Zonnepanelen onder verschillende hoeken.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-05 15:00
Mijn vraag in het kort:
Hoe kan ik panelen onder verschillende hoek en oriëntatie het beste aansluiten?

Nadat ik bij mijzelf en mijn broer zonnepanelen geplaatst heb wil mijn schoonvader er ook een aantal. Het uitgangspunt is een lage €/Wp, gevolgd door maximaal vermogen.
Hij heeft een dak pal op het zuiden, maar diverse ramen, pijpjes en een dakkapel beperken de opties.

Wij zijn nu tot de conclusie gekomen dat er op de dakkapel 4 panelen passen. (ca. 4,9 x 2,7m)
Boven de dakkapel passen er 2, of 3 in landscape afhankelijk van de lengte van het paneel. (ca 6,1 x 1,4m)
Om de opbrengst te maximaliseren kunnen we grote panelen gebruiken, zoals de JAM72S30, of JAM72S20.

Bijvoorbeeld zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J3EotoGhVP1FR59K8P4rShNAJIk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X0dkj3cLHV4PLoxiwgNNiq8e.png?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag of ik deze panelen samen in een string kan hangen, met het oog op de verschillende dakhoek én de verschillende paneel oriëntatie. Zo ja, hoeveel verlies kan ik dan verwachten? Ik kan in principe ook alles landscape leggen tegen de meerkosten van twee extra rails.
In Sunny Design kan ik de panelen niet tot één string combineren, dus daar wordt ik niet wijzer van.

Ik kijk ook naar andere oplossingen dan een simpele string:
- SolarEdge lijkt te duur en niet toe te passen met minder dan 8 panelen(?)
- Enphase wordt te duur en gaat "maar" tot 460Wp
- 2 Hoymiles HMS-2000 zou een optie kunnen zijn, heeft iemand hier ervaring mee?
- 3 APSystems DS3 geeft mij meer vertrouwen dan de Hoymiles (is dat terecht?). Gaat mogelijk eerder aftoppen.

Van de laatste twee opties ben ik heel benieuwd of dat goed zou werken met bijv. 6xJAM72S30/MR-545Wp.

Als er een oplossing is die ik over het hoofd zie hoor ik het ook graag. Het moet in ieder geval aangesloten worden op een 1x35A aansluiting dus 3-fase omvormers zijn geen optie.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Tvern op 13-10-2022 20:59)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:27
GarBaGe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:41:
Zo zonder ervaring hiermee, ga ik zeggen dat het verlies erg beperkt is.
Voer de oriëntaties gewoon even in op Thomas Bergers pvcalc… dan kom je tot de conclusie dat het een zeer slecht plan is.

Voor deze situatie is met overtuiging de juiste oplossing micro’s.

Zelfs met de 2x365W DS3-L is aftop minimaal.
De DS3 gaat naar 2x440W maar heeft ook meer paneel spanning nodig.

Tegen de tijd dat je een string omvormer met 6 optimizers hebt gekocht zit je op ongeveer hetzelfde geld… voor een minder goede oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-05 12:32
De reden waarom je alle panelen op een string in 1 vlak wilt hebben liggen, is omdat ze dan allemaal tegelijkertijd hetzelfde vermogen leveren.
En je hebt een minimale spanning nodig om de omvormer op te starten.
Gezien het hoekverschil erg klein is EN de orientatie wel exact matcht, verwacht ik minimale impact.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:34
Kijk eens naar de Tigo TS4-A-O
Dat zijn optimizers die universeel werken met alle omvormers, en je kan zelfs een deel met en deel zonder optimizers aansluiten.
Dus in jouw geval hoef je alleen de paar panelen boven de dakkapel van optimizer te voorzien.
Leverbaarheid is alleen momenteel wel een lastig punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
@GarBaGe Dat was mijn inschatting ook: Het verschil in bestralingssterkte is het grootst, wanneer de zon laag staat en er dus toch weinig opbrengst is. Als de zon recht op de panelen op het dak staat zullen die twee panelen geknepen worden door de panelen op de dakkappel, maar dat zal denk ik 5-10% verlies zijn op twee panelen. Daarnaa kruipen ze juist weer naar elkaar toe als de zon hoger komt. Ik zou denken dat het gemiddelde verlies amper 2-3% is, maar het zou fijn zijn als iemand met ervaring er iets van kan zeggen.

@brambo123 Bedankt, dat zou zeker een oplossing zijn. Even kijken wat de terugverdientijd van ~€80 is bij een paar procent extra opbrengst.

[ Voor 42% gewijzigd door Tvern op 11-10-2022 16:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
GarBaGe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:41:
Voer de oriëntaties gewoon even in op Thomas Bergers pvcalc… dan kom je tot de conclusie dat het een zeer slecht plan is.

