Philips HUE in groot huis installeren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Lodewijks
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06-2023
Ik wil in mijn huis met 4 verdiepingen en waar op elke etage een router staat Philips HUE installeren. Kan ik toe met 1 bridge of moet ik op elke etage een bridge installeren bij de router?
Er is door het gehele huis een UTP kabel netwerk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Een router op elke verdieping, woon je in een flat?

Modem, router, switches

Philips HUE lampen zijn zigbee routers, als je dus beneden de bridge hebt moet je zorgen voor een goed dekkend netwerk door lampen op elke verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09-05 16:06

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het mooie aan Zigbee (waar Hue van gebruik maakt) is dat elk apparaat een node vormt in een mesh-structuur. Je lampen en andere toestellen verbinden dus niet per se rechtstreeks via de Bridge (aka coordinator), maar ook onderling tussen apparaten die permanent met stroom verbonden zijn (aka routers).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHyIZylJwpcEy1mLKq1nuZLx-1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YRTjzqOzXqdxcH3WvXHtyyuu.png?f=fotoalbum_large

Het zou dus voldoende moeten zijn om 1 bridge te installeren op een plaats waar minstens 1 lamp verbinding kan maken. Zo lang de andere lampen dan binnen bereik van een andere lamp of je bridge zijn, zit je goed.

Moest dat niet zomaar lukken, zijn er ook nog andere apparaten te verkrijgen die je in het stopcontact kan stoppen en fungeren als router. Bv. een IKEA TRADFRI slimme plug

[ Voor 9% gewijzigd door Mavamaarten op 11-10-2022 10:36 ]

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:46
Hou er rekening mee dat je maximaal 50 devices kunt koppelen aan een Hue Bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:23

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Danielson schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:37:
Hou er rekening mee dat je maximaal 50 devices kunt koppelen aan een Hue Bridge.
Goed punt, zeker bij een groot huis.

@Hans Lodewijks bedenk ook of je genoeg hebt aan de beperkte ondersteuning die de Hue Bridge heeft voor andere apparaten. Blijf je bij lampjes en wat simpele schakelaars, dan kan dat prima met de Bridge. Maar wil je ook zigbee rookmelders, verbruiksmeters, magische kubussen, lekkagemelders, thermometers, luchtvochtigheid.... dan kun je beter kijken naar een Zigbee usb-stick van €20. Dan heb je meteen geen last van de limiet van 50 devices, maar 200. En je kunt met bijvoorbeeld Z2M duizenden verschillende apparaten koppelen waar Hue niks van snapt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX