Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TESLAM3SR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2024
Wij gaan over enkele weken vloerverwarming aanleggen op onze benedenverdieping.

Op de bovenverdieping blijven radiatoren hangen, welke met name op de werkkamer en badkamer ook echt gebruikt zullen worden.

Nu wil ik de temperatuur op de bovenverdieping apart kunnen regelen van de beneden verdieping. Immer beneden zal de temperatuur constant blijven gedurende de dag, maar op de badkamer en werkkamer hoeft niet altijd de verwarming aan te staan.

De thermostaat blijft gewoon beneden in de woonkamer hangen.

Is het verstandig om een ‘smart’ thermostaat met losse radiatorknoppen aan te schaffen? Zo ja, waar moet ik rekening mee houden? Of is de meest eenvoudige thermostaat voldoende?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:49
Ik heb eenzelfde situatie als jij. Heb de Tado thermostaat beneden hangen op de verdieping met vloerverwarming. Boven op de radiatoren (werkkamers en 1 slaapkamer) heb ik Tado knoppen zitten. Op de badkamer heb ik geen Tado knop zitten zodat er 1 radiator in ieder geval continue openstaat en het systeem niet vastloopt (zogenaamde bypass).

Probleem wat ik ervaar: als beneden op temperatuur is, bijvoorbeeld omdat je het constant 19,5 houdt, en je wilt boven verwarmen omdat je daar gaat werken. Dat gaat niet, aangezien de thermostaat kijkt naar de temperatuur beneden (en daar is de ingestelde temperatuur al bereikt).

Wellicht heb ik niet alles goed ingesteld maar ik heb begrepen dat ik dan een verdeler voor zoneregeling moet (laten) plaatsend zodat ik boven en beneden volledig los van elkaar kan bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:48

paQ

Ik heb een soortgelijke situatie (maar dan 2 open verdelers) opgelost door 2-weg kleppen met eindsignaal te installeren.
Die staan parallel aan de CV ketel. De regeling van de kleppen echter in serie.
Dus als een van de twee thermostaten vraag heeft (of beide) dan gaat de ketel aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNZ1UQ6l2Zv6aecOOJFvyvF6RMQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hh45C7jl0GKNftNLpkbBhzRo.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe hoog (laag) wordt je watertemperatuur in je vvw? Als die bijv 35 graden wordt, dan kom je met standaard radiatoren boven niet ver.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleiner
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-04-2023
JeroenVerweij schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:37:
Ik heb eenzelfde situatie als jij. Heb de Tado thermostaat beneden hangen op de verdieping met vloerverwarming. Boven op de radiatoren (werkkamers en 1 slaapkamer) heb ik Tado knoppen zitten. Op de badkamer heb ik geen Tado knop zitten zodat er 1 radiator in ieder geval continue openstaat en het systeem niet vastloopt (zogenaamde bypass).

Probleem wat ik ervaar: als beneden op temperatuur is, bijvoorbeeld omdat je het constant 19,5 houdt, en je wilt boven verwarmen omdat je daar gaat werken. Dat gaat niet, aangezien de thermostaat kijkt naar de temperatuur beneden (en daar is de ingestelde temperatuur al bereikt).

Wellicht heb ik niet alles goed ingesteld maar ik heb begrepen dat ik dan een verdeler voor zoneregeling moet (laten) plaatsend zodat ik boven en beneden volledig los van elkaar kan bedienen.
Met Tado kun je per thermostaatknop je instellen of deze zelfstandig de CV aan mag zetten, of niet. Zo niet, dan gaat ie dus mee met de thermostaat in de woonkamer wat bij vloerverwarming niet handig is. Tevens kun je in dat geval het beste in de inkomende leiding van de vloerverwarming ook een tado thermostaat zetten (moet ik nog doen) zodat de vloerverwarming niet door blijft stoken indien de werkkamer of badkamer warmte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

kleiner schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Met Tado kun je per thermostaatknop je instellen of deze zelfstandig de CV aan mag zetten, of niet. Zo niet, dan gaat ie dus mee met de thermostaat in de woonkamer wat bij vloerverwarming niet handig is. Tevens kun je in dat geval het beste in de inkomende leiding van de vloerverwarming ook een tado thermostaat zetten (moet ik nog doen) zodat de vloerverwarming niet door blijft stoken indien de werkkamer of badkamer warmte vragen.
Dat is in de basis best een goed idee.
Ik vraag me wel af of dit in de praktijk werkt omdat die kraan zelf ook de temperatuur van zijn omgeving meet, en niet per se de thermostaat volgt. (?)
maw: de plek waar je verdeler zit kan best lekker warm worden en dan ook (negatief) invloed hebben op de tado kraan op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:54
@TESLAM3SR

Het helpt als je wat meer vertelt over je huis en de isolatie.

