Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:53
Hi Tweakers, hopelijk kunnen jullie mij een goede reden geven waarom ik bij een Windows/Intel laptop moet blijven of waarom een Apple MacBook Air M2 een betere keuze is

Wat ga je met je laptop doen?
Alledaags gebruik. Dus online surfen, ZiggoGo/Netflix/F1TV streamen, Zwift en MS Office draaien met voornamelijk Word, Excel en PowerPoint. Maar ook online meetings (Zoom/Teams). Tot nu toe geen games, bewerking van video (foto wel mogelijk op termijn) of andere zware grafische programmas

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken?
Zie bovenstaande. Ik gebruik nu voornamelijk Windows 10, 11 is zeker mogelijk. Hebben thuis een redelijk apple-minded huishouden; allemaal iPhones, een iPad en Apple TV aangesloten op de huiskamertelevisie. Daarom ook de vraag of een MacBook Air M2 een optie is.

Wat is je budget?
Het budget ligt rond de 1500 euro. Daarvoor wil ik wel een laptop waarmee ik een jaar of 5 mee weg kan. Dus liever wat meer geheugen en daardoor 1600 dan nu net aan, maar in de toekomst misschien te kort.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop zal voornamelijk binnen huis gebruikt worden maar wel op meerdere locaties, ook op schoot

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik kijk vooral naar HP, Lenovo en Dell, the usual. Ik heb (wil niemand tekort doen) niets met Asus of Acer dus die vallen af. Apple met de Air is ook een optie ivm goede ervaring met Apple

Ik heb gekeken naar wat er het beste in deze opdracht past en kom dan op de HP Pavilion Plus 14 uit. i7 1255, 16 GB geheugen en 1 TB opslag. Extra krachtige videokaart, prima scherm en aansluitingen.
uitvoering: HP Pavilion Plus 14-eh0250nd

Alternatief is een Dell Inspiron Plus 14 met vrijwel dezelfde specs (as we speak 1215 euro bij Dell). 64 w/u accu tegen de 51 w/u van de HP
uitvoering: Dell Inspiron 14 Plus 7420 (cn74302)

En dan de Apple Macbook Air M2 2022 met 512 opslag (minimale opslag). Iets duurder, maar is dat het waard?
uitvoering: Apple MacBook Air 2022 M2 8-core, 8GB ram, 10-core GPU, 512GB ssd...

Alvast bedankt voor de tips en info.

Beste antwoord (via Holk op 14-11-2022 09:31)

@Holk Als ik je verhaal zo lees kan ik zonder problemen een Macbook Air aanraden.

De M2 is wel wat aan de prijzigere kant en als de kosten belangrijk zijn zou je zelfs met een M1 al prima uit de voeten kunnen maar het nieuwe design is wel echt prachtig.

Ik heb zowel de M1 air als M2 en beide zijn echt heerlijk in gebruik. Heb ook nog een 14" Macbook Pro en die zou eventueel ook net binnen je budget passen als je voor tweedehands gaat, maar die is uiteraard wel een stuk zwaarder maar wel veel meer waar voor je geld als je waarde hecht aan zaken als veel aansluit poorten, een mooi (mini LED) scherm) uitstekende speakers of als je in de toekomst toch besluit om vaak zware taken te gaan doen.

Groot voordeel zelf vind ik ook dat Macbooks hun waarde nog goed behouden als je ze over een jaar of 5 wilt verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 11-10-2022 18:52 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Media consumption wordt met mooie schermen toch het beste ervaren. Verdiep je eens in de beeldkwaliteit van die dell inspiron serie en de apple macbooks, ga ze desnoods even in de winkel ervaren. Als je apple minded bent ga je snel richting de macbook natuurlijk dat past binnen jouw eco systeem.

Bovenstaande gezegd hebbende, wat wil je eigenlijk met je laptop doen in die setting wat je niet met je ipad kan doen? Als dat iets "niet apple" of waarschijnlijker windows is dan ben je toch gebonden aan een gewone laptop en kun je die macbook laten vervallen. Is het het gemak van een goed toetsenbord of een stand dan kun je dat ook makkelijk ondervangen. Typen voor werk ga je toch niet op de bank doen, dan is misschien een mooi beeldscherm met een (ingebouwde) KVM switch wat voor je. Bijvoorbeeld de Dell UltraSharp U2723QE maar goedkoper is er ook wel.

