Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Mijn gehele woning heeft vloerverwarming. Achteraf gezien geen goede beslissing, omdat je slaapkamers niet op een constante temperatuur wilt houden. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

In elke kamer zit nu een thermostaat die de vloerverwarming aanstuurt. Volgens mij is dat eigenlijk totaal zinloos, omdat je beter waterzijdig kunt inregelen dat er een constante watertemperatuur naar de kamer stroomt. Die thermostaat zal het hele proces eerder verstoren.

Hoe zien jullie dat?

48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Lijkt mij juist een ideale situatie.
Nette thermostaat geregelde zone regeling voor de slaapkamers.

Je bent helemaal klaar voor een warmtepomp.
Met vloerverwarming wil je juist een constante temperatuur houden omdat dat het meest energieëfficiënt is.

In principe is wat jij wil met waterzijdig inregelen ook mogelijk. Alleen wil je later toch een kamer op een iets andere temperatuur hebben dan moet je de gehele instelling aanpassen. Nu heb je thermostaten welke dat automatisch doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
je hebt het geld al uitgegeven dus dat is jammer, maar ik zou in de meeste gevallen geen zoneregeling aanraden inderdaad. Maar je hebt nu wel zoneregeling dus ik zou daar gewoon mee experimenteren tot het de resultaten geeft die je wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Cupid673 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:34:
Achteraf gezien geen goede beslissing, omdat je slaapkamers niet op een constante temperatuur wilt houden.
Hoe zien jullie dat?
Jawel, je wil slaapkamers permanent op de slaaptemperatuur houden. Voor zowel comfort als efficiëntie wil je elke kamer altijd op een zo constant mogelijke temperatuur houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
@pagani
Maar je warmtevraag gaat dan steeds op en neer. Dat vindt de WP dan weer niet leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Cupid673 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:25:
@pagani
Maar je warmtevraag gaat dan steeds op en neer. Dat vindt de WP dan weer niet leuk.
Geen idee hoe je daarbij komt. De verdeler stuurt simpelweg meer warmte naar de te verwarmen delen van het huis met een relatief stabiele vraag. Juist elke dag een complete opwarmcyclus moeten doen is funest voor een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrkZnl
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-07 10:22
Ik heb een vraag die hier toevallig mee te maken heeft, dus maak even misbruik van dit topic.
Mijn inziens is zone regeling handig, omdat je dan inderdaad verschil kunt maken met de temperaturen per ruimte. Slapen koeler dan de badkamers bijvoorbeeld. Dit werkt bij mij behoorlijk goed.

Maaaar, ik vermoed echter dat er bij thuis nu een probleem is waar door het niet perfect functioneert.
In de keuken heb ik de Thermostaat van de Warmtepomp, daarin regel je de basistemperatuur, zet je hem op vakantie modus etc etc. Deze staat op 21 ingesteld.
Nu heb ik na de warmtepomp zoneregeling in mijn woning met 10 zone's. 5 boven, 5 beneden. Er zijn echter een paar zones die ik niet op temperatuur krijg. Gaat om de garage en berging en kantoorruimte boven. Deze blijven haken op ongeveer 18 graden. De ruimte waar de thermostaat van de warmtepomp hangt is de keuken, en deze is vaak het snelst op temperatuur. Heeft te maken met de ligging en veel glas.

Mijn idee wat er gebeurt: De thermostaat van de warmptepomp bepaald voor de ruimte waar deze hangt of de temperatuur bereikt is van 21 graden, de keuken. Als deze ruimte die temperatuur heeft bereikt, stopt hij met verwarmen, en doet die dat dus ook voor alle andere zone's. Terwijl deze zone's die temperatuur nog niet bereikt hebben. Op deze manier blijven deze ruimtes koud.
Stel, een andere zone is sneller op temperatuur dan de keuken, laten we zeggen de woonkamer, dan sluit de zoneregeling deze kamer af en wordt deze op temperatuur gehouden.

Zijn er meer mensen die dit probleem ook ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
Waarom zou je slaapkamers niet op een constante temperatuur willen houden? Dat wil ik juist wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
DrkZnl schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:31:
Ik heb een vraag die hier toevallig mee te maken heeft, dus maak even misbruik van dit topic.
Mijn inziens is zone regeling handig, omdat je dan inderdaad verschil kunt maken met de temperaturen per ruimte. Slapen koeler dan de badkamers bijvoorbeeld. Dit werkt bij mij behoorlijk goed.

Maaaar, ik vermoed echter dat er bij thuis nu een probleem is waar door het niet perfect functioneert.
In de keuken heb ik de Thermostaat van de Warmtepomp, daarin regel je de basistemperatuur, zet je hem op vakantie modus etc etc. Deze staat op 21 ingesteld.
Nu heb ik na de warmtepomp zoneregeling in mijn woning met 10 zone's. 5 boven, 5 beneden. Er zijn echter een paar zones die ik niet op temperatuur krijg. Gaat om de garage en berging en kantoorruimte boven. Deze blijven haken op ongeveer 18 graden. De ruimte waar de thermostaat van de warmtepomp hangt is de keuken, en deze is vaak het snelst op temperatuur. Heeft te maken met de ligging en veel glas.

