Toon posts:

PV uitbreiden en van Z naar OW ombouwen?

Pagina: 1
Acties:

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:17
Huidige situatie:
18 panelen 270 op solaredge 5000 omvormer op O (lag er al bij aankoop, installatie van 2018)
Die levert rond de 5 MW per jaar op (5.07 YTD)

In maart heb ik de eerste 12 panelen (Jinko N-type 355) op Z (ZZW) gelegd in 3x4.
Die zitten aan een Growatt 4200 TL XE verdeeld over 2 strings.
Begin juni heb ik daar een rijtje van 4 bijgelegd (370) en aan 1 van de 2 strings geknoopt.
Daar ligt wat ruimte tussen vanwege twee dakdoorvoeren van keuken en MV kantoor.
Het is momenteel dus 1 string van 6x355, en 1 string van 6x355 en 4x370.
De set topt nu alleen op de 2-3 topweken van juni iets af voor enkele uurtjes.
Naar verwachting zal ook die PV nu ca 5 MW op moeten brengen.

Ik zit nu met het idee om er 4 (of 6) panelen bij te leggen, maar dan als het even kan zonder er weer een nieuwe omvormer te moeten bijhangen, of de huidige te vergroten. Daarbij loop ik weer tegen een doorvoer aan, (MV toilet) dus ik moet er dan 2x 1x2 bij leggen

Nu was het plan dat ik heel de boel demonteer, en er 2 rijen 2x5 OW van maak. Dit ook met het oog op de installatie van WP en WPB. Dan heb ik hopelijk na het salderen wat meer aan mijn opbrengst op W.
Helaas ontkom ik ook dan niet aan een onderbreking vanwege de doorvoeren, dus dat wordt best nog wel een gepuzzel, want eigenlijk wil ik mijn huidige vd VALK Pro legsysteem daar voor hergebruiken.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk: kan ik 20 (of 22) panelen OW gewoon op die omvormer aansluiten?
10 panelen O op 1 string, 10 panelen W op de andere.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:37
PV verslaving?

Ga even spelen met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Het voordeel van O-W op plat dak zit hem eigenlijk geheel in de mogelijkheid om meer panelen op het dak te kunnen plaatsen.

Gebruik je niet het hele dak dan wint O-W het bij gelijk totaal vermogen zelfs in de vroege ochtend en late avond niet echt ten opzichte van Z

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• paQ
nee :P
Maar ik ga ws nog ca 1500 kWh te kort komen als de warmtepomp er is.
Ik weet het nog niet zeker ook. We wonen er pas sinds juni 2021, dit jaar nog dakisolatie toegepast, hopelijk deze winter geen weken lang scholen dicht. Allemaal zaken die best wel invloed hebben, maar ik verwacht een totale energievraag van ca 11,5MW per jaar.
Ga even spelen met https://www.thomasberger.be/pv/pvcalc/

Het voordeel van O-W op plat dak zit hem eigenlijk geheel in de mogelijkheid om meer panelen op het dak te kunnen plaatsen.

Gebruik je niet het hele dak dan wint O-W het bij gelijk totaal vermogen zelfs in de vroege ochtend en late avond niet echt ten opzichte van Z
Nee het zal het ook niet winnen, maar meer dat ik later op de dag nog (straks na salderen) mijn boiler nog even kan bijwarmen bijv.
En als dat ook nog betekent dat ik de omvormer niet hoef te vervangen, dan is dat 'de bonus'.

• paQ
@Ronald leuke link wel :)
Het scheelt ca 200Wh met de huidige panelen wat het minder oplevert wanneer ik dit op OW leg.

Wel vreemd dat mijn opbrengst van de 18 panelen op het schuine dak compleet niet overeenkomt met die pvcalc :?

• Ronald
PVCalc is een simplistische simulatie.

Afgelopen 12 maanden was extreem goed qua opbrengst, bijna 10% boven PVCalc bij mij... En dan houdt PV calc geen rekening met dat de helft van mijn systeem ruim 2 maanden geen zon ziet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• paQ
Ronald schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 19:57:
PVCalc is een simplistische simulatie.

Afgelopen 12 maanden was extreem goed qua opbrengst, bijna 10% boven PVCalc bij mij... En dan houdt PV calc geen rekening met dat de helft van mijn systeem ruim 2 maanden geen zon ziet.
OK :)

Mijn 18 panelen platdak moeten inderdaad net over de 5MW doen volgens PVcalc.
Het schuin dak echter slechts 3908, terwijl ik nu al ruim boven de 5 zit.
Maar goed, het geeft iig inzicht, en uitbreiding kan dus beter op Z plaatsvinden.
Dan moet ik of het zo laten, of er 4-6 bijplaatsen op een extra omvormer, waar die 4 van afgelopen juni dan ook bij kunnen. Dus totaal 4-10 van 370.

Het blijft alleen puzzelen :')

• Ronald
@paQ uitbreiden met string omvormers is altijd een puzzel.

• paQ
Ronald schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 06:08:
@paQ uitbreiden met string omvormers is altijd een puzzel.
Zit toch te denken over 4 x 370 extra.,
Dan schuif ik die bovenste rij iets naar boven, en koppel die los van de onderste 12.
De rookgasafvoer kan inmiddels verwijderd worden.
Die 8 dan samen op 1 string op een 3300 TL-X
2960wp

De onderste 12, 1 string op de huidige 4200 TL-XE
4260wp

De bekabeling ligt er immers al, zit ik alleen met de kwestie dat ik dan de aarde doorlus van de ene PV naar de andere.
Aarde = aarde = aarde neem ik aan?
Als ik in de meterkast de omvormers zelf ook met elkaar doorlus, is het OK?

alles op de 4200 laten zou betekenen 7220wp (8 + 12 op 2 strings)
Ik top nu op de mooie juni dagen al af.
Dan nog veel meer, dus de vraag is dan: hoeveel meer.
Als ik daardoor 300 kWh/jr misloop is een extra omvormer net zo snel terug verdiend als de uitbreiding zelf.

ca 275 kWh /jr

[Voor 16% gewijzigd door paQ op 28-02-2023 20:10]

• paQ
Ik heb zojuist nog een valkpro legsysteem 1x4 besteld (was echt echt heel erg zoeken) en TU heeft volgende week weer paneeltjes voor een appel en een ei ((Zelfde Jinko N-type)
Extra omvormer heb ik nog even voor.

• paQ
Heb de boel omgebouwd en de string opnieuw ingedeeld.

De voorste 12 panelen zijn nu 1 string; de achterste 8 ook samen 1
Vooraan 12x355 die blijven op de 4200TL-XE
achteraan 8x370, die gaan op een 3300TL-X (zitten nu nog op de 4200 2e string, maar dit zal best wel gaan aftoppen zo.
De onderlinge afstand is vanwege een dakdoorvoertje met ontluchting wat eigenlijk nog net iets voor de laatste rij staat.

• Ronald
@paQ zie zo niet in topic of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt.

1 omvormer per fase ;)?

• paQ
Ronald schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 16:25:
@paQ zie zo niet in topic of je een 1 of 3 fase aansluiting hebt.

1 omvormer per fase ;)?
Ik heb een 3f aansluiting, maar idd 1 omvormer per fase. (is zo gegroeid)
Die 3e moet ik nog even bestellen, want gisteren topte de boel al af op de Growatt 4200.
Het grootste deel van de dag is het nog redelijk bewolkt, dus echt veel mislopen doe ik nu niet, maar als het wat zonniger wordt vrees ik dat het gaat oplopen / aantikken.

Wel vast voorbereidingen getroffen:
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee