Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-05 23:10

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Morgen wordt een nieuw fornuis geleverd, dat 2 of 3 fasen vereist.

Nu heb ik mijn Perilex stekker eerder al doorgemeten; bleek 2 fasen te zijn. 2X 230v. O-)

Heb te horen gekregen dat echter niemand in onze straat een native Perilex stekker heeft, dus heb zojuist voor de zekerheid de meterkast geopend en wat blijkt. Er gaan maar 3 kabels naar een enkele groep.

Na het openen van de Perilex-aansluiting blijkt dat iemand in het verleden L1 met L2 heeft doorgelust, en N en L3... 8)7 8)7 Klopt het nu dat de aansluiting gewoon enkel is, en het doorlussen: dat lijkt me gevaarlijk?

:?

Gulfstream G650

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20:42
ja dat is zeker gevaarlijk dit is niet de bedoeling. De z.g. Perilex hoort aangesloten te worden op een 3-fase aansluiting, of op een fornuisgroep (2xfase en 2xN)

[ Voor 3% gewijzigd door Bushie op 11-10-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Vandaag kwam de levering, wat blijkt? Het fornuis werd toch aangesloten op de 1-fase "Perilex" welke dus is doorgelust. Het fornuis werkt ook naar behoren, zelfs met een pit op Power, en de oven op 280 graden. *;

B)

Gulfstream G650

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:00
Of het gevaarlijk is ligt aan de combinatie draadikte, kwaliteit en afzekering. Het is zeker niet correct.

Een normale 4 pits inductiekookplaat is ongeveer 7400 watt (7,4kW). 16A op 230V is maar 3680W. De 2 helften worden verdeeld over 2 aansluitingen van een kookgroep of krachtgroep (2 van de 3 fasen gebruikt)

Een van de functies van de afzekering is beschermen tegen overbelasting. Dit is waarschijnlijk 16A op 2,5mm2 draad. Als je het 'fornuis' maximaal aanzet gaat als het goed is de automaat/zekering na een tijdje uit/stuk (zodra die heet genoeg is, hoe hoger de belasting hoe sneller)

Dit is niet een correcte aansluiting. Als hierdoor brand ontstaat keert de verzekering niet uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Als er 3 kabels vanaf de groep komen, mag je alleen een draad op L1, N, aarde zetten.

Heb je toevallig een 2-fase (Ikea) kookplaat?
Daar gaat het meestal bij mis met aansluiten, die hebben nogal vage uitleg.

Nu lijkt het alsof er 48Ampere over een 2.5mm (max 16A) draad wordt geforceerd, als je 2 fasen van de kookplaat en de oven aan zet.
Gaat goed totdat er rook ontstaat.

Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-05 18:25
De meeste kookplaten kunnen prima hun 2 fase aansluitingen op de zelfde fase aangesloten hebben. Als je slechts een 1-fase hoofdaansluiting hebt, dan kun je zelfs niet anders.

Het is alleen eigenlijk de bedoeling dat beide fase en nul draden los naar de meterkast gaan en samen gezekerd zijn met een 2P2N automaat:
Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/media/catalog/product/cache/7254b39789edebd7b7c366a3fbcd6106/2/0/20201009224352591_1192877341-jpg.jpg

https://www.elektramat.nl.../wat-is-een-fornuisgroep/

Doorlussen werkt wel, en als de draaddikte samen met de zekering in de meterkast dik genoeg is, dan zal dit ook wel veilig zijn. Het is alleen niet volgens de regels hier in Nederland.

[ Voor 4% gewijzigd door NESFreak op 13-10-2022 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SalimRMAF schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 01:44:
Vandaag kwam de levering, wat blijkt? Het fornuis werd toch aangesloten op de 1-fase "Perilex" welke dus is doorgelust. Het fornuis werkt ook naar behoren, zelfs met een pit op Power, en de oven op 280 graden. *;

B)
Gewoon even een kookgroep kopen.
5x 2,5mm² VD draad trekken naar je perilex stekker. (Let op installatiebuis 3/4” - 19mm)
En een nieuwe perilex stekkerset kopen en netjes aansluiten zoals het hoort.

Dit is natuurlijk de goden verzoeken…

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 13-10-2022 07:42 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-05 07:05

Croga

The Unreasonable Man

DutchWing schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:41:
Dit is natuurlijk de goden verzoeken…
Dat valt wel mee hoor.....

De meterkast is over het algemeen bedraad voor 40A.
1 fase betekend in Nederland over het algemeen 1*35A.
De groepen zijn, over het algemeen, afgezekerd op 16A.

