Vocht in huurhuis - tips voor een meer leefbaar klimaat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22-05 12:11
Hallo iedereen,

Sinds een jaar of drie woon ik in mijn huurwoning. Dit is een oude boerderij van zo'n 100 jaar oud, opgedeeld in appartementen. Van binnen geheel gemoderniseerd, echter massieve muren en buiten houten/kunststof kozijnen géén isolatie (sterker nog, de voordeur kun je bijna doorheen kijken). In de zomers is het er relatief koel, in de winters enorm koud. Dat gaat in de winter gepaard met een constant hoog relatief vochtpercentage binnenshuis (denk aan 70+%). Eerste weken van de eerste winter kwam ik er achter dat ik niet voldoende ventileerde dat zorgde voor schimmelvorming op de muren; sindsdien slaap ik telkens met een raam open om toch iets van het vocht de ruimte uit te kunnen laten en heb ik een Bison passieve vochtvanger (zo'n witte steen) gekocht met voldoende capaciteit.

Ter beeldvorming; ruimte dat de slaapkamer is heeft 3 wanden die direct zijn blootgesteld aan buitenlucht. De woonkamer bevat 1 muur die is blootgesteld aan de buitenlucht. De rest grenst aan een andere muur. De slaapkamer heeft altijd een veel lagere temperatuur (gemiddeld 13 graden als ik een dag niet verwarm) ten opzichte van de woonkamer (gemiddeld 17,5 graden als ik een dag niet verwarm).

Echter is sinds kort mijn situatie gewijzigd en woon ik samen. Dat betekent alle nachten (en avonden) een extra ademend persoon, wat duidelijk merkbaar het vochtgehalte in het huis significant ophoogt. Zelfs in de woonkamer waren de eerste stipjes schimmel te zien tegen de muur die grenst aan de buitenlucht. Momenteel ventileer ik iedere ochtend 30 minuten met openstaande overstaande ramen in beide ruimtes; maar gevoelsmatig is dat niet genoeg. De muren zijn zo vochtig dat iedere winter het stucwerk steeds iets meer afbrokkelt.

Ik wil geen dure actieve ontvochtiger (x2) aanschaffen en deze laten lopen. Zijn er nog andere dingen die ik wellicht kan proberen om het binnenklimaat gezond en leefbaar te houden? Jullie tips zijn meer dan welkom.

Ps: huurbaas (particulier) heeft geen intentie om verbeteringen door te voeren. Hij claimt dat de oorzaak van de schimmels en vochtigheid te wijten is aan de dikke massieve muren en te weinig ventileren. Zelfs de (waarschijnlijk al een halve eeuw oude) voordeur wilt hij niet vervangen.

Groet, Giltix

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03 10:10
*Aangepast omdat mijn reactie te emotioneel is en stamt uit een eigen, nare ervaring. Voegde verder niks toe aan het topic.

[ Voor 88% gewijzigd door SuddenlyNinja op 11-10-2022 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
als het probleem ontstaat door er te zijn verwarm /ventileer je als doorgaans gewoon teweinig.
Als het probleem ook ontstaat als je weg bent heb je doorgaans een problem met het huis. bv optrekkend of doorslaand vocht.

problemen met optrekkend vocht zie je vaak tot 1 meter hoog bij plinten en bv achter een bank die tegen een buiten muur staat. problemen met ventilatie zie je vaak als eerst in de hoeken bij het plafond.

wat zijn de ventilatie voorzieningen in huis? want alleen een half uurtje het raam open zetten heeft teweinig effect.

[ Voor 7% gewijzigd door twain4me op 11-10-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

SuddenlyNinja schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 10:48:
[...]

En dit is het punt waar je huurcommissie een kijkje laat nemen... Huisbazen (sorry, niet allemaal natuurlijk) zullen er in de regel alles aan doen om zo weinig mogelijk te betalen. Als jij een ruimte huurt hoor je daar gewoon goed in te kunnen wonen, vocht- en schimmelplekken zijn tekenen van gebreken aan de woning, dus dit is absoluut iets waar je huisbaas verantwoordelijk voor is.

Alleen gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 verschillende dingen, en uit ervaring weet ik dat dit soort trajecten slepend kunnen worden... Weet in ieder geval dat zijn opmerkingen over "dikke muren" en "weinig ventileren" weinig hout snijden. Als de verhuurde ruimte zulke dikke muren heeft dat er vochtproblemen ontstaan is de ruimte niet geschikt om te verhuren...
De dikte van de muur zorgt nooit voor een vochtprobleem. te weinig ventileren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 23:33
Ik herken de klachten van @Giltix wel gezien ik woon in een >100 jaar oude woning. Meteen na aankoop geheel verbouwd om wel de redenen: isolatie, vocht, en ventilatie

Moderniseren heeft meestal als gevolg dat de natuurlijke ventilatie verminderd zonder dat er een goed alternatief geïnstalleerd wordt. Daarnaast is er niet geïsoleerd, en massieve muren (die voor een 100 jaar oude woning waarschijnlijk 1,5 steens is) zorgen voor vochtdoorslag (dat is iets anders dan optrekkend vocht waar je ook nog last van kan hebben) en condensatie (want de muren zijn in de winter heel koud). Vochtdoorslag bij (oude) massieve muren komt heel vaak voor. Enige oplossing is zorgen dat het droogt, of dat er een spouw gecreëerd is waardoor je massieve muren het buitenblad wordt en je binnenblad droog blijft.

