Vervangen Velux ramen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:12
Onze Velux tuimelvensters op de 1e verdieping zijn ondertussen 30 jaar oud, het hout begint erg slecht te worden en de ramen zijn "lek" waardoor het gas dat er normaliter in zit is ontsnapt. Het gevolg is dat er constant condens op de ramen zit aan de binnenkant en dat zorgt er voor dat de verf steeds afbladert en de gordijnen gaan schimmelen door het vele vocht. Kort samengevat er moeten 3 nieuwe in.

Ik heb een 3-tal offertes opgevraagd, helaas krijg ik van 2 bedrijven maar geen reactie dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal wat prijzen betreft. Het worden kunststof kozijnen en waar ik over twijfel is of dat ik er 3-laags of 2-laags glas in moet laten zetten. Het prijs verschil is voor 3 ramen toch dik €700,- ex. btw en ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel comfort het scheelt.

Daarnaast ben ik geïnteresseerd in de rolluiken die je tegenwoordig kan krijgen van Velux. De uitdaging is alleen dat ik op die plek geen stroom heb dus heb ik gekeken naar de oplossing die werkt met zonne-energie en accu. Ze zijn wel flink aan de prijs, maar ik verwacht wel dat het daarmee in de zomer beter uit te houden is op onze slaapkamers aangezien we geen airco hebben.

- Is de extra investering het waard om voor 3-laags glas te gaan i.p.v. 2-laags?
- Heeft iemand ervaring met de rolluiken op zonne-energie? Werkt het echt probleemloos of kan ik het beter laten?

Dit is de complete offerte met 2-laags glas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-TRolD6xtgcF5D3HU6IVgq9kIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dyNUEoNulalaIrpqZMwrCOqa.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zou het 3-laags glas kosten i.p.v. het 2-laags glas:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_N-IlB6TvcHEyuMi-6f7mGQ004=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9VftJf750MV5Iut6NCdHFlt6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Bluebe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:13:
- Is de extra investering het waard om voor 3-laags glas te gaan i.p.v. 2-laags?
- Heeft iemand ervaring met de rolluiken op zonne-energie? Werkt het echt probleemloos of kan ik het beter laten?
-Dat hangt ook af van de rest van de isolatie in je huis. Ga je voor energieneutraal dan zeker, is de rest ook zozo dan win je meer met spouwmuurisolatie o.i.d.
-Heb je veel schaduw op je dak?

Wij hebben hier een negental nieuwe Velux ramen klaarliggen om af te monteren. Zodra de verbouwing voorbij is en we weer wat gespaard hebben gaan we die ook electrificeren en automatiseren (maar dan zowel zonwering als open/dicht), dus ben ook wel benieuwd naar ervaringen (wij hebben wel de optie om stroom aan te leggen, maar als het zonder kan...)

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 11-10-2022 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
pagani schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:17:
[...]

-Dat hangt ook af van de rest van de isolatie in je huis. Ga je voor energieneutraal dan zeker, is de rest ook zozo dan win je meer met spouwmuurisolatie o.i.d.
-Heb je veel schaduw op je dak?
Ik kan de rest van de isolatie van het huis niet echt meer verbeteren. Het is een huis van 1992 en alles wat later nog geïsoleerd kon worden zoals het dak is allemaal gebeurd. Spouwmuur isolatie kan niet meer verbeterd worden i.v.m. te weinig ruimte, er zijn verschillende bedrijven voor wezen kijken. Energieneutraal zal het nooit worden, maar ik heb zonnepanelen en ik zit op stadsverwarming.

Het is het achterkant van het huis, maar die staat in principe wel veel in de zon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
Bij ons hebben we in de zolderkamer (slaapkamer dochter) zelf een rolluik op zonne-energie gestoken en dat werkt nog steeds zonder problemen. Is dus nu zo'n 7 jaar oud. Twee weken geleden hebben we het raam laten vervangen en dit rolluik gewoon overgezet. Staat trouwens op het NW gericht, veel licht heeft de zonnecel niet nodig.

Zelf heb ik gekozen voor dubbele beglazing. Normaal duurt het nog gemakkelijk 10-15 jaar voor we iets aan dat dak moeten doen en indien nodig zet ik er dan wel driedubbel in (of wat op dat moment ook de standaard is).

[ Voor 4% gewijzigd door Horla op 11-10-2022 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32

Freakie1NL

Grote Baas

Verschil tussen 2 laags of 3 laags in isolatiewaarde is gezien je huis (1992) verwaarloosbaar. Wel zit er een significant verschil in geluidsbeleving vanuit buiten. Mocht dat een rol spelen.

