Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wij wonen in een rijtjeshuis en wilden graag veel zonnepanelen. De buren wilden dat ook.

Door beperkte dakruimte zou het plaatsen op dezelfde rails (samen met de buren) precies genoeg ruimte opleveren om 2 panelen naast elkaar te kunnen plaatsen (per huis) in plaats van een enkele. Dit zou 5 panelen meer per huis betekenen.

Zo geschiedde.

Nu vraag ik mij af of dit een probleem is wat betreft aarding?

De installatie is bij beide huizen geaard en aangesloten op de aarde van de installatie van dat huis. Is dit problematisch?

Het enige wat ik mij kon bedenken is dat wanneer het huis van de buren een lekstroom fout produceert en hun meterkast niet afslaat (omdat deze kapot is), de lekstroom ook op mijn aarde staat.

Hoe problematisch is dat? Gezien de stroom altijd de snelste weg naar aarde zal zoeken (en die niet via mijn <random apparaat op zolder> loopt?

Bij appartementsgebouwen is de aarde tenslotte vaak ook gedeeld? Maar wel voor de hoofdschakelaar ipv erna. Daar gebruikt men zelfs dezelfde uiteindelijke aardpen.

[ Voor 9% gewijzigd door _eLMo_ op 11-10-2022 07:26 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Alle reacties

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-11 16:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

Aarde is nooit geschakeld via een hoofdschakelaar. Er is altijd een rechtstreekse verbinding vanuit elk aardingspunt naar de aarde.

En er is een zeer miniem risico dat een apparaat zodanig slecht ontworpen of stuk is, zodat het power op de aarde zet EN dat de aardlekschakelaar niet werk EN dat de weg van de minste weerstand op een of andere manier via een ander apparaat gaat, dat dat apparaat stuk gaat.

Dat risico is echt miniem en is nu minder dan twee keer zo groot miniem omdat de aarde installatie wat groter is.

Lijkt me niet direct iets om je zorgen om te maken.

[ Voor 4% gewijzigd door JvS op 11-10-2022 08:00 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:27
Je aarde loopt in alle situaties niet door je hoofschakelaar, automaat / aardlekschakelaar ;)
Nu ken ik niet de precieze regelgeving daarin en dat laat ik aan andere om een goed antwoord op te geven.

Ik weet wel dat je 2 verschillende situaties kan hebben qua aarde, 1 vanuit de netbeheerder en 1 simpel gezegd in de grond.

Het genoemde punt van @JvS heb ik bij een vorige woning wel meegemaakt. Situatie, mijn ex dacht even iets uit te koken in een 3500watt waterkoker. Product was daar niet geschikt voor, gevolg onze automaat EN bijhorende aardlek klapte eruit (wel weer te resetten) maar later met een gesprek met de buren bleek daar ook een ALS eruit te zijn geklapt op hetzelfde moment. Verder in mijn leven nooit meegemaakt. Dit was overigens aarde via de netbeheerder.

[ Voor 41% gewijzigd door The-Source op 11-10-2022 08:03 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:40

dragonhaertt

@_'.'

In principe is dit zelfs veiliger, aangezien de aarde nu op meerdere punten correct doorverbonden is naar de echte aarde, waardoor een slechte verbinding naar aarde nog minder waarschijnlijk is.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 20:25
Het veiligstellen van de installatie is niet meer vanzelfsprekend.
Immers, lekstromen van de buren kunnen ook op jouw aardpin terecht komen, mocht iemand daar aan gaan werken.
Ik denk dat het daarom ook niet mag.

Zaag de rails op de erfscheiding door en schuif de plastic kapjes tegen elkaar aan.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:40

dragonhaertt

@_'.'

jeroen3 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 09:00:
Het veiligstellen van de installatie is niet meer vanzelfsprekend.
Immers, lekstromen van de buren kunnen ook op jouw aardpin terecht komen, mocht iemand daar aan gaan werken.
Ik denk dat het daarom ook niet mag.

Zaag de rails op de erfscheiding door en schuif de plastic kapjes tegen elkaar aan.
Hoe is die lekstroom door de aardpen een probleem? En waar hebben we het over, max 30mA? Dit zal in geen geval een onveilige situatie kunnen veroorzaken.

Een aardpen delen met de buren is helemaal geen ongewone situatie. (en het mag gewoon)
Twee aardpennen delen met twee huizen maakt het alleen maar veiliger.

lekstroom vanuit andere huizen op "jouw'' aardpen komt in flats en appartementencomplexen ook voor zonder problemen. Als je beweert dat die lekstroom een probleem is, kan je dat ook onderbouwen?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Pagina: 1