Voor deze situatie is met overtuiging de juiste oplossing micro’s.

Zelfs met de 2x365W DS3-L is aftop minimaal.
De DS3 gaat naar 2x440W maar heeft ook meer paneel spanning nodig.

Tegen de tijd dat je een string omvormer met 6 optimizers hebt gekocht zit je op ongeveer hetzelfde geld… voor een minder goede oplossing.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
@Ronald Zie jij een probleem met de oplossing van brambo123? Dus twee Tigo TS4-A-O voor de panelen op 48° en de rest zonder? (niet dat ik persé geen micro's wil)

Ik heb even gepuzzeld op pvcalc [link]. Het exacte verlies is lastig in te schatten, maar het zal toch wel flink zijn:
In juni >10% verschil in de middag, meer in de ochtend. (het was toch 189° i.p.v. pal zuid)
Rond de jaarwisseling ~20% verschil de andere kant op.
In augustus en april is de cross-over en het verschil verwaarloosbaar.
PVCalc gebruikt zo te zien gemiddelde waarden, dus op zonnige dagen is het verschil groter.

De kale string is dus van de baan. Ik ga me verdiepen in de oplossingen met 2 optimizers, of 3xDS3. Alternatieven zijn nog steeds welkom. Ik ga nog even rekenen of de DS3-L niet de betere keuze is, maar het prijsverschil is net zo groot en PVCalc laat een Clear-sky vermogen tot 460Wp zien. (nog los van de boost die wolken kunnen geven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tvern Je hebt het probleem nu gezien. Optimizers onder de 2 panelen zijn de oplossing niet.

Je kunt de aftop simuleren met Sunny design. Wel 10 panelen en de omvormer op 10x het vermogen van 1 helft van de APS cappen.

Spoiler: Het is erg gering.

[ Voor 4% gewijzigd door Ronald op 11-10-2022 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 27-05 10:51
Gewoon Deye microinverters toepassen, goed en betaalbaar..

Ik heb al diverse installaties er mee uitgevoerd, kunnen ook direct op wifi communiceren, dus geen extra comminicatie module nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
Waarschijnlijk moet ik eens gaan studeren op wat optimizers precies wél en niet doen, want het is me niet helemaal duidelijk waarom dat niet zou werken.

Niet dat ik eigenwijs ben; ik zal micro's toepassen. Bedankt voor de tip voor Deye. Die neem ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Juist voor dit soort situaties kun je met Tigo's prima uit de voeten. Je hoeft maar 2 optimizers te gebruiken. De levertijd van de Tigo's kan momenteel wel problematisch zijn.
Als je een goedkope string omvormer neemt heb je meteen de mogelijkheid tot monitoring, met de meeste micro-inverters heb je daar nog extra apparatuur voor nodig.

@Ronald De APS micro's ben ik niet heel bekend mee, heb je daar geen extra relais bij nodig die de micro's van het net ontkoppeld op het moment dat de spanning oid buiten de vastgestelde min max waarden komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compuadb
Bij de APS microinverters heb je geen extra relais nodig, dat is bij Enphase wel het geval.
205Gutmann schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:19:
Juist voor dit soort situaties kun je met Tigo's prima uit de voeten. Je hoeft maar 2 optimizers te gebruiken. De levertijd van de Tigo's kan momenteel wel problematisch zijn.
Als je een goedkope string omvormer neemt heb je meteen de mogelijkheid tot monitoring, met de meeste micro-inverters heb je daar nog extra apparatuur voor nodig.

@Ronald De APS micro's ben ik niet heel bekend mee, heb je daar geen extra relais bij nodig die de micro's van het net ontkoppeld op het moment dat de spanning oid buiten de vastgestelde min max waarden komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
205Gutmann schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 21:19:
Juist voor dit soort situaties kun je met Tigo's prima uit de voeten. Je hoeft maar 2 optimizers te gebruiken.
Nee dus, tigo zijn Buck converters. Ze kunnen dus alleen spanning inruilen voor stroom om de set van 4 te matchen.

Wanneer de set van 2 beter presteert zouden ze dat zonder tigo onder de 4 niet kunnen.

Niet actief communicerende optimizers doen nooit boost converter, zelfs die van solaredge niet in indop mode met behulp van key. Dan zouden ze namelijk de omvormer kunnen slopen door overspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 05:52:
[...]

Nee dus, tigo zijn Buck converters. Ze kunnen dus alleen spanning inruilen voor stroom om de set van 4 te matchen.

Wanneer de set van 2 beter presteert zouden ze dat zonder tigo onder de 4 niet kunnen.