YouTube: Best 4K Monitor For Your Mac! (Dell UltraSharp U2723QE)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!
@Holk Als ik je verhaal zo lees kan ik zonder problemen een Macbook Air aanraden.

De M2 is wel wat aan de prijzigere kant en als de kosten belangrijk zijn zou je zelfs met een M1 al prima uit de voeten kunnen maar het nieuwe design is wel echt prachtig.

Ik heb zowel de M1 air als M2 en beide zijn echt heerlijk in gebruik. Heb ook nog een 14" Macbook Pro en die zou eventueel ook net binnen je budget passen als je voor tweedehands gaat, maar die is uiteraard wel een stuk zwaarder maar wel veel meer waar voor je geld als je waarde hecht aan zaken als veel aansluit poorten, een mooi (mini LED) scherm) uitstekende speakers of als je in de toekomst toch besluit om vaak zware taken te gaan doen.

Groot voordeel zelf vind ik ook dat Macbooks hun waarde nog goed behouden als je ze over een jaar of 5 wilt verkopen.

[ Voor 17% gewijzigd door Greatsword op 11-10-2022 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Oke, thanks. Ik heb wat meer gelezen en gezocht op de M2 en hoewel ik misschien 16GB geheugen wil lijkt de extra prijs dat niet echt te rechtvaardigen mbt wat ik er mee wil doen. De optie om deze te docken en dan zo'n monitor te gebruiken lijkt me op de langere duur wel wat, dank voor die tip.

Blijft nu de vraag over; is de 8 core GPU tov de 10 core GPU voldoende (ook over 4 jaar) en kan ik beter geld steken in de 512GB opslag of raden jullie die 10 core toch aan. En daarnaast; waarom zou ik ook niet kijken naar een Macbook pro 13", of win ik daar niet genoeg mee behalve een legere portemonee

[ Voor 12% gewijzigd door Holk op 13-10-2022 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Holk schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:19:

Blijft nu de vraag over; is de 8 core GPU tov de 10 core GPU voldoende (ook over 4 jaar) en kan ik beter geld steken in de 512GB opslag of raden jullie die 10 core toch aan. En daarnaast; waarom zou ik ook niet kijken naar een Macbook pro 13", of win ik daar niet genoeg mee behalve een legere portemonee
Performance winst is verwaarloosbaar met die 10 core dus beter voor opslag gaan.

13” kan ik nu eigenlijk niemand adviseren vanwege het oude design en de touchbar gimmick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:21
Greatsword schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 10:24:
[...]

Performance winst is verwaarloosbaar met die 10 core dus beter voor opslag gaan.

13” kan ik nu eigenlijk niemand adviseren vanwege het oude design en de touchbar gimmick.
Maar wel soms erg aantrekkelijk te krijgen tweedehands of marge voor mooie prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:14

Thomg

Aww yiss

Enige wat misschien interessant is om te overwegen is een relatief "goedkope" windows laptop met een OLED scherm.

uitvoering: ASUS VivoBook 15 M513UA-L1376T
Voor veel minder kan je dan al klaar zijn...

Of pak wat leuks:
categorie: Laptops

That said, ik raad een apple niet af en aangezien je in je huishouden vooral apple gebruikt is dat ook geen misser. Zoals je alleen al ziet betaal je er wel voor. Als je echt de 1500 euro wilt gebruiken met de situatie die jij schetst zou ik ook een apple doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WouterL schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:14:
[...]

Maar wel soms erg aantrekkelijk te krijgen tweedehands of marge voor mooie prijzen.
Klopt, omdat ze er vaak moeilijk vanaf komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:21
Greatsword schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Klopt, omdat ze er vaak moeilijk vanaf komen ;)
Absoluut, maar rond 1250 is het best een prima koop imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Dank voor alle inputs. Na wat wikken en wegen de 14" Macbook Pro als beste optie geselecteerd (meerdere poorten, performance etc.) en net deze bij een black friday deal gekocht. Beste antwoord selecteren was lastig, want iedere input was waardevol!
Pagina: 1