Als laatste je temperatuur. Met 13 graden in je slaapkamer en 17,5 graden in de woonkamer is het wel erg fris in huis. Je vochtpercentage is in relatie met temperatuur en wordt hoger naar gelang het kouder is in huis. Door meer te stoken neemt het vochtpercentage af. Een hoog vochtpercentage bij 17,5 graden condenseert tevens tegen de muren die nog kouder zijn dan dat.

De voordeur waar je doorheen kan kijken is eerder een zegen, want daardoor heb je tenminste nog iets van natuurlijke ventilatie. Woningen van dergelijke leeftijd tochte destijds ontzettend, door de tocht weg te nemen wordt het vocht niet afgevoerd.

Wat kun je zelf:
1. Meer ventileren (bv. continue een raam op kiep laten staan)
2. Meer stoken zodat de woning (en muren) warmer zijn

Je stelt dat er meerdere appartementen zijn gerealiseerd. Wat is de ervaring van je buren?

[ Voor 22% gewijzigd door _Piwi_ op 11-10-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:57
_Piwi_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:51:
Ik herken de klachten van @Giltix wel gezien ik woon in een >100 jaar oude woning. Meteen na aankoop geheel verbouwd om wel de redenen: isolatie, vocht, en ventilatie

Moderniseren heeft meestal als gevolg dat de natuurlijke ventilatie verminderd zonder dat er een goed alternatief geïnstalleerd wordt. Daarnaast is er niet geïsoleerd, en massieve muren (die voor een 100 jaar oude woning waarschijnlijk 1,5 steens is) zorgen voor vochtdoorslag (dat is iets anders dan optrekkend vocht waar je ook nog last van kan hebben) en condensatie (want de muren zijn in de winter heel koud). Vochtdoorslag bij (oude) massieve muren komt heel vaak voor. Enige oplossing is zorgen dat het droogt, of dat er een spouw gecreëerd is waardoor je massieve muren het buitenblad wordt en je binnenblad droog blijft.

Als laatste je temperatuur. Met 13 graden in je slaapkamer en 17,5 graden in de woonkamer is het wel erg fris in huis. Je vochtpercentage is in relatie met temperatuur en wordt hoger naar gelang het kouder is in huis. Door meer te stoken neemt het vochtpercentage af. Een hoog vochtpercentage bij 17,5 graden condenseert tevens tegen de muren die nog kouder zijn dan dat.

De voordeur waar je doorheen kan kijken is eerder een zegen, want daardoor heb je tenminste nog iets van natuurlijke ventilatie. Woningen van dergelijke leeftijd tochte destijds ontzettend, door de tocht weg te nemen wordt het vocht niet afgevoerd.

Wat kun je zelf:
1. Meer ventileren (bv. continue een raam op kiep laten staan)
2. Meer stoken zodat de woning (en muren) warmer zijn

Je stelt dat er meerdere appartementen zijn gerealiseerd. Wat is de ervaring van je buren?
Dus als ik in mijn schuur een appartement maak, en de huurder krijgt last van kou vocht en schimmel, dan is het de fout van de huurder en moet hij gewoon meer stoken en de ramen wagenwijd open zetten?

Zo ja, dan is per morgen mijn schuur appartement te huur.

Zoals ik het zie heeft de verhuurder van een oude boerderij/schuur/stal een paar appartementen gemaakt en hier uit kostenbesparingen heeft nagelaten hier een geisoleerde schil in te bouwen.
Hij heeft puur uit eigenbelang en zijn portemonnee belangrijke zaken wegbezuinigd.

Meer stoken en ventileren is altijd al maar nu zeker een kostbare aangelegenheid.

Een goed sluitende voordeur lijkt me ook een vereiste van een huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
FRANQ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Dus als ik in mijn schuur een appartement maak, en de huurder krijgt last van kou vocht en schimmel, dan is het de fout van de huurder en moet hij gewoon meer stoken en de ramen wagenwijd open zetten?

Zo ja, dan is per morgen mijn schuur appartement te huur.

Zoals ik het zie heeft de verhuurder van een oude boerderij/schuur/stal een paar appartementen gemaakt en hier uit kostenbesparingen heeft nagelaten hier een geisoleerde schil in te bouwen.
Hij heeft puur uit eigenbelang en zijn portemonnee belangrijke zaken wegbezuinigd.

Meer stoken en ventileren is altijd al maar nu zeker een kostbare aangelegenheid.

Een goed sluitende voordeur lijkt me ook een vereiste van een huurwoning.
Volgens mij stel ik nergens dat het aan de huurder ligt, ik geef enkel aan wat de oorzaken kunnen zijn en wat je er zelf als huurder zonder bouwkundige aanpassingen aan kan doen. Of de woning wel of niet voldoet kan ik vanuit hier geen uitspraak over doen, maar dat het massieve muren heeft wil niet per definitie zeggen dat het niet voldoet. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaring van de buren, want die zullen dan toch hetzelfde moeten ervaren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
@SuddenlyNinja Een huurcommissie traject is inderdaad meestal erg slepend en kan natuurlijk altijd nare gevolgen hebben. Ansich is mijn verstandhouding met mijn huurbaas goed, maar vooral bij investeringen is hij erg duidelijk: gaat niet gebeuren.