Als het slecht geisoleerd is dan is het handig om kort en hevig te verwarmen. Echter: dan is het ook maar de vraag of je vloerverwarming beneden comfortabel gaat zijn ivm de koude van ramen en muur.
Als het goed geisoleerd is , dan is het vaak handig om badkamer/werkkamer ook constant op temperatuur te houden.
Eventueel met een infraroodpaneel/lamp erbij zodat bij licht aan je een extra warmtestralingsbron hebt (De b.v. 18 graden even opplussen). Daarnaast een bureauverwarmer (IR plaatje onder je bureau).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:54
paQ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:09:
[...]

Dat is in de basis best een goed idee.
Ik vraag me wel af of dit in de praktijk werkt omdat die kraan zelf ook de temperatuur van zijn omgeving meet, en niet per se de thermostaat volgt. (?)
maw: de plek waar je verdeler zit kan best lekker warm worden en dan ook (negatief) invloed hebben op de tado kraan op die plek.
Dit kun je instellen dacht ik, dat die betreffende thermostaatkraan kijkt naar zn eigen temperatuur, of moet die de thermostaat in de woonkamer volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 00:49
kleiner schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:02:
[...]

Kun je uitleggen hoe ik dit instel? Ik kom in de Tado app die instelling nergens tegen. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Ik vraag me nog steeds af of het bedienen dan lukt. Stel het is 20,6, graden en de thermostaat staat op 21. Wilt verwarmen, stuurt signaal naar cv, maar dan moet die kraan dus wel meebewegen. Maar als die maar marginaal open gaat omdat ie de thermostaat volgt, krijg je nog steeds geen 35-40 graden water in je vloer.
De bottleneck zit hem dan in het sluiten of gesloten houden van je verdeler wanneer (alleen) een andere kraan vraag heeft.

Op zicht wel mooi als elke kraan apart een signaal aan de ketel kan sturen. :)
Wist niet dat tado dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TESLAM3SR
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-12-2024
BarryH schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 23:41:
@TESLAM3SR

Het helpt als je wat meer vertelt over je huis en de isolatie.
We gaan de gehele vloer eerst nog isoleren, ligt nu direct op het zand zonder kruipruimte.

Tevens is de hele woning beneden voorzien van nieuw dubbel glas.

Het gaat er mij met name om dat ik de werkkamer apart kan regelen van beneden daar deze niet altijd op 20 graden hoeft te staan. De slaapkamer staat eigenlijk nooit aan.

We krijgen overigens 2 zones vloerverwarming ivm met de berging beneden zodat hier in de toekomst ooit nog een speelkamer of iets dergelijks van gemaakt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23:28
Ik heb precies jouw gewenste inrichting hier draaien. Wij hebben beneden vloerverwarming als hoofdverwarming. In de aanvloerleiding zit 1 tado thermostaat knop en in de woonkamer hangt 1 thermostaat. Elke kamer boven heeft 1 thermostaat en 1 thermostaatknop op de radiator. Als de woonkamer warmte vraagt geeft de thermostaat een seintje aan de ketel en springt deze aan. Dat gaat ook mooi modulerend via opentherm. Daarnaast geeft de thermostaat ook een signaal aan de thermostaatknop in de aanvoerleiding. Deze springt ook open waardoor het warme water naar de vvw verdeler loopt en deze begint met pompen.

Daarnaast hebben we ook vaak dat het beneden al op temperatuur is maar de werkkamer boven niet. Zodra daar de thermostaat geactiveerd wordt geeft deze een signaal aan de ketel en aan de thermostaat kraan. In dit geval blijft de thermostaatkraan in de vvw aanvoer dicht en verwarmen wij alleen de werkkamer.

EV: Tesla M3 LR + E-Golf 36 kWh, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Pagina: 1