Niet actief communicerende optimizers doen nooit boost converter, zelfs die van solaredge niet in indop mode met behulp van key. Dan zouden ze namelijk de omvormer kunnen slopen door overspanning.
Weet wat geleerd, mij is uitgelegd dat juist dit situaties zijn waarin Tigo een meerwaarde heeft tov SolarEdge. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
Ronald schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 05:52:
[...]

[knip].
Dat maakt het duidelijk. Als het prijsverschil groter was, of ik meer panelen op 30° had was het dus mogelijk interessant geweest. Dan pak je het verlies van de panelen op 48°.

@Compuadb Ik kan eigenlijk geen verkopers van Deye micro's vinden? Ze staan wel op Alibaba. Is dat de suggestie? Ik denk dat ik dan toch voor APS ga.
Wat wel aardig is, is dat ze de indruk wekken dat de Deye's direct via wifi, of zigbee kunnen communiceren. Bij APS moet ik twee ECU-B (€65), of één ECU-R (€190) aanschaffen voor die 6 paneeltjes. :o

Ik ga het systeem nu uitwerken met APS micro's en voorleggen aan m'n schoonvader. Als de boel ligt plaats ik even een update over de ervaring en eventuele haken en ogen die ik ben tegengekomen.

Bedankt voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Tvern APS is geloof ik ook zigbee, is een topic over zelf monitoren. kijk er eens naar. Anders kun je ook een kWh meter in de meterkast hangen, dat geeft weinig minder dan een stringomvormer geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tvern
Ik had wel het topic van Hoymiles gevonden, maar kan die van APS niet vinden. Ik zal vanavond even zoeken.

Bij mijzelf was ik met plezier gaan solderen om een eigen basisstation te maken, maar ik heb geen zin om daar de service en debugging voor te gaan verlenen bij mijn schoonvader.
(1:45 uur heen -> stekker eruit -> stekker erin -> 1:45 uur terug)

Om dezelfde reden zie ik wel een voordeeltje bij het op afstand kunnen uitlezen op paneelniveau. Of dat de meerkosten waard is ga ik overleggen.

Er liggen op zijn schuur momenteel 6 panelen in een string die presteren alsof ze 140Wp zijn. (Ik weet niet wat het moet zijn, maar het waren tweedehands all-black panelen die er een jaar of twee liggen)
Ik ben blij dat ik daarvoor niet de eerste contactpersoon ben. (wel de tweede :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
205Gutmann schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Weet wat geleerd, mij is uitgelegd dat juist dit situaties zijn waarin Tigo een meerwaarde heeft tov SolarEdge. :X
Tigo heeft soms meerwaarde omdat je inderdaad niet onder alle panelen optimizers hoeft te plaatsen.
Dit heeft voornamelijk nut als er lastige schaduw op een deel van de installatie te verwachten is. Maar dus niet voor het in 1 string plaatsen van verschillende oriëntaties. Overigens lossen optimizers (ook die van SolarEdge) harde schaduw amper beter op dan een string omvormer kan. Uitleg: Ronald in "Mogelijk schaduw enkele panelen, SMA omvormer"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

205Gutmann schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Optimizers zijn goed om te leggen onder de panelen die andere panelen in dezelfde string kunnen limiteren. Hier geldt dat voor alle panelen. Ergo optimizers zijn niet nuttig in die situatie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compuadb
Deye heeft een Nederlandse importeur en service partner:

https://www.mosa-aggregat...ie/micro-solar-inverters-

En ja de Deye micro inverters kunnen direct via wifi communiceren, via een module kan dat ook met Zigbee.
Tvern schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Dat maakt het duidelijk. Als het prijsverschil groter was, of ik meer panelen op 30° had was het dus mogelijk interessant geweest. Dan pak je het verlies van de panelen op 48°.

@Compuadb Ik kan eigenlijk geen verkopers van Deye micro's vinden? Ze staan wel op Alibaba. Is dat de suggestie? Ik denk dat ik dan toch voor APS ga.
Wat wel aardig is, is dat ze de indruk wekken dat de Deye's direct via wifi, of zigbee kunnen communiceren. Bij APS moet ik twee ECU-B (€65), of één ECU-R (€190) aanschaffen voor die 6 paneeltjes. :o

Ik ga het systeem nu uitwerken met APS micro's en voorleggen aan m'n schoonvader. Als de boel ligt plaats ik even een update over de ervaring en eventuele haken en ogen die ik ben tegengekomen.

Bedankt voor de input!

[ Voor 5% gewijzigd door Compuadb op 12-10-2022 20:00 ]

Pagina: 1