Verder bij mijn moeder 2 jaar geleden gekozen voor ramen op zonne-energie inclusief gordijnen op zonne-energie (pakken hetzelfde paneel dan). Tot nu toe werkt dat perfect!

Wel toen nog geïnformeerd hoe het zou zitten als de batterij defect is (PV paneel geloof ik wel). Die komt Velux voor een vast bedrag (van toen) EUR 75 euro vervangen. Dat vond ik mocht dat nodig zijn.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bluebe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:13:
Onze Velux tuimelvensters op de 1e verdieping zijn ondertussen 30 jaar oud, het hout begint erg slecht te worden en de ramen zijn "lek" waardoor het gas dat er normaliter in zit is ontsnapt. Het gevolg is dat er constant condens op de ramen zit aan de binnenkant en dat zorgt er voor dat de verf steeds afbladert en de gordijnen gaan schimmelen door het vele vocht. Kort samengevat er moeten 3 nieuwe in.

Ik heb een 3-tal offertes opgevraagd, helaas krijg ik van 2 bedrijven maar geen reactie dus ik heb nog geen vergelijkingsmateriaal wat prijzen betreft. Het worden kunststof kozijnen en waar ik over twijfel is of dat ik er 3-laags of 2-laags glas in moet laten zetten. Het prijs verschil is voor 3 ramen toch dik €700,- ex. btw en ik vind het moeilijk in te schatten hoeveel comfort het scheelt.

Daarnaast ben ik geïnteresseerd in de rolluiken die je tegenwoordig kan krijgen van Velux. De uitdaging is alleen dat ik op die plek geen stroom heb dus heb ik gekeken naar de oplossing die werkt met zonne-energie en accu. Ze zijn wel flink aan de prijs, maar ik verwacht wel dat het daarmee in de zomer beter uit te houden is op onze slaapkamers aangezien we geen airco hebben.

Dit is de complete offerte met 2-laags glas:

[Afbeelding]

Dit zou het 3-laags glas kosten i.p.v. het 2-laags glas:

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Zelf plaatsen of laten plaatsen?

Die SSL's zijn duurder ja, maar voor de gewone elektrische SSS moet een nog een KUX aangekoct worden waardoor de prijs duurder wordt dan een SSL.

Rolluiken op zonne-energie zijn gewoon opklikken en binnen de controller op de muur pakken en klaar :)

Of het waard is om een 3 laags te hebben, dat bepaal je zelf, neem dan wel een bdx 2000 kader ook voor extra isolatie :)

GGU wordt normaal gebruikt voor vochtige ruimtes zoals badkamers enzo. Voor slaapkamer is meestal een GGL voldoende..

Weet niet van waar je bent, wij verkopen ze ook op het bedrijf waar ik werk; (plaatsen niet)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
Horla schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:30:
Bij ons hebben we in de zolderkamer (slaapkamer dochter) zelf een rolluik op zonne-energie gestoken en dat werkt nog steeds zonder problemen. Is dus nu zo'n 7 jaar oud. Twee weken geleden hebben we het raam laten vervangen en dit rolluik gewoon overgezet. Staat trouwens op het NW gericht, veel licht heeft de zonnecel niet nodig.
Bedankt voor het delen van je ervaring :)
Freakie1NL schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:39:
Verschil tussen 2 laags of 3 laags in isolatiewaarde is gezien je huis (1992) verwaarloosbaar. Wel zit er een significant verschil in geluidsbeleving vanuit buiten. Mocht dat een rol spelen.

Verder bij mijn moeder 2 jaar geleden gekozen voor ramen op zonne-energie inclusief gordijnen op zonne-energie (pakken hetzelfde paneel dan). Tot nu toe werkt dat perfect!

Wel toen nog geïnformeerd hoe het zou zitten als de batterij defect is (PV paneel geloof ik wel). Die komt Velux voor een vast bedrag (van toen) EUR 75 euro vervangen. Dat vond ik mocht dat nodig zijn.
Ja wij wonen aan een park en daar is nog wel eens wat "lawaai" maar ik vraag me af dat als we 3-laags glas nemen of het dan niet gewoon door isolatie van het dak heen komt. €75,- is inderdaad nog best wel redelijk.
SadisticPanda schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:37:
[...]

Zelf plaatsen of laten plaatsen?

Die SSL's zijn duurder ja, maar voor de gewone elektrische SSS moet een nog een KUX aangekoct worden waardoor de prijs duurder wordt dan een SSL.