@twain4me Meestal zijn de eerste schimmelpuntjes te zijn in de hoeken bij de plinten. Het trekt zich meestal op langs de hoeken. In de woonkamer/keuken brokkelt het stucwerk zich af op ongeveer 0,5m hoogte. De muren zijn ook steenkoud en je voelt de kou van de muren afkomen. De radiator die in de slaapkamer hangt stookt er eigenlijk amper tegenop.

De ventilatievoorzieningen die ik heb zijn de ramen en de voordeur/het kelderluik dat enigszins wat tocht creëert. Meeste deuren zijn van tochtstrips voorzien omdat de tocht het anders ondraagbaar koud maakt, zelfs als de verwarming aan staat.

Als ik slaap met de ramen dicht zijn er duidelijk waterdruppels tegen het raam te zien. Daarom slapen we altijd met de ramen open, maar dat veroorzaakt dergelijke temperatuurdaling dat ik het in een avondje amper krijg bijgestookt. Ik moet elektrisch bij verwarmen om de temperatuur dragelijk te krijgen. Waarschijnlijk is de radiator qua vermogen ook niet voldoende voor de ruimte waar deze hangt.

Dan is het ook nog het issue van de badkamer, waarbij er dergelijk te veel vocht blijft hangen door zeer slechte afzuiging dat uiteindelijk weer in de woonkamer en keuken terecht komt, dat dan weer condenseert tegen de tegels van de badkamer.

Edit: kleine aanvulling. De thermosstaat hangt in de woonkamer waar altijd een temperatuur wordt gehandhaafd van 17 graden. Daar zal de temperatuur verder niet dalen. Echter is het verschil zo groot dat de slaapkamer daar alsnog ruim onder zit.

@_Piwi_ Bij iedereen praktisch hetzelfde verhaal. Veel vocht/schimmel. Maar zij kunnen beter ventileren aangezien mijn gestookte warmte door de houten tussenvloeren (ontzettend gehorig overigens) naar boven trekken en ze meestal weinig hoeven bij te stoken door mijn warmte. Tevens is mijn slaapkamer onder andere ook de plek waar mijn PC staat (voor werk & games) en is het bij hen enkel een slaapkamer waardoor daar de hele dag de ramen open staan, ook als het vriest. Temperatuur is voor hen niet belangrijk, voor mij weer wel. Ik heb overigens de onder-verdieping (inclusief kelder die bij zware regelval door grondwater regelmatig onder water staat) en zij wonen boven mij.

Voor de beeldvorming; we werken beide gewoon een 9-5 baan; dus we stoken enkel in de avond (zo'n uurtje of 4/5 totaal) tot 20 graden op de thermostaat. Ervaring leert dat de woonkamer/keuken/badkamer deze temperaturen ook halen. De radiator in de slaapkamer stookt dan op tot 18,5, soms 19. Vandaar ook het elektrisch bijstoken, alleen vervliegt die warmte ook veel en vooral snel. Als ik ga slapen met een temperatuur met 18,5 komt door de stralende kou en het open raam de temperatuur in de ochtend rond de 13,5 te zitten. Raam dicht scheelt 1,5 graden.

Edit: stoken met de ramen op kiep lijkt me contraproductief. Of is dat wat kort door de bocht van me?

[ Voor 5% gewijzigd door Giltix op 11-10-2022 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Dit soort vochtproblemen los je op met ventileren+verwarmen danwel bouwkundig.
Dat laatste wil de verhuurder niet
Het eerste wil of kan de huurder niet uit financieel oogpunt.

De oplossing is dus verhuizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giltix
@Rukapul

In theorie snap ik je opmerking. In praktijk liggen de mogelijkheden wat anders. Betaalbare huurappartementen zijn verleden tijd, net zoals de mogelijkheid om als starter de huizenmarkt op te komen. Verhuizen is helaas geen optie.

[ Voor 39% gewijzigd door Giltix op 11-10-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34
Giltix schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:03:
@Rukapul

In theorie snap ik je opmerking. In praktijk liggen de mogelijkheden wat anders. Betaalbare huurappartementen zijn verleden tijd, net zoals de mogelijkheid om als starter de huizenmarkt op te komen. Verhuizen is helaas geen optie.
Het alternatief is dat je in de kou zit of arm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:57
@Giltix

Ik denk dan dat je met het tochtdicht maken van de voordeur een stap maakt.
Kelderlucht moet je sowieso niet in je huis willen want dat is vaak juist vochtig.
Dus het luik ook afdichten.

Kan me niet voorstellen dat het huis verder luchtdicht is.
Ventilatie is goed, tocht niet.

Badkamer voorzien van een goede afzuiging, als je bij de buizen kunt, dan kun je zelf relatief eenvoudig er een Itho box tussen knutselen met RF/vocht sensor.
Die laat je dan 24/7 ventileren, en als je gaat douchen gaat hij uit zichzelf naar de maximaalstand. De bedieningsknoppen heb je niet nodig.

Hierdoor ga je genoeg ventileren, verse lucht komt dan binnen via kieren.

Je kan kijken of je kunststof ramen een winterstand hebben, dit is vaak een metalen lipje/blokje wat je moet omklappen, hierdoor is de kiepstand gereduceerd van laten we zeggen 10cm naar 3cm.

