, dus niet snel op te stoken (voor vloerverwarming een goed idee).
Ketel geeft nu een aanvoertemperatuur aan van 45 graden, dat is idd niet zo hoog. Overigens werkt de aluminium convector met de ventilatoren redelijk goed bij deze temperatuur, althans dat idee heb ik. Maar of het voldoende is…

Het is de honeywell round modulation, dat is een opentherm thermostaat.

Radiatoren zijn goed warm maar niet gloeiend heet. Ik kan ze zeg maar nog vastpakken. Helaas geen manier om daadwerkelijk te meten.

We hebben er wel aan zitten denken om alsnog vloerverwarming te gaan leggen maar met de investering + de nieuwe vloer die je dan zou moeten leggen en het al gespendeerde geld aan het huis.. dat is nu niet haalbaar. Dat is iets voor over een paar jaar.

Woning is uit 2001 overigens dus goed geïsoleerd.

[ Voor 25% gewijzigd door FrankoNL op 11-10-2022 19:59 ]

• Wilke
  • Nu online
Het lijkt er op dat je voorganger de boel efficiënt heeft u geregeld, al kan het idd ook zijn dat er te weinig capaciteit voorhanden is. Als je de temp op 60 zou zetten, dan blazen die fans de ruimte zo warm. Denk ik.

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:44
Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door de thermostaat. Een modulerende thermostaat vraagt water van lagere temperatuur als de temperatuur al bijna bereikt is, zodat de ketel met een hoger rendement stookt en je dus gas bespaart.

Als je dit wilt testen, kun je eens proberen om de thermostaat op 30 graden te zetten terwijl het binnen 20 graden is, en dan naar de aanvoertemperatuur te kijken. Ik denk dat die dan wel een stukje hoger is.

• FrankoNL
Wilke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:01:
Het lijkt er op dat je voorganger de boel efficiënt heeft u geregeld, al kan het idd ook zijn dat er te weinig capaciteit voorhanden is. Als je de temp op 60 zou zetten, dan blazen die fans de ruimte zo warm. Denk ik.
De maximale aanvoertemeratuur voor de ketel staat op 75 graden, dus hij kan wel hoger. De ketel kiest er in dit geval zelf voor (modulatie?) om met 45 graden te stoken. De huidige temp is dus 45, niet de maximaal ingestelde :).

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

paQ

FrankoNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:04:
[...]

De maximale aanvoertemeratuur voor de ketel staat op 75 graden, dus hij kan wel hoger. De ketel kiest er in dit geval zelf voor (modulatie?) om met 45 graden te stoken. De huidige temp is dus 45, niet de maximaal ingestelde :).
Kijk eens in de handleiding of je hem dan eventueel ook aan/uit kunt schakelen.

edit: of wat @PhilipsFan zegt

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-10-2022 20:06 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• FrankoNL
PhilipsFan schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:03:
Dit wordt vermoedelijk veroorzaakt door de thermostaat. Een modulerende thermostaat vraagt water van lagere temperatuur als de temperatuur al bijna bereikt is, zodat de ketel met een hoger rendement stookt en je dus gas bespaart.

Als je dit wilt testen, kun je eens proberen om de thermostaat op 30 graden te zetten terwijl het binnen 20 graden is, en dan naar de aanvoertemperatuur te kijken. Ik denk dat die dan wel een stukje hoger is.
Ja dat zou ook goed kunnen. Ik vraag me dan wel af of de temperatuurstijging van maximaal 1 graad per uur wel normaal is?

Eerste koophuis samen, dus ik heb er niet heel veel verstand van. :+

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FrankoNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:07:
[...]

Ja dat zou ook goed kunnen. Ik vraag me dan wel af of de temperatuurstijging van maximaal 1 graad per uur wel normaal is?

Als de ketel zo staat ingesteld, dat is wel zuiniger.

