Gasmeterstand aan Eneco doorgeven vanaf ingang nieuwe tarief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07:50
Ik heb geen slimme gasmeter en geef altijd netjes via de Eneco website de gasmeterstanden door.
Ook is men welkom om zelf de gasmeterstand op te nemen maar ik heb ze al jaren niet meer gezien.
Ik betaal altijd netjes op tijd en het verbruik is redelijk laag tot standaard voor het type woning.

Vanaf 30-10-2022 wijzigt mijn gastarief fors en vind ik dus dat vanaf 30-10-2022 pas het hogere tarief moet gaan gelden en niet dat ze een gemiddelde gaan berekenen op basis van voorgaande jaren.
Dat gemiddelde klopt namelijk niet omdat ik dit jaar al enorm op het gasverbruik heb weten te besparen. Ook de komende wintermaanden bespaar ik fors en ga ze zo minimaal mogelijk deze absurde prijsverhoging gunnen.

Als ik op 29-10-2022 mijn meterstand via de website van Eneco doorgeef komt het dan helemaal goed en brengt Eneco dan pas de hogere kosten vanaf 30-10-2022 in rekening en is dit dan ook zichtbaar op de eindafrekening in februari 2023?
Of denkt Eneco slim te zijn door de mogelijkheid om meterstanden door te geven via de website uit? Uiteraard ga ik de meterstand ook nog even als bewijslast aan ze mailen inclusief foto.

Of gaat dit op voorhand grandioos mis en kan ik dit nu al op een bepaalde manier voor zijn?

Iemand ervaring hiermee?

mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k

Beste antwoord (via RaRo74 op 11-10-2022 15:40)

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zelf dezelfde 'uitdaging'. Oude gasmeter en een wisselend tarief (zonder jaarafrekening), met het risico om veel verbruik op 't duurdere tarief geschat te krijgen.

ik heb fotos gemaakt van m'n meterstand op de dag dat ik overging naar 'hoog tarief' (mid september).
daarna een Chat geopend en doorgegeven dat ik graag meterstanden wil doorgeven.

ze vragen dan wat verificatie vragen (adres, geboortedatum, you name it), en daarna kon ik m'n verbruik doorgeven.
for some reason "moest" ik ook m'n stroom doorgeven terwijl ik alleen m'n gas wilde doorgeven, terwijl dat tarief op een ander contractcyclus zit. Prima, veel plezier met de administratie.
De foto's heb ik nooit nodig gehad binnen het proces, maar die zijn dan maar m'n safeguard als er ooit getwijfeld gaat worden aan m'n echte standen.

gewoon de chat openklikken en ondertussen wat anders doen, zodra je ziet dat je iemand te pakken hebt kan je dan verder.

Op 31-12 maak ik weer zo'n setje foto's en een chatje naar de klantenservice (al zal dat wel 2-1 worden ivm nieuwjaar), dan kunnen ze vanaf dat moment alles ook goed cappen op 1,50/m3, en zit je niet weer met hetzelfde risico dat ze moeten schatten.

better safe than sorry, ik vond 10 minuutjes wachten om potentieel een euro of honderd te besparen door niet foutief geschat te worden een prima investering.

edit: nadat je Chat klaar is heb je ook een 'export chat' functie. als je die aanklikt dan krijg je op je mailadres een door Eneco gegenereerde mail met alle chat tekst. Een extra bewijs dat alles netjes afgehandeld is.

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 11-10-2022 15:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Ik maak uit je verhaal op dat je geen slimme meter hebt. Probleem is dus dat je in februari een eindafrekening gaat krijgen waarbij je x m³ gas hebt gebruikt, waarbij 8 maanden gas is gebruikt tegen een 'lager tarief' en 4 maanden tegen een 'hoger tarief'. De vraag is nu hoe die verdeling plaatsvindt. Dat kan inderdaad alleen maar als ze een meterstand weten per 30-10. Heb je ze hierover al gebeld?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-06 23:14
Bellen is momenteel ondoenlijk, klachten over bereikbaarheid zijn ontelbaar. Maar ik vind het een goede vraag, ben ook benieuwd hoe ze daar mee omgaan. Als je meter Administratief Uit staat geldt hetzelfde. Pakken ze na 12 maanden gewoon het verbruik x geldende tarief, (dan ben je goed benadeeld) of lossen ze dat netter op?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
zelf dezelfde 'uitdaging'. Oude gasmeter en een wisselend tarief (zonder jaarafrekening), met het risico om veel verbruik op 't duurdere tarief geschat te krijgen.