Slapen met raam open is denk ik wel wenselijk.
Ons huis is goed geisoleerd en goed geventileerd (Itho demandflow + wtw) maar toch slapen we altijd (jaarrond) met het raam open in de kiepstand. (overigens alleen bij ons, niet bij de kinderen)

Voor je verwarming probleem kun je eventueel een honeywell evohome of Tado slimme thermostaatknoppen systeem plaatsen.
Je kan dan per ruimte instellen welke temperaturen je wilt.
Hierdoor stook je alleen waar en wanneer het nodig is.
als de slaapkamer verwarmd moet worden wanneer de woonkamer al warm is, kan dat dan gewoon.
Elektrisch stoken is nog steeds duurder dan op gas.

Je kan daarnaast een elektrische ontvochtiger gebruiken om het vochtgehalte omlaag te trekken.
Mijn collega gebruikt er een in de badkamer en is daar uitermate tevreden over.

Als je zelf wat mag en wil investeren/verbouwen heeft het misschien nog wel zin om decentrale wtw aan te leggen. (of mogelijk 50/50 afspreken met verhuurder)

https://vantubo.nl/air/vantubo_recduo_100_rc_plus.html

In de slaapkamer woonkamer en andere ruimtes grenzend aan de buitenmuur kun je dit eenvoudig in laten boren. Dan kun je ventileren zonder de warmte kwijt te raken.

Gaten boren is ~100 euro voor meerdere gaten.
(Wij hadden 5 gaten voor 100 euro, alleen dan voor afzuigkap, riool en ventilatie door de verdiepingsvloer.)
_Piwi_ schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:45:
[...]

Volgens mij stel ik nergens dat het aan de huurder ligt, ik geef enkel aan wat de oorzaken kunnen zijn en wat je er zelf als huurder zonder bouwkundige aanpassingen aan kan doen. Of de woning wel of niet voldoet kan ik vanuit hier geen uitspraak over doen, maar dat het massieve muren heeft wil niet per definitie zeggen dat het niet voldoet. Ik ben dan ook benieuwd naar de ervaring van de buren, want die zullen dan toch hetzelfde moeten ervaren lijkt mij.
Heb jou gequote, en nu lees ik het ook niet meer maar ik dacht dat je het goedpraatte voor de verhuurder.
Maar waarschijnlijk heb ik in mijn hoofd 1 en 1 = 3 gedaan.

Sorry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
@Rukapul als een conclusie is dat ik meer kan doen door bijvoorbeeld meer te stoken, dan is dat ook een antwoord op mijn vraag. In mijn hoofd is stoken met de ramen open hetzelfde als dweilen met de kraan open. Het haalt niet veel uit. Ik laat me echter graag anders vertellen. Ik schets puur de situatie om de mensen die willen helpen een goed beeld te laten vormen.

Nogmaals, in theorie heb je gelijk en zou de allerbeste optie verhuizen zijn. Echter: ik zit niet in de kou want ik krijg de meeste ruimtes wel warm (maar niet vochtvrij!). Ik word niet arm want ik heb een vast energiecontract en ik heb volgens mij nergens laten blijken dat ik financieel niks wil bijleggen. Het vocht is het probleem, niet de temperatuur. Ik stook al redelijk veel (1300m3 op een appartement van 55m3); dus ik ben echt niet bang de verwarming open te draaien.

@FRANQ Dank voor de praktische adviezen. Ik ga me zeker eens inlezen in onder andere de betere (en actieve) badkamerventilatie en de slimme thermostaatknoppen. De decentrale WTW zal mijn verhuurder niet in mee willen gaan; zeker omdat hij weet dat als ik dergelijke installatie krijg, mijn overige buren hier ook naar zullen gaan vragen. Alle investeringen die hij doet ziet hij keer 3. Vandaar waarschijnlijk ook zijn terughoudendheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuddenlyNinja
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 26-03 10:10
Giltix schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:50:
@SuddenlyNinja Een huurcommissie traject is inderdaad meestal erg slepend en kan natuurlijk altijd nare gevolgen hebben. Ansich is mijn verstandhouding met mijn huurbaas goed, maar vooral bij investeringen is hij erg duidelijk: gaat niet gebeuren.
Jammer, maar dat is een beetje de realiteit lijkt het wel... Ik kan je verder niet doelgericht helpen maar een goede verstandhouding met je huisbaas is toch wel belangrijk, jammer dat hij of zij er dan zo in staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
@Giltix stoken met de ramen open is contraproductief als je de temperatuur omhoog wilt brengen, maar zeer productief als je de vocht eruit wilt halen. Random bron: https://www.degoedewoning...ken%20en%20ventileren.pdf
Om te besparen op stoken + ventileren is de WTW uitgevonden, echter heb je daar als huurder natuurlijk niets aan (en zeker niet in een tochtig huis, dan moet het juist luchtdicht zijn).

Ik zou dus langer proberen te stoken en continue gaan ventileren. De tochtstrips kunnen het probleem ook nog verder verergeren doordat het de ventilatie juist belemmerd. Probeer te voorkomen dat vocht (bv. van de kelder) je huis binnen komt. Probeer daarnaast te zorgen dat het vocht van de badkamer zo snel mogelijk je woning verlaat, liefst via een ventilatiekanaal (i.e. raam) op de badkamer zelf.