Je kan het waarschijnlijk wel anders instellen als je wilt dat het sneller gaat (water op hogere temperatuur, maar dan verbruik je meer gas)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nee, 1 graad per uur is wel erg langzaam. Wat is de waterdruk van je cv?

Staan alle radiatoren ook echt helemaal open? Werken ze wel?

Is de gang verbonden met de woonkamer of staat die in z'n eentje de rest v/h huis te verwarmen?

Staat de achterdeur open?

[ Voor 8% gewijzigd door Aikon op 11-10-2022 20:12 ]

• Wilke
  • Nu online
FrankoNL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:07:

Ja dat kan, en de temperatuur van de ketel suggereert dat het bewust zo ingesteld is. Het is immers ook niet echt koud en klein verschil tussen gevraagde en echte temperatuur.

Ik zou eens rustig afwachten tot het koud wordt en kijken wat er dan gebeurt.

Eerst gegevens verzamelen en dan zo nodig pas actie ondernemen.

• Wilke
  • Nu online
Aikon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:11:
Nee, 1 graad per uur is wel erg langzaam.
Nou, het is wel efficiënt. Zeker met zo'n klein verschil.

Kijk, als het 15 graden is en je zet hem op 20 en het duurt dan 5 uur, dan zou ik met vloerverwarming alsnog zeggen: inderdaad. Als je dat niet wilt, moet je het niet laten afkoelen tot 15. Maar met radiatoren, verwacht ik dat de ketel door het grote verschil dan gewoon op 60 tot 70 begint, lekker knallen en terugregelt als de temperatuur eenmaal begint te stijgen.

De modulerende thermostaten van Remeha hebben in mijn n=1 ervaring uitstekend regelgedrag.

• FrankoNL
Aikon schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:11:
Nee, 1 graad per uur is wel erg langzaam. Wat is de waterdruk van je cv?

Staan alle radiatoren ook echt helemaal open? Werken ze wel?

Is de gang verbonden met de woonkamer of staat die in z'n eentje de rest v/h huis te verwarmen?

Staat de achterdeur open?
Waterdruk staat rond de 1,8, alle radiatoren worden goed warm en systeem is ontlucht. Radiator in de gang is wel verbonden met de woonkamer, maar daar zit nog wel een deur tussen die dicht kan alsmede een trap naar boven.

Achterdeur is dicht ;)

• FrankoNL
Wilke schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:20:
[...]

Nou, het is wel efficiënt. Zeker met zo'n klein verschil.

Kijk, als het 15 graden is en je zet hem op 20 en het duurt dan 5 uur, dan zou ik met vloerverwarming alsnog zeggen: inderdaad. Als je dat niet wilt, moet je het niet laten afkoelen tot 15. Maar met radiatoren, verwacht ik dat de ketel door het grote verschil dan gewoon op 60 tot 70 begint, lekker knallen en terugregelt als de temperatuur eenmaal begint te stijgen.

De modulerende thermostaten van Remeha hebben in mijn n=1 ervaring uitstekend regelgedrag.
Helder! Overigens hebben wij geen vloerverwarming op dit moment. Het is dus alleen die put en wat radiatoren in keuken en gang. ;)

Er is een rekensom waarbij je simpel kan berekenen hoeveel watt aan verwarming je nodig hebt. Dat is voor een kamer van 50 a 60m2 al gauw 8000 watt. Kan me niet voorstellen dat ik daar aan kom…

[ Voor 11% gewijzigd door FrankoNL op 11-10-2022 20:26 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• RocketKoen
  • Laatst online: 19-11 21:06
Wacht maar eens tot het een beetje koud wordt en je ook echt moet opwarmen.
Als het nog steeds maar met 1 graad per uur gaat als je 5 graden moet opwarmen dan is het inderdaad tijd om eens naar de instellingen te kijken. Maar nu lijkt het erop dat je thermostaat en CV gewoon zuinig staan ingesteld. En dat lijkt mij dit jaar eerder een pluspunt.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1