ik heb fotos gemaakt van m'n meterstand op de dag dat ik overging naar 'hoog tarief' (mid september).
daarna een Chat geopend en doorgegeven dat ik graag meterstanden wil doorgeven.

ze vragen dan wat verificatie vragen (adres, geboortedatum, you name it), en daarna kon ik m'n verbruik doorgeven.
for some reason "moest" ik ook m'n stroom doorgeven terwijl ik alleen m'n gas wilde doorgeven, terwijl dat tarief op een ander contractcyclus zit. Prima, veel plezier met de administratie.
De foto's heb ik nooit nodig gehad binnen het proces, maar die zijn dan maar m'n safeguard als er ooit getwijfeld gaat worden aan m'n echte standen.

gewoon de chat openklikken en ondertussen wat anders doen, zodra je ziet dat je iemand te pakken hebt kan je dan verder.

Op 31-12 maak ik weer zo'n setje foto's en een chatje naar de klantenservice (al zal dat wel 2-1 worden ivm nieuwjaar), dan kunnen ze vanaf dat moment alles ook goed cappen op 1,50/m3, en zit je niet weer met hetzelfde risico dat ze moeten schatten.

better safe than sorry, ik vond 10 minuutjes wachten om potentieel een euro of honderd te besparen door niet foutief geschat te worden een prima investering.

edit: nadat je Chat klaar is heb je ook een 'export chat' functie. als je die aanklikt dan krijg je op je mailadres een door Eneco gegenereerde mail met alle chat tekst. Een extra bewijs dat alles netjes afgehandeld is.

[ Voor 8% gewijzigd door dyrc op 11-10-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:54

H-W

Ik ga ook per 30-10 omhoog met mijn tarieven (blijkbaar heeft Eneco mijn contracttarieven van vorig jaar nog een heel eind in 2022 kunnen doortrekken) en ik heb toch maar even gebeld. OK ik stond 10 minuten in de wacht maar ben keurig geholpen. Ook heb ik nog een domme gasmeter en de juffrouw aan de andere kant heeft keurig de tussenstand genoteerd. Dus ik zou even contact opnemen en het zo doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaRo74
Inderdaad zoals ik aangeef heb ik geen slimme meter.
Bellen is momenteel niet te doen maar misschien heb ik het wel op het verkeerde moment geprobeerd.

Goeie tip om het via de chat ook nog eens door te geven en bedankt!
Foto's van de meter heb ik het hele jaar door met regelmaat gemaakt dus die zijn voorhanden mocht het nodig zijn.
Inderdaad 31-12-2022 ook weer doen en zover had ik nu nog niet vooruit gedacht.

Bedankt voor het meedenken en de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:44
Via de Eneco app of via de website kan je gewoon meterstanden invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaRo74
Dat klopt helemaal.
Maar wat wil je daar mee zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:57

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

RaRo74 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:37:
Dat klopt helemaal.
Maar wat wil je daar mee zeggen?
Dat je ze dus op die bewuste datum via de app kunt invullen :?
Foto maken, app openen, meterstand invullen en klaar.

En anders stuur je ze een mail mét foto, op de datum. Je denkt wel verschrikkelijk in onmogelijkheden terwijl je diverse opties hebt om je meterstand door te geven.
Desnoods stuur je ze een brief.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-06 19:53

Sebazzz

3dp

Wettelijk mogen ze toch niet schatten? Ik heb wel een slimme meter, maar doorgeven van mijn meterstanden uitgezet dus ik zit in hetzelfde bootje.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Pagina: 1