Mijn idee wat er gebeurt: De thermostaat van de warmptepomp bepaald voor de ruimte waar deze hangt of de temperatuur bereikt is van 21 graden, de keuken. Als deze ruimte die temperatuur heeft bereikt, stopt hij met verwarmen, en doet die dat dus ook voor alle andere zone's. Terwijl deze zone's die temperatuur nog niet bereikt hebben. Op deze manier blijven deze ruimtes koud.
Stel, een andere zone is sneller op temperatuur dan de keuken, laten we zeggen de woonkamer, dan sluit de zoneregeling deze kamer af en wordt deze op temperatuur gehouden.

Zijn er meer mensen die dit probleem ook ervaren?
Als jouw thermostaat in de keuken bepalend is voor warmtevraag ja/nee krijg je inderdaad dat probleem. Vergelijkbaar hadden wij in een ENN-woning uit 2018, daar werden sommige kamers niet warm genoeg omdat de thermostaat in de woonkamer sturend was. Eigenlijk wil je bij zonering een gedeelde warmtevraag hebben (indien woonkamer/keuken te koud ja, als meerdere slaapkamers te koud worden of een kamer veel te koud ja etc.), dan krijg je ook de stabielere vraag naar je pomp (bij afdoende isolatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
@MarcoC
Ik wil mijn slaapkamer 's nachts op 15C en overdag als ik er zit op 20C. En als ik er niet zit op 15C.

Edit:
En daarvoor is vloerverwarming helemaal niet geschikt. Je zult dus altijd een bijverwarming nodig hebben.

[ Voor 33% gewijzigd door Cupid673 op 11-10-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cupid673
pagani schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:31:
[...]

Geen idee hoe je daarbij komt. De verdeler stuurt simpelweg meer warmte naar de te verwarmen delen van het huis met een relatief stabiele vraag. Juist elke dag een complete opwarmcyclus moeten doen is funest voor een warmtepomp.
Volgens mij wil je je juist niet dat de verdeler voortdurend bij aan het sturen is. Dat is weer heel onrustig voor je warmtepomp. Die wil het liefst de hele tijd een beetje pruttelen en grote golven meepakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
Cupid673 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:46:
@MarcoC
Ik wil mijn slaapkamer 's nachts op 15C en overdag als ik er zit op 20C. En als ik er niet zit op 15C.

Edit:
En daarvoor is vloerverwarming helemaal niet geschikt. Je zult dus altijd een bijverwarming nodig hebben.
Dat klopt gedeeltelijk, maar in een goed geïsoleerd huis zal heel het huis ongeveer dezelfde temperatuur hebben. Zoneregeling heeft vooral comfort als doel (in de werkkamer net een graadje warmer dan in de slaapkamer bijv.). Wat jij wilt kan je nooit bereiken in een goed geïsoleerd huis, ook niet met waterzijdige inregeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-10 11:52

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

D-dark schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:17:
Lijkt mij juist een ideale situatie.

Met vloerverwarming wil je juist een constante temperatuur houden omdat dat het meest energieëfficiënt is.
Niet helemaal mee eens? Hier vloerverwarming beneden, maar als we die constant houden, verbruiken we meer gas dan dat we snachts de temp naar 18 laten zakken.

Maar hangt wellicht van type huis (hoekwoning, 2007, A label), etc af..

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
NeFoRcE schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:27:
[...]

Niet helemaal mee eens? Hier vloerverwarming beneden, maar als we die constant houden, verbruiken we meer gas dan dat we snachts de temp naar 18 laten zakken.

Maar hangt wellicht van type huis (hoekwoning, 2007, A label), etc af..
Een lichte of minimale verlaging kan voordeliger zijn.
Stook je op gas dan kan je dat prima opvangen. Daar maakt temperatuur iets minder uit.
Voor een warmtepomp is het prettiger als je op een zo laag mogelijke temperatuur kan verwarmen. Dan kan het goedkoper zijn om te laten doordraaien of lagere nachtverlaging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
@MarcoC

Edit:
Als het een comfort-eis is dat het 's nachts zo koud is, is trage verwarming (zoals vloerverwarming) idd minder ideaal.

Als het je puur gaat om zo min mogelijk energie verbruiken, is het volkomen zinloos om (een ruimte in) je huis zover af te laten koelen. Je moet juist blij zijn dat je huis zo goed geisoleerd is dat je dat niet haalt. Als je bovendien met een WP stookt is het ook niet persé efficiënter om een grote nachtdaling in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
@MarcoC

Edit:
Hmm, bij een goed geïsoleerd huis met weinig temperatuurverlies is dan de snelste oplossing raam open zetten om geforceerd te laten afkoelen of eerder stoppen met stoken zodat er meer tijd is om aftekoelen.
Pagina: 1