1300m3 verstoken op een dusdanig klein appartement is naar mijn mening wel heel erg veel. Jammer dat je verhuurder niet wil meewerken en het verduurzamen van de woning want dat is de enige oplossing die écht werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

@twain4me Meestal zijn de eerste schimmelpuntjes te zijn in de hoeken bij de plinten. Het trekt zich meestal op langs de hoeken. In de woonkamer/keuken brokkelt het stucwerk zich af op ongeveer 0,5m hoogte. De muren zijn ook steenkoud en je voelt de kou van de muren afkomen. De radiator die in de slaapkamer hangt stookt er eigenlijk amper tegenop.

De ventilatievoorzieningen die ik heb zijn de ramen en de voordeur/het kelderluik dat enigszins wat tocht creëert. Meeste deuren zijn van tochtstrips voorzien omdat de tocht het anders ondraagbaar koud maakt, zelfs als de verwarming aan staat.

Als ik slaap met de ramen dicht zijn er duidelijk waterdruppels tegen het raam te zien. Daarom slapen we altijd met de ramen open, maar dat veroorzaakt dergelijke temperatuurdaling dat ik het in een avondje amper krijg bijgestookt. Ik moet elektrisch bij verwarmen om de temperatuur dragelijk te krijgen. Waarschijnlijk is de radiator qua vermogen ook niet voldoende voor de ruimte waar deze hangt.

Dan is het ook nog het issue van de badkamer, waarbij er dergelijk te veel vocht blijft hangen door zeer slechte afzuiging dat uiteindelijk weer in de woonkamer en keuken terecht komt, dat dan weer condenseert tegen de tegels van de badkamer.

@_Piwi_ Bij iedereen praktisch hetzelfde verhaal. Veel vocht/schimmel. Maar zij kunnen beter ventileren aangezien mijn gestookte warmte door de houten tussenvloeren (ontzettend gehorig overigens) naar boven trekken en ze meestal weinig hoeven bij te stoken door mijn warmte. Tevens is mijn slaapkamer onder andere ook de plek waar mijn PC staat (voor werk & games) en is het bij hen enkel een slaapkamer waardoor daar de hele dag de ramen open staan, ook als het vriest. Temperatuur is voor hen niet belangrijk, voor mij weer wel. Ik heb overigens de onder-verdieping (inclusief kelder die bij zware regelval door grondwater regelmatig onder water staat) en zij wonen boven mij.

Voor de beeldvorming; we werken beide gewoon een 9-5 baan; dus we stoken enkel in de avond (zo'n uurtje of 4/5 totaal) tot 20 graden op de thermostaat. Ervaring leert dat de woonkamer/keuken/badkamer deze temperaturen ook halen. De radiator in de slaapkamer stookt dan op tot 18,5, soms 19. Vandaar ook het elektrisch bijstoken, alleen vervliegt die warmte ook veel en vooral snel. Als ik ga slapen met een temperatuur met 18,5 komt door de stralende kou en het open raam de temperatuur in de ochtend rond de 13,5 te zitten. Raam dicht scheelt 1,5 graden.
heb je een soort blaasjes op het schilderwerk voordat het gaat afbrokkelen? alsof er iets achter zit ?
zoiets als op foto of voel je vocht op het schilderwerk (beetje vergelijkbaar met vocht op de tegels, het is alleen veel sneller weg) het vocht wat van achter komt is waarschijnlijk doorslaand of optrekkend vocht en daar zou bouwkundig iets aan gedaan moeten worden. als dat is opgelost heb je ook minder vocht in de woning en dus ook minder condens op de tegels etc.

de blaasjes is meestal fase 1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NLtvq08Skc689z86899Nw8e7DDg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cW7ODJDpoeTSINZSvzrUwaGq.jpg?f=fotoalbum_large

het afbrokkelen is meestal fase 2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMxyRzEF_7TGDBtD3cj43Mufh3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41C6VsLT4Lb3c9oG4JJDEzpM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:58
In dit specifieke geval zal de meest effectieve oplossing toch zijn het aanschaffen van een aantal goede luchtontvochtigers. Is wel een hele investering, maar goedkoper dan stoken met ramen open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-05 10:33
wowter1976 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 14:39:
In dit specifieke geval zal de meest effectieve oplossing toch zijn het aanschaffen van een aantal goede luchtontvochtigers. Is wel een hele investering, maar goedkoper dan stoken met ramen open.
Voor een wasruimte heb ik het kleinere broertje van onderstaand, werk wel effectief, kleine bonus is dat het ook een paar Watt warmte binnenbrengt. Ik zou onderstaande in de woonkamer zetten omdat het wat geluid produceert.

https://www.warmteservice...6-KW-100-130m3/p/90354360.

Misschien is het mogelijk om het plafond met folie wat dichter te maken, zodat niet alle warmte ontsnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

il-Principe schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:05:
[...]