Rolluiken op zonne-energie zijn gewoon opklikken en binnen de controller op de muur pakken en klaar :)

Of het waard is om een 3 laags te hebben, dat bepaal je zelf, neem dan wel een bdx 2000 kader ook voor extra isolatie :)

GGU wordt normaal gebruikt voor vochtige ruimtes zoals badkamers enzo. Voor slaapkamer is meestal een GGL voldoende..

Weet niet van waar je bent, wij verkopen ze ook op het bedrijf waar ik werk; (plaatsen niet)
toon volledige bericht
Ik laat het plaatsen, dan weet ik in ieder geval zeker dat goed gebeurt (als het goed is). Ik ben zelf niet heel erg handig en mijn schoonvader die mij wel eens helpt is ook druk genoeg.

GGL is toch hout? Ik wil zeker weten kunststof want ik denk dat het minder onderhoud nodig zal zijn. Wat vond je zelf van de offerte prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:01

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik vind het een pittige prijs. In mei 2020 heb ik twee Velux dubbelglas kunststof tuimelramen laten plaatsen (het grootste formaat, UK08), plus twee rolgordijnen netjes afgemonteerd. Prijs: 2900 euro all-in.
Nu weet ik dat alles duurder is geworden, maar jij betaalt nu zowat het dubbele.

Rolluiken zijn niet nodig vind ik zelf: Ik heb twee screens aan de buitenkant á 80 euro per stuk. In het voorjaar rol ik die uit, einde zomer weer dicht.

Bedrijf die het geplaatst heeft: Kapel Dakramen uit Egmond aan de Hoef.

[ Voor 3% gewijzigd door Nyarlathotep op 11-10-2022 17:04 ]

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:32

Freakie1NL

Grote Baas

Even ter vergelijking inderdaad wat dit begin 2020 heeft gekost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FptElxmGm2MqRLsUgPTUrldHksg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBglKaCzmAP9dKGyKVJb5U4L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Freakie1NL op 11-10-2022 17:15 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:22
Ik heb 1,5 jaar geleden 6 velux dakramen in een dakserre en nog een los dakraam besteld en dat een jaar geleden geleverd gekregen. Triple glas en drie ramen met electrische zonwering buiten en electrische rolgordijnen binnen, op zonne energie. Allemaal prijzig, maar werkt goed. Zowel met afstandbediening als Velux app en meteen een Co2 meter erin, mocht je ook automatisch ventileren kopen. Gaat automatisch dicht bij warmte en weer open als de zon eraf is.

De keuze voor triple glas is omdat ze in m'n dak zitten en je daar normaal de meeste warmteverlies hebt. Moet zeggen dat de kwaliteit top is en de isolatie ook niet merkbaar omlaag gegaan is.

[ Voor 7% gewijzigd door NiGeLaToR op 11-10-2022 17:30 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Op Spotify, Apple Podcast en anderen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:08
Hier was het €1936 voor 1 UK04 vervangen (inclusief btw, afbraak en overzetten bestaand rolluik). Ik vond het ook veel geld en heb getwijfeld om het zelf te doen (kost ongeveer de helft) maar ben blij dat ik het niet heb gedaan. De vorige eigenaar bleek het drie cm te diep hebben geplaatst waardoor we veel geluk hadden dat we geen vochtproblemen hebben gekregen. Het onderdak was effectief vochtig.

De mannen hebben het correct geplaatst, nog wat isolatie bij gestoken die ik hier had liggen en een mooie omkasting gemaakt van MDF omdat de gyproc uiteraard niet meer aansloot. En dat zonder meerprijs.

Ze zijn met 2 een kleine drie uur bezig geweest dus ze hebben niet slecht verdiend maar het is beter (en juister) afgewerkt dan er voor en 2 weken na de akkoord konden ze al langs komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
Nyarlathotep schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:03:
Ik vind het een pittige prijs. In mei 2020 heb ik twee Velux dubbelglas kunststof tuimelramen laten plaatsen (het grootste formaat, UK08), plus twee rolgordijnen netjes afgemonteerd. Prijs: 2900 euro all-in.
Nu weet ik dat alles duurder is geworden, maar jij betaalt nu zowat het dubbele.

Rolluiken zijn niet nodig vind ik zelf: Ik heb twee screens aan de buitenkant á 80 euro per stuk. In het voorjaar rol ik die uit, einde zomer weer dicht.

Bedrijf die het geplaatst heeft: Kapel Dakramen uit Egmond aan de Hoef.
Maar dan is de offerte die ik heb toch niet zo heel gek? Dit zijn 3 ramen, weliswaar 56 cm smaller dus per stuk wel wat goedkoper maar wel een compleet kozijn met raam meer. Als je de rolluiken weg denkt kan je al meer dan €2400,- er af halen en dan zit je ook al op een kleine €3200,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Bluebe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:50:
[...]

Bedankt voor het delen van je ervaring :)

[...]

Ja wij wonen aan een park en daar is nog wel eens wat "lawaai" maar ik vraag me af dat als we 3-laags glas nemen of het dan niet gewoon door isolatie van het dak heen komt. €75,- is inderdaad nog best wel redelijk.

[...]

Ik laat het plaatsen, dan weet ik in ieder geval zeker dat goed gebeurt (als het goed is). Ik ben zelf niet heel erg handig en mijn schoonvader die mij wel eens helpt is ook druk genoeg.

GGL is toch hout? Ik wil zeker weten kunststof want ik denk dat het minder onderhoud nodig zal zijn. Wat vond je zelf van de offerte prijzen?
toon volledige bericht
Zijn allemaal van hout, bij GGL zijn ze wit gelakt, bij een ggu dit er een PU coating rond.
Een GGL op een droge kamer zoals slaapkamer gaat normaal even lang mee als een ggu. Enkel als er nat aan een binnenzijde zit, dan heb je ggu nodig.

Waarschijnlijk de oude venster die er nu inzit, is zelf geverfd geweest. De verf van Velux is wel degelijk.
Prijs valt mee, officiële bruto prijs in België voor die ggu is 588 exc catalogus prijs en wij geven 21 percent erop.
Die ssl is wel goed gerekend , die is bij ons 100 euro goedkoper en daar ook 21op. Vind ik wel groot verschil, moet de kijken, zit niet meer op het werk

Ik weet niet of je van België bent, maar als je woning ouder is dan 10 jaar en je laat de werken uitvoeren door aannemer, kan die doorrekenen Aan 6% ipv 21%. Scheelt best wel wat :)

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
SadisticPanda schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 20:40:
[...]

Zijn allemaal van hout, bij GGL zijn ze wit gelakt, bij een ggu dit er een PU coating rond.
Een GGL op een droge kamer zoals slaapkamer gaat normaal even lang mee als een ggu. Enkel als er nat aan een binnenzijde zit, dan heb je ggu nodig.

Waarschijnlijk de oude venster die er nu inzit, is zelf geverfd geweest. De verf van Velux is wel degelijk.
Prijs valt mee, officiële bruto prijs in België voor die ggu is 588 exc catalogus prijs en wij geven 21 percent erop.
Die ssl is wel goed gerekend , die is bij ons 100 euro goedkoper en daar ook 21op. Vind ik wel groot verschil, moet de kijken, zit niet meer op het werk

Ik weet niet of je van België bent, maar als je woning ouder is dan 10 jaar en je laat de werken uitvoeren door aannemer, kan die doorrekenen Aan 6% ipv 21%. Scheelt best wel wat :)
Ja klopt de huidige ramen zijn meerdere keren al geverfd geweest. Nee, ik woon in Nederland dus dat valt allemaal onder het normale 21% tarief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 16:00
Nyarlathotep schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 17:03:
Zoals TS ook al geconstateerd had:
Jij hebt het bij die prijs over twee ramen…
TS heeft de prijs voor drie ramen + drie solar-rolluiken…
Nogal een groot verschil!
Een enkel solar-rolluik is al duurder dan het bijbehorende dakraam.
Als je die met je vergelijk niet meetelt… tja…

Ik vind het inderdaad ook geen hele verkeerde prijs.
Als je het solar rolluik los gaat kopen, bijv. op dakvenster.com, dan is dat rolluik daar maar een paar tientjes goedkoper dan op je offerte… Dat vind ik best redelijk, zeker niet exorbitant.

Qua GGL/GGU:
Ik zou ook zeker de PU kunststof variant kiezen.
Ik heb een paar jaar geleden zelf twee Velux ramen in mn dak geplaatst… Éen hout, wit gelakt, en één PU kunststof. (Die houten was voor mijn afmeting helaas niet beschikbaar in een kunststof variant, anders had ik die ook in PU gekozen).
De PU is echt wel een flink stuk robuuster. Het PU raam heeft inderdaad een houten kern, maar die PU is veel meer dan een simpele “coating” aan de buitenzijde… Dat is echt een kunststof laag van misschien wel 2-3mm dik.
Waar bij de houten variant maar een dun laagje verf overheen zit, en de naden tussen de houtverbindingen in de hoeken zichtbaar zijn, is dit bij de PU variant één gegoten naadloos geheel, overduidelijk hartstikke waterbestendig. Veel robuuster in mijn ogen.
Hoef je ook nooit meer te verven.
Ik zou dus zeker voor de GGU variant gaan.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Pagina: 1