Gamen 60fps 4K vs Qhd verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonAmber
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 28-09 00:08
Mijn vraag
...
Aangezien de stroom prijzen door het dak heen gaan Ik zit te denken om mijn 3090 een klein beetje terug te schroeven in maximaal power verbruik.

En ik best Graphics hoer ben,
Vroeg ik mij af als ik van 4k terug schroef naar qhd hoeveel stroom zou ik daarvan besparen?

Ik heb heel internet al afgezocht en ik kan hiervan weinig resultaten vinden 4k vs Full HD qhd

Relevante software en hardware die ik gebruik
3090, 64GB ddr4, m2 SSD van 2 terabyte, i9 13900K, moederbord met een Z590 chipset. 850W RM850i voeding.

(Oké ik ben nieuw op dit forum het is 60fps en niet 70. Ik krijg het niet gewijzigd op een of andere manier op de mobiel)

[ Voor 10% gewijzigd door GewoonAmber op 11-10-2022 12:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saekerhett
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:56
Eh, volgens mij haal je wat zaken door elkaar. Je GPU 'terugschroeven' heeft verder niks te maken met het instellen van de resolutie.

Stel dat je hem zou underclocken/undervolten, zoals dat dan heet, verlies je wellicht een paar fps, maar al met al denk ik dat het op een jaarafrekening centenwerk is en de moeite dus niet waard is. Laat het een paar euro zijn. Boeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:59

br00ky

Moderator Harde Waren
De enige die daar een zinnig antwoord op kan geven ben je zelf. Koop zo'n jongen en meet voor en na aanpassing van de videokaart.

/edit: blijkbaar heb ik je vraag verkeerd gelezen en heb je het over aanpassen van de resolutie, niet undervolten oid. Aanpassen van resolutie maakt geen fluit uit. Je pompt dan simpelweg nog meer frames uit je videokaart, maar die zal niet veel minder gaan verbruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door br00ky op 11-10-2022 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:53
In theorie klopt dit wel. Als je vsync aan hebt én de fps cap op beide resoluties weet te halen, dan zal de gpu minder hard z'n best hoeven te doen op 'n lagere resolutie en daardoor kan 't verbruik dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:54

OMD

Denk dat je beter een undervolt kan toepassen of via MSI afterburner je power limit lager zetten. Lagere resolutie op een native 4k scherm is sowieso niet echt om aan te gluren.

Uitleg:
YouTube: NVIDIA RTX 3090/3080 Undervolting Tutorial | MSI Afterburner

Als je dit niet aandurft dan gewoon de powerlimit terugschroeven in afterbuner. Denk alleen niet dat het verschil echt mega gaat zijn. Haal er 100 watt af. €0,75 (dure energie even als meetpunt) per kwh. 0,08 cent per uur. 5 uur gamen per dag op maximaal vermogen is 40 cent x 365 dagen is 146 euro op jaarbasis.

Dit is echt worst case scenario met hoogste stroomprijzen, 5 uur per dag op max vermogen en 365 dagen per jaar. Redelijk onrealistisch dus.

13900k met een 3090 is sowieso beetje nutteloos om op stroom te letten. 13900k is ook nog niet uit dus ik weet niet hoe je die al kan hebben maar goed. Ga er van uit dat dit een typo is en een 12900k moet zijn. Beide zijn in ieder geval power hungry monsters.

[ Voor 14% gewijzigd door OMD op 11-10-2022 13:49 ]

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonAmber
@OMD zal vanavond als ik thuis ben het even nakijken de processor in de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:33

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Beetje raar om zo een systeem te hebben om dan op de kleintjes te moeten letten, dan gaat er toch ergens anders wat fout.. Ruilen tegen mijn ps4 pro, die doet 4k en verbruikt amper wat?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonAmber
@OMD * i9-11900K (dacht dat ik hogere had)
Pagina: 1