Misschien is het mogelijk om het plafond met folie wat dichter te maken, zodat niet alle warmte ontsnapt.
met de huidige prijzen zie je dit soort halve oplossingen steeds vaker, maar denk altijd aan brand en vluchtwegen. plastic heeft de neiging om te smelten en naast te druipen en razendsnel de brand te versprijden een enorme toevoeging te doen aan giftige dampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkebek
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-02 10:36
Edit: stoken met de ramen op kiep lijkt me contraproductief. Of is dat wat kort door de bocht van me?
Langdurige blootstelling aan vochtige lucht kan schadelijk zijn voor isolatiematerialen en houten onderdelen in vloer en muur. Als die materialen door de vocht blootstelling hun isolerende werking verliezen dan kan stoken met een raampje open op de lange termijn juist wel eens goedkoper uitvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 00:11
Ik heb ook jarenlang in een oud 100+ jaar huurhuis gewoond met een vergelijkbaar vochtprobleem. Ook +-50m2.

Ik heb uiteindelijk een elektrische luchtontvochtiger gekocht. Alle tochtgaten dichtgestopt. Daardoor kon ik gewoon normaal stoken, die warmte een beetje binnen houden en het vochtpercentage onder de 60% houden.

Één ontvochtiger met een capaciteit voor een ruimte tot 40m2 bleek bij mij voldoende om te voorkomen dat de druppels van de ramen vielen en schimmel kon ontstaan. De extra elektra kosten bespaar je aan de achterkant net zo hard door het beperken van verlies van je gasgestookte warme.

Je geeft aan dat je dit niet als oplossing ziet, maar bij mij bleek dit de enige uitweg. Ik heb ook alles geprobeerd voordat ik deze uitweg koos en zoals ik dit topic lees heb je niet veel alternatieven meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Of een mobiele airco met ontvochtigingsfunctie en verwarmingsfunctie (even opletten of de unit dat beide tegelijk kan). Dan is namelijk het ontvochtigen efficienter en stook je ook nog minder gas.

Eentje met hygrostaat is dan helemaal handig (instelbare luchtvochtigheid). Eventueel aangevuld met ionisator functie (lucht reiniging / schimmels).

[ Voor 27% gewijzigd door Get!em op 13-10-2022 12:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
Op de begane grond wonen met waarschijnlijk een houten? ondervloer is inderdaad al geen lekkere basis. In de regel is het op bovengelegen etages altijd droger dan de benedenverdieping waarbij de muren doorlopen tot de natte kruipruimte.

Is het inderdaad een houten ondervloer? En wat voor afwerking ligt hier op? Vloerbedekking is erg ademend en poreus en in dit geval een nadeel, want de vochtige lucht trekt makkelijk omhoog je woonkamer in. Een nieuwe vloer met hierin een dampdichte onderlaag in je ondervloer zou mogelijk een hoop kunnen schelen.

Ik lees ook dat je radiator niet voldoende vermogen heeft en je elektrisch moet bijstoken. Weet dat je het afgegeven vermogen van je radiator makkelijk kunt opvoeren door er geforceerd lucht doorheen te blazen. Je hebt speciale kachel ventilatoren, maar gewoon een reguliere ventilator tegen de onderkant van je radiator blazen verhoogd makkelijk je afgegeven vermogen met een factor 2 of meer. Zo hoef je in ieder geval niet meer elektrisch bij te stroken. Bijkomend voordeel is dat de actievere luchtstroom in je woning mogelijk ook maar vochtige hotspots kan drogen.

Vocht in de badkamer kan je ook wel iets verminderen door de wanden en vloer direct na het douchen met een wisser te ontdoen van vocht. Het is al snel een kopje water wat je hiermee weg haalt, wat anders allemaal in de lucht verdwijnt. Probeer ook direct na elkaar te douchen zodat je niet langdurig met een natte badkamer zit.

Ik lees ook over tocht door deuren waaronder een kelderluik? Nu is doortochten in combinatie met stoken altijd behulpzaam om het vochtpercentage te verlagen, maar probeer luchtstromen uit kruipruimtes en kelders te voorkomen. Deze lucht is vaak volledig verzadigd met waterdamp en voegt dus alleen maar vocht toe aan je woning. Dus probeer kieren naar de kruipruimte echt volledig af te sluiten. Desnoods met wat pur of tape om naden af te tapen.

Zo'n vochtvreter is leuk, maar doet weinig in grotere ruimtes. Ik gaf al aan dat na een douchebeurt er makkelijk een kopje water aan waterdruppels aan de muren en vloer hangt. Dit is vaak ook de opbrengst van een dag drogen van zo'n vochtvreter (of minder). Het is dus net een douchebeurt die je kan compenseren.

Een actieve droger doet met gemak liters per dag, daar bereik je wat mee. Ander voordeel is dat je hiermee minder hoeft te luchten en je zo beter de warmte binnenhoud. Weet ook dat drogere lucht sneller warm aanvoelt en dus ook comfortabeler is. Een actieve ontvochtiger verbruikt stroom, maar dat wordt omgezet in warmte. Je stookt nu ook al soms elektrisch bij zeg je, dan kan je dit apparaat hier deels voor inzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giltix
@twain4me De situatie zoals deze in jouw "fase 1" staat aangegeven is het geval in de buitenmuur van de keuken. Gelukkig zijn nog geen blaasjes/afbrokkelingen in andere gedeeltes. Maar ook hier is weer de situatie dat mijn verwachting is dat er niks aan de vochtproblemen gedaan wordt.