Ofwel: TS krijgt nu maximaal 2*16A over de kabels. Dat is minder dan de 40A die de meterkast bekabeling aan kan en minder dan de 35A die de hoofdaansluiting kan leveren.

Uiteraard is het netter om het op een 2P2N aan te sluiten. Maar puur op risico bekeken gaat dit gewoon goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Croga schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:47:
[...]

Dat valt wel mee hoor.....

De meterkast is over het algemeen bedraad voor 40A.
1 fase betekend in Nederland over het algemeen 1*35A.
De groepen zijn, over het algemeen, afgezekerd op 16A.

Ofwel: TS krijgt nu maximaal 2*16A over de kabels. Dat is minder dan de 40A die de meterkast bekabeling aan kan en minder dan de 35A die de hoofdaansluiting kan leveren.

Uiteraard is het netter om het op een 2P2N aan te sluiten. Maar puur op risico bekeken gaat dit gewoon goed.
Er is altijd een kans dat je installatieautomaat 16A niet ingrijpt!
Maar door zulke reacties te geven krijg je juist dat mensen het lekker laten zitten en het risico nemen op brandgevaar.

Er is niet voor niks vanuit veiligheidsoverwegingen gekozen voor 16A - 2,5mm².
Vervolgens ga je er zelf buiten de normering lekker 7400W op 2,5mm² aansluiten…
Dat is en blijft gewoon de goden verzoeken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splorky
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-05 07:09
Frote disclaimer dat ik geen expert ben op dit gebied.

Als er 3 aders door de kabel gaan lijkt mij dat er een redelijke kans is op problemen. (Of je moet veel dikkere aders dan gebruikelijk hebben gezien)

Als je geen 3 fase heb hoor je fornuisgroep in de meterkast te hebben, twee zekeringen aan elkaar gekoppeld. (of misschien een sterkere zekering dan 16A, maar ook dan heb je dikkere aders dan gebruikelijk nodig als het er maar 3 zijn)

Als je dit niet goed laat uit zoeken en op gokt dat het goed is omdat het even getest is, is naar mijn idee de kans aanwezig dat de aders teveel ampère krijgen, daardoor warmer worden dan hoort met eventueel kortsluiting of brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie
SalimRMAF schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 01:44:

B)
De leverancier heeft helemaal niets aangesloten waarschijnlijk maar alleen de Perilex stekker er aan geschroefd.
Dat jij vervolgens die stekker in een foutief aangesloten Perilex WCD hebt gedrukt is jou verantwoording.
Proberen om >16A over één 2,5mm2 te trekken is gewoon fout.
Ja die 16A automaat vliegt er niet zo snel uit bij een beetje overbelasting, maar iedere elektricien zal je vertellen dat overbelasten het meest slechte is dat je kan doen in je installatie. Liever een dikke kortsluiting dan een uur durende overbelasting.
Als er al is bezuinig op 2 extra draden, dan heb je zeker geen 4mm2 van de meterkast naar je Perilex liggen.
PS: check je brandverzekering maar vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:08
De groepen in je meterkast zijn bedoeld om je kabels in je huis te beschermen tegen overbelasting en daarmee brand (van je kabels) te voorkomen.
Als je je kookplaat verkeerd aansluit kan het zijn dat je deze beschermende werking van de groepen teniet doet.
Als het dan misgaat, beschermen je groepen niet en krijg je brand.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:48
@SalimRMAF: Je kookplaat/oven op deze manier gebruiken gaat hoe dan ook fout.
Doordat je perilex intern doorgelust is, ben je dus het volledige vermogen (en daarmee de volledige stroom) van je installatie door één fasedraad aan het trekken. Die ene fasedraad komt in je groepenkast dus ook uit op één groep tenzij daar net zo hard gebeund is...
Dat betekent dat in het beste geval je automaat/zekering er zeer regelmatig uit gaat klappen. Je trekt immers door deze manier van monteren maximaal 32A door een 16A automaat.
In het slechtste geval werkt de bescherming in je groepenkast niet of heeft iemand daar ook zitten beunen en/of een zwaardere automaat gemonteerd en ga je de bedrading in de muur langdurig overbelasten. Dat zorgt voor warmteontwikkeling en daarmee mogelijk brand.

Als alles is geinstalleerd zoals je het omschrijft is je installatie dus óf niet goed bruikbaar, óf niet veilig, óf allebei. Je zal daar dus echt wat aan moeten doen. Als je een beetje handig bent is het trekken van nieuwe draden een vrij eenvoudig klusje. Als je zelf niet heel handig bent is dat maximaal een paar uurtjes werk voor een elektriciën. Dus je hoeft geen buizen uit te gaan kappen om het aan te passen ofzo :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-04 10:04
Bushie schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 09:55:
[...]
PS: check je brandverzekering maar vast.
Dat lijkt me overbodig ;) Volgens mij is er geen brandverzekering te vinden die uitkeert als blijkt dat de brand ontstaan is door een ondeugdelijk aangelegde electrische installatie. :+ 8)

Maar alle gekheid op een stokje, als je perilex WCD met slechts 3 draden (2.5 mm^2), (namelijk 1 fase draad, 1 nul draad, en 1 aarde draad) is aangesloten op een eigen groep in de groepenkast dan 'mag' je enkel een apparaat aansluiten dat een aansluitwaarde heeft van 3840 Watt (240V x 16 ampere) of lager zover ik weet.

NEN1010 experts , komt er maar in... :-)

[ Voor 34% gewijzigd door AzertyNL op 13-10-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcIf7MI8iE0HeT8_TPDn2C8FA2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hhkhltj4mnkbipss2DvkwQop.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb even een foto gemaakt; het fornuis heeft wel een schema voor 1-fase: Links een foto van de groepenkast. De Perilex komt van boven naar binnen, en gaat vervolgens naar een B16-groep? Aarde (grijs) gaat direct naar aarde bovenin.
De drie aderen gaan vervolgens naar de perilex aansluiting waar 1 en 3, en 4 en 5 zijn doorgelust.

De stekker gaat vervolgens naar 1 en 3, en 4 en 5, plus aarde.

@Ricko1 Met de oven en grootste pit tegelijkertijd op Power blijft ook na 30 minuten vreemd genoeg gewoon werken.

@Amtelode Nee, het betreft een AEG CIB 6646

@DutchWing Bedankt voor je bericht. Nee, ik wil juist geen brandgevaar riskeren, vandaar dit topic. Maar AEG lijkt 1 fase wel te ondersteunen, zie foto. Vandaar ook dit topic. Ik geloof ook niet dat er 7000 watt wordt gevraagd; Homewizard PI toont over de hele dag een max van 5200watt tijdens piekuur; Oven+Inductie+rest apparatuur is hier verantwoordelijk voor.

@Bushie De leverancier, Krëfel, uit België, heeft de meterkast en perilex gecontroleerd en de kabels doorgetrokken naar het fornuis. Zij hebben bij de installatie tevens een elektricien benaderd omdat ze zeker wilden zijn van hun zaak.

Op het fornuis zelf zie je op het aansluitplaatje zelf (rechtsonder foto) dat bij L1 een ader bij 1,2 en 3 dient te worden doorgelust, maar de monteurs hebben nummertje 2 overgeslagen lijkt het.

[ Voor 38% gewijzigd door SalimRMAF op 14-10-2022 01:58 ]

Gulfstream G650

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07:00
Handleiding:
https://api.electrolux-me...f3d-bfa3-b35db9c2b7cc.pdf

Pagina 19 pit links voor is 2300 of 3600 watt met een 18 of 21 cm pan. Een pit op boost is niet het fornuis maximaal gebruiken.

Productinformatieblad:
https://productinformatio...7F-434B-8CE7-562BB8D470A6

Aansluitwaarde 10900W
Waarschijnlijk 2 fasen voor de inductiekookplaat en de derde voor de oven.

In het fornuis gaan de paarse en witte draad waarschijnlijk naar de oven. De rode, grijze en de 2 blauwe gaan dan naar de inductiekookplaat.
Er hoort een vermogenslimiet functie op te zitten voor 1 fase aansluiting. De functies zijn dan beperkt tot 32A (7400W)

Als ik die groepenkast zie is dat geen drie fasen aansluiting. Rood en groen draad is al meer dan 50 jaar oud (voor 1970) in Nederland (ik heb het nog nooit zo helder gezien, is meestal zeer donker verkleurd) bruin, blauw en geel-groen zijn de nieuwe kleuren in de EU. Die groepenkast is dus al een keer vervangen gezien de nieuwe kleuren.

Hier moet echt een elektricien naar kijken. Om dat fornuis correct aan te sluiten moet er nieuw draad naar die perilex toe. Het lijkt wel alsof er een bestaande groep is gebruikt. Weet je zeker dat daar geen aftakking in zit naar de rest van de keuken of huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De reactie van @Ricko1 sluit ik me bij aan, volgens mij is de perilex gewoon op een bestaande groep geknoopt. De automaat reageert alleen op kortsluiting en niet op overbelasting van de draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-05 00:00
Het kan een vertekend beeld zijn, maar het lijkt net alsof de oude bekabeling geen 2.5mm² is.
Pagina: 1