@il-Principe Dank voor je suggestie. Ik zal me eens inlezen naar het apparaat dat je linkt. De folie lijkt me door de redenen die twain noemt geen slim idee.

@Mr. Stom Ik zie nu van meerderen dat een elektrische ontvochtiger toch goed schijnt te werken. Ik ga het meenemen in mijn overweging. Dank voor het delen van je ervaring.

@frennek De begane grond is met betonnen ondergrond (en daaronder een geventileerde kelder), met daarop een tegelvloer of laminaat met ondervloer. De vloer van de eerste verdieping is laminaat op hout en daarom ook zeer gehorig.

De kachelventilator is een goede tip, net zoals het ontdoen van de tegels van vocht! Dank!

De montage van het kelderluik is zeer slecht. Waarschijnlijk zal ik het hele luik moeten vernieuwen, echter ook hier ben ik redelijk afhankelijk van mijn huurbaas. Het is verder geen lange-termijnwoningen (ik verwacht nog 3-5 jaar te wonen) dus alle investeringen zijn praktisch weggegooid geld van mijn kant.

De passieve vochtvreter staat in de slaapkamer. Het draagt wel iets bij, maar inderdaad doet dit geen wonderen. Ik ga voor een betaalbare actieve droger kijken, wellicht dat dit ook veel helpt.

Edit: als eerste stap heb ik een nieuwe badkamerventilator besteld. Ik voelde geen zuigkracht, zelfs als mijn hand praktisch voor de ventilator hing. Heeft iets meer afvoercapaciteit. Oude was uit 2008. Wellicht dat daar ook een en ander te halen valt, al ben ik niet mega hoopvol.

[ Voor 8% gewijzigd door Giltix op 13-10-2022 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 16:43
Giltix schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 14:23:
@twain4me De situatie zoals deze in jouw "fase 1" staat aangegeven is het geval in de buitenmuur van de keuken. Gelukkig zijn nog geen blaasjes/afbrokkelingen in andere gedeeltes. Maar ook hier is weer de situatie dat mijn verwachting is dat er niks aan de vochtproblemen gedaan wordt.

@il-Principe Dank voor je suggestie. Ik zal me eens inlezen naar het apparaat dat je linkt. De folie lijkt me door de redenen die twain noemt geen slim idee.

@Mr. Stom Ik zie nu van meerderen dat een elektrische ontvochtiger toch goed schijnt te werken. Ik ga het meenemen in mijn overweging. Dank voor het delen van je ervaring.

@frennek De begane grond is met betonnen ondergrond (en daaronder een geventileerde kelder), met daarop een tegelvloer of laminaat met ondervloer. De vloer van de eerste verdieping is laminaat op hout en daarom ook zeer gehorig.

De kachelventilator is een goede tip, net zoals het ontdoen van de tegels van vocht! Dank!

De montage van het kelderluik is zeer slecht. Waarschijnlijk zal ik het hele luik moeten vernieuwen, echter ook hier ben ik redelijk afhankelijk van mijn huurbaas. Het is verder geen lange-termijnwoningen (ik verwacht nog 3-5 jaar te wonen) dus alle investeringen zijn praktisch weggegooid geld van mijn kant.

De passieve vochtvreter staat in de slaapkamer. Het draagt wel iets bij, maar inderdaad doet dit geen wonderen. Ik ga voor een betaalbare actieve droger kijken, wellicht dat dit ook veel helpt.

Edit: als eerste stap heb ik een nieuwe badkamerventilator besteld. Ik voelde geen zuigkracht, zelfs als mijn hand praktisch voor de ventilator hing. Heeft iets meer afvoercapaciteit. Oude was uit 2008. Wellicht dat daar ook een en ander te halen valt, al ben ik niet mega hoopvol.
Als je toch dit soort spullen gaat aanschaffen zou ik zeker even delen welke types je overweegt te kopen, zodat hier met jou meegedacht kan worden of er beschikbare alternatieven zijn.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ansich is mijn verstandhouding met mijn huurbaas goed, maar vooral bij investeringen is hij erg duidelijk: gaat niet gebeuren.
Je zou kunnen overleggen of investering wel mogelijk is als daar huurverhoging tegenover staat. Als jij 50 euro per maand extra betaalt maar voor 200 euro minder hoeft te stoken is dat de moeite waard.

Je kunt het mogelijk afdwingen via de huurcommissie, maar aangezien je woning gewoon regendicht is wordt dat al meteen wat lastiger ipv een instant win. Het is verder ook geen achterstallig onderhoud, dus je kunt ook niet zomaar zeggen dat ze verplicht zijn om het op te lossen zonder kosten voor jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het sinds die extra persoon is moet je meer ventileren. Een actieve ontvochtiger hoef je trouwqens ook niet 24/7 aan te hebben, je kan die gewoon smorgens even aanzetten of je laat hem wel aan staan als hij niet hoeft te ontvochtigen gebruikt hij ook niet heel veel stroom en is het meer een luchtfilter.

Wij gebruiken er een (Qlima D612) in de keuken in de winter tijdens en na het koken (vanwege de recirculatiedampkap).

Mijn vorige appartement was vrij nieuw (20 jaar oud denk ik, ik noem dat nieuw) en daar had de slaapkamer ook veel last van vocht. Er zat zo'n klapraam in dus het is niet alleen bij oude woningen. Toen ik er kwam wonen ontdekte ik al dat de muren heel zacht waren (dus de vorige bewoner had het ook) en toen ik ben gaan meten was de luchtvochtigheid 90 procent. Dat kan een luchtontvochtiger gewoon goed omlaag brengen, anders moet je het ook gaan verwarmen + ventileren en dat verwarmen wilde ik niet in een slaapkamer.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

weet je in iedergeval dat je niet veel te weinig aan het ventileren bent (waarschijnlijk) en ze niet helemaal de waarheid spreken ;)

blijft over verhuizen, ontvochtigen of extra verwarmen. dan is denk ik een ontvochtiger het meest efficient maar ook dat zal niet goedkoop zijn. :N Of zoals eerder aangegeven langs de huurcommissie.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-10-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Oon schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 15:03:
[...]
. Het is verder ook geen achterstallig onderhoud,
doorslaand vocht/optrekkend vocht kan wel degelijk een ernstig gebrek zijn

https://www.huurcommissie...tige-gebreken-categorie-c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek

Klinkt alsof je vloer dus wel redelijk vochtafsluitend is van de kelderruimte. Je zegt dat de kelder geventileerd is, maar hoe beoordeel je de luchtvochtigheid daar? Misschien is het ook handig om een luchtvochtigheidsmeter aan te schaffen, deze zijn ook niet duur en dan kan je in ieder geval ook een beetje meten hoe het ervoor staat en of bepaalde maatregelen effect hebben. Ik heb hier bijvoorbeeld een TFA Dostmann 30.5033.02 staan, die kan je her en der wel vinden voor 10 euro. Zo kan je bijvoorbeeld meten of de lucht in de kelder inderdaad een stuk vochtiger is en of het dus zin heeft om iets te doen aan het kelderluik.

Ik weet natuurlijk niet hoe het luik eruit ziet, maar mocht er inderdaad vochtige lucht vanuit de kelderruimte je woonruimte binnenkomen dan kan je natuurlijk kleine aanpassingen doen om het in ieder geval tochtdicht te krijgen. Denk aan een plastic zeil vastnieten om een luchtdichte oppervlakte te krijgen en iets van goedkope foamtape om de randen af te dichten. Maar eerst is het denk belangrijk om vast te stellen of dit een bron van continue vochtigheid is.

In mijn huis is de kruipruimte bijvoorbeeld zeiknat (staat letterlijk water). Ik was met mijn verbouwing een paar extra doorvoeren in de meterkast aan het maken voor nieuwe elektrakabels naar de kruipruimte toe. Deze gaten zorgde voor een continue luchtstroom van de kruipruimte in de meterkast en binnen een paar weken stond de schimmel op het achterhout van mijn meterkast. Zo zie je maar wat een paar gaten en een continue vochtige luchtstroom kunnen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Wederom dank voor alle suggesties en adviezen, ik heb ze allemaal gelezen en ga er zeker iets mee doen.
@frennek Ik heb vandaag even mijn thermometer/hygrometer in de ruimte gezet waar het keldergat uitkomt - daar staat ook de warmtepompdroger, wasmachine, etc. Daar valt op dat de luchtvochtigheid zeker 10% lager is dan overige ruimtes: rond de 60%.

Ik zal eens kijken of ik de luchtvochtigheid kan meten in de kelder zelf. Het is er meestal erg koud (aan de voorkant is een open gat met gaas ter ventilatie), maar niet vochtig. Van wat ik zie is er ook geen schimmel. Ik vermoed dat het keldergat geen bron is van continu vocht. Het zal hoogstens de oorzaak zijn van wat toestroom van koude lucht. Soms staat er bij hevige regenval een laag water. Dat zal wel heel vochtig zijn maar dat komt niet ieder jaar voor. Hangt erg af van de stand van het grondwater.

----

Ik heb inmiddels enkele adviezen gezien over het nut van luchtontvochtigers. Met en zonder wasdroogfunctie of nachtfunctie, noem het maar op. Vele hebben een capaciteit voor 20m3. Ik denk zelf dat ik richting de 40m2 moet (oppervlakte van de grootste aaneengesloten ruimte - welliswaar verbonden via een deurkozijn, waar geen deur in zit). Aangezien het ding eigenlijk voornamelijk in "leefruimtes" staat, moet ik er geen overlast van hebben.

Welke merken zijn nog aanraders? Welke functies hebben wel en geen nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
60% luchtvochtigheid is zeker geen vreemde waarde op een dag als vandaag. Het is erg nat buiten, ik zit hier ook binnen op mijn werk met 60% luchtvochtigheid bij 21,5 graden.

Thuis zag ik gisteravond bijvoorbeeld zelfs 70% bij ongeveer 20 graden, ook geen vreemde waarde met dit weer (en nog niet al teveel stoken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giltix
Ik zag gisteren een 73% luchtvochtigheid bij 19,8 graden (met stoken). Dat leek me iets aan de hoge kant, of vergis ik me daar in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
Daar is niets vreemds aan. Op dit moment is het 15 graden in De Bilt met een relatieve luchtvochtigheid van 97% (zie KNMI website bij waarneemstations). Als je dit omrekent naar wat dat zou moeten zijn bij een binnentemperatuur van 20 graden, kom je op 70% uit op een dag als vandaag.
Pagina: 1